20 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1934 Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Acınacak bir manzara Şimdi şu içler acısı hale bir ba- kınız: Posta başmüdüriyeti şimdi- ye kadar deniz yolları idaresi va- sıtasile sevkettiği kıymetli kolile- yin yanı sıra bir de memur gön- deriyormuş. Bu koliler vapurlar» da birinci mevkilerde muhafaza edilmekte ve yanlarından ayrıla: miyan posta memurları da birinci mevkide yatmakta imişler. Son zamanlarda deniz yollari idaresi bu memurlardan vapur üc- | i istemiş. Halbuki şimdiye ka- dar böyle bir usul mevcut olma- dığı için posta başmüdüriyeti büt. gesinde vapur ücreti tahsisatı yok? Binaenaleyh müdüriyet kolilere refakat eden memurlarma vapur parası veremiyor, Deniz yolları idaresi de koli memurunu vapur. lara almıyor. Şu halde? Şu haldesi, kalan mey- 'danda: Sevkiyat duruyor. Ka: deniz ve havalisine sevki lâzım ge len koliler postahanede mahzun mahzun bekliyor. Bunlara muh- taç olan kimseler de bekliyor. Hat- ile bekliyor, Çünkü gidecek paketler içinde vilâyetle- re ait resmi koliler, pul ve saire gi- bi evrak ta var. Onlar da gitmiyor. Deniz yolları idaresi hususi bir şirket filân olsa bir dereceye ka- dar bu muameleye akıl erecek. Fakat deniz yolları idaresi kimin? Devletin... Posta idaresi kimin? Devletin... Bu iki idare günün bi- inde, işgüzarlık olsun diye, zorla bir mesele çıkarıyorlar. Beri ta- Tafta halka karşı tahhüt edilmiş bir hizmet muattal kalıyor. Bir fidanın kurumuş, çürümüş dalları nasıl kesip ayıklanmak lâ» Zum ise bizim idaremizdeki bu çü- ük, bu küflü gayret eserleri kö- ünden kazılıp atılmak ister. Alâkadar dairelerin * bütçeleri, kanunları, hükmi şahsiyetleri fi. lân ayrı olduğu yolundaki dakik mütalealar yüzünden ihdas edilen bu münasebetsizlik acaba kabili içtinap değil miydi? Asba iki ida- re meselesinin halini tâbi olduk- ları makamların takdir ve haline bırakarak netice alınıncıya kadar eskisi gibi muamelede devam et- seler kıyamet mi kopardı? Kıya- met kopmaz, makul bir iş olurdu. Fekat o zaman, güya kanuna, usu- le riayetkârlik yüzünden halka binbir türlü belâ. çektirmekten zevk alan eski memur ruhu muaz- zep olacaktı, işler mantıki bir ce- reyan alacaktı ve posta hizmeti | sektedar olmıyacaktı. Akşamci Gayrimübadillere para tevzii Gayrimübadillere para tevzia-| dı için maliye vekâletinden emir gelmiştir. Tevzi edilecek para 25 bin sterlin, yani 175 bin Türk li- Mı Sabanca tenezzühü cuma günleri üç, pazarları da bir tren kalkacak Devlet demiryolları idaresi ta- rafından tertip edilen Sabanca tenezzühleri büyük rağbet gör mektedir. Her cuma günü şebri- mizden kalkan iki tren hıncahınç doluyor, hatlâ bazı kimseler yer bulamıyorlardı. Demiryolları idaresi bu nokt nazarı dikkate alarak cuma gün- leri üç tren hareket ettirmeğe ka- Tar vermiştir. Birinci tren 6,50 de hareket edecek ve yalnız ü mevki vagonlardan mürekkep ola- caktır. İkinci tren 7,50, üçüncüsü 8,30 da hareket edecektir. Bu su- retle izdihamdan mütevellit müş- külâtn önüne geçilecektir. İdare bundan başka pazar gün- leri de 8,30 da bir tren hareket ettirmeğe karar vermiştir. Bu su- retle Sabanca tenezzühleri daha zevkli bir şekil alacaktır. Bir lostromo merdivenden inerken ayağı kaydı, düştü Büyükdere sahilinde demirli bulunan Mete isimli vapurun lostromosu Rüştü efendi dün vapurun merdiveninden inerken ayağı kaymış ve aşağı yuvarlan- Bu düşme neticesinde Rüştü efendi başından yaralan mıştır. Yaralı lostromo baygın bir halde hastaneye götürülmüştür. Iki sarhoş Sokakta bir kişiyi sebepsiz yere yaraladılar Aşir efendi isminde birisi evvel ki gece Beyoğlunda mahalle ara- sında bir sokaktan geçerken önüne iki sarhoş