29 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

MMDAN AK, SAMA Domates 100 para Domates 30 kuruş (Sermayem olsaydı ne yapardım 9) Bursa'dan yeni gelen bir tanı- dık anlattı ki, orada, domates 100 paraya imiş. Şehrimizin zerzevat- çılarında ise, domates 30 kuruşa satılmaktadır -— Keza, Bursa'da | domates peltesinin okkası 40 ku- ruşmuş. İstanbul bakkalları ise, domates peltesini 120-ye - satı- vorlar. İki hafta evel, DİKKATLLER sötunumuzda da buna benzer mi- saller. yazılmıştı. Bir zat, Beyoğ- lu'nda, bir ingiliz mağazasından kumaş almış. Metrosuna 16 lira istemişler. Aymı kumaşı — tama- mile aynını — bir taptancıda 5 liraya bulmuş. ( Eğlence yerlerin- deki fahiş kârları burada zikret- 'almız havayici mek islemiyorum zatariye — füatlerindeki — telavütten | bahsedeceğim) Filhakika, memle- ketimiz kadar — aynı eşyanın | muhtelif yerlerde muhtelif fiat- | lerle satıldığı bir memleket, na- . 1921 senesinde, Ankara'da bir yumurta 5 kuruşa satılırken Bolu'da sazdan mamul bir sepetle beraber 35 yumurtayı 5 kuruşa almıştım. Bugün, İstanbul'un her semtinde, her dükkânında fiatler ayrı ayrıdır. Balıkpazarı'ndaki - fi- atler, Beyoğlu'ndakilerin ancak | yüzde 50-601. | : İmdiüü, gelelim sadede... Birçok | üccarlara tesadüf - ediyorum piyasada iş olmadığından şikâyet- | teler. Ben onların yerinde bulun- aydım, yani, sermayem olsaydı, faraza Beyoğlu'nun ortasında, ve Beyazıt'ta bir “ucuz eşya 'satan , mağaza açardım. Domates rakiplerde, 30a mı, 10 kuruşa satardım. - Ucuzculuktan hasıl olacak — nisbi — ziyanımı fazla satışla belâganmabelâğ kapatırdım. Avrupa'da, bu prensiple ticaret edip büyük rağbetler gören fir- malar pek çoktur. Halbuki, orada, bir semtteki fiatler öteki semtte- kilere benzemektedir. Buna rağmen Paris'te, Tout-va-bien gibi firmalar, aynı usulu takip ile nemalenmak yolunu - bulmuştür. — Bizde - yukarıki misallerde görüldü; gibi- burnumuzun dibindeki yer- lerde ucuz eşya safılması, bu nevi | ticareti pek kolaylaştırmaktadır. Durgunlüktan şikâyete — kalkışan | tüccarlar, böyle bir tarzın tal bine kalkışsalar, hem kendileri zengin olur; hem de, ihtikârın | önüne geçerler. Hamiş : Kendisinden ümidi kes- tiğim için, böyle bir mücsse: yapsın diye Şehremanetinin dik- katini bile celbetmiyorum, Bari, onun gafletinden istifade ederek, varsın, fertler zengin olsun !! (Akşamet) Telgraf adresi — acımusluk sokağı “Akşam, istanbul 1685 BÜT Teleten : yazı İşleri iç Telefon » idare İşleri içi ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için: Seneliği 1700, aylığı 902, Üç aylığı 800 kuruş, F memleketler için : Seneliği 3000 aylığı 1600, Cç aylığı 900 kuruşlur. Taksim meydanı | Yeni otomobil yolları ve cadde- ler açlıyor Taksim abide meydanının tes- viyesi devam ediyor. Havalar mü- sait giderse meydan ve civarının tesviyesi nihayet 10 teşrinisaniye kadar bitecektir. Şimdi meydanda 70 amele ça- lışıyor. Ortadaki toprak kalktık- tan sonta al etrafına yapıla- cak havuz münakasaya konacaktır. Etrarafındaki zemin alçaltıldığı için âbide evelki zeminden 1,20 metro daha yükselmiştir. Mey- dandaki tesviye ameliyesi bir ta- raftan devam ederken diğer