6 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

6 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER pazarlıklara sahne oldu. AP"lilerin pa- zarlıkçısı Çağlayangil, CHY'ye, el al- tından, küçük grupların tamamiyle a- radan çıkarılmasını ve başkanvekillik terinin iki büyük parti arasında bö- lüşülmesini teklif ediyordu. Bu hesa- ba göre CHP iki başkanvekilliği, AP ise Senato Başkanlığından ayrı olarak bir de başkanvekilliği alacaktı. Danışma Kurulundaki CHP tem- silcileri böyle bir kaba kuvvet gösteri- sine taraftar olmadılar ve görüşlerin- de ısrar ettiler. Buna rağmen ertesi gün Senato toplantısına getirilen Da- nışma Kurulu raporu AP görüşünü ak- settiriyordu, önce hayret uyandıran bu urum, sonradan açıklığa kavuştu. Anlaşıldı ki, bu görüşe "Evet" imzası- nı koyanlar sadece AP' lilerdir. Top- lantıya katılmıyarak, yahut muhale- fet şerhi koyarak bu görüşe karşı çı- kan kurul üyeleri ise durumu protesto etmektedirler! Ancak, durum o anla- şılıncaya kadar rapor okunmuş ve se- çim tamamlanmıştı. Neticede tartış- ma konusu Başkanvekilliğine O AP'li Fikret Turangil - üçüncü turda - se- çildi, diğer başkanvekilliklerine O ise CHP'li Muhittin Kılıç ve YTP'li İh- san Hamit Tiğrel seçildiler. (Böylece, geçen yıl olduğu gibi iş, "feza turfan" na kalmadı ama, Anayasanın taraf- sızlığını emrettiği başkanlık divanla- rının teşkilinde çoğunluk hegemonya- sına doğru, kötü bir adım atılmış ol- du... AP grupunda seçim Pazar günü saat 13'e doğru, AP Grup salonundan çıkan o Ertuğrul Akça, gazetecilerden birine yaklaştı ve bir futbol klübünün başkanı edası ile : — Ezdik!" dedi. Gazeteci neyin ezildiğini, kimin fejmi ezdiğini anlayamadan, Akça, Mil- li Maçı seyretmek üzere neşe il» stad- yumun yolunu tutmuştu. Sonradan an laşıldı ki, Akçanın "ezdik" diye bah- settiği, Grup Başkanlığı seçimidir. Ma- lâm olduğu üzere, AP iç bünyesinde büyük kongre sebebiyle hızlanan mü- cadele, bu partinin Grupunun da iki düşman cenaha ayrılmasına yol aç- mıştır. Meclisin açılması ile Grup Baş kanlığında yapılacak değişiklik bu iki cenahın yeni bir mücadeleye ogirme- sine sebep olmuştu. Grup toplantısın- dan önceki gece Bilgiç taraftarlarının Cihat Bilgehanı, Bilgice muhalif olan- ların ise Muhittin Güveni Grup Baş- kanlığına aday gösterecekleri (o kulak- tan kulağa yayılmıştı. Ancak Pazar günü seçime geçildiğinde Bilgiç taraf- tarlarının Bilgehan yerine tamir mil- letvekili Al! Naili Erdemi aday gös- terdikleri görüldü. Bilgiç ve taraf- 10 tartarının akşam ile sabah arasındaki zaman içine en akla sığmaz manevra- ları bile sığdırabildiklerini bilenler bu değişikliğin "olağan" sayılması ge rektiğini düşündüler. Oylama başladığında heyecan son haddini bulmuştu. En Önde taraftarta- rının arasında oturan Bilgiç gözlerini dikkatle açmış, en küçük teferruatı kaçırmamağa çabalıyordu. Tasnif bitip, Ali Naili Erdemin kazandığı anlaşılın- ca, aşın Bilgiççilerden Akça yerinde duramadı ve fırladığı gibi (o gazetecile re haberi yetiştirdi. Ancak Akça, oy- ama sonucunu öğrenmeyi unutmuştu. 44 kişinin katılmadığı ve sadece 124 oyun kullanıldığı oylamada 64 oy alan Erdemin 60 oy alan Güveni sadece 4 oy farkla mağlüp ettiğini bilseydi, herhalde geçenlerde Malatya o kong- resinde sıktığı palavraya bir eklemez ve "ezdik" demezdi... Neticeyi öğrenen Muhittin Güven ünlü soğukkanlılığına uygun bir dav ranış'a Erdemi öperek tebrik etti ve dışarı çıkınca gazetecilere demokrasi- den bahsetti. Bilgiç aleyhtarlarının seçimi kay- bettikleri halde soğukkanlılıklarını boz mama'ları sebepsiz değildir. Çünkü, se- çim sonucunda Grupun en az yarısı tarafından desteklendiklerini ler ve bunun ne büyük bi zorlu bir silâh olduğunu farketmişler- dir. İşte bu durum, AP 'nin seçime kadar devam edecek Meclis çalışmala- yenisini, rında en büyük zaafını teşkil edecek- tir. Saadettin Bilgiç büyük kongrede Genel Başkan seçilse dahi, yanyanya âsi ve disiplinsiz bir Meclis Grupu ile pek fazla bir şey yapamıyacaktır. Grup disiplini bu önümüzdeki devrede AP'yi en çok üzecek olan meseledir... İktidar Grupunun uvertürü CHP Grupundaki seçim ise fazla gü- rültülü olmadı. Grup Başkanvekil- liklerine eski ikili, Fethi Çelikbaş ve Kemali Beyazıt - hikmetinden sual o- lunmaz - tekrar seçildiler. Nihat Eri- min adaylığı beklenirken bu, tahak- kuk etmedi. Kurultayda, Parti Meclisi seçiminde Aksaldan sonra en başarıyı sağlayan Kocaeli milletvekil!- nin bu konuda eski tutumunu devam ettirerek sabrı ve süküneti tercih et- mesi, lehindeki puanlara bir yenisi- ni eklemiş oldu. CHP Grupu yeni yasama yılının ii hareketli toplantısını Pazartesi gü- ü yaptı. Bu toplantıda ateşli Zon- silk milletvekili Kenan Eserliğin hız uca bir çıkış yaptı ve Başkan Yardım cılığı ile Genel Sekreterliğin, Bakan- lık ile Parti Meclisi üyeliğinin ve Par- ti Meclisi Üyeliği ile Grup Yönetim Kurulu Üyeliğinin aynı şahıslarda top lanmasının parti çalışmalarını o selâ- mete götürmiyeceğini ileri sürdü, bu durumun değiştirilmesi için (prensip kararı alınmasını istedi. Ancak Esen- ginin bu konularda açılmasını iste- diği görüşme ve alınmasını o istediği Meclis son dönem toplantısında Son imtihan AKİS, 6 KASIM 1964