29 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

29 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

ATOM de, en cesurlarında bile daima kü- çük bir korku vardır. Bunu burada- ki doktor ve teknisyenlere (o açıkça söyleyenler çoktur. Hastaların en çok çekindikleri şey, adını bile bil- medikleri, bu yüzden de sadece "a- tom" deyip çıktıkları radyoizotop- ların, vücutlarındaki tepkisidir. Bir kısmı da fenalık geçirmekten kork Kansere maktadır. Fakat gerek doktorlar, gerekse teknisyen ve sağlık hizmet- lileri, hastalara, gerekli bilgiyi, an- layabilecekleri şekilde vermekte ve karşılaşacakları tibbi Oo muameleyi genişçe anlatmaktadırlar. oEnstitü- nün müşteri sayısı gündengüne art- maktadır. Bugüne kadar, yılda 6000 30 Kobalt bombası bir kişinin, radyoizotopla teşhis | için Enstitüye başvurduğu hesaplanmış- tır. Sonucun kesin olması da bunda rol oynamaktadır. Teşhis için öde- nen ücret ise 40 ile 250 lira arasın- da değişmektedir ki bu, yabancı ül- kelerde alınan ücretin çok altında- dır. Bunun başlıca sebebi, kullanı- lan radyoizotopların Enstitüye A- hastaya uygulanıyor ölüm! tom Enerjisi Gar kai icar bedelsiz olarak verilmes Enstitünün en e ik rinden birisi de, burada kanserin tedavi edilmesidir. Klâsik tıbbın i- çinden çıkamadığı bu hastalık, bu- rada, "Kobalt-60" cihazı ile tedavi edilmekte ve hastalar, geçici bir sü AKİS re için de olsa, ağrılarından kurtul- maktadırlar. "Kobalt bombası" adı da verilen bu hicaz, Enstitünün ö- zel bir odasında bulunmaktadır. 90 santimetre kalınlığındaki beton du- varların ve kurşun kaplamalı kapı- ların arkasında muhafaza edilen bu cihazın kurşun başlığının için- de "2000 küri" değerinde radyoaktif kobalt bulunmaktadır. Hastalar, bu odalarda 1-5 dakika arasında kala- bilmekte, seanslar arttıkça kaldıkla- rı süre de uzamaktadır. Fakat bu, hiçbir zaman 5 dakikanın üstüne çıkmamaktadır. Hasta, odaya alın- dıktan sonra, bomba başlığının al- tındaki bir masaya oyatırılmakta ve kanserli bölge Gama ışınları ta- rafından taranmaktadır. Her hasta 20-25 defa kobalt obombardımanı- na tâbi tutulmaktadır. Hâlen, "Ko- balt-60" ile tedavi edilen 1600 hasta vardır. Her ay, yeniden 50 hasta ka- bul edilmektedir. Buradaki tedavi ücreti 400 ile 800 lira arasında değiş- mekte, çok yoksul olanlardan ise teşhis ve tedavi parası alınmamak- tadır, Radyobiyoloji Enstitüsündeki "Kobalt - 60" teleterapi ünitesi, kanser hastalığının tedavisinde Ens- titünün en önemli elemanıdır. Rad- yoterapi bölümünde çalışmakta o- lan dört teknisyen, Enstitüde ye- tiştirilmişlerdir. Ayrıca bir radyote- rapisi, bir dahiliye mütehassısı ve bir asistan doktor bu bölümde gö- rev yapmaktadırlar. Gündelik hasta kapasitesi 50 ci- varında olan Radyoterapi servisin- de en modem tedavi metodları bü- yük bir dikkat ve titizlikle uygulan- makta ve bugün için dünyanın ileri gelen nükleer tıp merkezlerinin el- de ettiği başarılara denk sonuçlar a- lınmaktadır. Bugüne kadar 48 bin defadan fazla radyoterapi (ouygula- ması yapan "Terapi ünitesi"nin "Kobalt-60" kaynağı yan ömrünü tamamlamış olduğundan değiştiril- miş ve yerine yeni bir kobalt bom- bası yerleştirilmiştir. Bu iş büyük bir dikkatle yürütülmüş ve bomba- nın cihaza yerleştirilmesi işini yurt dışından getirtilen teknisyenler yap- mışlardır. Enstitüde, yeni bir "Kobalt-60" cihazı için hazırlanmış bir özel oda daha bulunmaktadır. Fakat mali im- kânsızlıklar sebebiyle bu cihaz he- nüz temin edilememiştir. Bu cihaz 29 Nisan 1967