1 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

1 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 İzmir mektupları izmirde zavallı bir şoför hainane surette öldürüldü Zabıtanın tahkiaktı sayesinde katil çabuk yakayı ele verdi Izmir, 27 ( Hususi ) — Bundan on beş gün kadar evvel... Bir otomobil ; Izmir - Karşıyaka yo- lunda, Karşıyaka istikametinde süratle ilerliyor... Direksiyonda şoför Nuri efendi... Yolcu olarak meçhul iki şahıs... Yolun tenha ıssız ve sahile yakın bir kısmında otomobil ânide duruyor. İki meçhul yolcu; Nuri efedinin üze- rine atılıyorlar .. Nuri efendi hayret ve tereddüt içinde... Yolcu diye İzmirde Elhamra sineması civarından al- dığı bu meçhul adamlar kimdir, ne istiyorlar? Bir türlü anlıyamı- yor... Kendisini müdafaaya kal- kışıyor, fakat küçük bir kasatura vücudunu 30 ve belki daha fazla yerinden delik deşik ediyor... Artık zavallı genç şoförden feryat değil, yalnız derin ve kesik inik tiler çıkıyor... Haydutlar; ceplerini karıştırı- yorlr. 12 lira para ve saatini alıyorlar, kayboluyorlar... .. Vakadan iki gün sonra.. Foçaya yakin bir tuzla vardır. Burada, çam altı mevkiinde de- nizden bir parça ileride.. meçhul bir şahs, titireyerek ve etrafına baka baka yoruluyor.. Herşeyi gayri tabii, ürkek ve endişeli gö- zetliyor. Elbisesinde kan lekeleri var.. Elindeki bir kaç balığı ne yapacağını düşünüyor.. İki gün, iki gece kırlarda yağmur altnda soğugu temamile sırtına çekmiş. gözleri açlıktan süzülüyor. Ansızın iki jandarma neferi çıktı.. Bu mechul adamın çehresi sararıyor. Neferler şüpheleniyor: — Buyurun karakola!.. . .. Bu mechul şahsın adı Lâz Mustafa... 27 - 28 yaşlarında fena bir tip. Titreye titreye evvel aç- lığından bahsediyor ve sonra anlatıyor: Meçhul otomobil kahramanla- dan biri imiş... Arkadaşının ismi Lâz Mehmet.. Hadisede iki sebep varı 1 — Soyğunculuk. 2 — Eski bir gönül macerası. İşte tafsilâtı: Maktul Nuri efendi İzmir'de salhanede Müşerref hanım namın- da bir kızla nişanlıdır. İzdivaç ta çok yakın. Fakat meçhi bir şahıs, mütemadiyen kendisini korkut- maktadır. Bu şahıs, lâz Mehmedin ta kendisidir. Vaktile Müşerref hanimla evlenmek istemiş, fakat reddedilmiştir. Müşerref hanım, ne de nişanlısı Nuri efendi onu tanımıyorlar. o Taliin fena bir cilvesi olarak hadise günü Nuri efendi Elhamra sineması yanın- dan geçerken lâz Mehmet ve arkadaşı : — Dur!.. » diyorlar. - bizi Karşıyakaya götürür müsün?. — Hay hay... Zavallı; nereden bilsin ki, karşı- sında düşmanı var... Otomobil hareket ediyor ve nihayet facın vukubuliyor.. Şoför, yaralı olarak hastaha- neye kaldırılıyor. Fakat yaraları çok ağır olduğundan vefat ediyor.. Şoförler bu hadiseden çok mü- teessir olıyorlar, müttehiden; — Otomobillerimizi katillerin takibi için her dakika zabıtanın emrine amade bulundurıyoruz. Diyorlar... Zabıta faaliyete ge- çiyor. Neticede isimleri tesbit olunuyor. * » Gene Mustafa Kihikal ediyor: Hâdseyi müteakip; iki arkadaş çam altına kaçıyorlar. Burada tuz inbisarı idaresinin bir su kayığı vardır ki, vazifesi; Çeşme altı mevkiinden Tuzladaki ameleye içecek su taşımaktan ibarettir.. Kayıktaki ( tayfalardan Memiş; Mustafanın dostudur. O geceyi geminin baş altında geçiriyorlar. Ertesi gün Lâz Mehmet ayrılıyor. — Ben Istanbula gideceğim.. Diyor.. Mustafa ise; arkadaşı Memişin sayesinde kayıkla Çam altına gitmek için gemide sakla- nıyor.. Fakat kaptan görüyor. Gemiyi geriye çevirerek kendisini sahile çıkarıyor.. Mustafa, iki gün iki gece ser- seri ve avara dolaştıktan sonra yakayı ele veriyor. Polisimiz, katillerin hüviyetlerini tespit için büyük bir gayret ve zekâ sarfetmiştir. Lâz Mehmedin taharrisi için İstanbul polisine malümat verilmiştir. O.R. Bayındırda çocuklara yardım Bayındır Himayei etfal çocuklara geçen bayramda yeni elbise tevzi ettiği gibi yiyecek de vermektedir. Bu hususta fırka heyeti idaresinin muzahereti ve halkın seve seve yaptığı yardım çok takdire şayandır. Resmimizde yardım edilen çocuklardan bir grup görülüyor. cemiyeti mekteplerdeki fakir kimsesiz Akşam Çine para! Bir alman 23 bin ingiliz lirası braktıl Taymis (o gazetesinin muhabiri ( bildiriyor: della sera gazetesi garip bir haber o neşretmiştir. £ Stalyudu Bressanone şehri Alman ahali- sinden Herr Basse vefat etmiştir. Mumaileyh (o Almanyada (OBonu şehrinde ikamet etmekte idi. Fakat her sene doğduğu yer olan Italyadaki şehre gelerek bu- rada bir müddet ikamet ediyordu. Bu sene de Bressanoneyi ziya- rete gelmiş ve orada vefat et- miştir. Bassenin zengin bir adam ol- duğu zannolunuyordu. Şimdi bu adamım 1,5000,000 liret (23,000 Ingiliz lirası ) seveti olduğu anlaşılmıştır. Zaten garip tabiatlı olan bu alman servetinin kâmilen Çin milletine teberru etmiştir. Bu parayı Çin milletinin Avrupalılara karşı mücadelesi için sarfedilmesi şarttır. Çih hüküme- tinin Roma sefareti parayı almak için bir memurunu Bressanone'ye gündermiştir. En büyük balon Akron balonu bir kazaya uğradı Amerika bahriyesine ait Akron balonu kazaya uğramıştır. Dün- yanın en büyük balonu olan Ak- ron, Amerika parlamentosu tara- fından tayin olunan bir heyet önünde tecrübe edilmek üzere hangarından çıkarılmıştır. Balon Jan tarafından şiddetli bir rüzgâra tesadüf ederek yer- milano Carriere deki (o mürettebatının O elinden kurtulmuş Ove yirmi (Okadem yükseklikten sonra tekrar düş- müştür. Balonun aşağı dümenleri, itiyat kontrol arabası hasara uğramış ve dairevi kirişleri iğrilmiştir. Bu vaziyet karşısında balon tecrübe edilmiyerek tekrar han- gara sokulmuştur. Akron beş milyon dolara mal olmuştur. Graf Zeppelinin iki misli büyük olan bu balon beş tayyare taşımakta ve bunları havada iki uçurmaktadır. Fakat balon muayyen olan sikletten 20 bin libre daha ağır yapılmış oldu- ğundan havaya kabiliyeti olmadığı iddia olunuyordu. Son hadise bu iddiaları tezit etmiştir. M. Tardieu yeni milli müdafaa nezaretinin teşkilâtile meşgul (oluyor Paris, 29 (A,A.) — (Havas Ajansından ) M. Tardicu dün sa- bah, refakatinde ordu erkânı har- biye umumi reisi ceneral Gamelin ve milli müdafaa nazırının askeri kalem müdürü ceneral Reguin bulunduğu halde milli müdafaa nezaretinin oteşkilâu (hakkında " nazır M. Pietri ile görüşmüştür. Başvekil, Salı günü Parise avdet reye hareket etmiştir. İ etmek üzere dün akşam Cenev- Muğla'da zeriyat Muğla, 28 (A.A.) — Bu sene havaların fazla kurak gitmesi kış zeriyatının uzun sürmesini mucip olmuştur. Kış zeriyatı şubatın yirmisine kadar sürmüştür. Çiftçi yazlık zeriyatın ihzarına başla- mıştır. * Tohum ıslah kongresi — Tohum ıslah kongresi dün Ziraat vekili Muhlis beyin riyasetinde son içtimamı yapmış ve mukarre- ratı havi rapor okunmuş ve kabul olunmuştur. musaıttır, Çeşme 22 (Hu- se susi) — Çeşme, ” Eğe mıntıkasın- da havasının le- tafetile meşhur şirin bir yarım- adadır. Yarım- adayı İzmire rap- teden şose Ay- dın valisi mer- bum Hasan Feh- mi paşanın eseri himmetiyle kırk günde ikmâl edilmiştir. Kazanın 25 - 30 sene evvel beş bini Türk olmak üzere 45,000 nufusu vardı. O zaman bu dar muhitte 85,000 dönüm bağ var- dı. Bu bağlardan dahili sarfiyattan maada 250,000 kantar üzüm alı- nırdi. Aynı za- manda 300,000 okka anason, 400,000 okka sogan ve sarmı- sak ve 40,000 okka badem ihraç edilirdi. Her hafta limana on iki vapur uğrardı. Çeşmeden yirmi dakika kadar mesafede Çeşme köyü namında metrük ve harap bir köy vardır. Bu köyde Selçukilere ait bazı asar mevcuttur. Eskiden Çeşme- nin köy olduğu ve şimdiki Çeş- menin o zaman sahilde bir kale- den ibaret bulunduğu söylen- mektedir. Çeşme, tarihin Çeşme vakası namile maruf hadise dolayisile meşhurdur. 