29 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Satihe 2 Cumhuriyğt ne demektir? (Baş tarafı birinci sahifada ) pek enderdir. Eğer isteseydi, bu günkü cumhuriyet, eski devlet idareleri gibi, hiç zahmet çekme- den, hiç mahrumiyete katlanma- dan, vatanın imar yükünü gelecek nesiller üzerine yükleterek rahat Fahat yaşar, memleketi muvakkat servet zavahirine boğarak, zengin istikrazlar sayesinde on beş yirmi senelik hayatını tarsin ve takviye ederdi. Bizden sonra gelecekler ödesin, ne çıkar!. Hal Bulki, bugünkü nesil, dünkü mi- rasyedi ve müflis saltanat idarc- lerinin borçlarını ödedikten başka meyvasını - yarmki nesillerin top, Tayacağı ağaçları dikmekle meiğıı oluyur. Bugün, parasını fakir ke- Hamiiden birim verdiğimiz şümem diferlerden, taşlarını sırtımızla ta- Oşıdığımiz. yollardan, - zorlukla İdiğımız topraklardan, müşkil fını bin zahmetle iktiham etti “miz harf inkılâbından, bazen bislerimizden, ananelerimiz- den , itiyatlarımızdan — fedakârlık derek değiştirdiğimiz. kanun ve müesseselerden yarınki nesil isti- Onlar, dört tarafı | demir ağlar, asfalt şoselerle birbi- Kine bağlanmış , münbit ve mamur Dü vataca, en zari teşkilât ve tan “mata malik, borçsuz bir devlete tevarlis ettikleri vakit, bunları bir bir mahrumiyet ve fedakârlık “sayesinde vücude getirmiş olan insanlarıh faziletini, feragatini yö- ercekler, ve Cumhuriyetin tam anasını anlıyacaklardır. lini öldürmek istedi gece saat 21 de Dolap- " olmuş ve odasında kıhııu namlıyı sağ m:mııı sesi üzerine odaya le halkı Enver efendiyi içinde — yerde inlerken Aile halkının - fer- sesleri üzerine vakaya gelen polisler ço- zükür hastanesine naklet- ılan tahkikatta En- son günlerde bir nde olduğu anlaşılmıstır. ırsız]ık vakaları Son günlerdz - Hü aldakça seihis bir baliğ olmaktadı: İ gecmiyor ki yeymi T rlarında bir çok sırkat vaka- tesadüf — edilmesin. Son zarfında yalnız. poli tının gazetelere verdiği sırkat yankesicilik vakası 26 ya baligy —1 — Sabıkalılardan Karslı Mah- Nut kasımpaşada Mehmet efen- di evinden iki çift ayakkabı larken yakalanmıştır. Eskişehirli Ahmet dün akşam ötelde Osman efendinin 15 a esyasını çalıp kaçmıştır. İki mechul hırsız Langada tüncü Ali efendinin oda duva- ler ve öteberi çalarak 4 — Şişlide manifaturacı Pa rcıyan efendinin evinden 40 lira- ik bir halı çalınmıştır. Şişlide bir apartımanda ahçılık eden Hakkı, ayni semtte kir okağında oturan Vasili, arala- yukua gelen bir münazaa Muhacirler İskân umumi mü- düriyeti bu sene neler yapacak? Ankara 27 (Hususi) — İskân umumi müdürlük — bütçesi ikmal edilerek dahiliye vekâletine tak- dim olunmuştur. Bütçe geçen se- nenin aynidir. Bu sene de şark- taki birinci umumi müfettişlik iskân — bütçesine 300 — küsur bin liralık tahsisat konmuştur. Bu tahsisatla umumi müfettişlik iski muamelâtı tedvir ve şarkta iskân- ları icap eden muhacirlerin iskân ve terfihleri temin edilecektir. Memleketimize muhtelif yerler- den gelen millettaşlarımızın sür atle iskânı için evelce hazırlan- mış olan program bu - sene de tatbik edilecektir. Bu seneki iskân işleri şu suretle hülâsa edilebilir: Mevcut iskân işlerini bir an evel bitirmek, yeniden gelecek muhacileri süratle iskân ve terfih etmek, daima hazırlıklı bulunmak. Memleketimizde şimdiye kadar iskân edilmiş olan muhacirlerin vaziyeti çok iyidir. Yarınki maçlar Galatasaray - Vefa ve Beşiktaş - Beykoz muhtelitleri Muntaka — Futbo! — Meyetinden: 29/1 çi Teştia/i929 Cumhuriyet V bağTamı — münasebetile, Taksim “ile | stadyomunda saat onbeşte Gala- tasaray Vefa muhtelitiyle Beşiktaş) Beykoz — muhteliti arasında bir maçın icrası tensip edildiğinden mezkür klüplere mensup bi spor levazımatını bamilen - stad- yomda hazır. bulunmaları tebliğ olunur. futboldan — evel bir tik müsabaka yapacaktır. tasaray, Beşiktaş, Pera ve Spor- ting klüplerinin iştiraki de temin olunduğuna göre bu müsabaka- kaç atle- lar da futbol maçları kadar ehemmiyeti haizdir. 