çıkmış ve se- bepsiz yere Aşir efendiye çatıp kavga © çıkarmışlardır. — Aşir efendi bu iki sarhoşun ara- sından kaçup gitmek istemişse de buna İmkân bulamamış ve sar- hoşlardan birisi bıçağını çekip Aşir efendiyi başından ve gözün- den yaralamıştır. Kan içinde polis merkezine kadar giden Aşir efendinin mür, caatı üzerine zabıta tahkikat ya | pıp bunların Ahmet ve Fethi | isimlerinde iki kişi olduklarını meydana çıkarmıştır. | Iki kavgacı sarhoş yakalanıp adliyeye teslim edilmişlerdir. Soğuk hava depoları Ticaret odasında soğuk hava depolarının vaziyetini tetkik eden komisyon işine devam etmektedir, Dün komisyon gene ticaret oda- sında toplanmış, soğuk hava de- yasıdır. Tevziat yüzde yarım de- recesinde olacaktır. polarının çıkardığı hesapları tet- kik etmiştir. ŞEHİR HABERLERİ Kahve fiati Sebepsiz yere 10 kuruş yükseldi Piyasada kahve fiatleri yüksel- mekte: Ticaret odası pi; cetvellerine göre toptan kahveni kilosu 105 kuruştur. Vergilerin tatbikinden evvel bir kilo kahve 70 kuruştu, Kahvenin kilosundan 25 kuruş resim alındığına göre şimdi fiatin 95 kuruş olması lâ- zımdı. Aradaki farkta fazla kâr arzusu bariz bir surette göze çarpmaktadır. Verdiği parayı kapıp kaçan gocuk yakalandı Beşiktaşta mahallebicilik yapan Abbas efendinin dükkkânma dün bir çocuk gidip maballebi yemiş ve çıkarken bütün bir ver miştir. Bu küçük müşteri mahal lebiciden paranın üzerini aldıktan sonra tezgâhın üzerinde duran kendi bıraktığı lirayı da birden bire kapıp kaçmıştır. Abbas efendi çocuğu yakalıya- mıyacağını anlayınca polise mü- racaat etmiştir. Zabıta bunun Kemal isminde biri olduğunu an- lamış ve biraz sonra kendi: yakalamıştır. 3 ay hapis Sabıkası olmadığından cezası tecil edildi Zabıta ve inhisar memurları tarafından görülen lüzum üzerine Vabide hanım isminde bir kadının evinde araştırma yapılmıştı Ev aranırken Vahide hanım memur- lara küfretmişti. Vahide hanım hakkında memur- lara hakaret ve tehdit suçların dan evrak tanzim olunup adliyeye verilmiştir. Ikinci ceza mahkeme- sinde yapılan muhakeme netice Vahide hanımın üç ay hapsine karar verilmiş, fakat sabıkası ol dan, reis tarafından ken- aratta bulunularak mah: kümiyeti tecil edilmiştir. Ruhsatsız silâh taşıyanlar Mubtelif polis merkezleri evvelki gece mintakaları dahilinde şüp- heli himseler üzerinde araştırma yapmışlardır. Bu. araştırmalarda Kadıköyünde bir kahvede Osman isminde birinin üzerinde kama, Fatih civarını ii birinde bıçak, aralarında dolaşan Salih, Baha- | eddin, Şükrü ve Zeki isimlerinde ve usturalar, dört kişide kama Mustafa isminde | Sirkecide Mustafa isminde birinde bir tabanca ve fişekler, Caferve Osman isimlerinde iki kamalar bulunmuştur müsadere edilmi liyeye veri Moliğrein hayatı Yarın akşam saat dokuzda la- tanbul radyosunda Selim Sırrı bey “ Moliöre , in hayatına dair bir müsahabe' yapacaktır. Keşif yapılamadı Bakırköy belediye bahçesi ihtilâfı devam ediyor Bakırköy belediye bahçesine tesahüp etmek istiyen Zehra ha- mim isminde birile belediye ara- sında cereyan eden * muhakeme: den bahsetmiştik, Zehra hanımın mahkemeye gösterdiği senetteki hududun belediye bahçesine ait araziye tallük etmediği hakkında belediye bazı resmi deliller bul. muş ve bunlar mahkemeye göste rilmişti, Bunun üzerine geçen pa- zartesi günü mahkemeden intihap edilen bir ehli vukuf mahallinde | tetkikat yapacaklardı. Fakat da- vacı hanım o gün mahalline gel- mediği için tetkikat yapılama: mıştır. Belediye, Bakırköy bahç: vaziyetin büyük bir ehemmiyet vermektedir. Bakırköy bahçesi bu | civar halkı için y tenezzüh mahal Belediye, bu. ihtilâf halledildikten sonra bahçenin » lahıma çalışacaktır. Iki deniz hırsızı yakalandı Davit ve Osman