4 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

4 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

rikalılar aleyhinde Türkiyede ilk defa düzenlenen bu protesto hareketine in- gilizce (tedrisat yapan Orta Doğu Teknik Üniversitesi öğrencileri de ça- gırıyordu. İlk gün yapılan Piyes ni fazla büyümedi. 300-400 kişiye yükse- len topluluk, Kızılaydan rilen doğru "koşar adım" ilerledi. e Fakat emniyet kuvvetleri Bakanlıklar hiza- sında yolu tamamen tutmuştu. Bura- da Emniyet Müdürü gençlerle yatış- tırıcı şekilde bir konuşma yaptı. Son cevap teşkil (oOetmektedir. £ Yukarıya» Amerika Sefaretine doğru ( ilerlemek isteyen gençlerin önünü emniyet kuv- vetleri kestiğinde ve Emniyet Müdürü yatıştırıcı bir konuşma Oo yaptığında yanında CHP Gençlik Kollarının eski genel başkanı mil Selçuk yer alışı ve nümayişçilere Ben sizin, saçınız kadar nü- mayiş yaptım. nümayiş ol- maz..." demiştir! Böyle Hükümetin usulleri "Hükümetin tutumu da tahripkâr ve YURTTA OLUP BİTENLER dir. İçişleri Bakanı Orhan Öztrak, Emniyet Genel Müdürü Ahmet Demi- rin odasının karşısındaki telsiz oda- sına yerleşerek bütün haberleri biz- zat değerlendirmiş ve gerekli emirle- ri bizzat vermiştir. Emniyet kuvvetle- ri Ankarada yapılan dört izinsiz nü- mayişi kontrol etmekte gerçekten bü- yük başarı göstermişlerdir. İkinci gün Yunan Sefaretinin bir kaç camının kırılması dışında hasara ve tecavüz- kâr hareketlere engel olunabilmiştir. Hem de görülmemiş heyecan dozuna Amerika Büyük Elçiliği önünde nümayişçiler Durmasın bilenler ra topluluk tekrar (o Kızılaya döndü ve Zafer Anıtının önünde, başlanıl- dığı gibi gösteriye son verildi. Genç- ler ayrılırken her gün ayni saatte ay- ni yerde toplanarak Kıbrıs meselesi halledilinceye kadar nümayişlere de- vam edeceklerini söylediler. İlk gün cereyan eden bir olay, sonraki günler, kötü niyetli kimsele- rin araya karışması ile arzu edilme- yen sonuçlara varan gösterilerin Hü- kümet tarafından tertiplendiği yolun- daki iddiaların sahiplerine güzel bir izinsiz hareketlere girişilmesini ön- lemek yolunda tezahür etmiştir. İç- işleri Bakanı Orhan Öztrak, daha ilk "günün gecesi radyolar tarafından ya- yınlanan bir açıklama yapmış, Türk gençliğinin iyi heyecanlarını tahrikçi ve kötü kimselerin çok zararlı istika- metlere yöneltmek istediklerini, (bu hareketlere Hükümetin kesin olarak engel olacağını belirtmiştir. Nitekim ertesi günler Ankarada emniyet kuv- vetleri, 27 Mayıstan bu yana görülme- miş başarılı bir çalışma göstermişler- rağmen. Bunun için İçişleri Bakanı- nın yurt dışında etüd ettiği ve neti- celerini gördüğü bir usul izlenmiştir, Öztrakın AKİS muhabirine: — Tesirli ofakat zalimce değil!" diye özetlediği bu metodun esası, kuv vetli barikatlarla topluluğun hedefi ile arasının kesilmesi, zor kullanmadan, yürüyüş kollarının tehlikesiz istika- metlere sevki ve zamanın geçmesi i- çin tedbirler alarak heyecan unsuru- nu zayıflatmaktır. o Bunun yanında, polislerin tahrikçileri tevkif ederken AKİS/13