26 Şubat 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Şubat 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

MM. © e Sahile 2 m — —— — Reisicumhur Hz. dün Dolma- bahçe sarayındaki ( dairelerinde meşgul olmuşlar ve bir tarafa çıkmamışlardır. Komisyonun tetkikatı (Baş tarafı birinci sahifede) Komisyonun ibtikârın mevcut olduğu neticesine vardığı söylen- mektedir. Ibtikârın şeklinin, elde şeker olduğu halde tüccara veril- mediği ve bu suretle fiatler yük- seltildiği tarzında olduğu tahmin edilmektedir. Müddeiumumilik bu raporu aldıktan sonra lüzum görürse maseleyi makemeye tevdi ede- cektir. o Komisyonun tetkikatı esnasında ticaret odasının büyük yardımları dokunmuştur. Bunun için vilâyet odaya bir teşekkür mektubu göndermeğe karar ver- miştir. Diğer taraftan Uşak şeker fabrikası da deniz tarikile Istan- bula 30 vagon şeker göndermiştir. Bu şekerler yarın piyasaya çıkarr- lacaktır. Kahve fiatlarını tetkik edecek komisyon henüz teşekkül etme- miştir. Ticaret müdirliği ayrıca benzin ve petrol fiatlarındaki gayrı tabii yükselmeyi de tetkik etmektedir. Kar, fırtına (Baş tarafı birinci sahifede ) Sene bu söz doğru çıkacağa ben- ziyor. Mart daha kapıda gözük- meden kazma kürek yakacak s0- Zuklar başladı. Rasathaneden verilen malümata göre de bugün kar devam ede- haberlere nazaran oralarda da kar başlamıştır. bir bo; ların büyük diliyor. Londra, 25 (Hususi) — Şanghay civarındaki son muharebelerden çıkarılan netice şudur: Japonlar Çin cephesini şehirden uzaklaş- tırarak tahkimat yapmak ve bu- rada müdafaa ovaziyeti almak fikrindedirler. Bu emellerine kabil olduğu kadar az kuvvetle ve az zayiat vererek vâsıl olmak isti- yorlar. Japonlar son günler zarfında bu maksatla harbe girişmişlerdir. Iptida şiddetli bombardıman ve tayyare hücumları ile Çin siper- piyade taarruza geçmiştir. Yeşilköy hava rasat merkezi bu günkü hava hakkında şu ma- lümatı vermektedir: Bugün hava tamamile kapalı olacak ve kar yağacaktır. (Rüzgâr poyrazdan © Dün tazyiki nesimi 755 mili- metro idi. Asğari sıcaklık 1 san- tiğırat derec idi. ,, Kara denizde fırtına Kuvvetle esen poyraz yüzünden Karadenizde fırtına © başlmıştır. Bir çok vapurlar limanlara iltica etmişlerdir. Ankara ve Trakyada Edirne 26 (Hususi) — Trakya- ya yeniden kar yağmağa başladı. Kar Çorlu havalisinde epiyce bir irtifa peyda etmiştir. Ankara 26 — Dünden beri buraya kar yağıyor. Son postanın iki haberini tekzip Dünkü son posta gazetesi izmir- de tevkif edilen komünistlerle alâkadar olarak şehrimizde sekiz kişinin tevkif edildiğini yazmıştı. Gerek vâli muavini Fazlı, gerek ” polis müdürü Ali Rıza beyler bu haberi kat'i surette tekzip etmiş- lerdir. # Vilâyet makamından: Son posta gazetesinde cenup hududumuzda Suriyeye silâh kaçırıldığı suretin- de bir fıkra intişar eylediği gö- rülmüşse de böyle bir silâh kaçakçılığı (o vak'asının (o mevcut olmadığı sureti resmiyede ve kat'iyyede tekzip olunur. » Bazı yevmi gazetelerde Abdül- kadir Kemalinin Halepten tekrar Ankaraya avdet ettiğine dair fıkralar görülmüş ise de Abdül- kadirin mahkümiyeti olmak hase- bile avdeti gayri mümkün olduğu gibi bu hususta intizar eden file ranın geyri vaki olduğu anlaşıl- makla tekzip edilir. Alfons İzmirde Sabık kral dün İzmiri ziyaret etti İzmir, 25 — Sabık Ispanya kralı Alfons bugün şehrimize gel- miştir. Sabık kral müzeyi ziyretinde bilhassa meskükât koleksiyonlarile çok alâkadar olmuştur. Asyayı sugra şehirlerinin damgalarını ta- şıyan paraların bugün de model olabileceğini söyleyen kral kendi- sine Madritte kalan altmış bin parçalık koleksiyonundan bahset- miş, müzedeki intizamı takdir etmiştir. Sabık Kral müzenin defterine “On üçüncü Alfons, © imzasını atmıştır. İzmirliler sabık hüküm- darla alâkadar olmadılar. üçüncü Alfons Polikarp kilisesini