6 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

6 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

T U R iller Yeşiller cenneti Cumhuriyet Bayramının bu yıl artsa arkaya dörtbuçuk günlük bir din- lenme imkânı sağlaması İstanbul, An- kara ve İzmir gibi büyük şehirlerin halkına yurdun çeşitli turistik yerleri- ne akın etmek fırsatını verdi. Otomo- bil ve otobüs sayesinde kalabalık yol- cu kafilelerine uğrak olan yurt köşe- lerinden birisi de Bursaydı. Bursa, gerek coğrafi yönden haiz olduğu şanslı mevkii, gerekse turizm için lüzumlu her türlü imkânların sa- hibi bulunması yüzünden çok eskiden beri memleket turizminde en önde ge- len merkezlerden birisidir. Ancak a- radan geçen zamanda bu pek sempa- tik yurt köşesinin zaten sahip olduğu tabii servetleri değerlendirmek O için de çok şeyler yapılmış, inşa edilen yollarla Bursa, dolaylarındaki ana yol lara, denize ve demiryollarına obağ- taramıştır. Üstelik halkının turistlere alışkın oluşu, fikir ve kültür seviyesi- nin gelişmiş olması, ticaret ve küçük endüstriyle zenginleşmiş bulunması sayesinde devletin bu yoldaki çalışma larına geniş ölçüde halk da katılmış, elde edilen sonuçların verimli oolma- sında bunun büyük etkisi olmuştur. Bursa, herşeyden önce, bir tabii güzellikler merkezidir. Şehrin hemen arkasında yükselen azametli görünüş lü Uludağ bütün bu güzellikleri yara- e herşeyden önce turistik önemini Ulu- dağa borçludur. 2500 metreyi bulan zir- vesinden daha çok, nisbeten o aşağı- larda kalan Kiraz yaylası, otellerin ve kayak merkezinin bulunduğu (o vadisi, hele bir uçurum kenarını andıran Ba- kacak tepesi özellikle güzeldir. Yalnız, son zamanlarda PTT tara- fından İzmir, İstanbul ve Ankara is- tikametlerindeki telekomünikasyonu sağlamak üzere Bakacak tepesine yer- leştirilen mikro dalgalı radyo-link an- tenleri ve alıcı - verici postası, man- zaranın tabiiliğini biraz bozmakta ve tepede hissedilmesi tabii (o "herşeyden uzak oluş" hissini biraz gölgelemekte- dir. Bu arada, oteller bölgesinden Ba- kacak tepesine gelen yolun da henüz çok bozuk olduğunu belirtmek yerin- dedir. Aslında Uludağa tırmanan bi- ricik yol da bugünkü türk karayolları standardına hiç uymamaktadır. Ma- mafih güzergâhın şirinliği, yolun ço- gunun ormanlar arasından geçmekte AKİS, 6 KASIM 1964 Z M duşu, sık sık rastlanan çeşmeler, yo- uların yorgunluklarını ounutturmak- tadır. Tarih dolu bir şehir Uludağın eteklerinde kurulmuş olan Bursa şehri çok daha eskilerden beri önem taşımakta idiyse de ,asıl ta- rihi rolünü Osmanlı İmparatorluğu- nun ilk başkenti olarak oynamıştır. Bu bakımdan, türkler üzerinde olduğu kadar, yabancı turistler üzerinde de bu sıfatıyla özel bir etki yaratmakta- dır. Birçok tipik camiler, hamamlar, medreseler ve türbeler şehrin her kör şeşini süslemektedir, Bursanın Ulu- dağdan aldığı birçok nimetlerden biri de şifalı suların aktığı kaplıcalarıdır. Eskidenberi büyük ün salmış olan bu gariptir ki, Türkiyenin biricik Suni pek endüstrisi de Bursa ilinin sınır- ları içerisindedir. Türkiyenin en kali- teli yün kumaşlarım dokuyan fabrika da Bursadadır. Her çeşit tarım ürünü özellikle meyvalar, ovada yetiştirilmek- tedir. El sanatları mamulleri zevk ve in- celikle meydana getirilmektedir. Or- ta çaptaki endüstri de Bursada önem- li bir yer tutmaktadır. Özellikle bu- nun üzerinde duran Bursalı bazı ser- maye sahipleri, ovada büyük bir en- düstri merkezi kurmaya da teşebbüs etmişler, bu konuda Ticaret ve Sana- yi Odaları Birliğinin desteğini kazan- mayı başarmışlardır. Yakın bir gele çekte Bursa ovasının kara kara tü- ten bacalarla donatılacağı ilgililerce belirtilmektedir. - Bu noktada müte- şebbislerin Bursa için hayırlı bir iş mi yaptıklarını, yoksa, bir hemşehri sıfatıyla, bindikleri dalı mı kesmeyi Turistik Bursa Kem gözlere şiş kaplıcalar sayesinde Bursa yalnız Tür- kiyede değil, ayni zamanda dünyanın her yanında rakipsiz bir tedavi şehri unvanını kazanmıştır. Dünyada hiçbir kaplıca şehri bukadar meziyeti birara- da toplamamıştır. Tesadüflerin ve tarihin büyük öl- çüde yardımına mazhar olmuş bu ta- lihli şehrin sâkinleri de gayretleri ve çalışkanlıklarıyla Bursa adını başka alanlarda da duyurmayı başarmışlar- dır. o Avrupanın birçok ülkelerinde "Türk havlusu" olarak satılan havlu çeşitleri buradan çıkmıştır, o ipekçilik ve ipekli dokumalar konusunda da Bursanın adı daima duyulmaktadır. Ne kalkıştıklarını ancak zaman göstere cektir. Son yıllarda Bursanın turistlik de gerlerine büyük şeyler katan en o nemli yatırım olarak, Belediye tara fından güç hâlle tamamlanabilen v hâlâ da üzerinde çalışılan teleferik hattı örnek gösterilebilir. Bu hattı; kadar zatılmasıyla Bursanın kış-yaz turistik önemi kat kama olacaktır. Dağ üzerin de ise daha mütevazı ve her keseyi elverişli oteller (oyapılıp işletilmesi mevcut yolun geliştirilmesi ön plân da gelen teşebbüsler olarak göze çarp- maktadır. 19