1 Ekim 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

1 Ekim 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

5 Aralık 1934 Çarşamba günü saat 1609te T.B.M, Meclisinin 4, dev- resinin 12, oturumunda devrin Baş- bakanı, Malatya mebusu İsmet Paşa şu konuşmayı yapmıştı: « - Yüce saylavlar! Kadınların saylav seçmek ve seçilmek ne zaman haklı ve itibarlı yerini bul- muşsa, bunun mukadderatı üzerinde kendini, tesirini ebilmişse, er- keklerle beraber karısik Ve güç yurt işlerinde elele oçalışabilmişse, işte o zaman, büyük türk ulusu kudreti ile, medeniyeti İle bütün dünyayı kapla- miştır, İnançla söyliyebiliriz ki türk kadınının geniş alanda ulus işlerine karışmasından ancak istifade etmek- teyiz, istifade edeceğiz.” 31 yıl sonra, 22 Eylül 1965 Salı günü İsmet Paşa, Ma'atyada, Renkli Sinemada, büyük bir kadın toplulu- ğüna hemen hemen ayni sözlerle hi- tabetmiş ve: “— Kadınlarımız cemiyetin en güç meselelerine ne kadar girer, ne ka- dar çalışırlarsa cemiyet o kadar yük- selecektir” demiş ve kadın haklarının bugünkü durumunun tahlilini yap- mıştar, İsmet Paşa, kadının siyesi hak- &ının normal şekilde yürüdüğüne i- nanmaktadır. Bu seçimlerde kadın- ar, birçok illerden yoklamalara ka- tılmişlar, Hstelere girebilmişlerdir. - Ismet Paşa ve Kadınlar Listebaşı bir kadının bulunması ay- rıca sevindirici bir olaydır, İlerleme devam edecektir. İsmet Paşa, kadın haklarının bir ibaret olmayıp, ması gereken ve gün geçtikçe daha fazla kullanılan bir hak olduğunu belirt- tikten sonra, her zaman olduğu gibi, derde çare aramış ve Malatyada ö- nemli bir meselemize parmak bas- miş ve şöyle demiştir: — Bugün her yerde işçi kadın- larımız, profesör ,uzman kadınlarımız erkeklere örnek olacak şekilde çalış- makta, irtifa kazanmaktadırlar, Bu- gün öyle bir ilerlemeye gidiyoruz ki, her ailede kadınlarımız erkeklerle e- şit çalışma haline girmektedirler, Bir kişi çalışır, herkes onun eline bakar, Bu devir geçeli çok olmuştur, Şimdi aileler genci ile, yaşlısı ile, kadmı ve erkeği ile çalışma arıyor. Buna doğ- ru gidiyoruz, Cemiyetin bu ilerleme- sine türk ailesi olarak uymalıyız. Ça- lışma önemli bir harekettir. Çalışma- nın ufağı, büyüğü yoktur. Elverir ki ona buna yük olmadan çalışılsın,” İsmet Paşanın daha sonra işaret ettiği gibi, aslında bizim kadınları- mızm çalışması yeni birşey değildir. Köylerde, fabrikalarda kadınlarımız, ötedenberi çalışmaktadırlar. Ama is- tenilen şey, bugün artık bu çalışma- nin ,şehirlerimizde her türk ailesine girmesidir. Kalkınmamız herşeyin üstünde &adın, erkek çalışmamıza bağlıdır. İsmet Paşanın dokunduğu bu me- sele, aslında, türk toplumunun büyük meselelerinden biridir, Evet, köy ka- dını, yıllardır çalışıyor ama, özel- likle küçük şehirlerimizde kadının ça- lışmasına halk henüz lüzumu kadar alışmış değildir. Birçok aileler için henüz bu bir ayıptır, Çok ihtiyacı oi- madıkça genç kız veya kadın çalışmaz, Çalışanlar ya büyük şehirlerde otu- ranlar, ya da belirli bir iş veya mes- lek sahibi olanlardır, İşte biz bu derdimizi balletmedik- çe, kadın haklarını, özlediğimiz şe- | &ilde kullanmamız mümkün değil- dir, Çünkü hakların kullanılabilmesi, herşeyden önce, ekonomik bağımsız- lığa dayanır. İsmet Paşa bugünkü | durumunu tahlij ederken, çok önemli bir hamle yapmış ve sosyal şartların, birçok bölgelerimizde, kâğıt üzerinde bıraktırdığı kadın haldarını bugünkü ileri toplumun başlıca özelliği van Eşe temeli” üzerine oturtmuş, Kalkınmamızı bu şarta bağlarken, | kadın haklarının bir zorunluk halinde | kendisini hissettirmesini snğlamıiştr. | Çünkü bütün dünyada “kadın hak- lar” harp sonralarının ekonomik | şartları ile tahakkuk etmiş ve böy- ' lece gerçekleşmiştir, o Türk ailesinin bu yeni şartlara uyması ise gerçekten | yeni bir devrim sayılabilece kada | önemlidir. Jale ii ««— Leman Akmaz siz misiniz?” di- Ye sordu. Açık renk mantolu, uzun boylu ka- — m muhtar kadın benim” çük ve Olay Malatyada, Renkli Sinemada geçti, Biraz önces İsmet Paşa, kadın hemşehrileriyl, bir konuşma yapmış ve çoşkun bir tezahürat içinde uğur- Janmıştı. İstasyon caddesindeki İnönü ma- hallesinde ilk defa bir kadın, muhtar- ik için adaylığını koymuş ve Malstya- da ilk defa bir kadın, muhtar seçil- miştir, Leraan Akmeazın eşi, Sümer- bankta iplik ustabaşısıdır. En küçüğü 13 yaşında olmak üzere dört çocuğu vardır. Ötedenberi mahallede, gönül- lü olarak hastalarla meşgul olmakta, Ceza Hâkimi NAİL İNAL Ve Av, TAHSİN ATAKAN'ın Notlu ve İzahlı YENİ GEZA INFAZ KANUNU Hâkim, Savcı, İdareci, Avukat ile; Ceza almış veya alacak olan- lar için uygulanacak yeni ceza infağ sisteminin açıklamalı, ör- nekli müracaat kitabı Günün Kitabı | | ğ Fiatı : 5 Liradır, Genel Dağıtım ve İsteme: Min- netoğlu Kitapevi Cağaloğlu — İstanbul (AKİS: 546) mahallenin işlerin! lediyede izle- mekte, mahalleyi güzelleştirmek, ma- hallenin dertlerine çare bulmak için elinden geleni yapmaktaydı. Gönüllü olarak yaptığı bu işleri şimdi, görevli olarak yapacaktır. İsmet Paşa biraz önce kadınlarır memleket meselelerine karışmalarını, memlekstte her işle İlgilinmelerini, er- keklerle beraber elele çalışmalarını 1is- temişti, Leman Akmaz, AKİS muhabi- rin, baktı ve: — Paşa gelmeden, muhtar olmayi şurken, gerçekten mutlu oldum. Vazi- fesini yapmış bir insanın huzurunu f- çimde duydum, Kadın olarak cemiyet işine karışmak, anne olarak da ilk öde- vimizdir, Çünkü cemiyete karıştıkça msselelerimizi daha iyi anlıyor, onlara daha iyi çareler bulabiliyoruz” dedi. * a 2 Ekim 1965