de ziyaret etmiştir. Çoban ve sabık kral 13 üncü Alfons evvelki gün Altınkuma kadar yaptığı otomobil gezintisi esnasında Zincirlikuyu ile Maslak arasında keçilerini otlatmakta olan bir çobana ras- gelmiş ve yanında bulunan Duc de Mirand'aya demiştir ki: — Bu çoban bir Ispanyola benziyor. Keçiler de tıpkı bizim- kiler gibi. Insan yabanci bir top- rakta bulunduğunu bilmese ke dini İspanya'da zannedecek!... Bu Sahahki ii Japonların yeni taarruzları Şimdi de Çapey müstahkem mevkiini . İd ele geçirmeğe çalışıyorlar Londra, 25 (Hususi) — civarındaki muharebeler muannidane ğuşma şeklini almıştır. Iki taraf ta büyük bir sebat güsteriyor. Japon- hazırlıklardan yaptıkları taarruzun akim kalması Çinliler için bir muvaffakıyet adde- Son haberlere göre Japonlar Çin cephesini merkezden yaramıyacakla- rını anladıkları için Çapey istikame- On | Şanghay sonra mamıştır. tinde taarruz teşebbüsünde bulunmuş- lardır. Bugün Çapey mevkii ve civarı saatlerce şiddetli bir topçu ateşi altın- da bulundurulmuştur. Maamafih bu- rada henüz piyade muharebesi başla- Bugün ilk defa olarak bir Çin tay- yare filosu Japon gemilerinin üzerinde Fakat buradaki müharebeler Japonların ümit ettikleri neticeyi vermemiştir. Japonların taarruz- larda uğradıkları zayiat çok mü- himdir. Bunun üzerine merkezdeki mu- harebe durmuştur. Japonlar şimdi Çin sağ cenahını çevirmek için Çapey mevkiini ele geçirmek istiyorlar. Burada büyük bir mu- harebeye (o başlayacağı (tahmin ediliyor. Şanghay şehrinde halk arasında dehşet hüküm sürüyor. Çinlilerin şehre girecekleri kuvvetle söyle- niyor. Şehrin sokaklarında bir Yangın Kınalıadada 15 dükkân yandı Dün gece Kınalı Ada'da büyük bir yanğın olmuştur. Yanğın gece saat 9 raddelerinde Çarşı içinde bir sebzeci dükkânından çıkmıştır. Ateş saat on bire kadar devam etmiş ve 15 dükkân yanmıştır. Yangının sebzeci dükkânında bırakılan mangaldan çıktığı söy- lenmektedir. e Yangında ( Kınalı Adada bütün telefon hatları yan- mış olduğu cihetle telefon mu- baberatı kesilmiştir. Bu yüzden yangın hakkında da fazla malü- mat alınamamıştır. Yanğına, İstinye ve Adalar itfaiye grupları gitmişlerdir. Grup- ! lar henüz dönmemişlerdir. Tah- kikata devam ediliyor. Kahve parası yüzünden cerh Sirkecide | kahveci Mehmetle kardeşi İsmail dün gece kahve parası yüzünden hamal Mehmet Ali isminde birisile kavga etmiş- lerdir. Iki kardeş bir olarak bıçakla Mehmet Aliyi muhtelif yerlerinden ! tehlikeli surette yaralamışlardır. Mecruh baygın bir halde has- tahaneye götürülmüş, iki kardeş yakalanmışlardır. haberleri uçmuş ve bombalar atmıştır. Bomba- lardan biri bir kruvazörün güvertesine isabetle mühim tahribat yapmıştır. Şanghayda bir sokak muharebesinden korkuluyor muharebe vukua (o gelmesinden korkulmaktadır. Kadınların fedakârlığı Londra 24 (Hususi) — Şang- hay önünde Çinlilerin muvaffa- kıyetli o müdafaası Çinin her tarafında büyük bir meserret uyandırmıştır. . Her taraftan Şanghaya asker gönderiliygr. Kadınlar da ellerine tüfenk a- larak ilk saflara koşuyorla. Bir genç kız 400 kadınla birlikte kahramanca harp etmiştir. Siper- lerde bir çok kadın cesedi bulun- masının sebebi budur. Mançuride Japonlara taarruz Londra, 25 (Hususi) — Mançurinin muhtelif yerlerinde çeteler şimendüfer hattını bozmuşlar ve Japon kuvvetlerine taarruz etmişlerdir. Bilhassa şimali Mançuride vaziyet zeniden karışmıştır. Çin kuvvetlerinin kazandıkları muvaffakiyet arasında büyük bir galeyan uyandırmıştır. Gizli bir komite halkı kıyama teşvik ediyor. Japon ticarethanelerine de bazı taarruzlar olmuştur. Mançuride halk Tahdidi teslihat ingilizlerin teklifi kabul edildi Cenevre, 26 — Tahdidi tesli- hat hakkında Sovyetler bir tek- lifte, İngilizler de ayrıca başka bir teklifte bulunmuşlardır. Komisyon İngilizlerin teklifini