11 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

. re göre son zamanlarda Türklere Sahife 2 AKŞAM > de ir iğ 11 Temmuz 1934 Üniversite Yeni rektör Cemil bey bir kaç güne kadar geliyor Üniversite rektörü Neşet Ömer beyin istifası tahakkuk etmiştir. Neşet Ömer bey tıbbi tetkikat ve taharriyatta bulunmak üzere isti fasını verdiğini söylemektedir Yerine Ankara hukuk fakülter reisi ve hukuku düvel profesi Cemil bey tayin edilmiştir. Cemil bey bir kaç güne kadar İstanbula gelecektir. Neşet mer bey bu sabah Anka- radan gelmiştir. Diğer taraftan hukuk fakültesi dekanı Tahir be- yin de istifasını vereceği söyleni- yor. Maarif vekâleti Tahir beyin hariçteki vazifesini bırakmasını bildirmiştir. Tahir bey bazı mü- esseselerde hukuk müşaviridir. Bu vazifeleri bırakmaklansa. istifayı tercih etmişti Hukuk fakültesi dekanlığına profesörlerden o Samim, yahut Sıddık Sami beylerin tayinleri muhtemel Ankara 10 — Tıp fakültesi de- kanı Nureddin Ali ve Köprülüza- de Fuat beylerin vazifelerinden ayrılacakları hakkında bir şayia vardır. Londrada (Baş tarafı 1 inci sahifede) müştereken cephe (alacaklardı. Sovyet Rusya, Londrada kararlaş- tırılan mütearrızın tarifi misakı- Bun da buna ilâvesini beyan etmiş ve silâhları birakma konferansı- nın daimi bir sulh konferansı ha- ini almasını teklif etmişti. Fransızların eskidenberi konfe- ransta takip ettikleri «emniyet» davasına muvafık olan bu Sovyet teklifi bu defa Londrada Fra, İngiliz hariciye nazırları arasında müzakereye mevzu olmuştur. Av- rupa devletleri arasında, muayyen mıntakalarda aktedilecek böyle bir misaka Almanyanın da gire- bilmesi esası dahilinde İngilizle- Tin buna taraftar oldukları anla- alıyor. Londra 10 (Hususi) — Dünkü görüşmeler akşama kadar müş, akşam Fransız sefaretinde bir ziyafet verilmiştir. Bu sabah saat onda tekrar görüşmelere baş- lanmış ve mülâkat öğleye kadar Mülâkatlarda İngiliz ve Fransız. bahriye nazırları da bulunmuşlar. dır. Fransız bahriye nazırı 1935 deniz konferansı hakkında müza- kereye devam için daha bir kaç gün Londrada kalacaktır. Italyan gazeteleri ne diyor? Roma 10 — Londrada İngiliz ye Fransız nazırları arasında İtal- yanın inşasını kararlaştır. bin tonluk iki zırhlı ve deniz kon- feransı meselesi görüşülecektir. Fransanın vücuda getirdiği blok- lara İngilterenin de girmesini te- min etmek istediği tahmin olunu- yor. İtalyan gazeteleri bunu şüp- beli görüyorlar ve Avrupa sulhu için en iyi yel dörtler misakı ol- 'duğundan bahsediyolrar. Bulgaristan türkleri Bulgaristandan gelen haberle- karşi fazla tazyik yapılmaktadır. Köylerde kahvelere © «ber yerde bulgarca konuşulacak» diye lâv- halar asılmıştır. Kahvede bir kaç | Türk türkçe konuşacak olurlarsa bir çok tazyikata uğruyorlar. Bu vaziyet karşisında Türkler Sofya 9 (Hususi) — marları federasyonu, mümessil. leri burada aktolunan kongrede bulunmak için Sofyaya 47 ye baliğ olan Yugoslavya mimafları murahhaslarını, bir Bulgar heyeti hudutta karşılamış tır. Sofya istasyonunda Yugos- lavya sefiri M. Markoviçin