20 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

20 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

© ağır sözlere maruz kalmıştı. Sahife 4 AKŞAM Tetrika No, 231 | Yakup Cemil niçin Kara Kemal bey, o iftar gece- indenberi Mümtaz beyle arkadaş- larını mahvedebilmek için müm- kün olan her çareye baş vurmak ine kani olmuştu. serzenişe bile ta- bammül edemiyen elttihat ve Te- rakkip nin bu cküçük efendisi», İstanbul fırka teşekkülünün ba- şında bulunduğu gündenberi ilk defa © gece açıktan açığa kendi şahsı istihdaf edilerek bu kadar İşte elttihat ve Terakki» ye ta- allâk eden bütün bu hadiselerde Talât, Kara Kemal beylerle arka- sızca ten Cemil bey meselesini, müsait bir fırsat olarak ediyorlardı. Mümtaz bey, Yakup Cemi Hakkı beylerin tevkifleri için ile- riye sürülen sebeplerde olarak gösterilmeğe fakat ne edilmesine, ne de tevkifine, En- ver paşanın mümanaatı karşısın- da, cesaret edilemiyordu. Mümtaz beyin aleyhindeki de- dikoduların günden güne büyüdü- | ce, Hakkı beyin 'deri Baki bey, İzmitte Müm- | haber | gönderdi, etten — haber Bunun © üzerine Mümtaz bey meseleyi yakından iğrenmek, hem kendi hak- kındaki şüpheleri ve iftiralari kaldırmak, hem de, mümkünse, arkadaşları lehinde teşebbüsatta O günlerde liyete başlamış, mev- kufları istiçvap etmişti. Mümtaz bey, bu suretle tevkif edilmeksi Zin divanı harbe müracaat etti. Yakup Cemil ve Hakkı beyle- rin tevkifleri üzerine başkuman- danlık veköletinden divanı harbi örfiye şu emir tebliğ edildi: Meserret otelinde biliçtima taklibi hükümete teşebbüs eden Yakup Cemil bey ve rüfekası hakkında tahkikat ie Pası emreylerim. Başkumandan vekili ve harbiye naziri Enver Bu emirmamenin zarfında ve baş tarafında muhteviyatının fev- kalâde mahrem olduğuna delâlet eden üç ay işareti kardı. Divanıharp miralay Nafiz be- yin riyaseti altında bulunuyordu. Bir de heyeti tahkikiye mevcudu ki bu heyet, binbaşı Rıza beyi yaseti altında üç yüzbaşı, bir mü- lâzım, bir de adliye nezareti tara- fından intihap edilen müstantik Vehbi beyden (şimdi Galatada Karakaş hanındaki yazıhanesin- de avukat) mürekkepti. Tahkik heyeti divanı harbe tevdi edilen ve yahut divanı harpçe celbedilen maznunlara ait ilk tahkikatı ya: par, yani müstantiklik vazifesini ifa ederdi. Beyoğlu müstantiği iken Mak. mut Şevket paşanın öldürülmesi üzerine divanı harp müstantikli- ğine tayin edilen Vehbi bey, he- yeti tahkikiyede bizzat mazmun- ri ları istiçvap ve istintek ediyor, di- ğer özada yalnız mek | vaziyetinde © bulunuyorlar, is- vaba müdahale etmiyorlardı. Jttihat ve Terakki tarihinde esrar perdesi - Muharirk M. 20 Haziran 1934 nasıl öldürüldü v Eşimi, Divani harp müddeiumumiliği- ni Nihat bey (şimdi temyiz mah. kemesi baş müddeiumumisi), baş muavinliğini Cemil bey (adliye vekâleti müsteşarı iken Ankarada vefat eden), müddeiumumi mua- vinliğini de Reşit bey (şimdi An- karada avukat) ifa ediyorlardı. Vehbi bey tahkikata baslar baş- lamaz, tevkif edilen Yakup Ce- mil ve Hakkı