20 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

© Buğday ihracatı Bu sene daha fazla ihracat yapılması ihtimali var Amerikadaki kuraklık hadisesi, dünya buğday ticaretinde büyük ir alâka uyandırmıştır. Piyasa- istlerin artacağı hakkında alı haberler dolaşmak- ültenlere göre, dünyadaki stok mevcudu. seneli aki buğday azlığı dünya buğday vaziyeti için pek te korkunç olmıyacaktır. Maamafih dünya buğday fiat leri yükselmektedir. Amerika zi Taat nezareti tarafından meşredi- len tebliğlere göre, Amerika rekol- tesi ihtiyaçtan 2 milyon 500 bin | #ön eksiktir. Bu iğibarla büyük buğday ihracatçılarının başında olan Amerika dışarıdan buğday alacaktır. Gerek Amerikanın ve gerekse Sovyet Rusyanın. bu va- | ziyeti, Türkiye buğdaycılığını ih ir etmektedir. Şim- buğdayları ır Akdeniz pi- yasalarında Amerikan ve Sovyet buğdaylarile karşılasıyordu. Ge- çen sene Sovyetlerin Yumanistana kilosu 2 kuruştan buğday satma: ları, Trakya ihracatına tesir et- miti, Türkiye buğday rekoltesinin geçen seneden farksız olduğu id- dia edilmekte, Gazi Hz. Dün hariciye vekâletinde iki saatten fazla kaldılar Ankara 10 — Gazi Hz. büyük misafiri ile birlikte Halkevinde Şahinşah Hz. şerefine verilen mü- #amereyi müteakip hariciye veki letini teşrif buyurmuşlar ve iki saatten fazla orada kaldıktan son- ra Çankaya köşküne gitmişlerdi Isveç veliahti İsveç veliahdı eylülün ilk haf- tasında memleketimize gelecek ve Ankarayı ziyaret edecektir. Ve- Tiaht hususi surette seyahat et- mektedir, Ankarada Gazi Hz. ta- rafından kabul edileceklerdir. e a larını tetkik edecektir Dolandırıcılar Ilhami yakalandı, arkadaşı aranıyor Bir kaç gün evvel İlhami ve Ne- cati isimlerinde iki kişi Şişlide Abdülhamit saraylılarından Mih- rimenent hanımın on.dört bin lira kıymetinde bir mücevherini sa- tın almak bahanesile tetkik eder- ken mücevheri değiştirip yerine di bir sırça bırakarak kiymetli mücevheri aşırmışlar ve Emniyet sandığına verip beş yüz lira al. 'dıktan sonra ortadan kaybolmuş- dardı. Bu iki dolandırıcı hakkında müddeiumumiNkçe verilen tevkif kararı üzerine zabıta dün bunlar- 'dan İlhamiyi yakalayıp adliyeye feslim etmiştir. İlhamini daşı aranmaktadır. Ticarethane, yazıhane ve sair müesseselerin ta- belâ ve lâvhalarından alınacak resim hakkında İstanbul valiliği bir teb- liğ göndermiştir. Tebliğ 10 uncu sahifemizdedir. , İhracat tacirleri Londra 19 — Havas muhabirinin bildirdiğine ajansi göre 1935 te toplanacak olan deniz si- lâhlarını tahdit konferansı. için şimdiden İngiltere ile Amerika arasında hazırlık müzakereleri başlamıştır. Maamafih bu müza- kereler pe Japonlar devletler arasında mü- t noktasında ısrar ediyorlar. 935 senesine kadar İngiltere ve rasında müsavat kabul iyememiştir. Hâkimler kanunu Adliye encümeninde bazı klik yapıldı Ankara 20 — Hâkimler kanu- 'encümeninde mu lüyihası adliye | son şeklini almıştır. Birinci mad- | dede namzetlik devresi miyenlerin hâkim ve müddeiumu- milile sınıfına dahil ları kaydı vardır. Lâyihada hâkim namzedi ole- bilmek için yirmi bir yaşını bitir- miş ve otuzunu geçmemiş olmak, askerlik hizmetini yapmış bulun- mak, ecnebi ile evli olmamak, şe- ref ve haysiyeti ihlâl eden bir suç- tan mahküm bulunmamak kayıt- ları konulmuştur. Namzetlerin adedi muayyen miktarı geçerse tayin için diploma derecesi terci- he esas teşkil edecektir. Diploma derecesinde müsavat sir müsabaka imtihanı açı- Jacaktır. Namzetler iki sene staj görecekler ve her eylül iptidasın- da imtihana tâbi tutulacaklardır. Ehliyet gösteremiyenler bir sene sonra tekrar imtihan edileceklerdir. Lâyihada muhtelif hâkimlik de- Teceleri ve maaşları da tesbit edi miştir. Encümen, lâyihanin muvakkat maddelerini müzakere etmektedir.) olumıyacak- Ticaret odasında dün bir toplantı yapıldı Dün iktisat vekâletinden tica- Tet odasına gelen