17 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

17 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

İngilterede intihabat mücadelesi -Loyt | Corcun el çabukluğu-Tamirat meselesi | ; Fransa ile İngilterenin arasını açıyor. | Afgan-Rus hududu hadiseleri İngilter ede meclisi mebu- san olan avam kamarasının Aağılmasile İn- liz — umumi intihabatı mü- çadelesi - son Loyt Corç —— bütun cihanın bu intihabatın vereceği neticeyi sabırsızlıkla bekliyor. İntihabat neticesinde hanği fırkanın kaza- macağı malüm değildir. Halbu ki mevkü iktidardaki Corç iktidar mevkiine gelir gel mez Ren arazısmı derhal tahliye ettireceğini kati surette taahhut ediyor. Demek oluyor ki- Almanyaya ait meselelede daima Fransadan ayrılmıyan İngiltere Loyt Corcun baş vekil olduğu gün Ren mese- lesinden — başlıyarak — Fransadan aynrlacaktır. Liberal fırkasının hükümetmev- küne gelmesiyle harici siyasette busule gelecek tebeddüle bu bir misaldir. Amele urkasının iktidar mev- küne gelmesi de harici siyasette derin —degişiklik yapacaktır. Bir misak Amele fırkasının en buyak 've mafiz rüesasından — Suaruden fırkası iktidar mevkiine geldiği zaman Fransanın İngiltereye olan harp borçlarının ” tesviyesine ait itilâfnameyi tanımıyarak, İngilte- Te Amerikaya santimi santiminc vermekte olduğu gibi İngilterenin Fransadan borçlarını böylece ala- cagını beyan etmiştir. Binaenaleyh İnğiltere intihabı cikan siyasetinin en mühim hadi- satından birini teşkil edecektir. İntihabat — mücadelesinin bu günkü vaziyeti şöylece hülâsa Üç büyük siyasi — fırkanın reisi gayet vasi mikyasta intihap mü- cadelesini idare ediyorlar. Bunlardan — muhafazakârların ( Lider )i Baldvin ile amele fır- kası reisi Makdonaldın - intihap mücadelesi tabiyeciligi velvelesiz olmak itibarile bir birine benzi- yor. Lâkin İiberalların reisi Loyt Corcun gerek programı gerek propâgandası gayet cezri ve gü- rültülüdür. Loyt Corç hükümetin başına geldiği zaman İngiliz milletinin €n derin ve kapanmaz ictimat | yaresini ta esasından halledece- ini ve bunun için vergileri arttır- muyacağını ilâve etmişt Loyt Corç bütün işsizlere öyle bir surette iş bulacak imiş ki ayni zamanda İngilternin ticareti ve sanaatı fevkal'âde canlandıra- cak imiş. iğer fırkaların büroları kırta- giyecilik içinde meşğul iken Loyt Corcun ortaya attığı bu proje bomba gibi patlamış ve İngiliz- lerin can alacak noktasına temas eylediğinden büyük heyecan ve teveccüh oyandırmıştr. Loyt Corcun bu maneveresi karşısında diğer fırkalarım sahada >t oynatmağa imkân kalmamıştır. miştir. Buna karşı Mr. Baldvin: “İngiliz | milleti düşünmek kabiliyetini haiz- dir, demek suretile bu meselede kaçamak yoluna sapmıştır. Muha- fazakârlar amele yurtlarını ıslâh, doğum evlerini tezyit, maârif teş- kilâtını ikmal gibi yaraya sarğı makamında olan vaitler ile müca- deleye atılmıştır. Orta sınıf ahali tabil bu prog- ramı tasvip ediyor. Lâkin Loyt Corcunki gibi bütün halkı sürük- lemiyor. — Amele fırkasının da halkı sürükliyecek parlak prog- ramı yoktur. Yakın vakta kadar mücadelede muhafazakârların — vaziyeti fena idi. Lakin son günlerde bir az düzelmiştir. Amerika Reisicum- huru Mr. Huverin bahri teslihatın tenkisi hakkında teklifte bulun- ması, Fıransa ile bahri itilâf ak- teylemek soretile İngiltere - Ame- rika münasebatını — gerginleştir- mekle ittiham olunan muhafaza- kârların omuzlarındaki ağır il ham yükünü hafifleştirmiştir. Loyt Corcun propaganda usulü pek gariptir. Liberal fırkasının | müntahiplere karşı hazırladığı taahhut beyannamesi muhafaza- kârların en büyük gazeteleri olup günde milyonlarca nüsha satan Deyli Meyl ve Deyli, Ekspres gazetelerinde tam biter sahife üzerinde Löyt Coröun ve parla- mento binasının resimleriyle bir- likte neşrolunmuştur. Loyt Corç beyannamesini hasım olan — gazetelerle ilân - şeklinde neşretmek için yüz binlerce İngiliz lirasını fırka kasasından /sarfet- Sabık mütte- İngiliz — Mal Dayinler se- nazırı M Çorçli nede 106000000 İngiliz krasına indirtti. Lâkin mütehassıslar komitesi aymı zamanda tamirata ait dayin devletlerin hisseleri hakkında ta- dilât yapmıştır. İngilterenin hissesi yüzde 22 den yüzde 19 derecesine indirilmiş, Fransanınkine — dokunulmamıştır. İtalyanın hissesi Avusturya ve Bülgaristanın —tamirat —alamadı- gından yüzde (10) dan (12 ) ye çikarılmıştır. Bu tadilât