kabul etmiştir. Sovyetlerin teklifi reddolunmuştur. Sovyet murahhası yaptığı teklifte “silâhların kâmilen terki sulh için bir teminattır, diyordu. Ve kendilerinin tezleri bu idi. Türk murahhası Tevfik Rüştü bey bu teklife taraftar olduğunu ve Türkiyenin hakiki bir müsavatı temin edecek her teklife taraftar olacağını söylemiştir. Iran ve Alman murahasları da Sovyet teklifine taraftar olduk- ların: söylemişlerdir. İngiliz mu- rahhası Con Simon ise yaptığı teklifte hulâsatan : “Silâhların tedricen azaltılması, askeri masrafların kısalması, bü- tün devletlerin beynelmilel mesa- iye iştirak etmesi, umumi itimadın İ arttırılması olâzımdır., o Diyodu. Komisyonun kabul ettiği teklif budur. Tohum ıslah kongresi Ankara, 25 (A.A.) — Tohum ıslah kongresi bugünkü içtimamda ıslah edilmiş tohumların teksir usulleri, (o tevzileri, kontrolleri hakkında müzakerede bulunmuştur. 0 26 Şubat 1932 Az alıyorlar Almanya ile ticaretimizde şayanı dikkat noktalar Ibraçatımızı arıttırmağa çalıştı- ğımız şu sıralarda Almanya ile olan ticari münasebetmiz nazarı dikkati celbetmektedir. Almanya son seneler içinde bizden pek az mal almakta buna mukabil Tür- kiyeye (fazla miktarda ithalât yapmaktadır. Almanyada bazı müesseselerin Türk malını almakta pek müs- tağni davrandıkları anlaşılmak- tadır, Bizim ticari müesseselerimiz buna mukabil yapacakları itha- lâtta Almanyayı tercih etmekte- dirler. 1931 senesinde Almanya bize 27 milyon liralık mal satmış buna mukabil ancak 13 milyon- luk mal almıştır. Bu 13 milyon liralık maldan bir kısmı da Almanyaya transit ola- rak girmiş. Bedelleri başka mem- leketler | tarafından (verilmiştir. Bilhassa Almanyaya sevkettikimiz tütünlerin akıbeti heman ekseriya çürümek olmuştur. Almanya ile aramızda yeni ti- cari bir anlaşma yapılması've ih- racatla ithalât muvazenesini temin için bir mübadele usulü bulunması muhtemeldir. Piyango yasağı Celâl Nuri B. bir teklifte bulundu Ankara, 25 — Tekirdağı meb- usu Celâl Nuri B. gıdai mevat satanların piyango tertip edeme- meleri hakkında Millet meclisine bir kanun teklif etmiştir. Bu tek- lifin birinci maddesine göre çiko- lata, pisküvi ve sair ber nevi gı- dai mevaddı yapan ve satanlar bun- ların muhtevi oldukları paket, kutu, kap, zarf ve sairenin içine ikramiye bonosu ve meccani pi- yango numarası koyamıyacaklar- dır. Buna mütecasir olan fabri- katörler ve satıcılar yüz lira- dan bin liraya kadar para ceza- sma çarpılacaklar ve mallar musadere olunacaktır. Cehil Nuri beyin teklifinin esbabı mucibesinde matbuat ka- nunu ile gazetelerin ikramiye da- ğıtmaları ve piyango tertip etmele- rinin menedildiğini işaret ederek bilhassa ( çikolatacıların (tertip ettikleri ikramiyelerle çocukları mühim bir israfa alıştırmakta ve sıhbatlerini bozmakta ve onları kumara sevketmekte olduğunu ilâve ile matbuat kanunile esası kabul edilen bu yasağın sair eş- yaya da teşmilinin faideli buldu- ğunu ifade etmektedir. Yerli şapka Musabakayı Balıkesirli bir şapkacı kazandı Türkiye tiftik cemiyeti reisi Yozgat mebusu Sirri beyden al dığımız mektubu memnuniyetle dercediyoruz: Türkiye tiftik cemi- yetinin açmış olduduğu tiftikten şapka imali musabakasına iştirak edenler arasında Balıkesirli Gülüm oğlu Mehmet Ali efendinin yap- mış olduğu şapkaların diğerlerine faikıyeti oanaşılmış ve kendisine cemiyet tarafından yüz lira nakti mükâfat gönderilmiştir. Bununla beraber mumaileyhin imalâthanesinin merkezi hükümete naklile kendisine cemiyet tarafın- dan muavenet ifası ve şabkacılığın Ankarada temini ve tiftiklerimizin bu suretle de dahilde sarf ve istih- lâkinin tamimi umumi idare hey etince karar altına alınmıştır... Anadolu Demiryollarının tasfiye işi Ankara 25 (Vakıt) — Anado- lu Demiryolları şirketinin tasfi- yesi icin burada bir cereyan vardır.