le iki sabıkalı bir gemiyi soymak ister- erken cürmü meşhut halinde ya- kalanmışlardır. lik tahkikata bunların birçok bırsızlıklarla alâ- kadar bulundukları anlaşılmış Iki hırsız adliyeye teslim edilmiş. lerdir. Bunların ortakları da bu- lunduğu anlaşıldığından tabkikat genişletilmiştir. Falcılık Bir kadın yakalandı, mahkemeye verildi Fatih civarında Emine hanım İsminde bir kadın evinde falcr lik ve büyücülük yapmakta oldu- ğu haber alınmış, polis ikindi şube ahlâki zabıta komiseri Müteneffize | hanım tarafından alınan tertibatla evde araştırma yapılarak falcı kadın cürmü meş- hut halinde yakalanmıştır. Komiser Mütenel hanım ta- rafından tanzim olunan tahkikat evrakı adliyeye verilmiş ve falcı- lık maznunu Emine hanımın mu- hakemesine birinci ceza mahke- mesinde başlanmıştır. Birinci mu- hakeme celsesinde şahit sıfatile çağırllan o komiser Müteneffize hanım mahkemeye gitmediği için ibzaren celbi istenmiş fakat ko- miser hanım gene mahkemede batı vücut etmediğinden evvelki günkü celsede mahkeme Müte- | neffize hanım hakkında yazıl ibzar müzekkeresinin tekidi karar vererek muhakemeyi talik etmiştir. IKTISADİ BAHİSLER Türk - Bulgar ticari münasebatı Sofyada çıkan La Bulgari& gaz zetesi, son zamanlarda imza edi Jen Türk - Bulgar ticaret mukar velenamesi münasebetile bir mar kale yazmıştır. Makalede iki mem- leket arasındaki ticari münase- betlerden bahisle diyor ki: «Son zamanlarda, Türkiye ile Bulgaristan arasınd aretin- de - bülün beynelmilel mübadele- lerde olduğu gibi - tenakuslar gör #erdiği malümdur. Filhakika, Türk istatistikleri Bulgaristanın Türkiyeye ihracati nı şöyle tesbit etmektedir: 1929 senesinde — 2,039,000 Türk Lirasi 10 663,000 > > 131 3 701.000 > >» 182. > 608,000 > O» 1933 senesinin ilk 10 ayında 134000 > O» Aşağıda yazılanlar da, Bulgar iklerine nazaran, Türkiye- nin Bulgaristana ihracatını gös” termektedi 1929 senesinde stat 189,222,000 Leva 1930 93,903,000 > 131 37 90.278.000 > 1832. > 75,038,000 > 1033 senesinin ilk 10 ayında 21,038,000 » Karşılıklı ihracat, burada, ih- racatın yapıldığı memlekette vu- kua get mütekabil ithalât rakamları ile ifade edilmektedir. Bundan da son seneler zarfında mi übadele miktarının azaldığı an- Binaenaleyh, lâzım olan, bu mübadeleleri fazlalaştı rarak tenakusun önüne geçmektir ve yeni mukavele bu işe yarıya- caktır. Bu ticaret mukavelenamesi mu- cibince Bulgaristana ihraç edile- cek Türk malları şunlardı Tazer veya canlı balk | 350,000 kile Her cins tuzlu bale 500,000 » Havyar 25.000 » Balanumu 125,000 > Yün 150,000 » Zeytin 195,000- » Zeytinyağı 50,000 > Palamut 500000 > Valeka 375,000 > Kuru üzüm 25000 » Kura incir 25.000 > Kabuklu fındık 10000 3 İş find 10000 > Portakal 50,400 > Türkiyeye ihraç edilecek Bul- gar malları da şunlardır; Odun kömürü 10,000,000 kile Şeker (küp) 2.500.000 » Kaşkaval peyniri 60,000 > Domuz 0 adet Bir dolandırıcı 13 aya mahküm oldu Mehmet Ali isminde birisi muhe telif şekillerde birçok kimseleri kandırıp dolandırmak suçundan. maznunen yakalanıp, adliyeye tes- lim edilmişti. Birinci ceza mahke- mesinde | yapılan muhakemede Mehmet Alinin suçları sabit oldu- undan üç ay müddetle hapsine karar verilmiştir. Kendisi bu kadar müddet te emniyeti umumiye nezareti altında bulundurulacaktır. Amca beye göre 1 — İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — pi kadar bir seyahat yapacağız Amca Galatasaraylı — Mektöpçe Fransaya bey, Bizi oraya kadar götürmüşkcen bari İniltereye de götürseler des, Şu meşhur deniz canavarını gör seki, A. B. — Bu kadar uzun seyahate ne İüzüm var, Avrupanın her hal bir denizinde daha müthişlerini gö bilirsiniz — Nereden biliyorsun Amca A B. — Silühlanma yarışındı