huzu- runda, nutuklar irat edilmiş, Bul. gar ve Yugoslav mimarlarının iki millet arasındaki mukarenetinin #emellerini attıkları söylenmi, Yugoslavya murahhasları, irat ettikleri nutuklarda mazinin unu- #ulması ve iki milletin birlikte çalışmaları küzumundan' bahsey- lemişlerdir. Sk federasyonu kongresi burada merasimle açıl mıştır. Harbi umuminin bitamından: beri, burada Slavlik lehinde ilk Şükrü Kaya bey Dabiliye vekili Geliboludan Çanakkaleye gidiyor ya şlialu JO (A.A) — Dahiliye kili Şükrü Kaya bey yanların daki zevatile birlikte Geibelaya geldiler. Büyüle bir balk kit mektepliler ve jandarma mektep İstaları kasabanın methalinde toplanarak vekil beyi alkışlarla karşıladılar. yaimarları ların Tall kabul ettikten — bareket edecektir. Kırklareli valisi Kırklareli valisi Faik bey vekâ- let emrine alınmıştır. Kirklarelin- den gelen musevilerden bir kısmi da dünkü trenle hareket etmiş- lerdir. 4 Zaro ağa Damar sertliği ölümüne sebep olmuş Zaro ağaya yapılan otopsiden sonra dahili uzuvları üzerinde mikroskopik tetkikat yapılmıştı Bu tetkikat bitmiştir. Profesör Sa- im Ali bey tetkikat hakkında de- iştir kiz — Zaro ağanın uzuvlarında hiç bir fevkalâdelik yoktur. Her han- ihtiyar adamdan farklı de- ildir. Kendisinde hastahk ola- rak damar sertleşmesi olduğu tes- bit edilmiştir. ölümüne de bu se- bep olmuştur. Görülen diğer bü- #ün hastalıklar bunun neticesinde olmuştur.» Zara ağanın halefi Bursadan bildirildiğine göre Zaro ağanm ölümünden sonra 135 lik bir ihtiyar meydana çık- mıştır. Ahmet efendi ismindeki bu ihtiyar Zaro ağanın sünnet ol- 'duğu zamanı biliyormuş. Ahmet efendi Zaro ağanın 159 yaşında olduğunu kabul etmiyor. Kendisi- nin beş erkek, bir kız 6 çocuğu ol- muştur. Askerliğini Mahmudiye gemisinde yapmış, Sivastopol har- arasında hicret fazlalaşıyor. binde bulunmuş. * Bu Sahahki Telgraflar Sırp - Bulgar münasebatı Yeni dostluk tezahürlerine rağmen ihtilâflar devam ediyor defa bu kadar büyük bir tezahür yapılmıştır. Bulgar münakalât nazırı Zaharyef söylediği mutuk- ta, sörmekte olan Avrupa mede- niyeti yerine Slav medeniyetinin. kaim olacağını ileri sürmüş ve ezcümle: — Slav ailesi ikiye ayrılmıştır. Fakat biribirine düşman olan Slav milletleri bugün sulh bayra- ğin kaldırıyorlar dedikten son- raYugoslavya © murahhaslarına dönerek şu sözleri ilâve etmiş Kardeşler © Kederler, bizi biribirimizden — ayırıyor. Fakat bu kara sahife kapanıyor ve kar- 'deşçe muaşeret için yeni bir sahi- fe açılıyor. Bulgar ve Yugoslav milletleri, biribirinden ayrı yaşı- yamazlar. Rusya © olmadıkça, Slavların azameti tesis edilemez. Bu nutka cevap veren Yugos- lavya murahhaslarından profesör Tomiç en iyi intibalarla memle- ketlerine döneceklerini kaydet Bir dolandırıcılık 2410 lirayı nasıl iç etmişler? Rumelinin Kayalar kazasından olup burada Balatta oturan Ya- kup bey isminde birisi Kayalarda- ki emlâkini satmak istemiş, bu rada Hasan isminde birisi Yakup beye giderek bu emlâki Yani minde bir adamın almak istediği- ni söylemiştir. Yani ile Yakup bey ve vasıta Hasan birleşip pazarlığa girişmişler ve emlâki on bin li ya Yani satın almıştır. Emlâkin satış muamelesi ikmal edilinciye kadar Yakup beyle Yaninin ban- kada bir miktar teminat akçesi bırakmaları kararlaştırılmış, Ya- kup bey 2410 lira tedarik etmiş, Yani de evinden para getirmek üzere Kasımpaşaya gitmiştir. 