6 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

6 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER A. P. Kıran kırana! "Senin demokrasiye aşkını, senin hak ve hürriyetlerine susamışlığını, se nin fazilet, ve adalete inancını, senin mazine, köküne, dinine ve Allahına bağlılığını istismar edenlere (o dikkat et!.." Bu satırlar, haftanın başlarında AP'li milletvekili ve senatörlere dağı- tılan bir bildiriden aynen alınmıştır. Üçüncü hamur kâğıda muntazam bir şekilde basılmış olan bildiri, "Dâva- sına inanan idealist arkadaşlarınız a- dına Fikret İnan" imzasını taşımak- tadır. Mensubu bulundukları parti içi ikiliklere göre, AP li parlamenterlerden kimisinin ilgi, kimisinin endişe ve ki- misinin endişe ve kimisinin de son de- rece memnun, gülümseyerek ookuduk- ları bu bildirinin bir diğer pasajında da şöyle denilmektedir: — "Sapık fikir ve görüşlere muhalif olan seçmenlerine, meşru delegelere ve mebus -arkadaşla- rına, komünist, mason, hırsız, hain ve Demokrat Partinin köpekleri diyebile- cek kadar kudurmuş, hasbelkader re- yin ile mebus olmuş insana dikkat et!." Bu iki pasaj, içinde bulunduğumuz ayın sonlannda yapılacak olan AP Büyük Kongresi ile ilgili olarak oçe- şitli klikler arasında ( girişilmiş olan kıran kırana mücadelenin yalnız bir cephesini, halen Genel Merkezi elle- rinde tutan kadroya yöneltilen şim- şekleri aksettirmektedir. Fakat oşim- şekler sadece AP Genel Merkezinin ça- tısı üzerinde çarpmamaktadır. e Ragıp Gümüşpalanın ölümü ile boşalan Ge- nel Başkanlık Konuğu ve oradan da- gıtılacak ulufeler için yapılmakta olan parti içi mücadelenin birçok (yönleri mevcuttur. Bir yanda. AP nin DP nin devamı olduğuna inanan eski DP li- ler ki bunlar, şimdi Genel Merkez vs teşkilatta azınlık durumundadırlar. Oy sa AP ye akan reylerin büyük bir kıs mı, hattâ hemen hemen hepsi bu şe- kilde düşünenlere aittir -, öbür yanda, önce bu fikri benimsediklerini | söyli- yerek partinin yüksek kademelerine yerleşen ve sonra yerlerini (o sağlam- laştırmak için bu kitlenin yöneticile- rine, özellikle Kayseriye dirsek çeviren Saadettin Bilgiç ekipi, AP içinde en ta ve artık kendilerinin işbaşına gel- 12 A.P. Genel Merkezi Kaynayan mesi gerektiğini tekrarlamaktadırlar, Bilgiç ve arkadaşları ise, açıkça ifade etmemekle beraber, yeni bir parti kur- duklarını ve bu partinin yepyeni bir politikası olması gerektiği tezini sa- vunmaktadırlar. Rüya içinde rüya Ancak, eski DP'lilerin, AP'yi ele ge- çirdikleri takdirde neler yapmak is- teyecekleri ve partiye ne gibi bir yön verecekleri hemen hemen bilinmemekle beraber, Saadettin Bilgiç ekipinin söz konusu ettiği yeni partinin yepyeni po litikası henüz meçhuldür. Zira daha u- zun bir süre koltuğunu ısıtmak arzu- sunda olan Bilgiç, bunun ancak, DP dışındaki partilileri kazanmakla müm- kün olabileceğini anlamış ve herkese mavi boncuk dağıtmıştır. Bu sebeple, bugün Genel Merkezi ellerinde tutan AP'liler, sadece bir noktada "yeni par ti ve yeni politika" sloganında birleş- mekte, fakat bu yeni politikanın ren- gi konusunda her kafadan başka ses çıkmaktadır. Bunların içinde "Altay kazan dağları” türküsünü çığıran "beg"lerden, "İslâm devleti" cevherini yumurtlayan tesbihlilere kadar her çevrenin sesi birbirine karışmaktadır. Nitekim haf- tanın başlarında kendisiyle görüşen bir AKİS muhabirine, Aydın milletvekili Reşat Özarda : Bütün Anadoluyu (o dolaştım. e sosyal adaletçisine, nur- cusundan masonuna okadar herkes, "Saadettin bizdendir" diye (o bahsetti" demiştir. Eski DP'liler ise takip edilecek po litikadan çok bir başka konuda, lider konusunda ihtilâf halindedirler. Bun ların bir kısmı, mücadelenin en sert şekilde ve hiçbir taviz verilmeden ya pılmasını istemekte ve bu sebeple DP' nin güzde geneli müdürlerinden - bu- günün ünlü müteahhidi- (Süleyman Demireli Başkan adayı olarak göster inektedirler. o Ancak bir başka eski DP'li grup ise sık sık "rejim" sözü et- mekte ve aynı şekilde sert bir politi- ka gütmekle beraber, arkalarında bir teminat aramaktadırlar. Ekip, aradı- AKİS. 6 KASIM 1964