İngiliz efkârı umu- miyesinde büyük heyecan uyan- dırmıştır. Çünkü bununla İngi vergi mükelleflerinin strtma yeni- den on milyon İngiliz lirası yük- leniyor İngiltere maliye nazırı Çurçil mütehassıslar komitesinin böyle bir salâhiyeti olmadığını iddia ederek tadil teklifini reddetmiştir. Fransa bükümetinin naşiri ef- gazeteler ise komitenin iyeti olduğunu Bu. suretle şimdi dayin devletlerin arasında kâz sal aü Zei siyaset ufuku ehennemel » Avam kamarasında komünist nümayişi Avam kamarasının gon ictima- mda samiler locasında - bulunan komünist bir gürültü çıkararak meclisin müzakeresini ihlâl eyle- mişlerdir. Kamarada — geçenlerde — Hint parlamentosuna bomba atılması hadisesinde — alâkadar olanlara | dair bir müddet münakaşa yan eyledikten sonra sı.'..;ı;îf:n | | biri “Kahrolsun Simön kömis- yonul , diye bağırmış ve mebus- ların üzerine bir çok pröpa- ganda verakası atmıştır. Bu adam tutulüp dişarıya çi karılınıştır. Bunu arkasından genç bir ka- dın mebusların - Üüzerine küçük kırmızı bayraklar ve propaganda kağıtları * atmıştır. Bu kadın da güç belâ dışarı çıkarılmıştır. Bütün mecli salonu üzerine kar yağmış gibi düşen verakalarda Şu sözler yazılı idi: * Simon komisyonu cehenne- mel, “ İngiliz. imperiyalizimis kahrolsun ! , , “ Hintli yoldaşla- nni tahliye ediniz ! , Zabıta gürültü çıkaran adam- ların komünist olduklarını tesbit etmiş ve meclis tatil oluncıya kadar kendilerini tevkif etmiştir . Şatranç müsabakası | Genç bir kız î şatranç şampiyonu bxolmak istiyör Cihan zablankaya — kuvvetli bir rakip çıkmıştır. Bu rakip Tatiana Vicsemski nümnda bir kız çotoğudur. Megr İngiliz — zenginlerinden M. Sı[lndg:mıı torunu olan bu kü- çük kız şimdiye kadar bir çok şatranç ustadını mağlup etmiştir. Küçük kız cihan şampiyonu ile oynamağa karar vermiştir. Mis Viasemski şimdiye kadar kazan- dığı / muvaffakiyetlere — istinaden cihan şampiyonu olacağına emin bulunuyor. kararmaga başlamıştır. İngilizlerin taraftarı olmakla maruf Kâbil emiri Baha Saka Afganistanın Rusya hududuna mücavir olan Afgan Türkistanında yerleşmiştir. Zaten bundan - sinirlenen Sovyet hükümeti Afgan arazisinde teşek- köl eden baskıncı çetelerin Rus Türkistanına ciddi hücumlar yap- masından büsbütün münfeil olmuş- tur. Sovyet hükümeti bu vaziyet karşısında — bilfül — müdahalede ubulunacak olursa siyasi vaziyet son derecede nazikleşecektir. ardinde Fas çegirkesi Çekirgelerle mücadele için esaslı teşkilât yapılıyor Mardinde çekirge mücadelesi Mardin 10 (Hususi) Vilâyet mıntakasındaki ” Fas çekirgeleri fazlalaşmıştır. Mücadele müdüri- yeti derhal mücadeleye başlamış- tır, 15/Nisan/929 tarihine kadar muhtelif usüllerle 14,880 kilo çe- kirge sürfesi itlâf olunmuştur. Şimdiye kadar temdit edilen çinko hatlarının tulu 27 kilomet- rodur. Mücadele sahalarında elyevm 120 kilometro tulunda çinko çin- ko levhası mevcut olduğundan bakiyeside peyderpey rekz edi- lecektir. Vilâyetimiz mahsulât ve mezruatı bu sene şayanı memnu- niyet bir haldedir. Yağmurların da vakti zamanında — yetişmiş- köylüyü sevindirmişi Ahiren dört bin lira sarfedilmek suretile merkezi Vilâyette Cum- FLİTOKS meskeninizi ve matbahınızı telvis eden neklerle hamam böceklerini FLİTOKS mevcudiyetinizi zehirleyen ve müthiş hasta- lıklarin — sirayetine — sebep olan sivrisinekleri öldürür. FLİTOKS hayvanatı ehliye- ye ıztırap çektiren ufak si- mekleri öldürür. Bütün haşaratın düşmanı biamanı olan FLİTOKS: itimat ediniz *t sinaması namile bir sinema Türkocakları — şark mıntakası i Hasan Reşit B. Urfa ocaklarını teftiş ve avdet Reşit B. Bir gün kaldık- tan sonra Diyarbekire hareket buyurmuşlardır. İstiklâl madalyası falik merasimi Mardin mantıka kumandanlığı inasında hizmetleri mücadelei milliyede ve orduda hizmetleri sepkat eden on zabit efendiye İstiklâl madalyaları merasimi mah- | susa ile talik edilmişt Geçen gün Mardinde Millet mektepleri - mezunlarınna Türk ocağı binasında vilâyet beyeti idaresi tarafından bir çay ziyafeti verilmiştir . Ziyafet pek samimi olmuştur . FLİTOKS ebiselerinizi ba- hlarınızı ve mefruşatınızı ke- miren, mahveden — güveleri FLİTOKS kamınızı emen ve rahatınızı bozan tabta kurularını ve pireleri öldü- FLİTOKS. kümüs baytana- fınızı öldüren tufeyli haşa- ratı öldürür. FLİTOKS Leke yapmaz kokusu sıhhi ve İlâtiftir Umumi acentaları : EHRENŞT;İN ve TÖLEDO < bul Altıpı ei