100, 800, 1500 ile 102 2 | Melroluk yarışlardan ibaret olan bu müsabakalar da hemen İstan- bulun en kuvetli atletleri çarpışa- cak olduğundan temiz derecelerin istihsali kabildir. Bilhassa 100 metroda Semih yalnız kalmazsa mevsim tindenberi yaptığı dereceyi lıkla elde eder.. Son rivayetlere inanmak lâzim gelirse Mehmedin (1500) rekorunu kırması kuvvetle muhtemeldir.. 10 defa bir tur | üzerinden yapılacak olan bayrak | yarışı da fevkinde heye- | canlı olacaktır. | Fenerbahçe atletlerini davet Fenerbahçe klübu — atletizim kaptanlığından : yarın Taksim stadyomonda atletizim heyetinin tertip ettiği müsabakalara iştirak etmek üzere — bütün atletlerin saat T4 te stadoymda bulunma- ları ilân olunur. Nurosmaniyedeki cerh — Nurosmaniyede 72 numaralı kahvede oturan kahvedi Recep dün akşam saat sekizde Kara- gümrüklü sabıkalılardan Arnavut Mustafa tarafından cerhedilmiştir. Yaralı — hastaneye — yatırılmıştır. Mustafa aranmaktadır. takım idmancılarının saat on ikide İstanbul atletizm heyeti de yarın Gala- - Telefon haberleri Posta pulları Yeni pullar 20 güne kadar çıkarılacak Ankara, 28 (Telefon) — Yeni posta pullar 20 güne kadar istimal edilmeğe — başlanacaktır. Pullar eskilerinin aynidir. Yalnız üzerlerindeki rakkamlar değişti miştir. Yeni mükemmel pulların bastırılması gelecek seneye kaldı. Mekteplerin programları Ankara, 28 ( Telefon) — iMek- teplerin müfredat — programları tebliğ edildi. Programda birinci, sınıf derslerinde bir çok tadilât yapılmıştır. Faki porgesmda' dikan edebi- yatı 4 sene — okutulürken yi program — mucibince — yalnız sene okutulacaktır. Fırka grubu. toplanıyor Ankara; 28 ( Telçfon) — Per- şembeye grubu riyaseb divanı namzetlerini tespit edecel sete Kâzım paşa Hz.nin gelmesi muhtemel- dir. Fevzi paşa Ankarada Ankara, 28 (Telefon) — Büyük erkânı harbiye reisi Fewri paşa Hz. bugünkü —eksprele — geldi. İstasyonda Müdafaai milliye vekili Mustafa Abdülhalik, Hariciye ve- kili-Tevfik Rüştü beylerle askeri ümera larafından karşılandı. Bir askeri müfreze selâm resmini ifa etti. Sulama programı Ankara 28 (Telefon) — vekâleti nafıanın sulama siyaseti hakkında lâasını hazırlayor. Vekâlet mütalâasını bildirdikten sonra program , heyeti vekileye sevkedilecektir. Sefirler Ankarada Ankara 28 ( Telefon) — Bu- günki. ekspresle sefirlerle muh- telit mübadele komisyonu türk | heyeti murahhasası rcisi Tevfik Kâmil B. geldiler. Sefirler yarın Hariciye vekili Tevfik Rüştü be- yin ziyafetine davetlidirler. Ankara, 28 (Telefön) — İstan- bul izçileri bugün saat 3 trenile geliyorlar. Çekoslovakların milli günü Ankara, 28 (Telefon)— Çekas- lovakyanın bayramı münasibetile bugün saat 2de sefaretanede bir resmi kabul yapılacak ve çay ziyafeti verilecektir. t Recep bey Ankara 28 ( Telefon ) — Böb- reklerinden rahatsız bulunan nafıa vekili Recep beyin rahatsızlığı bir az hafifle İi bir | toplanacak olan fırka | Fraııs kabinesi Yeni kabineye sosyalistler de dahil oluyor Paris 27 (A.A.) — M. Daladier, sosyalistleri iktidar mevkinin mes'u liyetlerine tadilâne dir nispet da- iresinde iştirake resmen davet ettikten sonra- gece vakti parla- mentodaki — sosyalist — grubunun murahhas heyetine mülâki olmuş- tur. Şosyalist fırkasının parlamento- daki grubu. bugün toplanmış ve 12 reye karşı 36 rey ile M. Da- ladier nin teklifini kabulü lehinde bulunmuştur. Yarın, fırkanın milli kongresi bu husustakat'i karar vermek için içtima edecektir. Paris, 27 (A.A) — M. Dala- dier, sabık başvekil M.Briand'ın yeni kabineye dahil olmağı ka- bul ettiğini saat 18 de radikal sosyalise grubuna bildirmiştir. Paris 27 (A. A.) — M. Dala- Hüren fankll” BU TSLV yap: mağı kabul ettiği rivayet