ta- raftan yeni yollar açılmağa baş- lanmıştır. Şimdiye kadar Şişliden gelen otomobiller, Taksimden Tarlabaşı caddesine sapmak için Taksim hastanesinin mukabil köşesindeki çeşmenin — önünden — geçiyordu . Şimdi meydanı doğrudan doğ- ruya katedecek bir. cadde açılır yor, bu cadde 160 metro uzun- luğunda olacak, otomobiller ve arabalar dolaşmadan doğrudan doğruya Tarlabaşı caddesine gire- ceklerdir. Bundan başka yeni açılıyor. Bu yeni yol, eski Taâksim kış- lasını katedecek ve şimdi garaj olan binadan Taksim — jandarma karakolu binası yanına kadar tem- dit edilecel Çiftçilere ucuz petrol tevzüi meselesi İnhisar resminin kalkması üze- rine inhisar idaresinin çiftçilere ucuz petrol tevzüne nihayet ve- rilmiştir z ir yol daha Yeniden - tevziata - baş- lamak için iktisat vekâleti tara- fından bir. talimatnamc yapılması lâzım geliyor. Elyevm - çiftçi pahalı — olarak petrol almaktadır .- Bunun içi muhtelif yerlerde çiftçiler şik: yete başlamışlardı | Petrolun pahalılaşması karşısında| elde mevcut traktörlerden istifade edilmiyeceği söyleniyor. Plâk fabrikaları i, öteki Birinin inşası devam e Şebrimizde bir gramofon - plâk fabrikası açılacağını evelce yaz- mıştık. Feriköyde fabrikanın inşa: atı bitmiştir. Fabrika bir haftaya kadar çalışmağa başlıyacaktır. Bu fabrikalardan başka Yeşil- köyde de bir plâk fabrikası daha yapılmaktadır. Plâklar ve okturva Gramofon ticarethaneleri şeh- remanetinin okturya tarifesinden şikâyet ediyorlar. Emanet aktur- tarifesinde bir plâktan 10 ş almaktadır. Eski tarifede kilo plaktan 20 kurüş alınırdı. Gramofon ticarethaneleri Emane tin bu tarifesi hakkında dahiliye -deceklerdir. Seyri sefainde | Seyrisefain idaresinin Tophane- deki yolcu salonunun damı bir | müddetten beri akmakta idi. Bu mahzuru için, vapurlarda tecrübe edilip büyük bir faidesi görülmüş olan Hematekt maddesi ile salon damının örtülmesine karar verilmiş olduğu müstahber- dir. R e AMT Te TUTUN, TUTUN! Domates ezmesi leğeni içine dü- şen hırsız! Evelki gece — Fatihte — gayet garip bir hırsızlık vakası oldu.. | Gece saat tam bir.. Fatihin Yeni- çeşme — civarı çoktan / uykuya dalmış.. Birdenbire bütün bir mahalleyi ayağa kaldıran bir gürültü koptu, telaşlı sesler yükselmeğe başladı: — Tutun. Tetun.. — Hırsız var.. — Kaçıyor, tutun. Bittabi bu sesler üzerine bütün mahalle halkı elde idare lâbması dışarıya fırladı ve mesele anlaşıldı. Meğer Yeniçeşmede oturan Ce- mile hanımın evine hırsız girmis. Ogünü evde domates ezmesi yapmışlar.. Ezmeleri büyük liğen- ler içinde taşlığa koymuşlar. Hır- sız kapıya anahtar uydurarak içeriye girmiş.. Bir adım atmış, bir daha.. Doğru liğenlerden biri- nin içine.. Evin içinde büyük bir gürültü kopmuş.. Herkes aşağıya koşmuş ve hirsız iz bırakmamak - için ayakkablarını çıkararak eline al- miş, bütün kuvvetile " kaçmağa başlan Hakikaten hırsızın bastığı yer- lerde hiç bir domatez ezmesi izi yoktur. Lâkin mesele bu kadarla kalmı- yor. Dün gece hemen hemen aynı saatte aynı evden aynı gürültü, aymı telaşlı sesler işitiliyor : — Tutün, tutun.. — Yetişin kaçıyor.. E Evlerinden dişarıya fırlayanlar beyazlı bir hayaletin yangın ye- rine doğru kaçtığını