4 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

4 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

İhtiyar Adamın inadı İsbaşma geldiği günden bu yana ekonomik bunalım- la uğraşıp duran İngiliz İşçi hükümeti, İngiliz lira- sının değerini düşürürken, herşeyden önce, Fransız Devlet Başkanı General De Gaulle'ün İngiltere'yi Or- tak Pazar'a almamak GN inadını kırmayı gine Çünkü De Gaulle, şimdiye kadar* ster- linin değerinde bir ayarlama yapılmadıkça Ortak Pa- zar kapılarının İngiltere'ye açılamıyacağını savun- muştu Oysa , Fransa'nın ihtiyar lideri, geçenlerde yaptığı basın toplantısını ngiltere' ye gene de, onun o dar beklediği yeşil ışığı yakmamıştır. De Gaulle'e göre, bu ülkenii azar'a girebilmesi için, yal- nızca sterlinin değerini düşürmüş olması yeterli de- Zildir. Aynı zamanda, ekonomisini de, Avrupa ekono- misine ayak uydurabilecek biçimde, kökünden değiş- tirmesi gereklidi Bu söyledikleri bir kere daha göstermektedir ki General De Gaulle, Ortak Pazar'ın genişlemesini iste- memekte ve bunun için de, bahane üzerine bahane aramaktadır. Sıra Amerika'da.. eçenki basın toplantısından, De Gaulle'ün, İngilte- re'ye indirdiği darbeden sonra, şimdi de Birleşik Amerika'yı dize getirmek istediği anlaşılmaktadır. De 16 Gaulle'e göre, uluslararası ticarette altın esasına dö- nülmesi gereklidir. Eğer Fransız Devlet Başkanının uzun süredir savunduğu bu görüşe uyulacak olursa, elindeki altın stoklarının yetersizliği yüzünden Birle- şik Amerika çok güç durumda kalacak ve İngiltere'- den sonra onun da, parasında, yani doların değerinde değişiklik yapması gerekecektir. o zamandır ki, arkasında sağlam bir altın stoku bulunan Fran- sız frankı, dünyanın 1 numaralı parası olacaktır. General De Gaulle, basın toplantısında, Birleşik Amerika'nın kuzey komşusuna, yani Kanada'ya da sataşmadan edememiştir. Bu temmuz ayında Kana. da'ya yaptığı gezi sırasında "Yaşasın hür Ouebec!" di- ye bağıran ve ondan sonra da Ottawa'ya a Fransa'ya dönen De Gaulle, bu defa daha açık konuş- muş ve Fransız dası'nın İngiliz Kanadası'ndan ayrılması gerektiğini ileri sürmüştür. De Gaulle, Orta Doğu konusunda da Batıdan ay- rılmaktadır. O kadar ki, Elysee Sarayının toplantı salonunu dolduran bini aşkın gazetecinin önünde, son Orta Doğu bunalımının tek sorumlusu olarak İsrail'i göstermiş ve Fransa'nın bundan böyle bu ülkeye si- lâh satmıyacağını bildirmiştir. Bu durum alışı bile, De Gaulle" ün, tek başına, dünya çapında politika oyunlarına girişmiş olduğunu açıkça ortaya koyma- makta mıdır? AKİS