beylerden sonra ilk iş olmak üzere yüzbaşı Nevzat be- Yi tevkif etmek lüzumunu hissetti. Meserret oteli içtimamda Yakup Cemil beyin başlıca ibtilâl arka- daşı mevkiinde bulunan Nevzat beyle diğer maznunların da tev- kif edildiklerini yazmıştım. An- cak Nevzat beyin man dikkate şayan bir şekilde ce- Teyan etmişti Padişah sarayın kapısından girince... Müstantik Vehbi bey, Nevzat beyi tevkif ettirmek üzere divanı harp emrindeki inzibat çavusla- rından iki i memur etti, Fa- kat Nevzat beyin o gün Sultan tevkifi © za- etinde olarak Bal mumcu çifliğine (*) i Yenen inzibat çavuşları, çifliğe ka- ip Nevzat beyi tevkif edip edemiyeceklerini Vehbi beyden sormuşlardı. Vehbi bey, padişah iyetinde olarak bulunan bir fayı vazife ederken, tev- kif ettirmeği hem padişaha karşi nezaketsizlik telâkki etmiş, hem de Nevzat beyin vazifesini ifa ederken tevkif edildiği takdirde zuhuru muhtemel bir. ha mesuliyetine maruz kalma ru bulmamıştı. Bunun Vehbi bey çavuslara şöyle bir emir verdi — Saraydan ayrılmayiniz, av- 'deti şahaneyi bekleyiniz, zatı sa- hane arabalarından inip te sara- ya girdikten sonra, Nevzat beyi tevkif edip getiriniz! Daha evvel, hiç bir teşebbüste bulunmayınız! Akşam üstü Sultan Reşadın saltanat arabası Dolmabahçe sa- rayının cümle kapısından içeriye girerken Nevzat bey de padişahın arabasını at üstünde takip ediyor. du, Sultan Reşat saray bahçesin- 'deki mermer merdivenlerin önün- 'de arabadan inerek saraya gir- 'di, Bu emada inzibat çavuşları da Nevzat beye yaklaşarak divanı harp emrile mevkuf bulunduğunu bildirdiler. Nevzat bey, hiç ümit etmediği böyle bir muamele kar- nsında kalınca inzibat memurla” Tile divanı harbe doğru yola çık- a mecbur oldu. Nevzat beyin böyle ani bir su- yetle tevkif edilmesi haberi saray- 'da derhal dedikoduya vesile ver- di ve bu haber Sultan Resadın ku- lağına kadar gitti. Bu hadiseyi merakla telâkki eden Sultan Re- şat derhal Enver paşayı çağırta- rak dedi ki — Bizim kumandan ne oldu? Nerede?. Enver paya, Nevzat bey hakkın- daki bu muameleden haberdar değildi. Padişahtan müsaade aldı ve işi tahkik edeceğini padişaha bildirdi. # (Devami ) TP) Sultan Rerat, arasin tenczzük için Balmumcu çilliğindeki kösküne git- tedenberi âdet edinimi... Kadıköyünde bir nikâh erer şinda ise gelin 50, 40, 30, 25 ya- şında veya daha genç du. Böyle seksenini hiç kimsenin nikâhı kıyılmamış» tır, Bu hem de çift halinde olmak olur- aşmiş Hattâ nikâh meselelerile alâka- dar olan ve yaşlı evlenenleri uzun senelerdenberi defterine not et- miş olan bir zat: — Bizde bu tarzda şimdiye ka- dar nikâh kıyıldığını hatırlamıyo- rum. Bir ihtyiar, zevki için bir genele evlenir, yahut kendi baktırtmak için güçlü kuvvetli bi- File nikâhlanırdı, Fakat böyle iki ihtiyarın sekseninden, Tar verip evlenmek için müracaat etmeleri ilk defadır zannederim! demiştir. sonra ka- Diğer taraftan evlenecek çifti gayet yakından tanıyan bir zat ta bize şu malümatı vermiş — Evlenen erkek şimdiye ka- dar bekâr lim