1 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

K Ez iğ Sabife 2 Gazi Hz. Reisicumhur H Hz. dün Dölma- bahçe sarayındaki ( dairelerinde meşgul olmuşlar bir tarafa çıkımamışlardır. 30,000 ermeni muhaciri (Baş tarafı birinci sahifede ) Sovyet ermenistanına sevkedi- len ermeni muhacirlerinin Atinada Turgut omahallesinde (bırakmış oldukları barakalar ve tek katlı evlerin aidiyeti meseslesinden do- layı, burada kalan ermeni muha- cirleri ile Yunan muaveneti içti- maiye nezareti arasında bir ihtilâf çıkmıştır. Yunan muaveneti içti- mâaiye nezareti, ermeni muhacir- lerin bıraktıkları barakalara hü- kümet namına vazıyet edilmesini zabıtaya emretmiş fakat burada kalan ermeni mukacirler, daha evvel davranarak millettaşlarının bıraktıkları barakaları işgal etmiş- lerdir. Bunun üzerine barakaları tahliye ettirmek istiyen zabıta memurları ile bunları işgal eden ermeniler arasında ufak tefek müsademeler vuku bulmuştur. Ermeniler, barakalârı, kendileri inşa ettikleri cihetle, hükümetin vazıyet etmeğe hakkı olmadığını iddia ediyorlar. Bu ihtilâf hâlâ halledilmemiştir. Sulh müzakeresi (Baş tarafı birinci sahifene) gemisinde karşılaşarak müzake- ratta bulunmasıdır. Ingilterenin Çin sularındaki kuvvetleri kuman- danı amiral Kelly, japon amiral- ları Nomura ile Manakayı'va Çin ve Çin mazırlarından Wellington Koo'yu ve ik Vi çaya davet etmiş, bunları birine' takdim ederek bırakmıştır. Çin ve Jâpon ricali. arasında bu münasebetle sulh için bazı yalniz © müzakereler olmuştur. Müzakere henüz bir netice vermemiştir. Maa- > mafih Japonların bir sulh konfransı aktine muvafakat ettikleri söyle- niyor. Konfransta Japonya ve Çinden başka diğer devletler de bulunacaktır. Japonya şart olarak Çin aske- rinin Şanghaydan geri çekilmesini, bunların tahliye edeceği yerlerin beynelmilel askerler tarafından işgalini, (o konferansın (o Mançuri meselesine karışmıyarak O yalnız Şanghay: ile meşgul olmasını ileri sürmektedir. Asri plâj! Belediye nihayet Florya plâjını satın alıyor Dün şehir meclisinde Florya plöjının şehir namına yüz bin lira ile istimlâki hakkındaki teklif hararetli müzakerelere sebebiyet vermiştir. o Beyoğlu © azasından Mehmet Ali, Nazmi Nuri beylerle Tevfik Salim paşa bu teklife şiddetle itiraz etmişlerdir. Bilhassa Tevfik Salim paşa, Floryanın Yıldız gazinosu, <ana- lizasyon ve saire gibi şehrin ba- şına belâ olacağını söylemiştir. Muhiddin Deği izahatından sonra plâj kısmının istimlâkine ve asri tesisat yapılmasına karar v h Meclis, Şubat devresinin son içtimama bu sabah ta devam etmiştir. Ihtikâr komisyonunun tetkikatı İbtikâr etrafında tetkikatta bu- lunmak üzere teşkil edilen komis- yon mesaisine devam ediyor. 19 şeker taciri hakkındaki mazbata adliyeye göbderilmiştir. Komis- yon yarın kahve meselesi etra- fında tetkikata başlıyacaktir. Diğer taraftan pirinç fiatlerinin yükseltildiği, 7 pirinç tüccarının bir trüst yaptığı söyleniyor. Bu hususta da tahkikat yapılacaktır. İzmir, 29 — Ticaret müdiriye- tinde bu gün kâmtariye eşyası ihtikârı c*r2fında müzakere çere- yan zemişlir. Ni yi m yeni hücumlarını tardettiler Londra 1 (Hususi) — Dün sabah Şanghayda yeniden mubarebeler başlamıstır. Bunlardan bir kısmı Şanghay ile sına, bir kısmı da Çapeye yakın sahillere ihraç edilmiştir. Asker: karaya çıkar çıkmaz yeni kumandan Çapey mevkiine ceneral Sbirakawa'nın önünde taarruz etmiştir. Fakat hücumlar Bu defa muha- rebe Çapey civarmdadır. Harbe yeni gelen Japon kuvvetleri iştirak etmektedir. Dün sabah erkenden Japon harp gemileri şiddetli bir topçu ateşi açmış, bundan sonra askerler karaya çıkarılmıştır. hiç bir üietibe: Çapeye 3 de Voosoung ara- eylemişlerdir. bulunmaktadır. şimdiye kadar meçhul ise de, vermemiştir . muhafaza ediyorlar. Şanghay e) — Japonlar dün sabahtan beri a hücum etmişler ve her defasında