14 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Haziran 1934 AKŞAM GÜNÜN H Pirinç istihsalâtı artıyor Maliyet fiatini ucuzlatmak için tedbir almalıdır Bu seneki pirinç jstihanlâtinin geçen seneye nazaran daha fazla olacağı ümit ediliyor. Piyasada Yerli pirinçin büyük bir rağbet üşü, pirinç zeriyatınin artmaz sina sebebiyet vermiştir. Bilhasa Antalya ve civarında yeniden pik yiniç tarlaları yapılmıştır. Yapılan bir hesaba göre bun: 'dan on sene evvel Türkiye pirinç östihsalâtı 800 vagondan ibaretti. Elde edilen malın ecnel ele. Fine rekabet etmesi pek güçtü Ticaret odasının bir hesabına nazaran 993 senesinde pirinç mahsulü 3 bin vagonu bulmuştur. Önümüzdeki mahsul senesinde üç bin vagondan fazla mal elde edi- decektir. Hükümet yerli pirinçleri güm- Tük tarifelerile kâfi derecede hir #maye etmiştir. Diğer taraftan pi- inç ithalâtı da aşağı yukarı tah- dit edilmiş gibidir. Bu vaziyet kar- gısında yerli pirinçleri dahili piya- sada tamamile rakipsiz bir mevki- de kalmıştır. Şurasını itiraf etmelidir ki yerli pirinçler, ecnebi pirinçlerinden pa- halıdır. Pirinç müstahs aliyet Fiatini indirmek için tedbirler ak malıdır. Çünkü bir gün bu him. yeler ortadan kalkar veya pirinç ithalâtı genişliyecek olursa, yerli pirinçleri, tekrar müşkül mevkide kalacaktır. Bu mevkie düşmemek için en müsait devre, bu devredir. Sergiler Ayni zamanda açılmasın- dan şikâyet ediliyor Önümüzdeki üç ay içinde Ana- dolunun muhtelif yerlerinde ser- giler açılacağından bahsetmiştik. rin ayni zamanda açılma. sında bir çok mahzurlar vardır. Bu mahzurlardan tüccar ve sana- yi erbabı şikâyet etmektedir. Bir fabrikatör diyor «— Konya sergisi gisi veya Bursa se: &crgisi arasında büyük bir zaman farkı yoktur, bir müessesenin bu kadar sergilere iştirak etmesine imkân yoktur. imkân olsa bile bu, büyük masrafları mucip olur hiç fayda da elde edilemez.» Bu mahzur karşısında, açılan sergilere az sanayi erbabı iştirak etmektedir. Yahut sergiler pek mevzii mahiyette kalmaktadır. Bu tarz re memleket fabrika- için, nerelerde, ve ne zamanlarda sergi açılacağı bir nizamname ile tayin edilmelidir. Italya - Arjantin futbol maçı Roma 13 (A.A) — Italya fut 'bol federasyonu, Italya ile Arjan- tin milli takımlarını dostane bir maç yapmıya davet etmiştir. Maç, perşembe günü Milanoda olacaktır. ABERLERİ Hicaz- Yemen har- bi tekrar başladı Ibnissuut, ordularına Sanaya yürümek emrini verdi Hicaz menabiinden alınan son haberler Arap yarımadasında mu- harebenin tekrar başladığını bik dirmektedir. Bu arada Hudeyde- 'den 2 haziran tarihile şu haberler veriliyor: Hicazlılar Necranda kuvvetleri üzerine bir hücum ya- Parak dühim miktarda silâh ve cephane elde etmişlerdir. İmam Yahya bu hücumu fbnis- #uut nezdinde protesto etmiş İse de gelen cevapta Hicaz kuvvetle rinin harbetmek arzusunda olduk- lari ve Sanayi almıya azmetmiş Bulundukları bildirilmiş Ciddeden son gelen bir haber- de ise Sana ile telgraf muhabere- sinin tamamen kesildiği bildiril mektedir. Emir Faysala verilen bir emirde Sanayi almak harekete geçmesi bildirilmişti Ağır cebel topları da orduya ik hak edilmiştir. Yemen menabii de Yemeni haberi veriyor: «Yemen veliahti Seyfü- Tislâm, İdrisilere silâh dağıtmıya başlamişlır. Bütün Yemende sulh kartlarının tamamen reddi fikri hâkimdir. Yemenliler, kanlarının son dam- lasıma kadar topraklarını mi | faa ve muhafaza etriye hazırdır.» Ispanya - Almanya Almanyanın Madrit sefirinin bir teşebbüsü Madrit 13 (A.A.) — Alman sefiri komünistlerin — Almanyaya karşı aldığı tecavüzküâr vaziyetleri e mim testo etmiştir. Hariciye nezareti mümessili Alman sefirine İspan- oni in bu husustaki te essürlerini bil il Alman sefiri hariciye nezareti mümessiline ayni zamanda Al manya aleyhinde neşriyatta bulu- nan komünist gazetelerinden şi- İ köyet etmiştir. Sansürün bu ney 'riyata mâni olacağı zannedilmek- tedir, Yüz sene ewelki trem - Kayser - Lantren, 13 (A.A.) — Önümüzdeki sene Nurenbergten Fuerte işleyen bir Alman tren yüzüncü yılı tesit edilecekti hatırayı canlandırmak için bu hafta ilk defa işleyen lokomotif İ öle vagonların birer eşi birkaç gün bu hatta çalışırılacaktır, rikada yaptığı usul ile bi bie yapılmıştır. Beş kişi bir sarraf dükkânına girmişler, dükkân & bibi ile memurları bağlamı; 24,000 dolarlık altın ile bir çol elmas alarak kaçmışlardır. GUNUN MESELELERİ Venedik mülâkatı Almanya başvekili M. Hitler, yanın: da hariciye nazın baron von Neuraih bulunduğu halde bugünler tayyare ile İlalyaya gidecek ve Venedik civan 'da bir şatoda İtalya başvekili M. Mus solin ile görüşecektir. Bu seyaha: bütün dünyada büyük bir İki, başvekil arasında neler görüşülereğine berken me yak ediyor Şimdiye kadar alnan haberlere bar kılsa M. Hitler ve Musşolini iştida iki hükümeti alâkadar eden bir takım me- Seleleri tetkik edeceklerdir. İtalyandn na rizyet hum alâka ile küyılanmatr. Avusturyanın © ös sunda aldığı vaziyetten sonra Alman » İtalyan münasebatı bir parça soğumuş” hu, İkaisadi meselelerde de bazı men- faat zıddiyetleri çıkmıştı. Başvekiller bu soğukluğu izleye ve iki hükümetin menfaatini! birleştirmeğe çalışacaklardır. Fakat başlıca görüşülecek sey, silah tekrar Milletler cemiyetine dönmesi mesele ları bıraka ve Alipanpanın sidir. Almanya bugün yalnız ye hemen mahsur gibi bir haldedir. Bu vaziyetten kurtulmak için çare anyor. Bu hususta en mürsir çare Almanyanın tektar Ml etler cemiyetine girmesi ve diğer dev. etlerle birlikte gelişmasıdır. İtalya, banu temin için tavınmak edebilecek vaziyettedir. Hatâ M. Mus solini Fransız bariciye mazırının da bu konuşmada bulunmasını ve Fransa ile Almanya rasında bir anlaşma zemini sını istemiştir... Fakat Fransiz 6 nazın şu sirada baska seyac hatlerle mesul. olduğundan buna im- kân olmadığını bildirmiz 'M. Müseolininin, Almanyayi tekrar Milletler cemiyetine girmeğe sevketmek için elinden gelen gayreti serfedeceği imuhakkaklır. Çünkü Sovyet Rusyanın Milletler cemiyetine girmesile burada, Fransız politikası kuvvetli bir yardımcı daha kazanmış olacaktır. Buna mukabil İtalya da Almanya gibi bir yardımcı temin etmek istiyor. Venedik mülükatında acaba bir an- layma zemini bulunabilecek idir? Bu hususla büyük nikbinliğe kapılmak doğ ildir. Maamafih Avrupanın Vazi- İs bir kaç hafta evveline misbetle epeyce olduğu, eski gerginliğin azaldığı muhakkaktır. Bu