6 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

6 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

kanlan - İsveç, Norveç, Danimarka, Finlandiya ve İz- landa-, kendi bölgelerini ilgilendiren konuların yanısıra, dünya meseleleri üzerine de eğilmişler ve bu arada Kıb- rıs konusu ile ilgili olarak, meselenin bütün taraflarca uygun görülecek bir çözüm noktası bulunarak halledilme- sini tavsiye etmişlerdir. Bu tavsiye, meselenin sadece bağımsız bir devlet olan Kıbrısı ilgilendirebileceğini, do- layısiyle anlaşmazlıkta başkaca taraf olmıyacağını ileri süren rum yöneticilerin tezine taban tabana zıt mahi- yettedir. Kıbrıs konusunda Enosise inen son darbe, ise Ame- rika Birleşik Devletlerinden gelmiştir. - Bundan birkaç gün önce Washington'da ABD Dışişleri Bakanlığı yetki- lileri ile, Türkiyenin Washington Büyük Elçiliği men- supları arasında yapılan bir müşterek toplantıda, Yunan Başbakanı Papandreunun gazetecilere vermiş olduğu bir demeç üzerinde durulmuş ve Amerika Dışişleri Bakan- lığı yetkilileri, türk diplomatlarına, anlaşmaların hiç bir şekilde Birleşmiş Milletler tarafından ilga edilemiyece- ğini ve yürürlükten kaldırılamıyacağını ifade etmişlerdir. Bu, doğrudan doğruya Zürih ve Londra anlaşmalarının yürürlükte olduğunun Amerika tarafından kabulü anla- mına gelmektedir. Oysa Papandreu, gazetecilere vermiş olduğu demeçte, Amerika ve İngiltere hükümetlerinin Kıbrıs için Eriosis tezini benimsemiş olduklarını söyle- miştir Dünyadan akisler Vietnam — Vietkong çetecilerinin Saygonun 25 kilo- metre uzağındaki Bien Hoa hava alanını menzili beş kilometreyi aşmayan havan toplarıyıa dövmeleri, yalnız Birleşik Amerikanın Vietnamda düştüğü çıkmazı bir ke- re daha gözler önüne sermekle kalmadı, aynı zamanda bir amerikan askeri sırrını da açığa vuruverdi: Ameri- kalılar şimdiye kadar Vietnamda güneylilere "yardımcı ve akıl verici" olarak bulunduklarını, ülkede hafif silâh ve araçlar dışında hiçbir şeyleri olmadığını ileri sürü- yorlardı. Oysa Bien Hoa saldırısında, nasıl olduysa ol- du, nasılsa orada bulunan yirmi tane B-57 jet bombar- dıman uçağı tahrip ediliverdi! Batılılar General De Gaulle'ün eğer kafası daha AKİS, 6 KASIM 1964 fazla kızarsa Fransayı hem Ortak Pazardan, hem de NATO'dan çekeceği konusunda dolaşan söylentiler. Ba- tı dünyası içinde kısa bir zaman sonra suyun yüzüne çıkacak parçalanmalar için yeni belirtiler sayılıyor. Ger- çekten Batı dünyası, birkaç aydır, önce İngilterede, son- rada Birleşik Amerikada yapılan seçimler yüzünden bir çeşit bekleme devresi içinde bulunuyordu. Şimdi her iki seçim de yapıldığına ve Wilson'a Johnson işe dört elle sarıdıklarına göre, Avrupanın e günün konusu olacak ve "çok taraflı vurucu kuvvet" meseleleri de ya- kın bir sürede batılıların önüne lecek ve bu meseleler üzerindeki bütün görüş ayrılıkları, yeniden teker teker or- taya dökülecek demektir.