taarruz hareketlerine topçu ve tayyare kuvvetlerini de iştirak ettirmişlerdir. Fakat Çinliler mukabil taarruzlar yaparak her seferinde kaybettikleri mevzileri Çin kuvvetleri şimdi dün sabahki mevzilerinde Her iki muhasım tarafın telefat ve yaralı miktarı Çinliler mevzilerini tekrar istirdat | muharebe çok kanlı olmuştur. Rus - Japon münasebatı Rusya, Japon askerlerinin nakline bazı şartlar dahilinde müsaade etti Moskova 29 (Husnsi) — Japon- lar, Rus Sovyet hükümetine mü- racaat ederek Mançuride Rus kontrolu altında bulunan şimen- difer hattından asker nakli için istifade edilmesini istemişlerdi. Rus hariciye komiser vekili ceva- ben bazı izahat istemiştir. Japon sefiri hariciye komiserliğine gide- rek bu hususta Japonyanın ceva- bını tebliğ etmiştir. Japon sefiri, Rus - Çin şimen- diferlerile | Japon O askerlerinin talep edilen sevk ve nakli, tehdit- amiz bir mahiyeti haiz olmadığını İnyambo © mıntakasında, gayri muntazam Çin askerleriyle eşki- yasının tehdidi altında bulunan yirmi bin kadar Japon tebaasının Çinliler Mançuriyi geri almak için hazırlanıyorlar Londra, 4 (Hususi) gelen haberlere göre Çinliler Mançu- riyi istirdat etmek için büy teşkil etmişlerdir. deruhte edecektir. Belediye maaşları Bir mebus kanun lâyihası teklif etti Ankara, 29 — Kastamoni meb- usu Dr. Suat bey belediye maaş- ları hakkında Büyük Millet mec- lisine bir kanun teklif etmiştir. Bu teklif aynen şöyledir. Madde — Belediyelerle şehrema- netlerindeki maaş ve ücretlerle yetim maaşatı misillü talısisat yekünu umum varidatı seneviyenin yüzde yirmi beşini asla tecavüz edemez. Fazla tediyat tahakkuk ederse ita âmirine tazmin ettirilir. Madde 2 — Belediye kanumı- nun 117inci maddesinin 16ıncı fıkrası mülgadır. | Madde 3 — Işbu kanunun 933 | haziranından itibaren cari olüp belediye idareleri o zamana kadar bütçelerini bu esasa irca ederler. Hindistanda veba Londra, 29 (A. A.) — Beöna- res'ten Deyli Eksprese bildirildi- ğine göre Benares etrafındaki kasabalarda © hiyarcıklı © veba Bu ordu yakında harekâta başlıyacaktır. Ordunun ku- mandanlığını mareşal Şang Kay Şek tahribat yapmaktadır. himayesine matuf bulunduğunu söylemiş bu askeri sevkiyat için Sovyetlerin acilen muvafakatini iste- miş Japonyanın Rusyanın Mançuri- deki Çin şimendiferleri üzerindeki ; hukukunu temine âmade bulun- duğunu ve bu hukuka riayet edileceğini ilâve eylemiştir. Japon sefiri, M:. Karahan tara- fından verilmiş olan notanın diğer aksamına ve bilhassa Mançuride müstakil bir devletin ilânina dâir olan aksamına gelince, pek yakın- da mötemmim izahat verileceğini Karahana temin eylemiş ve hali- i hazırda: müstacel . bir: mahiyeti haiz olan meselenin 20,000 Japon tebaasının mal ve canlarını Himaye için asker sevkine müsaadeden Nankinden ük bir ordu faaliyetini bi n | | etmiştir. Son dakika Şanghayda harbe nihayet vermek için müzakere başlıyor Cenevre 1 — Cemiyeti Akvam meclisinin dünkü içtimaında Fransız murahhası M. Boncour ile Ingiliz hariciye nazıri, Şang- hayda muharebeye nihayet ver- mek için acele bir konferaüsın toplanmasını istemişlerdir. Japon omurahhası alâkadar devletlerle birlikte Çin ve Japon mümessillerinin toplanarak: Şan- ghayda muharebeye nihayet ver- meyi müzakere etmelerine hiç Bir itirazı olmadığını söylemiştir. Çin murahhası di bunu kabul etmiştir. New - York, 29 — Meşhur âlim Einştayın bir beyanname neşrederek Japonyaya karşı bütün dünyanın boykotaj yapmasını talep etmiştir. | Bu münasebetle Şanghaydaki ordu- nun kumandanlığına hristiyan ceneral Feng; tayin edilecektir. Son haberlere göre Mançuride Çin Çin askeri Ninguta kasabasına hücum ederek Japon evlerini yağma Bolu Halk evi de merasimle açıldı ibaret bulunduğunu söylemiştir. M. Karahan Japon sefirinin bu tebliğatına cevaben muayyen miktarda Japon askeri nakli için Sovyet hükümetinin ' muvafakatini tebliğ etmiş, fakat Japonyanın harakâtı, Portsmut (O muahedesi ahkâmına külliyen. muhalif bulun- duğunu hatirlatmış, bu muahede- nin Mançuri şimendiferlerinin sevkülceyiş' maksatlar için kulla- nılması sureti katiyede menetti- ğini ilâve eylemiştir. M. Karahan hatimei makal ölarak Rusya - Kora hududu üzerinde Japonların askeri tah- $idatı hakkında sefirin nazarı dikkatini celbetmiş ve bu hu- susta acilen izahat verilmesini istemiştir. Üç şiddetlendir miştir. Tütün inhisarı 66 sene müddetle bir grupa veriliyormuş Paris'te bulunan © Saraçoğlu Şükrü Beyle hamiller vekilleri arasında müzakerata devam edi- liyor. Bu hususta çıkan haberlere göre müzakere neticesinde beş sene sonra tediyatta bulunmak üzere hâmillerle bir itilâf zemini bulum- muştur. Diğer taraftan tütün inhisar idaresinin bir Fransız - Amerikan grubuna verileceğinden bahsedil- mektedir. Bu grup 66 sene müd- detle tütün inhisarını alacak, ve bükümete yarısı peşin olmak üzere 250 milyon dolar verecek imiş. Bolu, 29 (Hususi) — Bolu: Halk &vi bu gün fevkalâde merasimle açılmıştır. Halk evine girmek için müracaat edenler günden güne çoğalmaktadır. Kayıt muamelesi devam: etmektedir. Komünistler Zabıta 11 kişi tevkif etti Istanbulda komünistlik prope- gandası yapmakla maznunen altı kişi yakalanmış, dün bunları zabıtaca isticvapları yapılmıştır. Yakalananlar şunlardır: Tayyare makinisti ve elyevm boşta gezen Nuri, Talât, Istanbul bankası muhasebesinde (Nihat, Zeki, Salih, Mehmet Emin. Bunlardan Nuri efendinin üze- rinde bir çok komünist beyanna- meleri bulunmuştur. Mazrunların ekserisi evvelcece de komünist tahrikâtı cürmünden yakalanarak mahkemeye verilmiş- lerdir. Dün akşam da geç vakit ko- münistlikten maznunen beş kişi zabıta tarafından isticvap edil- mişlerdir. Bunlar arasında bir kaç tütün amelesi de bulunmaktadır. Polis müdiriyeti isticvabata de- vam etmektedir. İstiçvap hitam bulursa maznunlar adliyeye teslim edileceklerdir. Edirnede bazı komünistler tevkif edildi Edirne'de komünist beyanna- meleri dağıtmakla maznun bazı kimseler son günlerde tevkif edi- lerek haklarında kanuni takibat icrasına başlanmıştır. Bazı kim- selerde polise celp ve ifadelerine müracaat edildiği gibi şüphe edi- len bazı evlerde de araştirma yapılmıştır. Gene kar Bütün Istanbul civarına kar yağıyor Kısa bir fasıladan sonra dün akşam gene kar başlamış, bütün gece fasılasız olarak devâm etmiştir. Bu sabah her taraf yeni ve kalın bir kar tabakasile örtülü idi. Maamafih kar sabah dar- muştur. Yeşilköy (rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava kapalı olacaktır. (Rüzgâr poyrazdan mutedil surette ese- cektir. Kar ihtimali azdir. Bu sabah hararet 1 dereceydi Trakya, Izmir, Bilecik taraflarma kar yağmaktadır. Dahiliye memurları Yaş hakkındaki lâyiha Meclise gönderildi Ankara 29 — Dahiliye memur- larının yaşlarına dair lâyiha da Meclise gelmiştir. Valiler bu lâyi- banin esaslarından hariç tatulmuş- lardır. Zira valilerin her yaşta Heyeti vekile kararile tekaüt edilebileceklerine dair 1851 Nolı kanunda sarahat vardır. Meclise tevdi edilmiş olan lâyiha idare rüesasından nahiye müdür- leri, (o kaymakamlar ile polis müdürleri ve aşağıda muharrer hadlere vâsıl olanların rizalarma bakılmaksızın tekaüde sevkolüna- caklarına dairdir. Nahiye müdürleri için azami sin 50, birinci sınıf o kayma- kamlar için 56, ikinci sınıf kaymakamlar 54, üçüncü smıf kaymakamlar 52, birinci sınıf polis müdüleri 56, ikinci sınıf polis müdürleri 54, üçüncü smıf polis müdürleri 53. Başmüfettişler,. 58, birinci sısıf müfettişler 56, ikinci sınif müfet- tişler 53, üçüncü sınıf müfettişler 52, Bu lâyihanın esbabı mucibesinde Dahiliye vekâletinin istisnai olarak zindegisini muhafaza eden bu nevi idare rüesasının istihdamlarıma devam edebileceği hakkında bir kayıt vardır.