sebeple çim- diden anlaşma hasıl olmasa bile ileride ödecek bazı esas Amerika buhranı Ceneral Johnstona şiddetle hücum ediliyor Vaşhington 13 (A, kalkınma müessesesinin niz melerini tetkike memur komis- yonun reisi M. Clarence Sarrewun cumartesi günü M. Roosvelte verilen ve bugün neşredilen ra- porunda, 20 mayıs tarihli ilk raporda olduğu gibi, milli kalkın tamamen yeni: ma müessesesini den teşkilâtlandırılı rahhas aza azlinl tavsiye etmektedir. Raporde perakende ticaret ni- inde felâketle neticele- değişmelerden — doğrudan nen doğruya ceneralın mesul olduğu ve mumaileybin bu vazifeyi katiyen ehliyeti bulunmadığı yan edilmektedir. Komisyon, 1 temmuzda dağıl- madan evvel ikinci bir rapor verecektir. Bağlarda hastalık Burnovanın Dağdibi, Rahmanlı kuyu mevkilerindeki bağlarda bu senede müstevli bir şekilde Ana- molavitis haşeresi görülmüştür. Bu haşereye karşı ziraat müdürlüğünce tedbir alınmıştır. ergün vir a sözü; HEKİM ÖĞÜTLERİ ğ Bugünkü yazimızda, son sene- lerde orta yaşlardan itibaren he- meni herkesi ulâkadar eden ve akibeti itibarile hayati ehemmi- yeti haiz olan, tansiyon mesele- sini konuşacağız. Damarlarımızda cereyan eden ri kalbin itici ve ileri sev- diğeri de kan damarlari- | min ve bilhassa ince kırmızı kan damarlarının, bu kuvvete karşi gösterdiği mukavemetin tesiri al- tındadır. Şu hale nazaran damar- larımızdaki kan, muayyen bir tazyik altında cereyan ediyor de- mektir. Hali tabiide kalbin kuv- veti yerinde olur ve damarlarda da tabii bir mukavemet bulunursa, kımızı kan damarlarmdaki kan yani kısaca ve umumun) ğu ifade ile, tansiyon ta- bi olur. Kalbin atması şiddetle nir ve bilhassa damarlardaki mu kavemet artarsa, tansiyon yükse lir; kalp zâfa uğrar veya damar- lar gayri tabii surette gevşerse taz- yik azalır. Kırmızı kan damarlari, kendi- lerini genişleten veya daraltan si- nirlerin tesiri altındadır. O hal de sinirlerin de tansiyon üzerine ayrıca bir tesiri yardır. Bugün elde mevcut mütekâmil âletler sayesinde, kanın damar. lara kuvvetle sevkedildiği zaman- daki tansiyonla, yani kırmızı kan "damarlarındaki en yüksek tazyik- İ le, kalbin süküna dahil olduğu Zaman damarlardaki en aşağı taz- yiki ölçmek kabil oluyor. Bu iki tazyikin birlikte yükselmesi veya aralarındaki farkın gayri tabi bulunmasile tansiyon yükselişi: uzviyetin üzerindeki tesir ve aki- beti hakkında bir fikir edinilebi- liyor. Kan tazyikinin yükselmesinin, yani tansiyonun artmasının se | bepleri nelerdir? e” Tansiyonun artmasi umun bir hastalık sebebile vukua & Sık sık boğaz ağrıları, kızıl yılancık gibi büyük ateşli hasta- lıklardan sonra husule gelen böb- rek âfetlerinde, böbreği ve damar ları bozam müzmin kurşun ze hirlenmelerinde (boyacılarda, Kurşunla uğraşanlarda), ilerile. ; miş kalp ve damar hastalıkların. da, bilhassa damarlara zehir gibi tesir eden nikotin, yani tütün suk istimalinde, yüksek tansiyon te zahüratı görülür. li, diya- betli, astmalı ve yarim baş ağrıli kimselerde de keza tansiyon yük: İ Bir de asıl en ziyade tesadüf edilen ve bir hastalığa bağlı ol- mıyan yüksek tansiyonlar vardır. Bunlar genç yaşlarda da gör Buna, ya bir muayene esnasında le) muttali