13 Mayıs 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

13 Mayıs 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

Oyun : "Savunma" (The Dock Brief); 2 bölüm. Yazan: John De pal Çeviren : Şadan Karaden Tiyatro: Devlet Tiyatrosu. Oda Tiyatrosu). Sahneye koyan : Asuman rad. Dekor - Kostüm: Helin Mümeü u. Konu : "Savunma'"mn konusu bir hapishane hücresinde, karışım öl- dürmekten sanık bir adamla onun savunmasını üzerine almış avukatı arasında geçiyor ve inşan ruhunun karanlıklarına ışık tutuyor. Kendi- sini savunmak istemeyen, avukat tutmaya lüzum görmediği için mah- keme tarafından âdeta zorla kendisine -parasız- avukat seçtirilmiş olan Morgenhall ile ölüm cezasından kurtarmak istediği Fowvle'ün konuşma- ları, başka başka nedenlerle mutluluk umutlarını yitirmiş iki zavallı insanın psikolojik dramını aydınlatıyor, önce avukat, bu içine kapalı adamı, dostluk ve şefkat göstererek teselli, etmeğe, konuşturmaya, bazı gerçekleri öğrenmeye, savunmasına bir temel hazırlamaya çalışıyor; sonra, asıl dostluğa, şefkate kendisinin muhtaç olduğu anlaşılıyor. Ucun emekler harcıyarak girdiği meslek için yaratılmamış, "konuşma" gü- cünden yoksun olduğu için bir zamanlar sevdiği kadına sevgisini bile söyleyememiş olan bu sıkılgan -ve müşterisiz- avukatı ilk -ve son- müş- terisi teselli etmek zorunda kalıyor. Adam ipten kurtuluyor, ama avuka- tının beceriksizliği sayesinde!.. Tam onu savunacağı anda, sözleri boğa- rında düğümlenen bu avukat, sanık lehine, vicdanlarda tereddütler uyandırıyor. Savunması yapılmamış bir sanığı ölüme mahküm etmek yargıçları tedirgin ediyor, cezasını erteliyorlar. Oynayanlar: Asuman Korad (Morgenhall), Ahmet Evintan (Fovwvle). Beğendiğim : Yazarın, iki değişik insan tipi çizmekte, iç dünyalarını, adalet müessesesinin karşılaştığı çetin durumları yansıtmakta gösterdi- ği ustalık. Asuman Koradın, psikolojik gelişmeyi ön plânda tutan ifade- li sahne düzeni ve, içyaşamaya dayanan, nüanslı oyunu. Ahmet Evinta- nın bu düzeni ve arkadaşının oyununu tamamlayan değişik, rahat kom- pozisyonu; Fowle'e, garipliği içinde, duygulu bir yüz kazandırmış olma- sı. Hüseyin. Mumcunun havayı çok iyi veren güzel dekoru. Beğenemediğim : Önemli birşey yok. Sonuç : Eserleri Batı sahnelerinde sık sık oynanmaya başlayan Mor- timer'i türk seyircisine iyi tanıtan, seviyeli bir temsi Nhciye FEVZİ Oda Tiyatrosunda "Savunma" Ruhların karanlığına tutulan ışık 32 Milletler Tiyatrosunun yeni Mü- dürüne, sanat işlerinde, bir Yüksek Kurul yardıma olacaktır. Yüksek Kurul Kültür, Dışişleri, iktisat ve Maliye Bakanlıklarıyla, Seine ve Paris Belediye Başkanları, Seinc Genel Meclisi, Fransız Tiyatro Mer- kezi ve Milletlerarası Tiyatro Ens- titüsü temsilcilerinden meydana gel- mektedir. Ayrıca, Devlet ve Beledi- ye temsilcilerinden kurulu bir De- netleme Komisyonu da idari ve mali işlerde yardım edecektir. Uluslararası Kartel ygundan başka Jean-Louis Bar- rault, Milletler Tiyatrosunun sa- nat işlerinde, görüş ve ihtisasların- dan yararlanmak üzere, uluslarara- sı bir kartel kurmuştur. Tiyatro dünyasının tanınmış kişilerinden meydana gelen bu uluslararası kar- telde, şimdilik, 12 ülkeyi temsil e- den 19 ünlü tiyatro adamı yer al- maktadır. Milletler Tiyatrosunun normal faaliyet mevsimi ise iki ay olarak tesbit edilmiştir. Mevsim, prensip itibariyle, I Mayıstan 30 Hazirana kadar sürecektir. Misafir topluluk- lara, 1967 mevsiminden itibaren, 120 kişilik Theâtre de Frence sa- lonu ile, bu salonun teknik bir şekil- de küçütülmesiyle meydana gelen 600 kişilik salon, aynca fuayyeler- den birinde açılmış olan 112 kişilik küçük salon -Petit- Odeon- tahsis edilecektir. Adaylık ve şartları Milletler Tiyatrosu mevsimine ka- tılmak isteyen yabancı toplu- luklar, adaylıklarım, en az bir yıl öncesinden bildirmek zorundadır- lar. Yapılacak omüracaatlara, tek- lif edilen temsiller için teknik bilgi veren bir fiş ve aday tiyatro hakkın- da tam bir dokümantasyon eklene- cektir. Milletler Tiyatrosu, mevsim faa- liyetine katılacak tiyatrolara kendi teknik ve idari personeliyle birlikte, tiyatro salon ve sahnelerini vere- cek, ayrıca bunların kendi basın, yayın, reklâm, enformasyon ve halkla ilişkiler servislerinden yarar lanmalarını sağlayacaktır. Temsil sayısı, kolaylıklar enel olarak, her topluluk, Millet- Ger Tiyatrosuna bir hafta için davet edilecektir. Bu süre, hazırlık çalışmaları da hesaba katılırsa, mi- safir toplulukların en az beş temsil verebilmelerine yetecektir. Milletler Tiyatrosu temsillerinin gençlik arasında daha geniş ölçüde yayılmasını sağlamak amacıyla, öğ- renci gruplarına, her temsil için, tutan 8 frangı aşmayan, 150 yer ayrılacaktır. 13 Mayıs 1967