bir zattır. Yüksek bir memu- riyetten tekaüde | sevkedilmiştir. Yi bir mütekait hayatı yaşarken birden- bire evlenmeğe karar vermişti yaşamıştır. senedenberi münzevi İşin dikkate değer tarafı erke- in şimdiye kadar bekârlıkta son derece inat etmiş olmasıdır. Hanıma gelince o bir kere ev- lenmiş, ilk kocasının ömrü vefa etmemiştir. Otuz senedenberi dul- dur. Gerek kadının ve gerek er. keğin ikisinin de halleri, vakitleri yerindedir. Sekseninden sonra evlenecek müstakbel gelin güveye şimdiden Istanbul 19 haziran (Akşam kapanış fiatleri) Esham ve Tahvilat Garip bir tıbbi hallise Dahili azası erkek, fakat kadın kalacak Ortaköy şifa yurdunda yapılan ameliyat iy Şifa yudrunda Emine inde bir hünsaya ameli- İ hanım iş dar bir eşine rasgelinmemi, bünsadır. Bu dikkate şayan vaka hakkın- da tafsilât almak için dün Ortaköy Şifa yurduna gittik, Emine hanı- | mı ameliyat eden, uzun zaman- | danberi bu mesele hakkında get- | Kikat yapan operatör Ahmet Asım beyle görüştük. Ahmet Asım bey bu emsaline nadir rasçelinen tıbbi hadise hak- kındaki müşahedelerini bize şöy- le anlattı: — Emine hanım doğduğu za- | man akrabası bakmışlar. Dış te- nasül aletleri kadın. Nüfusa ken- disini kadın olarak kaydetmişler, ismini de Emine koymuşlar. Emi ne hanım gerek akrabaları, gerek İ tanıdıkları arasında kadın olarak İ kabul edilmiştir. Kendisi evlenin- ciye kadar hiç bir fevkalâdelik ol- mamıştır. Fakat bir sene evvel 19 yaşında evlendirildikten sonra iş Karı koca bir müddet diyete başlamışlar. Zev- cenin şikâyeti şu: Âdet görmüyor, gebe kalmıyor ve bir takım | yetler daha, Kocanın da buna benzer bir çok şikâyetleri var. Maamafih buna rağmen biribirlerini çok s6- viyorlar. Bilhassa Emine | hanım kocasına karşı bütün ateşile bağlı. Bir kadını nsevdiği bir erkekten duyabileceği ber türlü hissi du- yuyor. Bize âdet görmek ve çocuk | yapabilmek için müracaat etti. Baktım. İlk görüşte hastam tama- / hakkında Ahmet Asım beyin beyanatı Meseleyi dim ettim, Fakat henüz bir hünsa vakasi karşısında olduğumu bilmiyor-| dum. Maksadım ameliyatla Emix | ne hanımın kadınlık kusurlarını tashih, onu tam bir kadın haline sokmaktı. Urlardan çıkar» dım. Bu bir yumurtalık” deği Daha ziyade bir erkek husyesi andırıyordu. Bunun üzerine der- hal ameliyatı ilerlettim. Karnı açı tum. Karında rahim ve bir ka, da bulunması lâzım gelen yumurs tahıklardan eser yoktu. Halbuki benim © ameliyattan maksadım ona bağırsaklardan bir rahim hazinesi yapmak, onu ka» dınlaştırmaktı. Kendisinin e dahi tamamile. eksik ve bir çok erkek uzuvlarına, olduğunu görünce fikrimi değiştirdim. Artık hastamı kadını ürk tıp cemiyetine tak- len kadınlık uzuvları de erkeğe çok yakındı. #keklerde olduğu gibi leri vardı. Erkeklerde olduğu gil berbah, meni yolu ve, prostati Yalnız eksik olan bir tenasül aleti imdi bu vaziyet karşı sında hastamı ne yapabilirdim? Erkek mi? Kadın mı?. Halbuki bir çok hünsa vakalarında yet böyle değildir. Erkek hünsa- larda, kadın hünsalardaki lüzum« suz