olunu- yor. M. Daladier'nin vergilerde umümi tenzilât icrasına matuf bir siyaset ve fikir ve kanaatleri dolayısile mahküm olanlar hak- kında affi umumi ilânını teklif ettiği de söyleniliyor. M. Daladier'nin başvekâlet ile dahiliye nazaretini deruhte ede- ceğini, harbiye nazaretini M.Paul Boncoura, maliye nazaretini M. Vincent Auriol'a taklif edeceği de riVayet olunuyor. Lil mebusu M. Salangro beynelmilel mesai konfederasyonu kâtibi M. Jouhaux'nun da yeni heyete dahil olacakları söyleniyor. M. Daladier nin radikallardan M. Heriot, Chautemps ve Mon- my'ye birer nazaret teklif ede- ceği ve geriye kalan diğer nazır- lıkları da sol cenah gruplarına mensup bazı azaya teklif edeceği meb'usan - koridorlarında beyan olunuyor. M. Daladier'nin — bir — ticareti bahriye ve bir desıhhati koruma müsteşarlığı ihdas edeceği mervi- dir. M. Daladier yarın saat V de E Bugünkü hava Yeşilköy malümata merkezinden göre bugün hava ekseriyetle açık geçecektir. Rüzgâr cenup istikametinden hafif olarak esecektir . rasat verilen Sıcaklıkta düne nazaran bir tebeddül olmuyacaktır.DÜR hararet 22 dereceydi. Bu sabah 19 derece olmuştur. Bugün şark vilâyetlerinde hava açıktır.Orta Anadoluda bulutlu,gabi Anadoluda - yağmurlu . olacaktır. Trakya ve Marmara havzasında hava kismen açık, kismen bulütlü. | “geçecektir. Okuyup yazma öğrenenlerin çoğaldığını karilerimizin gitgide arttığından anlıyoruz. Buna rağ- men, ümmiler, henüz kahir bir Sekseriyettir. LERİ yel HALK MEKTEP- len açılıyor. Tanıdıkla- rınız arasındaki ümmileri bu mek- teplere devama teşvik ediniz. Okuma öğrenmezlerse onlara anlatınız. işlerinin fena olacağını El çabuklîg—u__ Hahlar ve havyarlar ür tozu ve kâğıt olmu!l m bir dolandırıcılık meydana çıkarmıştır: Bir kaç zamandan beri lima* nımızda Albani pur yatmaktadır. Geçen gün bu vapura iki bek yanname ile mühim — miktardâ bağırsak ve muhtelif kimselet 'namına da 12000 dolara sigortalı halı 28 fıçı havyar yükletilmişti. Mecmuu 220 bin lira kıymetinde olan bu eşya sigortaya konul- muştur. Tayfalar balyelerden ikisini ve ir fıçıyı açınca bunların kâğıt ve köniür torur ile/ doku olduğ;unu hayretle görmüşlerdir. Nihayet mesele zabıtaya aks- etmiş ve tahkikata başlarlmıştır. İşin failleri yakalanmıştır. * Şimendiferler konferansı — Varşovada in'ikat eden beynek milel — şimendiferler — konferansı hitam bulmuş ve Mmurahhaslar avdete başlamışlardır. Konfetansta başlıca şu kararlar verilmiştir: 1 — Haftada dört gün Avrupa ekspresine — İstanbul - için vagon ilâve edilecektir.? 2 — Prag - İstanbul için de haftada 4 gü lâve edilecektir. 3 — Toros ekspresi namı ile yeni bir hat tesis edilecek ve bu hatta, ekspresler Nusaybine kadar gidecek, oradan Kerküğe kadar otomobillerle 'gidilecek, Kerkük- ten Bağdata kadar trenle seya- eksprese - vagon | hate devam edilecektir. * Hakkı, Şinasi paşa Anka- raya gitti — C. H. F. müfettişi paşa dünkü trenle iştir. * Vilâyet memurlarının zam talebi — Encümeni daimi Vilâyet dün Vali vekili Muhiddin beyin riyasetinde içtima ederek Barem kanunundan henüz istifade etmi- yen memurinin maaşlarına zam talebini tetkik ve müzakere et- iştir. Memurinin le haklı görü Vilâyet bütçesi dahiliye vekâle- tince musaddak olduğundan bu hususta vekâletten müsaade istih- saline karar verilmiştir. Keyfiyet dahiliye vekâletine yazılmıştır. * Güneş tutulacak — Teşrini- saninin birinci cuma günü güne- şin tutulacağı ve köef . 5 ği et Bi —auan da görüleceği yazılmıştı. u hususta Kandilli rasatanesin- den verilen malümata göre, küsuf İstanbulda saat 13ü 44 geçe başlıyacak ve 14 ü 23 geçe niha- Dahili istikrar Düyuna mirvahhide bi Rümeli tahrilatı Esham İş hankası Anadolu şimendileri Tramvay şirketi Terkoz — » Balya Çimenta Tahvilât Anadolu öfo 45 Anadeli İL Anadolu ll Tünel öf 1 Tamvy Elektrik Çek Fiatları