26 Şubat 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Şubat 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 26 Şubat 1932 AKŞAMDAN AKŞAMA Çin taraftarı mısınız? yoksa Japon taraftarı mı? Eski tarih (kitaplarının baş taraflarında, Türk'lerin ahlâkını göstermek için nakledilen şöyle bir efsane vardı: Kayıhan aşireti şarktan garbe doğru gelirken, muharebe eden iki ordu görmüş, manzaranın (o seyrine (o dalmış. Ordulardan biri mağlüp olmağa başlayınca Türk'ler onun tarafını iltizam. etmiş. Meğer, galipler, rum kişverinin ordusu imiş. Mağ- lüplar da Selçukiler imiş... Kayı- hanlı'ların yardımı üzerine, galipler mağlüp, mağlüplar galip olmuş. Osmanlı devletinin ilk teşekkülüne de bu hadise sebebiyet vermiş. Böylelikle, Türk'lerin, hissen, ötedenkeri, daima zayıflarla, mağ- lüplarla beraber olduğu görülüyor. Son Çin - Japon muharebesini takip eden matbüatımızın da, be- men bilâistisna; Çinlilere karşı hüsnünazarla baktığını farketmiş- sinizdir. Karikatörler, * Japon'ları gaddar vaziyette göstererek yapı- lıyor; makâleler, hattâ havadis serlâvhaları Çinli'lerin bir muvaf- fakiyeti Oüzerine (sevinç ifade ediyor... Halk, keza, - 1905'deki Rus - Japon harbinde Japon'lara şiddetle taraftâr olmuşken ve Ja- pon'ların © çalışkanlığını maşeri iradesini daima takdir ederken, Çinli'lerin uyuşuklugunu ve afyon” keşliğini ise hiç beğenmezken) — Japon istilâsının aleyhtarı! Çin- lilerin muzaffer çıkmasını dileyen pek çok kimselere raslıyorum. Bu haleti ruhiyeye sebep, acaba, ta aşiret devrinden tevarüs etti- ğimiz “zayıflara muzaharet hissi,, mi?... Belki... Fakat, daha esaslı bir sebep te yok mu ya? Biz, emperialist ecnebi istilâsı- nın, ne olduğunu bizzat tatmış bir milletiz. Milli mücadele sayesinde müstevlileri, memleket haricine koyduk. Şirdi, aynı hâl Çin'lilerin başına gelmiştir. Bunun ne demek olduğunu otasavvur (ediyoruz. Garpta, Japon'ları haklı gören bir çok kimseler bulunabilir; — Çin geri bir memleketti; kendi idaresinden âcızdi. İntizam- sızlıklar içinde (o yürüyordu. O ceneral ordu topluyor, bu cene- ralın adamlarını kesiyor; bu ceneral da ötekinden intikam almağa kalkışıyordu. o Japon'ların Çin'i istilâsı iyi oldu. Çinli'leri adam ederleri- diyenler Garpte vardır. Fakat, biz,- eskidenberi Japon'- lara karşı beslediğimiz sempatiye rağmen - onların Çin'i istilâlarını bir türlü heş görmiyoruz. Göre- meyiz a.. Zira, maddeten, manen, her türlü istilâya, cebrüzora, zulmü ceberuta aleybtarız. Bizim de başımıza tıpkısı geldiği için, Çin'in felâketli halini anlıyoruz ve zaferini temenni ediyoruz. (Vâ - Ni Neler çıktı? Zabıta Galatada bırsızlara ait bir eşya deposu meydana çıkar- mıştır. Vaka şöyle olmuştur: Bundan bir müddet evvel Top- hanede Ahmet efendi isminde bırinin evinden ayakkaplar ve sair eşya çalınmıştır. Zabıta bu hususta tahkikat yapmakta iken evvelki gün Ahmet efendi, kendi evinden çalınan kadın ayakkapla- rını Galatada Gülizar isminde bir kadınm ayağında görmüş ve polise haber vermiştir. Zabıta derhal Gülizarı yakala- mış, fakat kadın, bunları satın aldığını iddia etmiştir. Tahkikat