fazlalıklar ameliyatla orta dan kaldırılınca mesele kalmaz. Hünsa ya kadın olur, ya erkek. Fakat Emine hanımda iş böyle Onu erkek yapmak müm kün değildir. Çünkü göğsü var- dır. Harici uzuvları kadındır. v& alti yoktur. Tamamile kadın yapmai yoktur. Bunun için hasta das erkek oldun ğu halde kadın vazifesini görme, Yalnız vücudunda geri kalan husyeye erkeklerde olduğu gibi bir kese yaptık. Kendisi bu suret- le vaziyetine devam edecektir. temmuzundan” 935 senesi Mayıs tab'ı 20/Haziran/934 tarihinden münakasaya vaz'edilmiştir. ından yapılacı 6337) Jet, dahili ©9,—| İş B, İlamiline mile kadın. Göğüs, el ve ayaklar- azaları tamami ei AMİR Sİ ae VTİ dan başka vücudun bütün aksamı Üniter 1 Bankas 5850 si il ğe mahkümdur SE İ Akadelihisse 2775) Yalnız kasıklarında iki ur var. > m Telefon. 11,50) Biraz daha tetkikatımı ilerlettim. Mümeseli 1 Terkos 18440) Bir kadının sevdiği bir erkekten BE Çimenta 180 ik iğ —İ iktihatı depir. 1 uzvu yoktu, Meselâ rahim yoktu. ip Haa Şa İÜ amam a (Çek Hlatleri) İstanbul Vilâyetinden: Paris MAOACO ŞİA gaideş) İdare mecmnasının 934 senesi Londra 634,60 yi, iz ii a e o) gayesine kadar İl numarasının Milano çap, Mahni, ÖEOS0) itibaren 9/Temmuz/934 tarihine kadar Atina, #6 Ze ÖZ) 10 Temmuz/934 tarihine müsadif salı günü ibaler Cenevre — 24400) Pengo 8/0414) şartnamesini öğrenmek için her gün vilâyet daire müdüriyetine Brtkmel B4X0) Bülieş o TÖRUCG) gaüracmat olunmak Amaterdam 1,1716) Meskova 1050 Büyükadada gaip köpek Orta boylu bembeyaz ve uzun tüylü siyab gözlü (Voli) isminde erkek bir rus köpeği Büyükadada iki gün evvel kaybolmuştur. Bulan şa adrese getirdiği taktirde kendisine nakdi mükâfat verilecektir. Adres: Büyükada Azaryan yokuşunda merhum Faik beyin Teşekkür Gultansmet yangınında yanan eşya: yarmız hakkinda göslrlan ahmet ve mizakola ye muzmelaımızda yaplan e ima MM Biçen ie Mer yun bük samimiyo” akran gazelniz Yaa > 0 Yl Bekyat Yedin tedris | olunur. (2953) aleniye suretile satın alınacaktır. Etlikte merkez | Umum Müdürlüğ Müessesemiz Bakteriyoloji lâbaratuvarları için şartnamesi ve; zirde miktarları muharrer bulunan tecrübe hayvanları münakasal ıboratuvarları Müdürlü; İkinci Şube Müdürlüğüne müracaatları münakasaya iştirak edeceklerin 4 Temmuz 934 Çarşamba günü saat'15 de Vekâlet Muhasebe Müdürlüğünde. müteşekkil bulunmaları, 500 adet Kobay, 200 Büyük beyaz fare, Beyaz fındık fareci, 350 adet Tavşan, 50 adçt Yabani Tavşan. (3074) nie yaman LL A Orta Tedrisat Muallimi olmak isteyenlere : Maarif Vekâletinden: Yüksek Mektep mezunlarından ve yahut ehliyetname ile Orta muallimliği hukukunu kazananlardan Orta tedrisat muallimi olmak isteyenlerin bir istida ve mahalli Maarif idarelerince tasdikli bir fiş ile 25 Haziran 1934 tarihine arzu ettikleri tasrih olunmak üzere Vekâlete müracaat etmeleri vazife almak mn O e A, e e | Ziraat Vekâleti Merkez lâboratuvarları Müdürlüğünden Taliplerin geraitini anlamak üzere ile Ziraat Vekâleti Baytar Komisyonda hazır 350 adet