4 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

4 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

İSYAN YILLARININ İSTANBUL POLİS MÜDÜRÜ EKREM BAYDAR Bir James Bond hikâyesi "On His Majesty's Service" Mustafa Necip Emre için hikâye, bir gün kendisini, Polis Müdürlüğünde Ecnebi Masasına bakan baş- memur Nihat Beyin çağırmasıyla başladı. Nihat Bey dedi. ki: — Mustafacığım, bir yazı yazmanı istiyoru Mustafa Necip Emre, Nihat Beyin bir paşazade olduğunu ve kibarlığıyla tanındığını hatırlamakta- ır. O zaman biraz korkmuş ve "Acaba bir istihtaf mı yapacaklar?" diye kendi kendine sormuştur, "İstih- taf" benzetme demektir. Emre bu iki satırı yazmış- tır. Nihat Bey kendisinden yazıyı almış, yanında İs- lâm Masasına bakan Ziya Bey olduğu halde Polis Müdürü Ekrem Beyin yanına girmiştir. İki başme- mur ile müdürün konuşmaları uzun sürmüştür. Mus- tafa Necip Bey bunun sonunu oldukça heyecanla bek- lemiştir. Nihat Bey dışarı çıktığında Mustafa Necip Beyin yanına dostça yaklaşmış ve samimi bir tavırla: "— Mustafacığım, bu gece bizim evde misafir kalacaksın. Telefon edeyim de sana bir yatak hazır- lasınlar" demiştir. Tabii bu, Mustafa Necip Beyin endişelerini büs- bütün arttırmıştır, iki adam, Polis Müdüriyetinden çıkıp Nihat Beyin Osmanbey'deki, sedef kakma eş- AKİS a iki satırlık İngilizce . yayla şık şekilde döşenmiş evine gelmişlerdir. Orada Nihat Bey Mustafa Necip Beyi, geceyi geçireceği oda- ya götürdüğünde İngilizce müterciminin korkusu kısmen zail olmuştur. Zira, orada, üzerine ipek a pijama konmuş, tertemiz bir yer yatağı görmüştür. Iki, adam çay içer ve eve giderken aldıkları kurabiye leri yerken Nihat Bey, Mustafa Necip Beyden isteni- leni anlatmıştır. Ekrem Beyle beraber hazırladıktan şimdi Emre'nin dokuz madde olarak hatırladığı- bir mukavelenameyi İngilizce ye Türkçe olarak, verilecek kâğıtlara yazacaktır. Bunu söylerken Nihat Bey, çan- tasından bir tomar kâğıt çıkarmıştır. Kâğıtlar kabart- ma "On His Majesty's Service — Majestelerinin hiz- metinde" ibaresini taşıyan ve resmi ingiliz muhabe- ratında kullanılan orijinal kâğıtlardır. Polis Müdürü Ekrem Bey bunu İngiltere Başkonsolosluğundan çal- dırtmıştır. Nihat Bey İngilizce metnin altın'a pi tere Hariciye Nezareti Umur-u Şarkiye Müdürü M Templen", türkçe metnin altına ise Seyit Abdülkadir ismini yazacak, bunlar da onu imzalayacaklardı. Kâ- ğıtların kenarında İngiliz resmi makamlarının soğuk damgası bile vardı. Kumpas kuruluyor Mustafa Necip Bey kâğıdı tam orta kısmından ha- fif bir çizgiyle ikiye ayırdı. Sağ tarafına Türkçe, 27