19 Haziran 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

19 Haziran 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

ruz kaldığı o günlerde, fiilen, daha sonraki U- $ak ve Topkapı olaylarının tohumlarını ekmek- teydi. Kasim Gülek Sinopta 13 Ağustos günü tev- kif edildi. Daha önce Ereğli ve Zonguldak hadi- seleri cereyan etmişti. O gün öğleyin yemeğe, Taşığa Turgut Göle, İlhami Sancar ve Hasan Reşit Tankut geldiler, İsmet Paşayla uzun uzun konuştular, Akşam üzeri de Genel - Sekreterin tevkifi haber verildi. Pazar günü, İsmet Paşa evden hiç çıkmadı. Hadiseleri dikkatle izledi. Gü- leği bir otomobile atmışlar, aç ve susuz İstan- bula getiriyorlardı. Üsküdardaki Cezaevine tı- kacaklardı. Biz o gün, Kasım Güleğin İstanbula aşağı yukari varış saatinde, Özdenle birlikte,:Erdalın siyah Citroen'ine binerek karşıya geçtik. Üskü- dar ana babâ günüydü. Halk sokaklara dökül- müş, buna mukabil coplu polislere ve jandar- malara hapishane önünde mevzi aldırılmıstı. Kasım Güleğin getirilişini uzaktan gördük. Po- lis, kendisini hiç kimseyle ogörüştürmüyordu. C.H.P. nin İstanbul İl Başkanı, avukat Muhlis Sırmalı da oradaydı. Kasım Gülek müvekkiliydi. Kendisini görmek istedi. Görüştürtmediler, İçe- riye bir pusula yazdı, Pusulaya Kasım Gülekten şu cevap geldi: “Muhlis beyfendi, şimdilik hiç bir şeye ihti- yacım yok. Yalnız çok yorgun ve açım. Yirmibir saattir yoldayız. Ağzımıza lokma almadık. Zah- metinize teşekkürler. Hürmetler, muhabbetler..” Komik hadiseler Kasım Güleğin İstanbula getirilişinde de-devam etmişti. Grupa dahil olan partililer bir otomobil tutmuşlar ve Genel Sek- reterin arkasına takılmışlar, İstanbul yakınında bir trafik ekibi yollarını çevirmiş. Şoförden eh- liyet sormuşlar. Şoför vesikalarını göstermiş. Ekip “tamam” demiş, fakat bunları alakoyaca- ,gını söylemiş. On dakika sonra, ilerde, bir baş- ka ekip arabayı durdurmuş. Tekrar ehliyet iste- mişler. Şoför, bir evvelki ekibin bu vesikaları alakoyduğunu bildirmiş. Fakat yeni ekip dinle- memiş ve şoför ehliyetsiz diye otomobilin iler- lemesine mani olmuş. O akşam, Üsküdarda gördükleerimizi biz İsmet Paşaya anlattık, arkadan da Muhlis Sir- malı geldi. Pazartesi günü, İsmet Paşanın Gü- leği ziyareti için İstanbulun unutulmaz savcısı Hicabi Dincten müsaade alınması kararlaştırıl- dı. -Şu C.H.P., son iktidarında, galiba bir bu Hicabi Dinçe gösterişli bir görev vermeyi veya onu listesine alıp milletvekili yapmayi unuttu! Hicabi Dinç, tabii ertesi günü, İsmet Paşaya bu müsaadeyi vermedi. Mühlis Sırmalıya “yarın ve- veceği”ni bildirdi. İktidar, hadiselerin alevlen- mesinden çekiniyordu. Halbuki daha Paza" ge- cesi dünyanın bütün radyoları Türkiyede Muha- lefet Partisinin Genel Sekreterinin tevkif olun- duğunu ilân edip duruyorlardı. Kasım Gülek dı- şârda çok tanındığı için tevkifi inanılmaz akis yaptı, — Esi Bundan dolayıdır ki İktidar, C.H.P. Geneli Sekreterine fena halde diş bilediği halde onu il hapiste uzun müddet tutmayı göze alamadı. Za- ten Güleğin tevkifi için bulunan bahane pek pes- gi tenkerane bir sebepti, Kendisini Karadenize gö- “| türecek olan vapurun hareketi geciktirilince “| Genel Sekreter hemen orada bir basın toplantı. | sı yapmış ve “1954 seçimlerinin ne şekilde cere- il yan ettiğini onlar bizden daha iyi bilirler. Bu- || nun Üzerinde söz söylememeyi tercih ediyoruz” . | demişti, İktidar da buhdan, Ördek Hasan alin- (| ganlığıyla, Meclisin meşru olmadığının söylün: N diği mfanasını çıkarmıştı. “yl Hicabi Dinc, tabii Salı günü de İsmet Bağı: İri va Kasım Güleği ziyaret 2 vermedi, Kasım Gülek kongrelerde de, Parlinin 2 numaralı adamı olarak İsmet Paşanın yanmdan ayrılmazdı, Etrafta bin kişi olsa, mutlaka onları yarıp geçer ve flâşlar parladı mi, mutad pozunu başarıyla alırdı, Güleği, Genel Sekreterlik Şıllarnda bu sahada alt “ edebilen bir tek adam çıkmadı, Ama o gün Genel Sekreterin avukatları tevkit | kararına itiraz ettiler, İtirazı tetkik eden Aşli- sım Güleği salıverdi. Gülek. doğruca; Taşlığa © geldi. İsmet Paşa kendisini evde bekliyordu. Tas bii bütün gazeteciler Genel Sekreterin peşindey- ” diler, İsmet Paşa Güleği kapıda karşıladı, kucak” i ladı, öptü. Genel Sekreterin yakası; bağırı açık- tı. Şaşkın bir tavrı vardı. İsmet Paşa onu el'n-& den tutup iceri aldı, kanapeze yanina oturttu. © Votoğrafçılara gün Joğmuştu. Bol bol resimler it | ne devam edeceğini söyledi, Sahiden de, bir kaç gün sonra Erzuruma gitti, |