6 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

6 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

DEMİR PERDE Salı sabahı oLerüngraddan dönen türk heyeti, Moskova garında bir sürp rizle karşılaştı: Erkine, az sonra Sov- yet Başbakanı oKosiginin kendisini kabul edeceği bildirildi. Bu davet, tu- ristik geziden sonra buzların erimeye başladığını gösteren ilk sinyali teşkil etti. karşı karşıya gelmesiyle iki devlet a- rasında kurulması istenen sağlam dost luk münasebetleri o için ilk yeşil ışık yandı. Erkinin, Kesiginden sonra saat li'de Sovyet Dışişleri Baltanı Gromiko ile randevusu vardı. Ancak iki devlet adamı daldıkları sıcak görüşme hava- sından kolay kolay sıyrılamadılar. Gö- rüşme saat 11,15e kadar devam etti. laşmaya dahil olması" meselesinin söz konuşu edilmesiyle (o toplantı pek de hoş bir hava içinde (o başlamamıştı. Ancak Erkinin derhal ustaca bir ce- diğini söyledi. da, kültürel yakınlaşma ile ilgili ola- rak türk heyetinin bir rapor hazırla- mış olduğunu belirtti. iki devlet a- damı bu konuları karşıla. anlayış havası içinde müzakere etti Rusyanın yeni Başbakanı, o görüş- melerde, mazbut tavırları ve munta- zam giyimi ile dikkati çekmekteydi. örüşmelere saat 12'de Bakanlar seviyesinde Erkin - Gromika arasında ve teknisyenler (o seviyesinde de Cari Meseleler Komisyonunda devam edil- di. Her iki toplantı da yine son dere- ce anlayışlı bir hava içinde geçti. Erkin Çarşamba günü bir başka önemli sovyet yöneticisi, Devlet Bas- sam Anastas Mikoyan tarafından ka- bul edildi. Birbuçuk saat kadar devam eden bu görüşmeden sonra Tass A- Jansı bir bildiri yayınladı. e Bildiride, görüşülen konular hakkında bir bilgi verilmiyor, sadece "Görüşmeler sami- mi bir hava içinde geçmiştir" denili- yordu. Şimdi asıl merak edilen husus, gö- rüşmelerden sonra yayınlanacak bil- diridir. Tabii, Kıbrıs konusunda bir fikir birliğine varıldığı takdirde bu, seyahatin önemli başarısını teşkil | e- decektir. Moskovada. belki biraz hissi veva mübalâğalı bile olsa. Türkiyenin K'b- rısa olan ciddi ilgisi. Erkinin verdik bilgiden sonra kesin olarak anlaşıl- 8 Saat 10'da Kosigin ile Erkinin. Erkini götüren uçak "İlyuşin" Başka diyarlara mış bulunmaktadır. Bu sebeple Kıb- rıs, Türkiye - Sovyetler münasebetle- rinde hemen hemen kriter teşkil ede- cektir. Bir kere, Sovyetler Enosisin tama- men karşısındadır. Türkiye de tek ta- raflı bir Enosisi kabul (oetmiyeceğini defalarca açıklamış Oo bulunmaktadır. İki tarafın da bir konu üzerindeki gö rüşleri aynı olunca, bunun müşahhas bir meselede akis bulması normaldir. Genel prensip bu olduğuna göre. Tür kiye ile iyi komşuluk ve dostluk bağ- ları kurmak isteyen Sovyetlerin poli- tikası bir başka şekilde tezahür eder- se bu, herhalde bir iyiniyet kriteri o- larak kabul edilemez. Görüşmeler so- nunda yayınlanacak bildirinin bu ışık altında kaleme alınacağı sanılmakta- dır. Yarası olan gocunur Türkiyenin Batıya körükörüne bağ- lılıktan (o ayrılmıyacağını sananlar için. Erkinin Moskovaya yaptığı yol- culuk büyük bir sürpriz teşkil etti. A- merikan ve ingiliz gazeteleri, bu yol- culuğu, mümkün mertebe gürültüsüz vermeye çalıştılar. Yapılan bütün yo- rumlarda Erkinin Moskovada olumlu bir sonuç almasının güçlüğü belirtil- di. Fakat buna rağmen, Sovyet baş- kentindeki batılı diplomatlar türk-sov- yet görüşmelerinde neler geçtiğini ka- pı aralarından öğrenebilmek için gö- rülür bir telâş içindeydiler. Feridun Cemal Erkinin Moskova yolculuğu Atina ve Lefkoşedeki telâşı da arttırdı. Kıbrıs ramlarının dışiş- lerini çeviren Kipriyanu, Lefkoşe rum meclisinde (yaptığı bir konuşmayla, Sovyetlerin kayıtsız şartsız Makariosun arkasında olduğunu anlatmaya çalış- tı. Oysa aynı sıralarda bir sovyet dip lomatı, Moskovadaki AKİS Başyaza- rına, Kıbrıs ramlarının anlaşmaları işlerine geldiği (o gibi (O yorumlamakta. pek mahir olduklarını söylüyordu. Lefkoşenin işi mümkün olduğu ka- dar kapatmak DEMESİN Mm muhalif-muvafık büt yuna aZe- 'Erkinin yaptığı, bu yolculuğun mli sonuçları olacak noktasında Gl bi Eğer iki taraf da gerçekten anlaşmak istiyorsa, bir or- tak zemin bulmak ogüç olmıyacaktı. Fakat iki devletin Enosise karşı bir- leşmesi Kıbrısı (o Yunanistanla birleş- mekten alakoymaya yetece ek miydi? Muhalif er bu soruyu "evet" diye ce- vaplandırıyorlar- ve o zaman Papand- reunun çok güç bir duruma düşece- ğini belirtiyorlardı. o Muvafıklar için ise, bütün dünya da karşı gelse, £» nosis gerçekleşecekti. Erkin haftanın sonunda Cuma gü- nü yurda döndü AKİS, 6 KASIM 1964