4 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

4 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

C. HALK PARTİSİ Hem ziyaret, hem ticaret ve ötesi HP Yüksek Haysiyet Divanı, ara- lık ayı içinde, Türk siyasi tarihi- nin en ilginç kararlarından birini a- lacak ve, kuvvetle muhtemeldir ki; Isparta milletvekili Tahsin Argun'u, partiden ihraç edecektir. Tahsin Argun, Yüksek Haysiyet Divanı Başkanıdır! Mesele, kasını ayı başlarında, Ar- gun'un; Elmalı olaylarıyla ilgili 'bir müş ve dosyayı incelemek üzere Ya- şar Akal, Enver Ziya Karal ve Sela- hattin Hakkı Esatoğlu'dan müteşek- kil bir komisyon kurulmuştur. Ko- misyon, yaptığı toplantılarda iddi- aları değerlendirmiş ve eski Hay- siyet Divanı Başkanının, bu tutumu yüzünden, partiden ihraç edilmesi gerektiği sonucuna varmıştır. Ko- misyonun raporu, 6 aralıkta topla- nacak olan Parti Meclisinde de mü- zakere edilecek ve, ihraç talebi ye- rinde bulunursa, dosya Yüksek Hay- siyet Divanına sevkedilecektir. Olay, Partinin, çeşitli kademele- rinde-büyük tepkiyle karşılanmış ve Argun'un bu tutumunun parti ilke- ISPARTA MİLEETVEKİLİ TAHSİN ARGUN Haysiyetli nâne tutumu üzerine patlak vermiştir. İl- çenin Beyler, Karamuk ve Bayralar köylerinde oturan, topraksızlarla a- ğalar arasındaki toprak anlaşmazlı- ğını yerinde incelemek için Genel Merkez tarafından görevlendirilen Tahsin Argun, gerekli raporları ha- zırladıktan, sonra bir de ticaret yapmak istemiş ve köylülerin ücret- li avukatlığını üzerine almıştır. Ar gun'un bu hareketi, kısa zamanda Genel Merkezce öğrenilmiş ve me- seleye Genel Sekreter Bülent Ece- vit, daha sonra da Parti Meclisi el koymuştur. Partinin bu sert tepki- si karşısında Argun, Haysiyet Diva- nı Başkanlığından,istifa etmek Zo- runda kalmıştır. Gene! Merkezin görüşü rgun'un dorumu, geçenki Parti Meclisi toplantısında ogörüşül- AKİS teriyle bağdaşmadığı belirtilmiştir. Argun ise bu iddiaları haksız bul- makta ve Parti taralından kendisi- ne verilmiş olan görevi yaptıktan sonra köylülerin ovekâletini alma- sında parti yönünden herhangi, bir salonca bulunmadığını söylemekte- dir. Yine Argun'un iddiasına göre, dâvalarını kabul etmesi için kendi- sine bizzat köylüler baskı yapmış lardır. Bu yüzdendir ki, eski Hay- siyet Divanı Başkanı, yakın arka- daşlarının iddialarına göre, "Parti- den vazgeçerim, bu işten vazgeç- mem" diyebilecek kadar ileri git- mektedir. Genel Merkezdeki kanaat, Ar- gun'un, Yüksek Haysiyet Divanının ilk toplantısında ihraç edilebilece- &i yolundadır. İÇ OLAYLAR DIŞ POLİTİKA Dünya müsterih olabilir Ttürkiye Washington, Londra ve Moskova'da imzaya açılan bir andlaşmanın üç nüshasına birden imza koymuş bulunuyor. Bu suret- le, son Kıbrıs buhranında müdaha- le hakkını kullanmayan Demirel İktidarı, bütün dünyanın yüreğine -bir başka- bakımdan da- su serp- miştir.Zira bu imzayla Demirel İk- tidarı, Türkiye'yi, uzayı askeri, a- maçlarla kullanmayacağına dair ta- ahhütte bulunan devletler arasına sokmuştur. Gerçi;bugün, Türkiye'nin uzayı askeri amaçlarla kullanacağı inan- cında olanlar azdır. Bilhassa Ruslar bir peyki Venü- s'e yumuşacık indirirlerken ve Ame- rikalılar uzaya eşek (göndermeye hazırlanırlarken.. Ancak endişe, Türkiye'de ne ka- dar köy varsa hepsine derhal su ve elektrik götürmeyi vaadedecek fera- seti göstermiş muteber Demirel İk- tidarının, uzayın fethi hareketine de hemen başlayıvermesidir. Bu andlaşma, Amerika ve Rus- ya'nın ortak çabasıyla 1966 ara- lığında Birleşmiş Milletlerde ka- bul edilmiştir. Çok devlet, and- laşmanın tek bir nüshasını imzala- makla yetinmişken Demirel İktida- rının, üç nüshanın üçünü de imza- lamış bulunması, barışsever ülke- ler arasında Demirel'in, barış ideali- ne bağlılığının bir delili olarak tak- dir kazanmıştır. Ancak, bilhassa sınırlarımız dı- şında kalan ırkdaşlarımızı kurtar- mak emelinde olan ültra - milliyetçi çevreler bu andlaşmayla Türkiye'- nin erkekliğinin bir kere daha öldü- rüldüğü tenkidini Demirel İktida- rına karşı yöneltmişlerdir. Türkiye- nin erkekliğinin öldürüldüğü ilk de- fa, DP kurucularından Fevzi Lütfi Karaosmanoğlu tarafından ileri sür- rülmüş ve buna sebep olarak mem- leketin, İnönü tarafından İkinci Dünya Savaşma sokulmaması göste- rilmişti.