olunur veya şahıs farkına varmadan uzun seneler yüksek fansiyonlu yaşar ve günün biri üksek tansiyon alâmetler hissetmeğe başlar, Bilhassa asabi kismelerde &i- nirlerimizden daha çabuk mü- teessir olan damarların büzüşme- si, cereyan eden kana karşi bü- yük bir mukavemet gösterir, Kaz) dınlarda âdet kesilmesinden sonra tansiyonun yükselmesi ve bu de- virden itibaren yüksek kalmasına bakılırsa, damarlara hâkim olan sinirlerin yaninda dahili ifraz Yüksek tansiyon ve buna karşı çareler uzuvlarımızın da, tansiyon deği şikliklerinde hissesi olduğu an- laşılır, İrsiyetin de bu hususta ro- lü vardır. Tabii tansiyon azami 14, asgari B'dir. Sihhatte bir şabısta tansi- yon tahavvüllerinde, bilhassa art masında, gıdanın, beden hareket len harici tesirlerin az, fakat ruhi tesirlerin oldukça mühim bi- rer hissesi vardır. Şişmanlık ta tansiyonu arttıran sebeplerden bi- , ridir. Yüksek tansiyonlu şahis ne his- seder? Bu hastalar, baş dönmesi; bil hassa sabahleyin baş ağrısi; başın şişkin ve ağır'hissedilmesi ve ba- zan görmekte bozukluklar ve mi- de bulantısı; fena uyku; kalp çar- pıntısı ve iç sıkıntısı; zaman Za- iman gelen nefes darlığı, bilhassa derin ve geniş nefes alamamak hissi; göğüs kemiğinin arkasında oturan tazyik ve sıkıntı hissi ve bunun bazan sol kola ve sol omuz kemiğine yayılması; parmak uç- larında karıncalanma, uyuşma gi" bi hisler; kol ve bacaklarda ro- matizmaya benzer ağrılar; bedeni ve ruhi faaliyet kabiliyetinin azal: ması; her şeyden çabuk yorulma. Ateşli bir hastalık ve ishaller, tansiyonu muvakkaten düşü Yüksek tansiyon altında daimi yüklü çalışan kalp, uzum zaman Jar bu yüke tahammül gösterebi- irse de, kalbin ihtiyat kuvveti gitgide tükenir; diğer taraftan da- marlar sertleşmeğe “başlar, böb» reğin vazifesi bozulur, © halkin; yüksek tansiyondan halkı olarak korktuğu akibetlerden olan, di- mağ ince damarlarından birinin çatlamasile inmeler husule gelir. Bazı hastalar inme akibetine uğ” Tamazlar, buna mukabil ileri yaşı larda kalp hastası gibi ıztırap çe- kerler, Yüksek tansiyondan korunma ve tedavi: Bilhassa ehemmiyetsiz gibi gö rünen, sık sık boğaz olmaktan sa- kınmalı; böbreğe, zehirlerile fe- nalık yapacak ateşli ve bulaşık hastâliklardan korunmalı; yemek« te içmekte itidal ile hareket et. meli; hastalık teessüs edince tu- zu ve eti az yemek, hattâ bam 71 günler surf meyva yemek, yani haftada bir veya iki gün meyva günü yapmak pek müsait tesir icra eder. Kahve, her nevi ispirtolu iç- kiler, ve bilhassa yüksek dereceli alkoller tamamen memnudur; Tü- tün yasaktır. Tarzı hayat ta edilmeli, heyecan ve cehitlerden, bü; hareket ve yorgunluklar-” dan sakınmalıdır. Mesleği fazla yorgunlukların da fena tesir ett bilinmelidir. Senede bir veya iki defa hekim tavsiyesi ve nezareti altında, da- marlardan veyâ hacamat suretile her defasında 300-500 c. c. kan aldırmak muvafıktır. Ayaklarım sıcak su banyosuna konması tay» diye edilebilir. Hastanın âsabınin sükünlu olması, i marlarındaki mümkün mertebe si ve damarlaragenişletici verilmesi zaruridir. Tansiyonu daimi di iç yoktur, Fakat yardımci ve dolayısile tansiyon (Devamı 13 üncü sahifede) Dr. iffet Naim