29 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

29 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

SOSYAL Dernekler Özel eğitim eri Zekâlı Çocukları Koruma Derneği Genel Sekreteri Müfide İlhan, önündeki rakamlara ve ista- tistik bilgilere bir defa daha göz at- tıktan sonra konuşmaya başladı: "— Bir dostum vardı; iki çocu- gu da geri zekâlı idi. o Fevkalâde mustarip bulunduğuna kimsenin şüphesi yoktu. Dostum, görevi ge- rektirdiği için, birgün dış memle- ketlere gitti ve orada birkaç yıl kaldı. Döndüğü zaman, kendisini tanıyamadık. Tamamiyle değişmiş- ti. Çocuklarının tedavi gördükleri- ni, hayata mümkün mertebe inti- bak ettiklerim ve kendilerini idare edebilecek duruma geldiklerini söy- ledi. Ayrıca kendisi de büyük bir üzüntüden kurtulmuş, durumunu kabul etmişti. Artık çocuklarından utanmıyordu. İşte bunun içindir ki, Geri Zekâlı Çocukları Koruma Der- neğini kurduk ve bu sorunun mem- leketimizde de, lâyık olduğu ilgiyi görmesini sağlamak üzere çalışıyo- ruz. Geri zekâlı çocuk, Üzerinde hiçbir umut beslenemiyecek ço- cuk değildir. Derece derece, bütün geri zekâlı çocuklara bir yardım- da bulunmak, aileyi ve çocuğu ha- yata daha iyi intibak ettirmek müm- kündür. Bunun bilinmesinin bile ileri bir adım olduğuna inanıyo- TUZ." , Müfide İlhan bir soluk sustu. A- KİS muhabiriyle beraber yeniden istatistiklere daldılar. Durum ger- çekten de içaçıcı değildi. Türkiyede bugün bilinen geri zekâlı çocuk sa- yısı 300 bin civarındadır ve bu ço- cukların ancak 1674 tanesini özel e- gitimle ele almak mümkündür. Ge- nel olarak, Türkiyede eğitim başa- rısını artırmak için, 1958 yılında rehberlik ve araştırma merkezleri kurulmuştur. Bu rehberler okul- larla işbirliği yaparak, başarısızlık nedenlerini araştırmakta, öğretme- ne ve aileye yol göstermektedir. Bu- gün Ankara, Adana, Bursa, Erzu- rum, Eskişehir, İstanbul ve İzmir- de olmak üzere, yedi tane rehberli ve araştırma merkezi vardır. An- karada özel eğitime muhtaç çocuk- lar için 39 tane alt, yani geri zekâlı sınıfı ve 3 tane üst, yani üstün Ze- kâlılar sınıfı açılmıştır. Diğer iller- deki özel sınıflar toplamı ise, 46 alt ve 5 üst sınıftır. Burada, 918 erkek ve 608 kız olmak üzere, 1527 alt sı- 20 HAYAT nıf öğrencisi ve 147 tane de üst sı- nıf öğrencisi (oeğitilmektedir. Bun- lar eğitilebilecek geri zekâlı çocuk- lardır. Çabalayan dernek Geri zekâlı çocuklar, herhangi bir sebeple, zihni (o gelişmelerindeki aksaklık sonucu, bulundukları çev- re ve toplumun düzen ve taleplerine ayak uydurmakta güçlük çeken ço- cuklardır. Bir çocuğun zekâsı, kro- nolojik yaşına oranla kendi yaşın- dan iki yaş aşağı bir çocuğun zZe- kâsını gösterirse, o çocuğa geri Ze- kâlı denilebilir. Bunun tespiti, ço- cuğun her çeşit fiziki muayenesini gerektirir. Geri zekâlı çocukların bir kısmı büyük gelişme gösterip, faal olarak toplum hayatına karışabilirler. E- gitim görmüş geri zekâlıların evlen- meleri, iş-güç (o sahibi olabilmeleri çok tabii birşeydir. e Eğitimden ve tedaviden fazlaca yararlanamıyacak olanların ise, hiç olmazsa, toplum içinde, oldukça rahat bir şekilde yaşamaları sağlanır, ailelerine yar- dımcı olunur ve bir geri zekâlı ço- cuğun bütün bir aileyi bedbaht et- mesi, anneyi, babayı umutsuzluğa sevketmesi önlenir. Medeni bir top- lumun başlıca görevlerinden biri de, bu çocuklara ve ailelerine el u- zatmaktır. 1961 Türkiye Anayasası- nın 50. maddesi, "Devlet durumları sebebiyle özel eğitime ihtiyacı olan- ları topluma yararlı kılacak tedbir leri alır" derken, zaten bu yardımı da zorunlu kılmıştır. Müfide İlhan, önündeki dosyayı kapatırken, sözlerine şöyle devam etti: — Madem ki bu çocuklara bir- şey yapmak mümkündür, bunları terketmek toplum için affedilmez bir suçtur." Olay, geride bıraktığımız hafta içinde, Sosyal Hizmetler Akademi- sinin bir odasında geçti. Merkezi Ankarada kurulmuş olan Geri Ze- kâlı Çocukları Koruma Derneği, o gün, üyeleriyle bir toplantı düzen- lemişti ve Türkiyedeki bütün geri zekâlı çocukların ailelerini işbirliği- ne çağıracak bir programın uygu- lanmasına geçilmek üzereydi. Derneğin amacı, geri zekâlı ço- cuklar için yurtlar açmak, yurt için- de veya dışında bunların bakım ve tedavilerini, eğitimlerini sağlamak, bunun için gerekli eğitim kadrosu- nu yetiştirecek olan ilgili Bakanlık- larla temas kurmak, büyüklere iş bulmak, ailelerle işbirliği yi OCUĞU "kontrol altına almak ve re- habilitasyondur. (AKİS: 159) 29 Nisan 1967