6 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

6 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Şirketler trafiği ürkiye nin sadece film yapıcılığı alanında re kortmen olduğu sanılırdı. Açıklanan bir istatistik şirket yapma ve şirket bozma konusunda da memleketimizin iddia sa- hibi olabileceğini göster- miştir. Bir tek eylül a- yında Türkiye'de 163 şir- ket kurulmuştur. Bunla- rın sermayesi 48 milyon lirad. Buna mukabil aynı sürede 84 şirket fe- sih veya tasfiye muame- lesine tâbi olmuştur. Kurulan şirketlerin ça- lışma konuları Türkiye'- de hangi sahaların, işa- damları tarafından en verimli saha addedildiği- ni göstermektedir. Bun- lardan 10? tanesi "toptan ve perakende ticaret" ile uğraşacaktır. Birinin ma- lım ötekine satacaktır. Bu iş için konulmuş olan sermaye tutarı 27 milyon liradır. Rakamlar inşaat alanının da kârlı olduğu- nu belirtmektedir. 12 şir- ketin iş konusu odur. Bu- na mukabil sanayi sek- törü öyle aşırı bir rağbet görmemektedir. Belki de bunun sebebi orada bü- yük sermayelerle büyük kârların sağlanması ve börek tepsisini kodaman- ların, kendi aralarında paylaşmalarıdır. İstatistik, ekonomik gelişmenin hangi bölge- de daha fi olduğunu da anlatmaktadır. Tabii İstanbul, en büyük payı almaktadır:' 87 şirket. İ- kincilik, tahmin olunabi- leceği üzere İzmir'dedir: 16 sirket. Üçüncü Anka- ra'da ise 9 şirket kurul muştur. Doğu hasretle ilgiyi, iş- adamları da Doğu ile il gilenmek için Hüküme- tin teşvik edici kolaylık- larını beklemektedirler. 20 İŞ ALEMİ MUSTANG 1968 Kumarda kazandı OTOMOBİL Bundan birkaç yıl ön- ce Henry Ford, arabala- rının dünya pazarların- daki kötü durumu karşı- sında yeni bir model çı- karmayı düşünür. Gö- rev, Lido İacocca'ya ve- rilir: İacocca, Avrupa'ya gidip yerinde inceleme- lerde bulunduktan sonra, yaşlısından gencine, her- kesin alabileceği bir mo- delin projesini o hazırla- yacaktır. İacocca Avrupa'ya gi- der, araştırmalar yapar. Dönüşünde şu karara varır: "Herkes, kendine uygun bir araba aramak- tadır. Bizim yapacağımız araba o derece değişik olmalıdır ki, herkes bu modelde kendi aradıkla- rını bulabilsin." Ford mühendisleri beş ay çalışırlar, yeni ara- banın projelerim o çizer- ler. lacocca, plânları on defa yeniden yaptırtır. Nihayet, oonbirincisinde "Evet" der ve Ford şir- ketinin yönetici komite- si, plânları görüşmek ü- zere toplanır. Herkes projeyi incele- dikten sonra oylamaya geçilir. Sonuç kesindir: bütün üyeler (o projeye karşıdırlar! İacocca söz alır ve, "— Bana bu görevi ver- diniz, ben de çalıştım. Sizlere, istediğiniz proje- yi sundum. Sizlerden ri- cam, projeyi bir kere daha gözden geçirmeniz- dir" der Müzakereler yeniden başlar. İkinci oylama ya- pılır, durum yine aynı- dır: bütün üyeler proje- ye karşıdırlar. O sırada Henry Ford ayağa kalkar, lacocca'ya dönerek, "— Açıkça söylemek gerekirse, yanıldığınız i- nancındayım. Fakat, si- zin için özel birşey ya- pacağım: Gidiniz, bu projeyi otatbik ediniz. Takdir hakkımı kullana- rak SİZE gi şansı veri- yorum" der İncacca teşekkür eder ve salondan ayrılır. , Son yıllarınen çok başarı kazanan modeli MUSTANG, işte böyle doğmuştur! DEMİRYOLLARI Genel oMüdürlüğünü yaptığı 90 yıllık Wagon- Lits şirketi, 64 yaşındaki Andre Widhoff için hem bir aile ocağı, hem de is- tikbal vaadeden bir yer- dir. Zira Şirket, uzun süre, babası Sacha Wid- hoff tarafından oyönetil- miştir. Merkezi (Paris'te bulunan bu Belçika şir- ketinin bugün 16 bin me- muru vardır ve yılda 180 milyon dolarlık iş yap- maktadır. Wagon . Lits, 26 ülkede 800 yataklı - vagon ve 172 yemekli - vagon işlet- mektedir. Hava ulaştır- masının rekabetine rağ- men Wagon - Lits'nin ge- ce nakliyatı gündengüne artmaktadır. Bu yüzden, son günlerde alınan bir kararla nakliyat daha demokratik bir şekle so- kulmuştur: Bundan böy- le yataklı- vagonlardan birinci mevkiler kaldırı- lacak, bunların yerini i- kinci mevkiler alacaktır. Yeni bir proje de şu- dur: Gelecek yıllarda Wa- gon - Lits, çalışmalarını otelcilik ve turizm alanı- na da sıçratacaktır. HAVACILIK Amerikan hava nakli- yat şirketleri, mi i rine, uçaklarında birer yerle birlikte karada da birer oda verebilmek i- çin otelcilikle yakından ilgilenmeye başladılar. Dünyanın çeşitli yerle- rinde 34'ten fazla otel iş- leten Pan American şir- ketinden sonra, son gün- lerde 2 numaralı hava nakliyat şirketi durumu- na gelmiş olan IWA da otelcilik alanına el atma- ya başladı. TWA yöneti- Hilton şirketisin Amerika dışındaki otel- lerini yöneten Hilton İn- ternational şirketini sa- tın almaya kadar vermiş lerdir. Bunun yanında, Hilton şirketinin dünyanın çe- şitli köşelerine o dağılmış 35 oteli, 1965 yılında | milyar liralık iş yapmış ve 38 milyon lira kazanç sağlamıştır. Şirketin mü- dürü kararlıdır: . TWA- va hiç de küçük olma- yan bir fiyat verecektir.