29 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

29 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER dir. Böyle düşünenlerin söyledikle- rine bakılırsa, yeni rejimde bütün İktidar, Kolias kabinesinde İçişleri Bakanlığına getirilen Tuğgeneral Patagos ile Ekonomik Koordinas- yon Bakanlığına getirilen (Albay Makarezos ve Başbakanlık oMüste- şarı Albay Papadopulosun ellerinde toplanmaktadır. El üstünde kimin eli var? yeni rejimin kuvvetli adamları o larak tanıtılan bu üç subay, ken- dilerine yakın çevrelerde, monarşi- zünden düştüğü halkın sevgisini bu yüzden kaybetmemek endişesinden olsa gerektir. Fakat Kralın darbe- deki rolü önünde sonunda ortaya çılanca, Konstantin, biraz geç de ol- sa, bu korktuğuna uğramıyacak mı- ır? Atinadaki darbe haberi ortalığa yayılır yayılmaz, özellikle sosyalist çevrelerde, bunun arkasında bir a- merikan parmağı aranmaya başlan- mıştır. Doğrusunu söylemek gere- kirse, Papandreunun yunan kamuo- AKİS içindeki geleceği konusunda büyük bir korku yaratmıştı. eo Öteyandan, Andreasın, işbaşına gelince Yunanis- tanın sosyal ve ekonomik düzenin- de yapmak istediği köklü değişiklik- ler de, Birleşik Amerikada büyük nüfuz sahibi olan yunanlı milyar- derlerin hiç hoşuna gitmemiş olma- lıdır. Bütün bunlara ek olarak, A- merikan İstihbarat (o Teşkilâtının -CIA- Yunan Haberalma Teşkilâtıy- la -KYP- yakından temasta olduğu, hattâ KYP'nin CIA'dan gelen para- ye bağlılıklarıyla ve sağcılıklarıyla şöhret kazanmışlardır. Durum böy- le olduğu halde, Kralın şimdiye kadar ortaya çıkıp açıkça bunların arkasında yeralmaması, herhalde, tahtın bu gibi çekişmelerin üstünde olduğunu göstermek ve zaten gö- ihtiyar hington'da, yunda hergün biraz daha artan iti- barının Birleşik oOAmerikada uzun bir süredir kuşkuyla izlemenkte ol- duğundan şüphe edilemez. Özellikle politikacının oğlu oAndre- asın Batı aleyhtarı Yunanistanın larla beslendiği de pek iyi bilinen gerçeklerden biridir. Hatırlanacağı gibi, Andreas Papandreu, Koordi- nasyon Bakam olduğu sırada, bu teşkilâta bir çekidüzen vermek is- teyince koltuğundan olmak tehli- kesiyle bile karşılaşmıştı. tutumu, Was- NATO Buhranla dolu üç yıl Gestiğimiz hafta Yunanistanda yapılan Şubat seçimlerine kadar gitmektedir. Bilindiği gibi, Krallığa karşı sempatisi hiç de fazla olmayan ihtiyar politikacı Papandreu büyük çoğunlukla işbaşına gelmiş ve Konstantinle ilk geçimsizlikler başlamıştır. nunda, kaynakları, 1964 bu seçimler so- darbenin böylece, genç Kral Aşağıda, geçimsizliklerle dolu geçen bu üç yılın kısa bir tablosunu bulacaksınız. 16 Şubat 1964: Genel seçimler. Papandreu liderli- gindeki Merkez Birliğinin 171 milletvekilliği kazana- rak tek başına iktidara gelmesi. 8 Haziran 1965: Papandreunun, Krala, sağcı çev- relerce varlığı iddia edilen gizli teşkilât -ASPİDA- konusunda soruşturma açma sözünü vermesi. Sağcı- lara göre, bu teşkilât bir süredir ordu içinde Krallığa karşı bir darbe hazırlamaya ve Yunanistanda Nasır tipi solcu bir askeri yönetim kurmaya çalışmaktadır. 12 Temmuz - 15 Temmuz 1965: ASPİDA olayına oğlu Andreasın da adı karışınca Papandreunun so- ruşturmayı bizzat yürütmek için Savunma Bakanlı- $ını da kendi eline almak istemesi ve bunu bir kötü niyet belirtisi sayan Kralın, bir olup-bitti ile Papand- reuyu Başbakanlıktan uzaklaştırması. Bütün Yuna- nistanda sokak kavgaları ve gösterileri. 15 Eylül 1965: Buhranlarla ve çeşitli hükümet kurma denemeleriyle ogeçen iki aydan sonra, Kral Konstantinin, Merkez Birliğinden ayrılan politikacı- lardan Stefanopulosu yeni kabineyi kurmakla görev- lendirmesi. 25 Eylül 1965: Stefanopulosun, Merkez Birliğin- den ayrılan 45 kişi ile 99 Ulusal Radikal Birlik ve 8 İlerici Parti milletvekilinin oylarıyla Parlâmentoda güven kazanması. Kralın oyununa gelen ve partisinin bir kısmını kaybeden Papandreunun bunu Kralın dar- besi olarak nitelendirmesi ve derhal yeni seçimlere gidilmesi konusunda devamlı ısrarı. 16 21 Aralık 1966: Onbeş aydır işbaşında bulunan Stefanopulos Hükümetini destekleyen Ulusal Radikal Birliğin, artık yeni seçimlere gitmek zamanının geldi- ğini söyleyerek bu desteğini geri çekmesi, Stefanopu- los kabinesinin istifası ve Kralın Yunan Ulusal Ban- kası Direktörü Paraskevopulosu tarafsız bir seçim kabinesi kurmakla görevlendirmesi. 15 Mart 1967; Bir süredir devam etmekte olan ASPİDA dâvasının sona ermesi ve askeri mahkeme- nin, yargılanan subaylardan onbeşini 2 ile 15 yıl ara- sında değişen cezalara çarptırması. 30 Mart 1967: ASPİDA olayına adı karışan Andre- as Papandreunun dokunulmazlığı konusunda çıkan bir buhran sonunda Paraskevopulos Hükümetinin istifa etmesi. 3 Nisan 1967: Bir ulusal birlik hükümeti kurmak için yaptığı çalışmalar hiçbir sonuca ulaşmayınca, Kralın, yeni kabineyi kurma görevini Ulusal Radikal Birlik lideri Kanellopulosa vermesi ve Papandreunun bunu, halkın iradesine karşı yapılmış ikinci bir darbe olarak nitelendirmesi. Büyük sokak gösterileri. 13 Nisan 1967: Kendilerine verilmek istenen bütün tavizlere rağmen küçük partilerin yeni hükümeti desteklemiyeceğini gören Kanellopulosun Parlâmen- toyu feshetmesi ve 28 Nisanda yeni genel seçimlere gidileceğini açıklaması. 20 Nisan 1967: Darbe. 29 Nisan 1967