tamik edilmiş, Gülizarın evinde araştırma yapılmıştır. Evde, Ah- met efendinin ve Gene o civarda diğer bir adamın çalınan eşya- larla diğer bir çok eşyalar bulun- muştur. Zabıta tahkikata devam ediyor. Duvar ilanları Belediye bu işi yeniden tetkika başlıyor Imtiyazı evelce belediyeye veri- len duvar ilânları işleri bir muka- vele ile Anadolu ajansına devr- edilmişti. Bu mukaveleye göre ajans, şehrimizin muhtelif semt- lerinde ilân barakaları yapacak, duvarlar asılacak ilânlar bu bara- kalar yapıştırılacaktı. Fakat, gerek Anadolu ajansı, gerek belediye, yaptıkları temas ve müzakere neticesinde * muka- velenamenin çok ağır şartları ibtive etiğini anlamışlardır. Meselâ, şirket kazancının yüzde seksenini belediyeye vermek mecburiyetin- dedir. Anadolu ajansı bu ilân işini layikile (o takip (edemediğinden şehrimizdeki vesaiti nakliye şir- ketleri, hususi müesseseler kendi hesaplarına ilân yapmışlar, şehrin muhtelif yerlerine gelişi güzel ilânlar yapıştırmışlardır. Belediye bu yüzden büyük zararlar görmüştür. Bu imtiyezın şehrin menfaatine en muvafık bir şekilde işletilmesi için şehir © meclisinin (kararile daimi encümen Nisan içtima devresine kadar tetkikatta bulu- nacak ve mukevelenameyi ya tatil veya fesh için bir karar yerilmek üzere tetkikatının bit- mesini şehir meclisine bildire- cektir. Şehir meclisinin vereceği kati karardan sonra duvar ilan- leri işleri esaslı bir şekilde tanzim ve tatbik edilecektir. Kavgadan sonra.. Mahkümlardan bir kısmı Bursa ve Sinoba gönderiliyor Geçenlerde hapishanede vuku bulan büyük kavgadan sonra arnavut mahkümlar Üsküdar ha- pishanesine nakledilmişlerdi. Bilâhare müddei umumilik bu mahkümların Üsküdar hapisha- nesinde durmalarını da muvafık bulmıyarak Bursa hapishanesine nakledilmelerine lüzum görmüştür. Mahkümlar önümüzdeki hafta içinde Üsküdardan Bursa hapis- hanesine nakledileceklerdir. Bundan başka müddeiumumilik, hapishanede bulunan diğer 16 mahkümun da burada kalmalarını muvafık görmemiştir. Bu 16 mah- kümun da Sinop hapishanesine nakledilmeleri tekarrür etmiştir. ŞEHİR HABERLERİ Bize ait değilmiş Pariste satılan kıymettar halıl Bundan bir müddet evvel Ak- sarayda Valide türbesinden kıy- mettar bir halının çalınıp Pariste satıldığı iddia edilmiş ve bu hu- susta tahkikata başlanmıştı. O zamandan beri yapılmakta olan tahkikat bitmiştir. Tahkikat neticesinde bu halının, çalınıp Pariste satıldığı iddiasının doğru olmadığı anlaşılmıştır. Türbelerin ilgası zamanında bu halının da heyeti mütevelliye tara- fından evkafa teslim edilmiş ol- duğu tesbit olunmuştur. Buna nazaran Pariste satılan halının bize ait olmadığı tahakkuk etmiştir, Ecnebiler Hırsızlık yaparken yaka- lananlar hudut haricine çıkarılacak Şehrimizde mevcut ecnebi mü- nasebetsiz kadınlarla gizli ran devu evi işcilerinin hudut haricine çıkarılmaları polis müdiriyetine bildirilmişti. Bu defa emniyeti umumiye müdiriyetinden © polis müdiriye- tine gelen bir emirde, bundan sonra İstanbulda ecnebi tabir yetindeki hırsız ve yankesicil- erden cürmü meşhut halinde yakalananların (Oove hırsızlık, yankesicilik (ve