12 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

12 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

AKİSİN YAZI SERİSİ : 14 Rumların Yanında Ermeniler Yunanlılar, Türkiyenin paralanıp bir parçasının kendi-. lerine verilmesi için harekete geçtiklerinde yanların- da ermenileri bulmakta gecikmediler. Ermeniler de ay- nı gayenin peşindeydiler, Onlar da, türk toprakları üze- rinde kendilerine ait bir devlet kurmak istiyorlardı, 1918 azında, Cenevrede “Türkiyede Baskı Altında Bulunan Milletler Birliği” adı altında bir cemiyet kuruldu, Ce- miyetin âlemdarları Venizelos ile Nubar Paşa idi. Eski Misir Başbakanı Nubar Paşanın oğlu Bodos Nubarın mu- azzam bir serveti vardı. Bodos, bu parasıyla bir ei Devletinin propagandasını yapıyordu. Venizelos da a kampanyayı açmıştı, Ermenilerle rumlar bir çatı silindi birleştiler, Aslında, yunanlılarla ermeniletin Türkiyenin parça- lanması konusunda fazla bir ayrılıkları yoktu, oAnadolu- nun bir parçasını biri, bir parçasını öteki oalacaklardı. Yalnız, Pöntus yüzünden ermenilerin Yunanistan Hü- kümetiyle değil de Pontus rumlarıyla ihtilâfları vardı. Ermeniler istiyorlardı ki Trabzon ermeni Devletine ka- tilsn ve ermeniler Pontus rumlarına bazı haklar tani- sınlar. Halbuki Pontus rumları bir müstakil Pontus Dev- leti istiyorlar ve bunun Ermeni Devletiyle birlikte ancak bir konfederasyon kurmasına razı oluyorlardı, Bu mahalli iüllafa rağmın, 1919.20 yıllarında iki çakalın işbirliği mükemmel yürümüştür, Cemiyetler kuruluyor - (Çemevrede bilhassa ermenilerin teşebbüsüyle Ve rumlar- la bazı arapların ve yahudilerin de iştirakiyle “Tür- kiyede Baskı Altında Bulunan Milletler Birliği” kuru- lunca Venizelos bu tarz cemiyetlerin bütün dünyada ço- galtılmasını faydalı buldu. Bunun üzerine Yunan Dış işleri Bakanı Politis, Londradaki elçileri OKakl bir şifre göndererek bazı direktifler verdi. Böyle bir bir- lik Londrada da kurulmalıydı, Onun için Elçi, Nubar Paşanın Londradaki temsileilâriyle temasa geçecekti, El çiye, birliğin statüsü ve gerekli malzeme yollanmıştı, “Tür kiyede Baskı Altında Bulunan Milletler Birliği!" Lond- rada kurulduktan sonra Amer'ka, İtalya ve İsveçte de kurulacaktı, Yunanlılar İspanya ve Brezilya için de Ü- mitliydiler. Bir ermeni, Geseryan, bu “ş için oMadride bârsket etmişti. Cemiyetlerin çoğalması, türklere karşı açılmış olan kampanyayı çok kuvvetlendirecekti. Birliğin statüsünün 1, Maddesi şudur: o“Cenevrede Baskı Altında Bulunan Milletler Birliği adını taşıyan bir cemiyet kurulmuştur”. 4, Maddede şöyle denilmektedir: “Hedefine varmak için Birlik aşağıdaki vasıtaları kulla- nacaktır: a) Her çeşit yayın. b) Konferanslar. ©) Mi- tingler, d) Kardeşlik bayramları” 5, Madde ise şudur “Birlik, fikirlerini bütün dost ve müttefik memleketler» de yaymaya Ve orada dostluk yuvaları kurmaya çalışa- caktır." Nihâyet 6. Madde şöyle demektedir: — “BirW&, Türkiyeye karşı girişilmiş olan mücadeleyi kuvvetlendir mek ve gönüllülerin faaliyetle'ine hız verinek için taraf- sız ve müttefik memleketlerde şubeler açacaktır.” Görülüyor ki bu tam bir barp plânlamasıdı! ve Tüm larla ermeniler Türkiyenin parçalanması için eleledirler, N Bu sildin yayınlarından biri bu bakımdan ilgi daldir. dir, “Ermeni-rum dostluğu” adını taşıyan kitapta. Ve kişinin nutuklârı vardır: Arşak Çobâriyan, Bodos Nubar ve Venizelos! “Üç ahbap çavuşlar bu nutuklarındâ Tür- kiyenin niçin. parçalanması gerektiğini dünya umumi ei» kârına anlatmaktadırlar, V» “Venizelos ve Nubar Paşa Jirmeniler, bilhassa Nubar Paşa, Venizelosun Türkiye- ye karşı: kampanyasında ellerinden gelen hiç . bi? vardımi esirgememişlerdir. Venizelos 27 Eylül » 1919'Ja an Wilson'a Yunanistanın Trakya hakkındaki ta» leplerini 'anlatan, daktiloyla dökuz sayfalık bir muhtıra vermiştir. Bu muhtırada Yunan Başbakanı bir takım rakamlar sayıp dökerek Yunanlstanın' istediği topraklar” da zaten rumların oturmakta olduğunu ispat etmeye ça lışmaktadır. Venizelosa bakılırsa bu topraklarda, 1912 sayımına göre, 400 bin rum, 360 bin türk ve 70 bin bül- gar oturmaktadır. Venizelos bu muhtırayı Başkan Wilson'â (verdikten. sonra bunun bir yazıyla tasdikini ermenilerden istemiş tir, Ermenllerden gelecek böyle bir teyidin amerikalı” lar üzerinde çok müsbet intiba bırakacağını kumaz gi- ritli hesaplamıştır, Venizslos bu hususta Nubar Paşay'a mutabık kalmıştır. Nubar Paşa, Venizelosun istediği ve- Rusları bekleyen Trabzon 0 AKİS 1788