6 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

6 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Üniversite Yapılamayan tören Mikrofon başına gelen genç adam kumral, İnce bıyıklı ve çok zZa- yıfı. Oo Fakat konuştuğu sürece se- sinin tonu katiyen düşmedi. Gelenek gereğince Cumhuriyet Bayramlarında yöneticilerden sonra gençlik temsilci- lerine de söz verilir, yine gelenek ge- reğince (o "yaşa, varol Cumhuriyet'le dolu bir takım yakıştırana sözler edi- lir ve kürsüden inllirdi. Bu yıl, genç- lik adına mikrofon önüne gelen genç adam bütün bu alışılmışların dışına çıktı ve dinleyenleri olduğu kadar çev resindekileri de şaşırttı. Aynı zaman- da MTTB Başkanı sıfatını da taşı- yan Yüksel Çengel, 29 Ekimin yal- nızca bir bayram olmadığını, bunun ayni zamanda yönetici kadroların bir hesap verme günü sayıldığım açıkla- makla söze girdi ve sonunu: "— Büyük Ata, bu hesap günün- le başlarımız dik değil. Yüzümüzde 1923 yılındaki mutluluk ifadesi yok" la bitirdi. Çengele göre, genç ve parlak Cum huriyetin sorumluluğunu devralan son- raki kadrolar onu, bugün orta yaşlı. fakat yorgun, bitkin bir Türkiye hâ- line getirmişlerdi. Doymak bilmez so- rumsuz bir azınlık, bu azınlığın çıka- rını temsil eden politikacılar, toplum sal görevini henüz öğrenmemiş Üni- versite, bu genç Cumhuriyeti yorgun bırakmıştı. ti. Gerçekleri araştıran, .vatanın ge- leceği adına endişe duyan aydınlara İse susturucu formüller uygulanmış- tı. Türk yüksek öğrenim gençliği kırk- bir yaşındaki oOCumhuriyetimizin bu- günkü durumunu beğenmiyordu. Ama türk ulusunun, çağdaş uygarlık düze- yine ulaşmak yönünde güçlerini bir bütün halinde birleştireceğine, halkçı, devletçi, hamleci ve kuvayı milliyeci bir amaca ulaşacağına inanıyordu. Ar- tık köhne bir zihniyetin, eskimiş me- todların, istismarın ve dış politikada kayıtsız bir tabiiyetin (o temsilcilerini, yâni ulusun kaderini çizen kadroları, her çeşit vasıtayı kullanarak kontrol etmekte kararlıydı. Başkan Çengel ve temsilciliğini et- tiği yüksek öğrenim gençliği, ayrıca, dış politikamızın, Oodeğişen dünyada İstanbul Üniversitesinin kapısı Öğrencilere kapalıdır AKİS, 6 KASIM 1964, YURTTA OLUP BİTENLER Cumhuriyet ilkelerine uygun, ulusu- muza kişilik getirecek şekilde düzen- lenmesini, Birleşmiş Milletler ve NA- TO teşkilâtlarının küçük devletleri is- tismar vasıtası olarak kullanılan ku-