2410 K- bir torbaya koy” Kasımpaşadan alıp bankaya gitmek üzere Ha sanla Yakup bey bir sandala bin- mişlerdir. Sandal Kasımpaşaya giderken arkadan diğer bir sandal daha gelerek bunlara yaklaşmış ve için- de bulunan resmi elbiseli bir me- | mur Yakup beylerin sandalıni durdurup kaçak eşya arıyacağıni söylemiştir. Bu arama esnasın- da Hasanm elinde bulunan 2410 lirayı muhtevi torba güya kazaen denize düşmüş, aramayı yapan memurun bulunduğu sandal da' aynlıp gitmişi Biraz sonra bu işlerin mürettep olduğunu ve bu suretle dolandı- rıldığını anlıyan Yakup bey po- Jise müracaat etmişti Zabıta sandaleılarla Yaniyi ve Hasanı yakalamıştır. Bunların sandalda . araştırma ibahanesilej 2410 lirayı dolandırdıkları anla- şılmıştır. Mazmunlar yedinci #intak dairesine verilmişlerdir. Doçentlerin maaşları Ankara 10 Doçentleri aşlarının arttılmasyna şim 'kân görülmemektedir. tikten sonra demiştir kl: — iki millet, biribirinden ayri yaşıyamazlar. — Slavlar, yüz mil. yonu buluyor, fakat ikiye ayrılmış blunuyorlar. Biz birl man, hiç bir kuvvet bize karşi koyamaz. Müteakıben | hatibin teklifile Bulgaristan ve Yugoslav: | ya krallarına tazim telgrafları çe- kilmiştir. Kongrenin açılma resminde Sofyadaki Yugoslavya, Çekoslo- vakya ve Lehistan sefirlerile Buk gar sarayı kralisi mümessili dok- 4or Mişof hazır bulunmuşlardır. Maamafih bütün bu tezahürl ve rağmen Yugoslav - Bulgar mü- nasebatı yeni bir safhaya girme- Bulgarlar, Yugoslav - Bul- gar mukareneti sahasında şim- diye kadar görülmüş olan işler- 'den memnun değillerdir. Yugos- lavya, Sirp Makedonyasında ya- giyan Bulgarlara siyasi haklar vermek emelinde deği Heyeti vekile Dün Gazi Hz. nin riyaseti altında toplandı “Ankara 10 — Icra vekileri he- yeti bu akşam saat on dokuzda Gazi Hz. nin reislikleri altında . oplandı. İçtimada büyük erkânt harbiye reisi müşir Fevzi paşa da bulunmuştur. İçtima iki saat ka- dar sürmüş içtimada Dahiliye vekili Şükrü Kaya beyin, Trakyadaki tetkikatı hakkında gönderdiği raporlar da tetkik edilmiş Ziraat vekâleti teşkilâtı Ankara 10 — Ziraat vekâleti yeni teşkilât kanun projesi hazır- lanmaktadır. Yeni teş at, orman müdürlükleri tevhit ve emir iltifat M. Mussolini münevverlerin aleyhinde bulunuyor Roma 10 (AA) — Mussolini dün Pontins bataklığı çifliğinde çalışan işçilere şu sö yle İ miştir. «— Kooperasyon asri, semere- siz ve millet için bir tehlike olan Bir kısım münevverler asrını ka- pıyacaktır. Roma, kendi impara- dorleğunu her balde ne okumak, ne de yazmak biliyer köylülerle yaptı. İmparatorluğun tedennisi okumuşlarla münevverlerim hi kim olmasile başladı.» Duçe öğleye kadar harmanı makinesinin dibinde köylülerle birlikte çalışmıştır. Ayan