12 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

12 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

i SALE Mi ithalât Teminatlar meselesi Ankarada 4 Temmuzda yayınlanacak kotalarla ilgili hazırlıklar gün geç- tikçe ilerlemektedir. Bu sefer gerek dış ticaret rejimi, gerekse yönetmelik bakımından piyasayı en ziyade ilgilen- diren konu, teminatların alabildiğine yükseltilmiş olmasıdır, Teminatların bu kadar yüksek bir seviyeye çıkarıl- miş olması bu konunun önünde “o- nünda hukuki bir yola dökülmesine yol açacaktır. Kira Kanununda, oto- mobil fonlarında olduğu gibi teminat alınması iptal edilirse durum “cidden hazin “bir mahiyet alıverecektir. Haddizatında ithalâtta nakdi temi- nat mecburiyeti, ithalât yapmak iste- Yeni bir garanti vermeye zorlamak 1- çin konulmuştur, Fakat zamanla bü gaye unutulmuş ve teminat müesse- sesi, piyasadan para çekmeğe, hazi- neye vasıtalı veya vasıtasız gelir sağ- lamağa yarar bir hale getirilmiştir. Bir zamanlar yüzde 2 veya 4 olan te- minatlar ha biraz daha, ha biraz da- ha derken yüzde 70'e kadar çıkmış bulunuyor, İşte bu yüzde 10 nispeti, çok muhtemeldir ki, günün birinde işi hukuki yollara götürmeye sebep ola- cak ve altın yumurta yumurtlayan ta- vuk sizlere ömür öbür dünyaya göç e- decektir. i Tahsisli ithal malları listesinden ithalât yapmak isteyen sanayici yüz- de 10, ithalâtçılar ise yüzde 30 nis- petinde teminat yatırmaktadırlar. Li- berasyon listesindeyse teminat yüzde 50'den başlamakta ve 60-70'e kadar yükselmektedir Yüzde 70 teminat Ve bu teminatın mal bedeline mahsup edilmiyeceğine dair kayıt da göz önüne alınınca, me- selâ 3 sayılı liberasyon Wstesinden ya- pılacak bir ithal talebi için yüzde 170 bedel yatırılması. gerekmektedir. Bir zamanlar teminatın yüzde 2 olduğu düşünülürse, yüzde 70 demek yüzde 2000x bir yükseliş olmuş demek- tir. Bu durum, üzerinde durulacak bir önem taşısa gerektir. Değişikliğin sebebi "Deminatların 4 Ocakta yayınlanan rejimde yüzde 70'e yükseltilmesine paralel olarak, alınan ve haddizatında çok mâsummuş intibaını uyandıran bir tedbir, bu kararı verenlerin de yüzde 70'e pek ziyade inanmadıkları intibaı- nı uyandırmaktadır. Şimdiye kadar teminat nispetleri, rejimin tatbikatıy- la ilgili ve Ticaret Bakanlığının ta- sarrufunda olan ithalât yönetmeliğin- de gösterilirdi. 4 Ocakta yayınlanan kota sisteminde teminat müessesesinin yönetmelikte değil, Bakanlığın tasar- rufunda olan dış ticaret rejiminde gösterildiği malümdur, Bu değişikliğe neden lüzum görülmüştür? Bize öyle geliyor ki, piyasadan gelebilecek çok şiddetli itirazlara karşı konulamıyarak nispetin indirilmesi mesburiyetiyle karşılaşılmasının önüne geçmek için teminat nispetleni yönetmelikten, ak- tarılıp rejime alınmıştır. Çünkü bu urumda Bakanlar Kurulundan karar- name çıkarmanın güçlüğünden bahse- derek yapılacak şiddetli talepler önle- nebilecektir, Fakat asıl mesele, bu ka- dar yüksek teminatların ithalât hac- mini daraltıp daralımıyacağı konu- sudur. Bugünkü sistemde ithalât ya- pıldığı zaman memlekete giren mal karşılığı verilen döviz miktarında hiç bir değişiklik olmamakta, sadece itha- lât yapanlar değişmektedir. Yani yüz- de 170 teminatla ithalâtı sadece b'is yük kapital sahibi yapabilmekte, bu- na karşılık, küçük sermayedarın itha- lât imkânları daralmakta, hattâ tah- sisli ithal mallarından yapılacak “t- halâtta tamamen ortadan kalkmakta- dır, Tahsisli ithal mallarından küçük sermayeli tüccarın ithalât yapamaması bu Histedeki malların dağıtımına tâbi tutulmasından ileri gelmektedir Böy- İece talepte bulunduğu miktarın yüz- de 10'u veya daha azı hissesine dü- sen bir firma, çok yüksek taleplerde bulunmadığı takdirde hiç bir işe ya- ramiyacak tahsisler alabilmektedir. Bu yüzden de ithalât sadece büyük sermayeli tüccar tarafından yapılabil- mektedir, PiLO iv izi HARİKA SAÇ le kalka e AÇLARINIZIN Kİ ALİ N eee CURA İLACI 1-Saç dökülmesini önler, 2-Kepek ve kaşıntıyı yok eder. © aa kuvvetlendirir e besler. iye hücrelerin . fa- aliyetini artırarak dö- külen saçların ye- . rine yenisinin gelme- sini sağlar. 5-Saçlara canlılık, ha- yatiyet ve güzellik r GÖRTASIDIR ar 575 KURUŞ