müstacel bir tek graf üzerine İstanbulda bulunan bilümum ihracat tacirleri odada içtima çağırılmışlardır. Bu toplantının sebebi, hükü- metin İsveç, Danimarka, Hol- landa, Yugoslavya ve Japonya ile yeni ticaret mukaveleleri akdet- mekte olmasıdır. İktisat vekâleti bu memleket lerle olan ticari vaziyetimizi biz- zat ihracatçılardan da dinlemeğe karar vermiş ve kendilerine bazı sualler sormuştur. Dünkü toplantı neticesinde oda mamına Halkı Nezihi bey tara fından bir rapor hazırlanmıştır. Kâğıt ve karlon fabrikası Ankara 19 — Sümer Bank & yafından tesis edilmekte olan İt ve karton fabrikası için klea- ring mukavelesi mevcut memle- ketlerden getirilecek olan maki- pelerle tesisat ve inşaat malze- kontenjan harici mem- yetince müsaade verilmiştir. ran beşte üç nisbetinde donanma bulunduruyordu. Şimdi Japonya da diğer devletlerle müsavi tona- ja malik olmak istiyor. Bundan başka kabul tonaj dahilinde istediği gemi inşa edebilmesini ediyor. Amerika, Japonyanın istekleri- ne karşı bir İngiliz - Amerikan bloku yapmak istemiştir. İngiliz- ler bu hususta müzakereyi kabul etmemişlerdir. Silâhları bırakma işi yürümüyor Fransız hariciye nazırının Londrayı ziyaretinde bir karar verilecek ) — Silâhları edilecek sınıftan talep Paris 19 (Hususi bırakma konferansının dört encü- meni vakit vakit toplanarak mü- | zakerede bulunuyor. Bu müzake- eler yağı bitmiş bir kandilin etra- Konferansın bu ölü ve Fransız hariciye nazırı M. Bart- hounun temmuzda Londraya ya- pacağı seyahatten ve İngiliz rica- Jile görüşmesinden sonra belli olacaktır. Cenevre 19 (A:A.) — Emniyet komitesi, dün mesaisine devam et- miştir. Komite, teknik komiteyi umumi komisyon tarafından veri- Ten işleri tetkike davet etmiştir. Teknik komite, bugün toplana- caktır. Takas suüistimali | Diyamandi efendi 12 bin lira kefaletle tahliye edilecek Takas sujistimali işinden maz- munen haklarında tevkif kararı verilen on tacir bu karara karşı tahliye talebinde bulunmuşlar ve bunlardan Ahmet Kasım ve Fadıl efendilerin otuz beşer bin lira makti kefalet vermek şartile tah- liyelerine karar verilmişti. Tahliye için müracaat eden diğer mahkümlardan limon tüc- carı Diyamandi. efendinin kanuni ikametgâh göstermek, tahkikatın her safhasında hazır bulunmak, hürriyeti tahdit eden bir ceza ile İmahkümiyet takdirinde infazı cezaya icabeti temin etmek, suçtaki de- receli iştiraki nazarı itibara alıne- rak 12000 lira nakdi veya devlet tahvili. kefalet vermek şartile tahliyesine karar verilmiştir. Diğer mahkümların müracaat- ları tetkik edilmektedir. Hamdi bey Viyana 19 (A.A.) — Koresp- pondans büro bildiriyor: Türkiye sefiri Mehmet Hamdi bey, Viyana sefaretinden ayrıl. ması münasebetile dün bir öğle ziyafeti vermiştir. Ziyafette rei- sicumhur M. Miklas, başvekil M. Dollfuss, kabinenin bazı erkânı, belediye reisi, bir çok yüksek me- peurlar, Alman, Fransız, Sovyet, Yugoslavya ve Yunan elçileri ve zevceleri hazır bulunmuşlardır. i Deniz lim ne olacak? Ingiltere, Japonyaya karşı cephe almak teklifini kabul etmiyor Amerikalılar Japonyanın yalniz Bahrimuhiti kebirde alâkalerı ol- duğunu, halbuki kendilerinin hem Bahrimuhiti kebir, hem Bahrimi biti Atlâside, İngilterenin ise ye büyük denizde elâkaları duğunu söylüyorlar. İngiliz - Ame, bulun- rinin müzakereleri şimdiye kadar merasimden ibaret kalmış ve biç bir netice vermemiştir. İngiltere- nin Japonyaya karşı. vaziyet İnkisara uğramış Italyan başvekilinin M. Hitler hakkındaki fikri Nev York 19 (A.A.) — Nev york Times gazetesi, başmakale- sinde Mussolini - Hitler mülâka- tından şöyle bahsediyor: «İtalya matbuatının mütaleala- rına bakılırsa, M. Mussoli Hitlerin bu derecede idealist ve ddetle muhafaza ibarla, italyan mat- buatı, M. Mussolininin, Avustur- yada idare başına milli sosyalist- erden birisinin geçmesi hakkın- da