29 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

29 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

ATOM Türkiyede nükleer tıbbın uygu- landığı, yani radyoizotoplarla bazı hastalıkların teşhis ve tedavisinin yapıldığı tek kurum Radyobiyoloji Enstitüsü değildir. Ankarada Anka- ra Hastahanesi, Kanser Hastahane- si, Hacettepe Çocuk Hastahanesi i le İstanbulda üç hastahanede, ayrı- ca İzmirde Ege Üniversitesi Hasta- hanesi ile Trabzon Devlet Hasta- hanesinde aynı metodlarla teşhis ve tedaviler yapılmaktadır. Fakat bun- lar, bu konuda özel bir kurum o- lan Radyobiyoloji Enstitüsü kadar gelişmemişlerdir. Teknik imkân ve eleman yetersizliği bunun başlıca sebepleridir. lanmak suretiyle tesbit etmek müm- kündür. Ayrıca, tek bir petrol bo- rusu ile farklı petrol ürünlerinin nakli işinde, çimento fabrikalarında döner fırınlardaki karışım hızının tâyininde, petrol borusu, su borusu veya nehirlerdeki akış hızının ölçül- mesinde, barajlardaki sızıntı yerle- rinin teshirinde, yeraltı sularının ha- reketinin kontrolünde, gıda madde- lerinin muhafazasında, alarm ışınla- rı vermekte, nükleer bataryalar ya- pılmasında radyoizotoplardan o ya- rarlanılmaktadır. Radyoizotopların tarımda kulla- nılması oldukça yeni ve önemlidir. Radyoizotopların, kolay dedekte e- AKİS Radyoizotopların tarımda başka bir kullanılış yeri ise, genetik araş- tırmalardır. Türkiye çapındaki çalışmalar Türkiyede çok yeni sayılabilecek nükleer çalışmaların şimdilik tek merkezi, 1962 yılında işletmeye açılan Çekmece Atom Reaktörüdür. EK tesisleriyle birlikte 60 milyon li- ralık bir masrafla meydana gelen reaktör, kısa zamanda büyük bir gelişme göstermiş ve, bir ilgilinin i fadesine göre, İsrailde aynı konuda Radyobiyoloji Enstitüsü elemanları birarada Düşünen o kafalar Atomun başka görevleri jnsan aklının, atom gibi, insanlığın felâketine yol açabilecek bir devi kontrol altına alıp, daha mutlu ve barış içinde bir dünyanın hizmeti- ne soktuğu tek alan, tıp değildir. Bu- gün, onulmaz pek çok hastalığın teşhis ve tedavisinde kullanılan rad- yoizotoplar, endüstri ve tarımda da ayni derecede yararlı olmaktadır. Meselâ endüstride, toprak altındaki veya beton içine gömülmüş borular- daki sızıntı yerlerini radyoizotop kul 32 dilebilmesi dolayısiyle, bitki içinde, bitkiye zarar vermeden o dışardan takip edilebilme özellikleri vardır. Bu suretle bitki beslenmesi için çok önemli olan "bitki - toprak * su" iliş- kileri bugün çok daha doğru ve ko- lay tâyin edilebilmekte ve böylece bol ürün elde edilmesi sağlanmak- tadır. Ayrıca radyoizotoplar, bitkilere arız olan haşerelerle mücadelede de en iyi vasıtadır. Radyoaktif ışınlar, besinlerin korunmasında ve konser- vecilikte geniş ölçüde kullanılmak- tadır. alman sonuçlan geçmiştir. Reaktö- rün bağlı bulunduğu Atom Enerjisi Komisyonu Genel Sekreteri (o Prof. Fahri Domaniç, radyoizotoplarla il- gili bir soruya şu cevabı verdi: — Biz, Çekmecede, prensip ola- rak, bütün radyoizotoptan imal e- debiliriz. Ancak, bütün izotoplar i- çin ayrı ayrı lâboratuvarlar kurmak gerekir. Çok kullanılmayan bir izo- top için yeni bir lâboratuvar kurul- ması rantabl olmayacağından, bu yola gidilmemektedir." Ancak, Ankaradaki hastahanele- rin bazı kısa ömürlü radyoizotop 29 Nisan 196?