görüyorlar.. Hemen bütün mahalle halkı hır: sızın peşine düşüyor.. Ve heye- canlı bir takiptir başlıyor. Nihayet bir iki saat sonra mahalleye bir haber geliyor .. Hırsız. peşinden. koşanlar beyazlı aleti ta Şehreminine kadar ımıkızndı)en koalamışlar ve ken- disini yakalamağa - muvaffak ol- muşlar... Bu adam Bekir isminde bir sabıkalıdır. Bir gece evel Cemile hanımın evine girerek | domates salçalarını döken Bekirdir. Bekir Anla TERM ai eşal çıkmış azılı bir sabıkalıdır.Kendisi adliyeye verilmiştir. Halk bilgisi derneğinin ikinci senesi Halk bilgisi derneğinin ikinci senci devriyesi münasebetile cuma günü akşamı bir müsamere tertip edilecektir. Müsamere Türk oca- ğgında verilecektir Halk bilgisi gecesinde bir mu- Bikf heyeti Harafından Anadolü şarkıları çalmacaktır. Bundan başka müsamere esna- sında Erzurum oyunları oynana- caktır. Müsameı 'â. münasebetile derneğin bir senelik mesaisi hak- kında izahat verecektir. Talebe Birliginde: Cumhuriyet bayramı olan 29 evel akşamı saat sekizdi milli türk talebe birliği azalarının Darülfünuda bulunma- a eyleriz. bütün larını ehemmiyetl * H. T. Cemiyeti azalarına — Hukuk talebesi cemiyetinin sene- lik adi ictimar 1 T. sani 929 cuma günü saat onda aktolunacaktı İçtima yeri talebe birliği binasıdır. Arkadaşların teşrili Köpekler çoğaldı || Emanetmemurları bunları çifte ile öldürecekler Geçen kıştan beri İstanbul so- kaklarında yeniden pek çok kö- pek poyda - olmuştur . Emanet meşgül oldukları halde gene kö- | peklerin adedini azaltmağa mu- vaffak olamamışlardır. Bütün çalışmaya rağmen kö- peklerin azalmasına başlıca sebep bir kısım halkın köpeleri sakla- masıdır. Köpekleri zehirleyen me- murlar, bir mahalleye girince bun- lar derhal köpekleri " muhafaza kaygusuna düşüyor.Evlerin kapısı açılıyor, sokaklardaki köpekler memur uzaklaşıncaya kadar evler inde saklanıyor. Köpekleri kur tarmak endişesini daha ileriye götürenler var: — Bazı — mahal- lerde halkın cahil kısmı köpeği memurün — elinden — kurtarmak için çalışıyor. Köpek mücadelesine — memur olanlar gündüzleri bu işi becere- miyeceklerini anlamışlar, köpek- leri gece zehirlemeğe — başlamı lardır. Köpekler, başlarına — gelecek kazayı anlamış olacaklar ki gün- düzleri mahallelere sokulmıyorlar, geceyi bekliyorlar. Hürriyeti ebe- diye tepesinde, Davut paşa, Top- kapı haricinde geceyi bekliyen köpek sürülerine tesadüf ediliyor. Emanet, köpeklerin zehirlene- rek öldürülmelerindeki müşkilâtı görmüş ve bir çifte satm almıştır. Mücadele memurları hangi semtte köpek birikirse oradaki köpek-- leri çifte ile öldürüyorlar. Beykoz kundura fa fahrikası Senayi ve Maadin bankası Al- manyadan - bir mensucat - muta- | hassısı getirtmiştir.