dolandırıcılığı kendilerine meslek ittihaz eden- lerin derhal hudut haricine çıka- rılmaları bildirilmiştir. Bundan sonra zabıta, yakalanan hırsız, yankesici ve dolandırıcılar hakkında sıkı tahkikat yapacak ve ecnebi tabiiyetinde bulunduğu tesbit edilenleri hudut haricine çıkaracaktır. Kumaşı çalıp giderken yakalandı Sabıkalı hırsızlardan Hüseyin dün gene bir hırsızlık yaparken cürmü meşhut halinde yakalan- mıştır. Hüseyin dün gece İstiklâl caddesinde Fransuva isminde bir terzi dükkânının camını kırarak içinden bir top kumaş aşırmıştır. Hüseyin (oOdükkândan O çıkacağı sırada polisler tarafından yaka- lanmıştır. Amca Bey Karikatür albümü! Pek yakında çıkıyor! i Yüz paraya çatal ve kaşık! Son zamanlarda şehrimiz piyasasına çok miktarda çatal ve kaşık çıkarılmıştır. Bunların ikisi yüz paraya satılmaktadır. Sultanhamamı, Mahmutpaşa gibi kalabalık yerlerde ve köprü üzerinde ucuz çatal ve kaşık satıcılarına sık sık tesadüf ediliyor. itfaiye levazımı Münakasaya onbir grup iştirak etti Belediyenin Istanbul itfaiyesi için satın alacağı motopomp, hortum, Arajoje ait açılan münakasaya, on bir grup iştirâk etmiştir. Verilen zarflar açılmış ve tetkika- ta başlanmıştır. Bu tetkikatı yap- mak üzere bir komisyon teşkil edilmiştir. Grupların teklifleri birer birer tetkik edilecek ve en muvafık şartları ileri sürerek tercih edile- cektir. Bu lavâzım nihayet üç ay içinde teslim edilecektir. Alınacak lavâzım yüzbin liradır. Tehditle para istemişler Beşiktaş polis merkezi Hüseyin ve İbo isimlerinde iki kişiyi tevkif etmiştir. Bunlar orada Hakkı efendi isminde birisini ölümle tehdit ederek para istemekle maz- nundurlar. Polis merkezi maznunları adli- yeye vermiştir. Sabıkalı bir yankesici yakalandı Zabıte dün Beşiktaşta Mehmet isminde sabıkalı bir yankesiciyi tevkif etmiştir. Mustafa efendi isminde birisi dün tramvayla Beşiktaşa giderken Mehmet yaklaşarak Mustafa efen- dinin cebinden saatini aşırmıştır. Bu sırada Mustafa efendi işin farkına vararak Mehmedi yaka- latmıştır. Nihayet yakalandı Ayasofyada bir hırsızla polisler arsında hararetli bir koşu yarışı! Ayasofyada Mehmetpaşa ma- mahallesinde polislerle bir hırsız arasında hararetli bir koşu yarışı olmuştur. Bu mahallede oturan birinin evine hırsız girniştir. Hırsızı bek- çiler görmüşler ve ve yakalamak için tertibat almışlardır. Hırsız yakalanacağını anlayınca evden çıkarak kaçmaya başlamış ve biraz ileride bir bahçe duvarının kapı- sının üzerine çıkmıştır. Bu kapının üzerinden de yanda bulunan ak çakça bir evin damına atlamıştır. Hırsız büyük bir maharetle damdan da diğer evlerin damla- rına atlamış ve bekçilerle hırsız arasında epeyce bir kovalaşma devam etmiştir. Nihayet hırsız kaçamıyacak bir yere gelmiş ve yakayı ele vermiştir. Bu: azılı hırsızın Yusuf isminde birisi olduğu anlaşılmıştıt. Yusu- fun üzerinde bir sustalı çakı ile bir tabanca bulunmuştur. Yusuf tahkikat evrakile beraber adliyeye teslim edilmiştir. Caddelerde açılan bacalar Tamirat ve tesisat maksadile sokak ve caddelerde açılan baca- ların alelâde surette kapatılma- sından dolayı sokakların bozul- duğundan