29 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

29 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

AKİS çent Ali Işıtman, radyoizotopların kullanılışı hakkında şu bilgiyi ver- di: — Radyoizotopla tedavide has- taya verilen radyoizotopların mu- bir yerde toplanmalarından faydalanılmaktadır. Hazırlanan izo- toplar, cinslerine göre, belli organ- larda tutulmakta ve bunların bura- da yayınlamış oldukları Alfa, Beta ve Gama ışınları, hastalıklı organ üzerinde etkili olabilmektedir. Işın- lar, hastalıklı dokuları etkileyerek, onların iyileşmesine yol oaçmakta- dır. Ayrıca, bu ışınların durumu, dı- şardan, nükleer cihazlarla kolaylık- la takip edilebilmektedir." Radyoizotoplar, hastalıkların teş- hisi sırasında da aynı şekilde etki- li olmaktadır. Hastalığın cinsine gö- re, teşhis ve tedavide, başta krom olmak üzere cıva, iyot, altın, demir, fosfor, kobalt radyoizotopları (o kul- lanılmaktadır. Radyoizotop verilen hastalar, belirli bir süre radyoaktif ışınlar da neşretmekte ve fakat bunların, çevredeki insanlara hiçbir zararı olmamaktadır. Radyoizotopların temini Radyobiyoloji Enstitüsünde kulla- nılmakta olan radyoizotoplardan bir kısmı Türkiyede, Çekmecedeki Atom Reaktöründe elde edilmekte, bir kısmı da Amerika ve Avrupanın çeşitli yerlerinden ithal yoluyla ge- tirtilmektedir. Çekmece Reaktörü halen. Enstitünün 3-4 cins radyoi- zotop ihtiyacını karşılamaktadır. İl- gililer, ihtiyaç hissedilen diğer rad- yoizotopların da yakın gelecekte Türkiyede elde edilebileceğini söy- ediler Gerek dış ülkelerden ve gerekse Çekmece Reaktöründen istenen rad- yoizotoplar özel kurşun mahfazalar içinde ve uçaklarla nakledilmekte- dir. Uçak şirketleri, önceleri, böyle bir yükü taşımayı pek tehlikeli bul- muş ve uzun süre buna yanaşma- mışlardır. Ancak, gerekli emniyet tedbirlerinin alındığı kendilerine anlatıldıktan sonra razı olmuşlar- dır. Enstitüye gelen radyoizotoplar. ATOM burada özel bir odada ve "atom kur- yuları" adı verilen, yine kurşundan yapılmış mahfazalar içinde o tutul- maktadır. Bu, hem emniyet, hem de izotopların bozulmaması için alın- mış bir tedbirdir. Her ihtimale kar- şı, Enstitüdeki on doktor ve otuza yakın teknisyen ve müstahdem de- vamlı kontrol altındadır. Bunların yakalarında taşıdıkları, o"dozimet- re" tabir edilen duyarlı filmler her ay Çekmece laboratuvarlarına gön- derilerek incelettirilmekte ve dozi- metreyi taşıyan şahsın sağlığım teh- dit edebilecek bir durum varsa ted- bir alınmaktadır. Reaktör lâboratu- varında her ay, 2000'e yakın kişinin radyoaktif durumları kontrol edil- mektedir. Kobalt-60 Teşhis veya tedavi için Radyobi- yoloji Enstitüsüne gelen hasta- lar, genel olarak, burada kullanılan metodun alışılmıştan çok başka ol- duğunu bilmektedirler. Bu yüzden 29 Nisan 1967 Bir hastaya "Scanner" Yeni usüller, yeni keşifler uygulanıyor