her halde muvafakat etmemiş, olduğu kanaatındadır. Filhakika, hakikati yan başvekilinin böyle bir siyasi kombinezona razı olmuş olması güç kabul edilir bir meseledir.» Türkiye turu Urfa 19 ( Husı gücü bisikletçileri dün akşam geç vakit Urfaya geldiler, parlak bir surette kaşılandılar. Gece bele- diye tarafından şereflerine bir ziyafet verildi. Bugün Viranşe- bire gideceklerdir. Müthiş bir | bir keşif Ingilterede bir çanta içinde| bir ceset bulundu ren İtal. Londra 19 (A.A.) — Derby tarihinde günü olan 6 haziran Brighton tren istasyonunun em. netçisine bırakılan bir bavul için- de altı hafta evvel öldürülen bir kadın cesedi bulunmuştur. Polis tahkikata başlamıştır. Londra 19 (A.A.) — Londra- nın Kingecross tren İstasyonund bir trende bırakılan val sinde bulunan bacakların Brighton tren istasyonunda emanetçiye tev- di edilen bavuldaki kadın vücu- duna sit olduğu zannedilmek- tedir. Kibrit şirketi müdürü tevkif edildi Üç günden beri kibrit şirketi müdürü M. Homans hakkında Türklüğü tahkir cürmünden dolayı adliyece tahkikat yapılıyordu. Bu husustaki ilk tahkikat ikmal edilmiş ve hakkında kesilen tev- kif müzekkeresile M. Homans dün tevkif edilmiştir. M. Homans evrakile birlikte istintak dairesine verilmiştir. — Muhafız | | in içeri-) i takdirlerini beyan eylemişlerdi 20 Haziran 1934 Sovyetler- Japonya Iki hükümet arasında bir anlaşma ihtimali kuvvet buluyor Berlin 19 (A.A) — Corres | pondance Diplomatico - Politigus Allemandı Rusya mü Japonya - Sovyet asebatı hakkında neş- ir makalede diyor kiz Uzak şark vaziyeti, Avrupa rettiği devlet adamlarının sulhün takvi: yesi yolundaki gayretlerini göl gelerle örten karanlık bir table- dur. Bunun içindir ki, uzak şarke ta sulhlen birinci derecede mesul olan Sovyet Ruya ile. Japonya arasındaki münasebatta yeni bir salâhı bildiren haberler yalnız Almanyada değil, beynelmilel nor. mal münasebatın sülün içinde in- afı arzu edilen her yerde bü- İ yük bir alâka ve samimi bir mem nuniyetle karşılanacaktır. Başlıca deniz devletleri arasın- da gelecek sene toplanacak olani yeni konferans melere başlanmı riciye nazırile Sovyet Rusya 6€- firi arasında iki memleket ara- noktai nazar taatisile ayni zaman- da vukuu belki de bir tesadüf ese- ri değildir ve bu her halde hayır olarak telâkki edilebilir. Uzak şarkta sulhün muhafazası her memleketin siyasi ve iktisadi menfaati icabındandır. Zira şarkla garp arasında bir çok mi yalnız sakin bir hava mereli bir tarzda inkişaf edebilir. Muhterem misafirimiz depmiii şa etmişlerdir. Rıza Şah Pehlevi Hz. sanatkârlarımızı alkışlıyarak takdirlerini izhar etmişlerdir. Muhterem misafirimiz akşam tenavül yemeğini hususi surette etmişlerdir. Şahinşah Hz. evvelki akşam ve dün iki defa Cenevre civarında leyli bir lisede tahsilde bulunan mahtumları ile telefonla müşlerdir. Muhterem misafiri- miz: «Oğlumun sesini çoktanberi yakından işitmemiştim. Kendisile görüştüğüme çok memnun oldum» demiş ve telefon idaresi hakkında görüş Şahinşah Hz. bugün Çubuk bendi, Ziraat ve Gazi enstitülerini, hafzısıhha müessesesini ziyaret edeceklerdir. Akşam Gazi Hz. ile birlikte hususi trenle İzmire mü- teveccihen hareket edeceklerdir. Bu seyahate İsmet paşanın da iş- muhtemeldir. Mas- hareketin bir ihtimali de vardır. gün daha tehir Istanbulda hazırlık Muhterem misafirimizi istikbal izde yapılan hazırlık- lar bitmiştir. Köprü üzerinde ri belediye, diğeri İran teba: tarafındaı iyük iki tak yaptırıl- mıştır, Taklar Türk ve İran bay- raklarile süslenmişt Şahinşah Hz. nin portresi Ankara 19 — Ressam Faik Muallâ bey yarın sabah Şahi Hz. nin yağlı boya bir portresini yapacaktır. yi Izmirde hazırlık İzmir 19 — Muhterem firimizle Gazi Hz. ni istikbal için büyük hazırlıklar yapılmaktadır. ik misafirler Gazi konağında ikamet edeceklerdir. Şehirde yük sevinç vardır.