19 Haziran 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

19 Haziran 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

AKİS ya pek istekli görünmüyordu, Bu yüz- den konuşma yeniden eski mecraya girdi, AKİS'çi bu sefer; “— Nüfusun yüzde 8'inin tarımla uğraştığını ve zamların bu büyük kit- leyi sefaletten kurtarma amacıyla ya. pıldığını söylüyorsunuz. Peki ama, ta- rum nüfusunun tamamı, zam yapılan hububat müstahsili midir?” sorusunu yöneltti. Zeren, soruya tek kelimelik biri ce- vap verdi: *— Çoğu...” * — Peki, Türkiyede toprak dağılımı malüm. Toprak Reformu Kanun 'Tasarı sun nasıl uyutulduğu da malüm. Sizin zam için gerekçenizin, samimi olarak, nüfusun yüzde 89'ini kalkındırmak ol- duğu kabul edilse bile, bir bakıma bu, zanımın getirdiği alış gücü, refah, asıl çalışan sımfa intikal etmiyecek ve pek mühtemelen 5-10 bin dönümlük toprak sahiplerinin elinde kalacaktır. &SİZ, toprak sahibinin, mahsulüm daha yük- sek fiyatla satıldı diye, yanında çalı- şan ırgatın gündeliğini (artıracağını ilmid ediyor musunuz? Zamla gene. top rak sahibinin zaten şişkin olan cüz- danı biraz daha kabaracak, sizin ko- rumak istediğiniz yüzde 85 nüfus gend elkmeğini tuzuna banmaya devam ede- cektir...” Zeren bu sözlere, Anadolunun gü- ı1syini, kuzeyini, doğusunu ve Trakyayı »ir yana iterek, ümitsiz bir cevap ver- “«— Ama, Orta Anadoluda toprak o bölünmüştür. Orada toprağı aile. işletir...” AKİŞ'çinin Ticaret Bakanına bü onuda son sorusu şu olân: “«.. Peki, hiç değilse Orta Anado- ıwu, biraz “in söz konusu olan s2fa- ten, kelimenin tam anlamıyla kur- ırabilecek misiniz?” Kalenin bütün burçları tek tek el- 'en çıkmıştı, Zerenin ağzından dökü- n şu kelimeler beyaz bayrak yerin geçti “- Hayir... Ama bu zam, hiç de- gilse, yaraya sürülen bir merhemüöir,.." Kelin merbemi Aslında bu zam ne sosyal adalet ilke. sini o-hiç değilse bir osektörde- gerçekleştirme Oo yolunda atılmış bir adımdır, ne de yaraya sürülen bir met hemdir, Bunun tek bir adı vardır: Se- cim yatırımı! Sağlıyscağı fayda şöyle dursun, ha zırlanış şekli ve terkibi dahi bu mer- hemin ne menem şey olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. Ticaret Bakanı, hububat fiyatları- m mk a 19 Haziran 1965 YURTTA OLUP BİTENL. 2 Zam haberinden sonra ekmek alanlar Panik başlıyor na yapılan zamma gerekçe olarak, 440 sayılı, İktisadi Devlet 'Teşekküllerinin Reorganizasyonu ile İlgili Kanunun 24, maddesini göstermektedir. Bu madde- de İktisadi Devlet (o Töşekküllerinin, mal ve hizmet fiyatlarını tesbit etmek te serbest oldukları ifade edilmekte- dir. Ancak bu husus Kayıtlara bağ. lanmış ve bazı önemli hallerde hükü- metin, temel mal ve hizmetlerin fi- yatlarını tesbit edebileceği belirtilmiş. tir, İşte, eniştenin baldızını öpmesinin gerekçesini bu madde teşkil etmekte- dir. Gerçi bu zamla ortada bir kanun- suz tasarrufun bulunduğu iddia olu namaz, karar mevzuata tamamen uy- gundur ama, anlaşılmayan husus, ka. rarın neden alındığıdır.. Üstelik bu zamma bazı ilgili eya karşı ol- dukları bilindiği halde Meselâ, Midi eli. ana prensip- lerini çizen, icraatın harfiyyen üymâs si gereken beş yıllık Plânın 1965 prog- ramı, ekonomik istikrarın korunabiis mesi için temel malt ve hizmet fiyats larının sabit kalmasını öngörmekte- dir, Oysa 440 sayılı kanunun 24. mad. desinde belirtilen yetkiyi kullanabil. mek için hububatı temel mal kabul “den Hükümet, aynı maddeleri, 1965 programında ifadesini bulan direkt!- fin kapsamında saymamış veyr kulak arkası etmiştir. Nitekim Ticaret Bakanı Macit Ze ren, AKİS muhabirinin bu konudak bir sorusunu: ni mda kesin fiyatlar yok- tur. Sadece genel mahiyette bir hü küm vâzedildiğini Mn ini diye Tek cevaplandırmış! Zerenin an veya anlamak is- temediği husus, Plânın, “fiyatlar aa. bit kalacak” dedikten sonra, tek tek 7