ve me- busan meclisleri reislerile harbi- ye müsteşarı, maliye ve müstemle- kât nazırları ve faşist fırkasi umumi kâtibi de orada bulun” muştur. Amerikada bir zenci linç edi Bastarp (Louisiana) 10(A.A.) — Halk, beyaz bir kadına hücum etmekle mazmun genç bir zenci- nin mevkuf bulunduğu hapishane- nin kapısına hücum etmiş, kırı zenciyi bir meşe ağacının dalına annnıştır. imiz za leri Hakaret davası Belediye vekili Rami bey dün bir lâyiha verdi Milliyet gazetesi aleyhine be- kediye tarafından açılan hakaret davasına dün ikinci ceza mah“ kemesinde devam edilmiştir. Be lediyenin ve Ethem İzzet beyin avukatları mahkemede isbatı vü- cut etmişler, yalnız Bürhan Ca hit beyin ne avukatı, ne de ken-. disi gelmemişlerdi. Belediye avukatlarından Ra mi bey Bürhan Cahit beyin kem- disinin ve avukatının gelmedi-i Bini söyliyerek ihzaren celbine karar verilmesini istedi. İddia makamı ise geçen celse- de Bürhan Cahit beyin sorgusu yapılmış olduğu cihetle mah kemenin gıyabında devamı 'ta- lebinde bulundu. Rami bey eski iddiasında is rarla Bürhan Cahit beyin gele“ cek ceksede ihzaren celbini ve hakkında evvelce verilmiş olan duruşmadan vareste bırakılmak kararının da refini iste Bu talep üzerinde iki taraf avukatları arasmda uzun müna kaşalar cereyan 'etti ve n. de mahkeme, Bürhan Cahit beyin gıyabında muhakemenin deva mına karar verdi ve muhakeme başladı. ” Davacı vekilleri davalarını teş rih eden lâyihalarını yazılmış ola- rak vermişlerdi. Avukat Rami bey bu lâyibaya ilâve edilecek bir kaç sözü oldu- ğunu söyliyerek dedi ki: «— Bu gazete, belediye aley- hindeki © hakaretamiz meşriyatile büyük bir menfaat temin etmiş ve gazelenin yevmi satışı üç bin iken bu neşriyat günlerinde elli bine çıkmıştır. Neşriyatı bir menfaat temini için yapmışlardır.» Suçlu vekilleri ise müddei ta- rafın verdiği lâyihanın bir nüs- hasını henüz aldıkları için tetkik etmeden bir şey söyliyemiyecek- lerini ve tetkikat neticesinde tabriri veya şifahi cevap vere ceklerini söylediler. j Bu sırada Bürhan Cahit beyin vekili İrfan Emin bey de mahke- meye geldi ve hakkında verilen giyap kararı vecahiye çevirildi. Neticede mahkeme, davacı ve- killeri tarafından verilen | şerhi davayı mütazamınn lâyihanın suçlu vekilleri tarafından tetkiki. le cevaplarını vermeleri için mu- hakemeyi önümüzdeki cumartesi gününe bıraktı. Iki Amerikan i gambotu geldi Limanımıza dün iki Amerikan gambotu gelmiş ve toplar alarak şehri selâmlamıştır. o Gemilerin kumandanı bugün vali beyi ve kumandan paşayı ziyaret ede- PRİMA e ai Hitler çekilecek mi? Son hadiselerden çok sarsıldığından istirahat etmek istiyor Berlin 10 (AA) — Havas jansındal Alman gazeteleri M. Hessin garki Prusyada irat ettiği nutkun harişteki akislerini kaydetmekte. ve fakat Nazi siyasetinin istikani metindeki değişikliği göstereni nutkun Almanyada husule geti diği hayret ve heyecandan bal setmemektedirler. R Diğer cihetten son elim hadise- lerden pek ziyade sarsılan Mil Hitlerin istirahate © çekilmeğe mecbur olacağı bildirilmektedir j