29 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

29 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

29 Teşrinieyel 1929 Harpten kimler istifade etmiş. Harbe iştirak etmiyen Amerika W Konya mektupları ti Bu sene Konyada mek- zencileri harpte çok zengin olmuşlar teplere çok rağbet var Cumhurıyet bayramı için büyük Nev Yorkta 200 bin zencinin oturduğu ayrı bir kısım vardır. Burada mükellef kâşaneler, yüksek apartımanlar, bin türlü eğlence yerleri bulunmaktadır Amerikanın en büyük - şehri olan Nev Yorkla yaşıyan muhte- lif anasır arasında bir de zenciler vardır. 200,000 kişiye baliğ olan bu renkli adamların sakin bulur duğu yer büsbütün ayrıdır. Zen” cilerin oturduğu yer Manhattan adasında eflâke ser çeken ve bülutları yaran binaların arasında Haarlem mahallesi, Amerikanın 120 milyona baliğ olan nüfusu ara- sında 12 milyon zenci yahut zenci kaniyle karışık melez vardır. Zencilere —nezaketen — “renl halk,, deniliyor. “Zenci,, kelimesi Amerikada tahkir manasını ifade ediyor. Bunların renkleri umumen sim ğ siyah kömür kadardır. 'akat renginden — esmere içtimai ten hepsi sınıf addolunuyor. tehidei Amerikanın cenu- bunda bazı hükümetlerde zenci- ler hususi kanunlara tabidir. adamda bir damla zenci kanı olsa bile gene bu unsurdar” addolunuyor. Zenciler Afrikadan yeni gelrsiş olmayıp bu memleketin eski evlâ- dıdır. Çoğu 1619 senesinden sonra Afrikadan getirilen esirlerin nes- linden olduğundan tam manasiyle Amerikalıdır. Yani İngiliz muha- cirlerile birlikte bu yerde yerleş- ]m;şludiyv İngilizler ekseriya batâk- lık ve insan ayağı basmamış or- manlardan ibaret olan imar için Afrikadan getirmişlerdir. Bunlari — yapılan mazalim Amerikalılardan bir kıs- mının bissiyatını isyan ettirdi yerleri nci esirler Kuyruk sa]îayanlar cemiyeti İngilterede bu cemiyetin 120 bin azası oldu İngilterde “ Köpekler haftası , namile bir hafta tahsis edilmiştir. Her sene eylül ayında bir hafta ga- zetelerde makalelerle, mekteplerde talebeye derslerle, umuma konfe- ranslarla köpeklere nasıl muamele etmek lâzım geldiği öğretilecek, hastalıklarında — tedavileri, her gün ne yiyecekleri, nasıl terbiye edilecekleri anlatılacaktır. Bütün şehirlerde bir çok umumi yerlerde ameli dersler verilerek köpeklere banyo yapmanın usul- leri gösterilecektir. Bu sene köpek haftasında bü- tün bu merasim yapılmış ve haf- tanın hitamından sonra “Kuyruk sallayanlar - cemiyeti küşadı icra edilmiştir. Bu cemiyete aza kaydedilen köpek kölübe bir aidat vermek- tedir. Bu paralarla bDir baytar mektebi inşa edilecektir. den 1861 senesinde bu yüzden dahili harp çıkmıştır. 1865 senesinde hitam bulan bu harbin neticesinde esaretin ilgası taraftarları galebe ettiğinden ka- nunu esasi buna göre tadil 'edil- miştir. Fakat Ku-Kluks-Klan ve diğer cemiyetler zencileri müsa- vatı bukuktan istifade ettirme- meğe bu güne kadar çalışmışlar- dır ve hâlâ da çalışıyorlar. Bu tazyikattan dolayı zeciler her yerde ayrı mahallelerde sakin bulunuyorlar. " Haarlem de bun- lardan biridir. * Kuyruk sallayanlar cemiyeti , min 120,000 azası olmuştur. Bun- lar meyanında en kibar köpekler vardır. İngiliz veliahdinin, prenses Merinin, Norveç — kraliçesinin , ( İngilterenin bütün asılzadelerinin köpekleri bu klübe aza kaydedi!- mişlerdir. b Afrikadaki zenci hükümeti rı ing — Harbı umumide zenciler boş kalan 'işlere girerek fabrikalar dolduğundan Nevyorkta hem ço- hem de zenginleşmiş- galmışlar, lerdir. Nev Yorkta zencilerin elinde alt- mış milyon dolarlı emlâk- vardır. Bunların kendilerine mahsus has- tahaneleri, gazeteleri, lokantaları; mektepleri, çocuk bahçeleri, umu- mi kütüphaneleri, kabureleri dan- söz kızlar vardır. ifade ediniz. Konya 23 (Hususi) — Devamlı yağmurların - civardaki - tarlalara epice ziyanı dokundu. Maamafih bir kaç günden beri yağmur ke- sildi, güneş açtı, havalar adam akıllı isındı... Konya şimdi pastırma yazının | zevkini çıkarıyor. Burada pastıı yazı tam kırk gün sürer. Bir iki günden beri de kuvvetli bir Tüzgârı esiyor.. Havalarm iyiliğin- den istifade eden köylüler derhal tırpana sarılıp harmanlarını savur- mağa başladılar. Konyada açılan orta mektebe çok rağbet vardır. Mektebe gir- mek için o kadar çok talip vardır ki mektep idareşi bunun için biy müsabaka açmağa mecbur olmuş- tur. Mektebe giremeyen iki üç yüz ilh mektep mezunu sokak sokak dolaşmaktadır. Bu çocukların babaları maarif idaresine müracaat ederek buna bir çare bulunmasını rica etmek- Elektrik Eyl Bey: | | Elektrik şirketi, idarehane, sanayi ve ticarethanelerin emirlerine tenvirat mühendislerini amade tutmaktadır. Bir tel bunlar derhal çağırılan yere giderek ME( C ANEN icap eden her şeyi yaparlar. Bu ziyaretten mevcut olan elektrik aletlerinizin de muayenesini temin. edebi hazırlıklar yapıldı, balolar verilecek Konya hükümet konağı tedirler. Deninebilir ki Konyada hissedirlir. derecede bir mektep buhranı vardır. Çocuk - velileri Maarif vekâletine de bir telgraf çekmişlerdir. Bunun cevabını sabır- sızlıkla bekliyorlar. Şehrimizde yalnız bir tek ana mektebi vardır. Bu da kâfi gelmiyor. Kon; iki ana mektebine ihtiyaç vardır. Cumhuriyet bayramı için Kone yada fevkalâde hazırlıklar yapıl- dı. O gün kükümet dairesinde büyük bir balo verilecektir. Muallimler birliği bir çayli dans hazırlamaktadır. Kız ve erkek muallim mekteplerinde müsame- reler verilecektir, Şehrimizde sonbahar at koşuları için hummalı bir faaliyet göze çarpmaktadır. Her tarafta yarışa kaydolmak üzere koşu hayvanları gelmektedir. Yarış encümeni bu atları birer birer kaydediyor. Konyada koşu için umumi” bir alâka vardır. Tenvirat Faaliyeıin en nafiz amilidir. Kış yaklaşıyor, tenvirat tesisatınız muayene etliriniz. ve en İyi tandman temin eden yeni usullerden Eyi tenvirat lümtal İşmereliğtirir, İmiştir Eçibederi iğek dçia yt bi ni alik fon üzerine Tesisatı elektrikiye Türk anonim şirketi Her şeyi veresiye satar ve teslsat 3( İar Metrg Hani, 'Tünel meydanı, Beyoğlu azıt, İ