19 Haziran 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

19 Haziran 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

“Made 1 YURTTA OLUP BİTEN LER Meselâ bir zeytinyağı . hikâyesi bile, tarafsız bir bakışla, ihracatın girmek üzere olduğu tehlikeli yolu göstermek için kâfidir ve bu hikâye, doğrudan doğruya, Zerenin sihirli değneği. “si- yası değişiklik”le ilgilidir, Soyacılar rgüplü 'Hükümeti, göreve başladığı andan itibaren, İnönü Hükümeti- nin Sovyetler Birliğiyle iyi ek ticari bağlar kurma amacının men tersine bir tutum etek a bii bu BİAC raporunu hazırlayanla- rım fazlasiyle hoşuna gitmiştir ama, Sam Amcaya yöneltilen bütün sem- pati tezahürlerine rağmen. atılan Türkiyenin ihracat hamleleri İçin pek de verimli sonuçlar tevlit et- sadece biridir ve bu kabil örnekleri çoğalmak mümkündür Ege ve Marma ra müstahsilinin elinde kalan birkaç ton tütün, Karadeniz bölgesinde müş- teri bekliyen fındık stokları gibi... Macit Zeren, dış ticaret konusun- da özel sektörden şikâyetlerini soran AKİS'çiye: «.-— Şikâyetle bir şey halledilmez, Başarı teşvikle, korumakla kazanılır" diyerek cevap verdi. “-- Xa yurt dışında kalan döviz- ler, fiyat, fatura oyunları, risturna gösterilen müsamaha? “— Onlar da MAZİ polisin işi, A- sıl olan, hüsnüniyettir. Ben, bana gös- terdikleri, bildirdikleri resmi (o fiyata bakarım..” Ticaret Bakanlığınm levhası Destini karan da, suyu getiren de bir! niyecek bir durum almıştır. Zira masını yenilemek istememiş ve görüs- meleri: uzatmıştır. Bundan amaç, el. deki «bütün. zeytinyağını Sam Amcaya vererek, bunun karşılığında soya al- “ maktansa, aynı maddeyi Sövyetler-Bir iliğine satmak ve böylece ,Türkiyeye en az 12 milyon dolarlık bir döviz sağ- yani Ancak, siyasi değisiklik işle- çevirmiş ve Demirel e- binin ilk işi, halza, türk kaşığıyla n U.S.A," damgalı soya. ya- ğını. iin çalışmak olmuştur, Bu, siyasi değişikliğin ihracat ala. nında sağladığı ve Zerenin kendi şah- sına bağlamak istemediği başarılardan Zeren iyice açılmıştı, hızını alama. dı, devam etti: “ Hem, az gelişmiş ülkelerde dı- şarda döviz kalması -bunun bir adı da döviz Kkaçakçılığıdır- normaldir, önle- nemez, Sorarım size, amerikalı dışarı- ya döviz kaçırmak için uğraşır mı? Ne isterse, kendi memleketinde var- dır. Ama bizde öyle mi ya!” Gazeteci, biraz evvel Zerenin biz- zat ifade ettiği “asıl olan, hüsnün!- yettir” sloganı ile şimdi işittiği “dövi- zin dışarıda kalması normaldir” hük- mü arasında bir türlü sağlam bir bağ- lantı kuramamıştı.. B.İ,A.C. raporunu hazırlayanlar da onun bu tezatların. dan herhalde bir sonuç çıkaramamış olacaklar ki, üstün zekâsına hayran kalmışlardı... “AKİS Bir Bakan doğuyor Bugtin iin! hazırladığı rapor larda göklere çıkarılan Ticaret Ba- kanı Macit Zeren, 1921 yılında Amas- yada doğdu. Babası manifaturacı Ke- mal Zerendir. İlk ve orta okulu Amas- yada bitiren Zeren, sonra İstanbula geçti ve 1941 yılında Hardarpaşa Lise- sinden, 1947 yılında da İstanbul İkti- sat Fakültesinden mezun oldu. Macit Zerenin politika hayatı çok erken başlamıştır. Henüz 26 yaşında iken Amasyada DP il yönetim kurulu. na giren Zeren, 1952 - 54 yıllarında Amasya Belediye Başkanlığı yaptı. Ama Zerenin bir garip yönü, herşeyin ispat edilmesin! istemesiydi. Bu yüz- den birgün kendisine, ileride Hürriyet Partisinin çekirdeğini teşkil edecek O©- lan birtakım DP'lilerle birlikte, bir mektup geldi. Mektupta Zerene, par- tlden ihraç edildiği (o bildirilmekteydi. 1955'deki mahalli seçimlere Zeren, bu yüzden bağımsız olarak katıldı ve ge- ne Belediye Başkanı seçildi. 1957 yı. linda ise Hürrivet Partisine girâ!. Zerenin 1957 ile 1961 yılları arasın- daki hayatı oldukça durgun geçti, Bu süre içinde serbest mali müşavir ola- rak çalışan Zeren, 1961 seçimlerinden birkaç ay önce AP'y» gridi ve bu par- tiden Amasva senatörü seçild!. Ancak talih, aradan banz iki se- ne geçtikten sonra Zereni yeniden se- çim bölgesine aday olarak geti rdi. Baş kanlık Divanında görevii olan Sena. tör Zeren, kurada C bölgesini çekti, A- day -yoklamalarına giderken otobüste yazdığı şu seçim siiri, onun sanat de- nemelerinden ilgi çekici bir örnektir: Seçmenlerim diyorlar ki gel gayrı, Kuramızı çeker çekmez ordayım, | Kara gözlüm, siyasetten geçilmez. Düzgün hesap veremiyen seçilmez. Serden geçsek, intihaptan geçil- m rk bitmez ordayım birer kürsü baslar. sağdan soldan hesap sorulur, Hatip söyler, millet biraz yorulur, Mazbatamı alır almaz ordayım. Yakın zamana kadar kronik bir be- kâr.olan Mac't. Zeren, Ankarada Ve- dia Zeren ile evlenmiş ve bundan bir av kadar önce bir oğulları olmustur, Zeren içklerden şaradı sever, ama Çök az içer, Sigarayı da çok ender ©. larak, sadece. pek keyifli anlarında tellendirir. Yemek ayırmaz. Merak. kendi deyimiyle, evde kırık dökük ne varsa tâmir etmektir. Zeren resme meraklı olduğunu ve özellikle ilk ik tahstl yıllarında iyi dene- 19 Haziran 1945