Şimdi de deri fabrikalarının ıslahı için bir kaç mutahassıs getirtmekter Bu mutahassıslardan biri rugan deriler imaline çalışacaktır. Pek 'az zaman sonra Beykoz deri fab- dikalarının ayakkabları piyasada Avrupa ayakkabları derecesinde bir mevki işgal edecektir. Çimento fabrikaları Bakırköy fabrikasinın inşaatı bitiyor Şehrimizde yeni çimento fab- rikalar inşasına devam ediliyor. Bunlardan Bakırköydeki fabrika- mın inşaatı bir haftaya kadar bite- cektir. Fabrikaya lâzım — olan Topkapı civarındaki bir çiftlikten getirilecektir. Bu çiltlik fabrika tarafından 100 bin İiraya satın alınmıştır. — Fabrika - Bakırköyle Topkapıdaki çiflik arasında bir toprak | havat hat tesisine - başlamıştır. İbtidat mevat bu hat vasıtasıle fabrikaya getirecektir. Şişli - istinye yolu Şişliden İstinyeye kadar uzanan büyük yolu şehremaneti katran- lya tahvil etmişti. Ancak bu yo- | lun şimdiye kadar 8 kilometrosu yapılmıştır. Mütebaki kilometrusu bu sene nihayetinde - bitecektir. Bu süretle bütün cadde sene nihayetine kadar İstinyeye vasıl olacaktır. çektik. 1 inciligi Ammı_ kollejinden Kâzım bey, 2 inciligi — de Kadıköyünde söğütlü çeşmede Aliye Muhsin H. kazanmışlardır. Kitap kazananlar: 1- Afatlilm mek. Hayri Bi, 9- Bk yakadıda Sent Antoih mek. Melâbat Hi 3 Galata müsevi kiz mek. Ginci sığıf ç Melle Sara Fskonazi., 4 - Beşiklaş mur Tadiyede No 52 zeki Hakkı B, 6 Bepı op lerbeyinda Çamlıra eaddesinde No 40 Tevfika h., 6- Kandili / kızzorta mek, Sadet Şükrü H., 7- Taksim Türkuyası | gazinden sahibi Al beyin oğlu Suat Bi, A Falk B, 9- Çengi Hakkı B 10 Kemal Haşik Şekerleme kazananlar: Tn No SW 1 köyünde Söyfetlin Erkeklis, No 901 İt 11- Göztepe Amerikan lis. Kenan Hasan P. 12 - Tokatliyan - telefoncusu A. Kakmaciyan ef, 13 - Edirnede Hasar B keriş a lelle Sarnahi “Taiilia odar 17 inci ilk mek. No 9 Şükrü H,, 18 - Dartişşafakadam 134 Nurf Bmin B., 19 - Tekirdağla — Cumburiyet mek..Ne 250 Leo Toledo. 20 « Sultanal- 'e bisikletci Veysel ef, 21 - Beyoğlif Hegutn mek. . Melle — Sonaç amatyada M. Faik , 28 - Bebeki Sen Şorj kiz mek. No TT& Melle” Raga kazıburyan, 24 * Bursada yeşilde - orla mek. Ziya - Fatihte. tramvay cartdesinde B., 26 Bebek sen orj mek, Malike Hakkı H. 4 Kazanan karilerimizin matbadan hediyelerini — aldırmaları — rica olunur . İğ Bilmeceler, Perşembe günkü nushamızdaki — kuponla - birlikte (Akşam gazetesi ÇOCUK ıxm- Açık muhabere: —— (& Adanada Hilmi beye — tubunuz geldiği zaman kur'ası çekilmişti. koponları gün zarfında göndermeniz lâzım- — dir. Üsküdarda inadiyede AR beye — Oğlunuzun hediyesi mat- — baamızdadır. Ne vakit arru eder seniz aldırabilirsiniz. ği Selâmi Kemal beye — “Damat,, kelimesi de, eski imlâ ile yazılırsa iki taraftan da oku- nunca aymı manayı ifade eder. Mamafih bizim bilmecemiz (ka> bak) (| Muallâ servet hanıma — (Sevimli ve gürbüz çocuklar) mü- sabakamızın müddeti önümüzdeki perşembe günü bitiyor. O gün- den sonra fotograf kabul edil- miyecektir. iH Beşiktaşta Remzi beye — Hastalığınızı — şifahen — anlatmak üzere perşembe günü saat 4-5 arasında — matbaamıza — gelerek Çocuk hekimimizi görünüz. Çocukların şikâyetleri: Mekteplerdeki sular —Mektepte z sulardan ekseriya hasta oluyoruz. İyi su işmek için mektep idaresi bizden beş on para alı da sıhhatımızi korusa - çok olur zannederim. Bir mektepli Çocuk sineması — Mektepliler için türk sinemacılarından bazıları ara sıra yeni filimler gösterirlerdi. Bizim için gösterilecek filimler en ziyade ahlâki ve tarihi olmalı ve bu işi sinemacılarımız daha esaslı bir şekilde düşünerek, bir an evel yapmalıdırlar. Erkek muallim mektebinden V M p