2 Eylül 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

2 Eylül 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER dinledikten sonra, — Allah allah... Çok enteresan! O zaman, Denizcilik Bankası Teş- kilât Kanunu gitti güme!" dedi. Anayasa Profesörünün "entere- san" bulduğu satırlar, 12 Ağustosta Resmi Gazetede yayımlanarak yü- rürlüğe giren yeni İş Kanununun 110. maddesini teşkil ediyordu. Mad- de aynen şöyle idi: "Bu kanunun yürüttüğe girdiği tarihten başlıyarak: sayılı kanun ve u ka- o nizcil nunu değiştiren 3516,3612, 55 18, 5842, miş olmaktadır. 7 8 6298, 7284, 7285 sayılı kanun- “3 5837 sayılı kanun, ve bu ka- nunu değiştiren 6734 sayılı kantin, C) 6032 sayılı kanun, D) 5953 sayılı kanunu değiştiren 6253 sayılı kanuna ek 2. maddesi. Yürürlükten kaldırılmıştır.” Yürürlükten kaldırıldığı açık şe- kilde o belirtilen bu kanunlardan 5842 sayılı olanı Denizcilik Bankası Teşkilât Kanunudur! İş Kanununun 111. maddesinde, "Bu kanun, yayı- mı tarihinde yürürlüğe girer" de- nildiğine göre. Denizcilik Bankası- nın Teşkilât Kanunu, 12 Ağustos 1967 tarihinden itibaren -hukuki tâbirle- "mülga"dır. Bir kanunla di- ger bir kanunun yürürlükten kaldı- rılması, yani ilga edilmesi normal bir uygulamadır. Ancak, bu mesele- de çok acaip bir durum vardır: De- nizcilik Bankası Teşkilât Kanunu, yanlışlıkla ilga edilmiştir. Aslında istenen, kanunun tümünü değil, sa- dece, yeni çıkarılan İş Kanununa aykırı birkaç maddesini ilga etmek- ti. Ama AP İktidarının "çok iyi ça- lıştı" o diye göstermeğe çalıştığı TBMM -nasıl becerdiyse-, kaş ya- pacağına göz çıkarmıştır. o Madde- nin yazılışındaki yanlışlık, Meclis te, komisyonlarda ve Senatoda, far- kedilmeden, aynen geçtiği için ka- nuniyet kazanınca, Devr-i Süley- manda pek sık rastlanmağa baş- lanan skandallere bir de hukuk, skandalı eklenmiştir. , Şimdi bu durumda, koskoca De- ik Bankası hukuk dışına itil- Bankanın Genel üdür, Yönetim Kurulu gibi, var- lıkları Teşkilât Kanunu İle mümkün olan organları ve bunların kanun- dan doğan yetkileri, şu anda, huku- ken "yok"tür! Tâ ki, Meclis açılıp da, yeni bir kanunla yanlışlık düzelti- linceye kadar... Bu devrede Banka ile menfaat ihtilâfına düşenler - ve- ya kasten ihtilâf çıkaranlar - olur da, "Bankanın muamelesi kanun- suzdur" iddiasını ileri sürerlerse, durum bir kördüğüm halini alabi- lir. "Valla, bilmiyorum.." İlgililer yanlışlığı farkedince, bü- yük bir şaşkınlık doğmuştur. Ön- ce, bunun kolay yoldan düzeltilme- sinin çaresi aranmıştır. Resmi Ga- zetede bir düzeltme yayımlanarak, hatanın tashihi düşünülmüştür. Fa- kat Resmi Gazetenin sorumluluğu- nu taşıyanlar bunu kabul etmemiş- ler, ortada bir tashih hatası bulun- madığını, işin kendi yetkilerini aşlı- ğını bildirmişlerdir. e Başbakanlık Neşriyat ve Müdevvenat Genel Mü- Denizcilik Bankası Genel Müdürlüğü Kanunsuz idare AKİS dür Muavini Şinasi Ünver, gazete- cinin bu konudaki sorusuna şu ce- vabı verdi: "—Biz bir düzeltme yapamayız. Kanun, Büyük Millet Meclisinden öyle çıkmış. Eğer bir tashih hatası olsaydı, biz bir düzeltme koyabilir- dik, ama kanunun tasdikli metni öyle.." İmkânlar incelenmiş ve yanlışlı- ğın ancak, Meclis açılınca, yeni bir kanunla ortadan kaldırılabileceği görülmüştür (o Böylece kabak, De- nizcilik OBankasının ve Bankanın bağlı bulunduğu Ulaştırma Bakan- lığının başında patlamıştır. Şimdi bu kuruluşlardaki ilgililer kara ka- ra düşünmekte, Meclis açılıncaya ve düzeltme kanunu çıkarılıncaya kadar geçecek ikibuçuk ay boyun- ca karşılaşacakları garip durumlar- dan nasıl sıyrılacaklarının, işleri na- sıl yürüteceklerinin o çaresini ara- maktadırlar. Üstelik, henüz dişe do- kunur bir çare de bulunamamıştır. Ulaştırma Bakanlığı Liman ve Deniz İşleri Dairesi Başkanı Sabri Ceren, geçtiğimiz haftanın son gü- nü, "bu şartlar altında Bankanın durumunun ne olacağı" yolundaki SolUya cevap verdi: Valla, biz de bunu dün öğren- dik... Biz de bunun üzerinde mü- tereddidiz. Bakan da burada değil. Bu hususu inceleteceğiz.." Liman ve Deniz İşleri Daire Baş- kanı, "— Durum ancak, Meclis açılın- ca, bir tashih kanunu ile düzeltile- bilirmiş. Peki, o zamana kadar Ban- kanın hukuki durumu ne olacak, il- ga edilen kanundan doğan ve şimdi hukuken kaldırılmış bulunan yetki- ler nasıl kullanılacak, hizmet nasıl görülecek?" şeklindeki soruya ise, "— Valla, bilmiyorum.." dedi. Bu konuda ilgililer, en çok, bu lâfi kullanmaktadırlar. Aslında, Ulaştırma Bakanlığı ve Denizcilik Bankası ilgililerinin pek enerjik davrandıkları da söylene- z. Durumu yeni öğrendiklerini ifade ettiklerinde, İş Kanunu yü- rürlüğe gireli iki hafta olmuştu! ENİZC ankası Genel Müdü- rü Şükrü Kıykıoğlu, bu konu ile il- gili sorulara muhatap olma ihtima- li varsa, nedense hep, "toplantıda" Bulunmaktadır. Kendisi ile İstan- bulda güç-belâ (o görüşebilin AKİS muhabirinin, — Beyfendi, sizin kanun ilgal e- dilmiş. Şu anda yapacağınız işler, kanunsuz. Sizin Genel Müdürlüğü- 2 Eylül 1967