6 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

6 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI DE M Görüşmeler Yeni bir ışık Dört tepkili motörlü dev ilyuşin yol cu uçağı oOMoskova hava alanına indiği zaman, alanda hiç de küçüm- senemiyecek bir kalabalık vardı. minalde uzun bir süre uçağın inme- sini bekleyenlerin başında, Birliğinin tecrübeli Dışişleri Gromiko geliyordu. Uçaktan inecek- lerin içinde önemli. kişler olmalıydı ki, Gromiko bakanlıktaki o kadar işi ni bir kenara bırakmış, alana koşmuş tu. Sovyet Dışişleri Bakanı, alana ge- lirken, yanına yardımcısı Lapini, Or- ta Doğu dairesi başkanı Fiktef ile onun . Onla- Moskova Büyük Elçisi İkbal Athar da vardı. Uçak alana inip de kapıları açı- lınca, toprağa ilk ayak basan Türki- ye Dışişleri Bakanı oFeridun Cemal Erkin oldu. Onun arkasından hepsi orta yaşın altında, enerjik görünüşlü üç türk diplomatı indi. Böylece Saracoğ- lunun Moskovaya gelişinden tam yir- mibeş sene sonra, Sovyetler Birliğine gönderilen ilk türk diplomatik mis- yonu Moskovaya ayak basmış bulu- Gromikonun bütün işinin gücünün arasında hava alanına ka- dar koşması, boşuna değildi. Türk heyetini Moskovaya götüren İlyuşin, alana Cuma akşamüzeri in- di. Cumartesi sabahı, Sovyet Dışiş- leri Bakanlığında türk ve sovyet he- yetleri arasındaki görüşmeler başla- dı. Toplantı açıldıktan sonra Gromi- ko türk heyetini selâmladı, kendileri- ni Moskovada görmekten büyük mem- nunluk duyduğunu söyledi ve ; "— Bizde âdet, mizi dinlemektir. siz konuşun" dedi Bunun üzerine Feridun Cemal Er- kin : önce misafirleri- Onun için buyrun — Mademki sözü bana veriyorsu- nuz, o halde bizim için bütün önemi dışında bir milli oşeref ve haysiyet 6 R 1: 116 Kasım 1964, Sayı: 542 Cilt: XXXI PERDE Erkin Moskovada karşılanıyor Buzlar eriyor meselesi olan Kıbrıstan başlayayım" diyerek konuşmağa başladı. Türk Dışişleri Bakanı, bir saat on dakika süren konuşmasında önce Kıbrıs işinin bütün tarihçesini ve ge- lişme tarzını anlattı, sonra türk tutu munu açıkladı. Erkin, bu açıklama sırasında, özellikle iki nokta üzerin- de durdu. Birincisi, Türkiyenin bir toprak peşinde olmadığı açıkça bilin- meliydi. Türkler, temeli Atatürk dev- rinde atılan dış politika (ilkelerine bağlı ve Misak-ı Milliye uygun olarak, kimseden bir karış toprak istemiyor- lardı, Türkiye, Kıbrısla herşeyden çok oradaki soydaşlarının can ve mal gü- venliği bakımından ilgiliydi. İkincisi, Türkiyenin Kıbrısa müdahalesi bir milletlerarası oandlaşmanın kendine verdiği hakka dayanıyordu. Bunu bir dış müdahale olarak kabul etmek im- kansızdı. Üstelik, (Türkiye harekete geçerken oradaki soydaşlarının orta- dan kaldırılmasını önlemek amacıyla davranmıştı. Nihayet Erkin, sözleri- ni, Kıbrıs konusundaki bugünkü türk tezini anlatarak bitirdi: Türkiye E- nosise kesin biçimde karşıydı ve ken- dini, orada yaşayan soydaşlarının yüz- yıllardır yaşadıkları topraklar Üzerin de barış ve güvenlik içinde oturmala- sağlamakla görevli (o sayıyordu. Türkiye hükümeti, her ne pahasına olursa olsun, bu görevini yapmaya ka- rarlıydı. Toplantı, Erkinin konuşmasından sonra uzun sürmedi; oGromikonun Brejnefin yapacağı bir kabul resmin- AKİS, 6 KASIM 1964