1184 senesinde çeşme açıklarında Ruslara vuku bulan muharebede Cezayerli gazi Hasan beyin rakip olduğu kalyon, Rus amiralı Ispridof ve nazır Aleksi Orlofun kalyonuna rampa ederek mevcut maiyetile düşmau kalyo- nuna geçmiş ve aldığı mühim yaraya rağmen hasmını mağlüp etmişti. Tarafeynden atılan bombalarla ateş alan her iki kalyon cepha- nelikleri iştial ederek gemiler berhava olmuş ve Hasan bey ağızında yatağan biçagile yüzerek Çeşmeye çıkmıştı. 1315 tarihinde Çeşmenin Musa bey mevkiinde dalgıç Haralambo ve şeriki kaptan Andriya tarafın- dan mağruk gemiler bulunmuş ve bu gemilerden yüz binlerce Rus altını çıkarılmıştı. İstanbul'la Trabulusgarp ara- sında vasıta merkezi olarak 1327 senesinde Çeşme'nin Alaçatı nahi- yesinde bir telsiz telgraf merkezi inşa edilmiş ve bu merkez İtalyan donanmasının telsiz muhaberatını teşviş ettiği için 1328 senesinde Italyan donanmasının bombardu- manı altında tahrip edilmiştir. Gönderdiğim resim telsiz merke- zinin 1327 senesinde alınmiş resmidir. Çeşmenin şimdi on bin nufusu, iki nahiye ve on iki köyü vardır. Çeşmede bu sene 1,200,000 kilo tütün, 30,000 kilo üzüm istihsal edilmiştir. Halen kazada 10,000 dönüm bağ vardır. Tütün piyasası 125 kuruştan açılmış, 25 kuruşa Çeşme mektupları Çeşme civarında Alaçatıdaki eski telsiz istasyonu ai 1 Mart 1932 " Ege mıntakasında havasf lâtif, şirin bir yarımada Çeşme portakal yetiştirmeğe çok > bunun için yardım isteniyor “ (© , # Ji kadar tenezzül etmiştir. Satıkğ— mıyarak elde kalmış olan tütünğ | 400,000 kilo kadardır. Zürra tütün inhisar idaresi mübayaa memu larını dört gözle beklemektedir. Çeşme anasonu nefasetile bütü dünyada meşhurdur, emsali yalnı: Ispanyada bulunmaktadır. Çeşmi anasonu Anadolu anasonlarından randöman itibarile, dört misli ii kuvvetlidir. Her sene burad 150,000 kilo anason istihsal edilir, Geçen sene son zamanlarda yasj-! ğan yağmurlar dolayısile anason ların kısmı azamı yanmış ve ancak 20,000 kilo idrâk edilebilmiştir... Bu sene 3,000 dönüm anason zeriatı vardır. Müskirat inhisaridaresi anaso zeriyatının fazlalaşması maksadile zürraa faizsiz olarak yardımdaj bulunmaktadır. Bu sene idareli 15,000 lira kadar ikrazat yapa caktır. İzmir müskirat inhisar baş müdür muavini Hasan  bey çeşmeye gelmiş tevziata baş a lamıştır. Çeşme narenciye ziraatine çok" elverişli ve müsaittir. oBuradaj * yetişen portakal yüz dirhem, * mandelina seksen dirhem, limon na yüz yirmi dirhemdir ki dünyanın Na hiç bir tarafında bu kadar iri ve| t nefis mahsul yetişmez. Çeşmeli. narenciye meraklıları: bu ziraatin ihyasını temin için Ziraat bankasıb) tarafından kendilerine?uzun vade! kredi açılması için senelerdenbei ij uğraşmaktadırlar. hp) Geçenlerde ziraat vekâleti mo-f ; teoroloji enstitüsünden İzmir ziraat müdüriyetine gelen bir tari Çeşme narenciye müstahsillerini mi Ziraat bankası tarafından Uzun N vadeli yardımda bulunmak içi NM evvel emirde Çeşmede bir narensf | ciye numune bahçesi yapılmasii « bildirilmektedir. yi Vilâyetin enstitüye verdiği biri çi cevapta Çeşmede nümune bahs çesi yapılması lüzumsuz olduğuşü” Çeşmenin narenciye ziraatına çok ; müsait ve hattâ Sakızadasın rekabet edecek kadar olduğu yazılmıştır. Narenciyeciler vekâ“t&i, İetten gelecek cevabı bekliyorlar.