belediye sık sık şikâyet etmektedir. Bunun için daimi encümence bir talimatname hazırlanmaktadır. Bu talimatnameye göre açılacak bacaların obaşında mutlaka bir belediye fen memuru bulunacak, açılan kısım iyi kapatılmazsa me- mur mesul edilecektir. Sahife 3 HARİCİ MESELELER Avam kamarasında Çin-Japon meselesi Londra 25 (A.A.) — Çin hadi- seleri, avam kamarasında bir çok istizahlara sebep olmakta Mebus- lardan biri, Şanghaya yeni İngi- liz harp gemileri gönderilip gön- derilmediğini sormuştur. Âmiral- lık dairesi parlamento müsteşarı Lord Stanley, bu suale menfi olarak cevap vermiştir. Mamafih mumaileyh, İngiltere'ye avdeti mukarrer bulünan Berwick kruva- zörünün yerine muvakkaten Ak- deniz filosuna mensup Devonshire * kruvazörünün ikame edileceğini ilâve etmiştir. Hariciye nezareti müsteşarı M. Eden, istizahta bulunan iki mebusa cevaben İngiltere hükümeti uzak şark meselesi hakkındaki hattı hareketini açıkça tayin ve tarif etmiş olduğundan ve Japonya hükümeti, arazide gözü olmadığı hakkında teminat verildiğinden ve ayni zamanda açık kapı siya- setine riayet etmek vadinde bulunmuş olduğundan Cemiyeti Akvam misakından (o mütevellit taahhütlerini hatırlatmak için mu- hariplere yeni bir nota gönderil- mesinin hiç bir fayda tevlit etmi- yeceğini söylemiştir. Çinde filen harp mevcut olup olmadIğı ve Cemiyeti akvam mi- sakını ihlâl eden her milletin otamatik bir surette cemiyete karşı harp vaziyetine girip gir- miyeceği suretinde sorulan bir ssuale cevaben M. Eden, şimdiye kadar harp ilân edilmemiş olduğu ve İngiliz hükümetinin müstakbel hattı hareketinin vakayiin inkişa- fına bağlı bulunduğunu beyan etmiştir. Mumaileyh, meselenin tevdi edilmiş (Oolduğu (o hukukşinaslar komisyonu tarafından bir rey ve karar verilmedikçe başka beya- natta (o bulunulmıyacağını (ilâve eylemiştir. Mumalleyh, demiryolları istik- razlarına ait faizlerinide tediye etmemiş olmasından dolayı Çin hükümeti nezdinde hiç bir teşeb- büs yapılmamış olduğunu fakat hükümetin bu husus (hakkında malümat istihsal etmekte bulun- duğunu ve icap ettiği takdirde harekete geçeceğini beyan et- miştir, M. Eden, başka bir mebusun sormuş olduğu bir suale cevaben, Mançuride müşkül bir hükümet teşekkül etmesinin İngiltere hükü- metinin 9 devlet muahedename- sine istinaden bir müdahalede bulunmasını muhik gösteremiye- ceğini söylemiştir. Şanghaydaki beynelmilel mın- takada vukua gelen hasarlardan mütevellit mesuliyetlerden bahse- den mumaileyh, İngiliz elçisi Sir Miles Lanmpoon'un diğer arka- daşları ile birlikte bu mesele hakkında teşebbüsatta bulunmuş olduğunu ve binaenaleyh kendi- sinin bzna bir şey ilâve edemiye- ceğini söylemiştir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi 1400 kuruş 3700 kuruş ww >» 40 > 40 » 300 >» 150 » — — 6 AYLIK SATLIK 1 AYLIK mey Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM Maresi namına gönderilmelidir, Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Şevval 19 — Kasım:ll1 5, İmsüik Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı A 17 Va, 5/2 1245 6,31 935 12 642 1227 1581 131 17,55 19,26