July 11, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

July 11, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Sahife 7. Bataklı damın kızı Bu filim, yerli filimlerde büyük bir inkılâbın başlangicı olacak Şehir tiyatrosu artistleri findan «Bataklı damın kızı» is- minde yeni bir filim çevrilmesine başlandığını yazmıştık. Bursa ci- yarında Çalı köyünde filmin ha- ici sahnelerini çevirmekte olan artistler iki gün evvel İstanbula gelmişilerdir. Perşembe akşamı Büyükadada temsil edilecek olan “Adalar revüsünün temsilinde bı Tunduktan sonra tekrar Çalı kö; ne dönecelker ve oradaki faaliyet- lerine devam edeceklerdir. Çalı köyü Bursaya yarım saat mesafede çok şirin bir yerdir. Et- rafı çamlık, ağaçlıktır. Köy 520 seneliketir. Filim bu 520 senelik es- ki köyün dekorları arasında çevi- rili Köylüler artistlerimize çok iyi kabul göstermişler, güzel bir ev tahsis etmişlerdir. İstanbuldan gi den 16 artist ve operatör bu evde yerleşmiştir. Köylüler bu kadarla kalmıya- Tak mükemmel bir eser ok. ması için de ellerinden gelen gay- yeti sarfetmeğe başlamışlardır. Fi limdeki bir çok rolleri köylüler yapıyorlar. Bilhassa bazı ihtiyar köylüler, senelerce oynamış aktör kadar muvaffak oluyorlar. Köylü- nün bu yardımı ve alâkası giden heyeti çok memnun ve müteşekkir etmiştir. Artistler her sabah dörtte kak karak beşte çalışmağa başlıyor- lar, Mesai 12 ye kadar sürüyor. 12 den bir buçuğa kadar istirahat ediliyor, bir buçukta al dar tekrar çalışılıyor. Ki bu çalışmaya iştirak ediyorl: El birliğile sarfedilen bu gayret sayesinde filim çok ilerler On güne kadar harici sahnelerin çevrilmesi kâmilen bitecektir. Fi- Vimde asıl vakalar açıkta cereyan ettiği için stüdyoda çevrilecek kı- sımlar azdır. Bunlar da on beş yirmi gün içinde bitirileceklir. Filimde domuz avları, harman lar, meşalelerle tütün sulama sah- pelerinin filme çekilmesi kalmış- tır. Domuz avı hakiki bir av şek- inde ve köylülerin iştirakile yapı" lacaktır. Diğer sahneler de har. man yerlerinde ve tütün sulanır- ken çevirilecektir. Bataklı damın kızı bu suretle, le hanım Bataklı damın kızı filminde köylü kız rolünde 0lü olan Şehir tiyatrosu arlistlerinden Mahmut bey tabii hayatı aksettiren, çok ve çok güzel bir filim olacaktır. Seslerin iyice zaptı için Alman yadan bir ses mühendisi getiril miştir. Bu filmin yerli filimlerde büyük bir inkılâbın başlangıcı ol- ması çok muhtemeldi Filimde baş kadın artistler Ca- hide ve Feriha Tevfik hanımlar. der. Cahide hanım köylü kızi, Fe- riha Tevfik hanım şehirli. çile Baş erkek rollerini Behzat Hâki, Talât, Mamut, Ee yanında muvaffakıyetle çalışiyorlar. Hele Hacı Dayı isminde ihtiyar bir köy- ki çok muvaffak olmuştur. YE harp silâhları Fransızlar mikrop harbi- ne ihtimal vermiyorlar Pasteur enstitüsü erkânından Trillat mühim beyanatta bulundu Almanyanın mikrop harbine | hazırlandığını ve bir harp vukuu takdi şehirlere kolera, tifo ve saire gir bi bulaşıcı hastalıkların mikrop- larını, havadan yayacakları hak- kında İngiliz gazetelerinde vu Ku bulan ifşaat, dünyanın her ta- tafında,* bilhassa * Almanyaya komşu olan memleketlerde bü- yük bir heyecan uyandırmıştır. Yirmi senedenberi, muhtelif, bulaşicı hastalik mikropları hak- kında. tetkikat yapan ve Fransız. zabitlerine zehirli gaz ve mi rop harbinden korunma çareleri hakkında bir kaç konferans ver- miş olan Pasteur enstitüsü erkâ- nından profesör Trillat, mikrop harbi hakkında, Pariste çikan Journal muharririne uzun beya- matta — bulunmuştur. Profesör Teillat muhas — Mikrop harbi mümkün mü- 7 Sualine karşı şu cevabı ver- de, Almanların düşman ” miş — Mikrop harbi pek mümkün- dür, fakat dairesi mahduttur. Mikrop harbinin muvaffak ol- ması bir takım şartların bir ara da bulunmasına bağlıdır. Fakat bu şartların heyeti mecmuası her zaman bir arada bulunmaz. Mik- Top; tohumlarının havada yaşa- ması, havayi nesiminin tazyiki- ne, hararet derecesine, rutubete, havadaki © elektriğe, rüzgâra, ikimyevi terkiplere ve saireye bağlı bir şeydir. Bu şartların insanın hastalığa tutulup, tutulmaması hakkındaki mukavemetinde'de bir rol oyna- dıkları düşünülürse, mikrop har bi hücumlarının tesirlerinin çok değiştiği görülür.» Fransız âliminin mikrop har binin tesirleri hakkındaki sözle- ri bundan ibarettir. Journal” gazetesi, bu münase betle diyor ki: - Almanlar tara- fından «mikrop harbi için düşü- nülen silâh, övvelden keşfi ve tahmini:müşkül bir takım metco- ralojik «tesirlere tâbi. olduğu ci hetle, böyle bir harbin muvaffas kiyeti tölihe bağlı bir iştir. Pro- Trillat tarafından hava ta- rikile tavuk kolerasını hayvanlara bulaştırmak için yapılan tecrübe ler, kuru havada hastalığın sirayet de sirayet ettiğini * göstermiştir. Rutubetli havada vefiyat miktarı yüzde 40:60 arasında değişiyor. Gazlı maddelerin rutubetli ha- valarda vefiyat miktarı, bir da- kikadan daha az ve hattâ on beş saniyelik “bir | teneffüs müddeti zarfında yüzde yüzü buluyor. Son tecrübeler büyük şehirle. rin rutubetli havalarında, suların ve mikroplu maddelerin birer teh- like âmili teşkil ettiğini göster mektedir. Fakat fen keşfettiği âfetlerin tedavi çarelerini de bul- mağı asla ihmal etmez, Hattâ profesör Trillat hava tarikile bir aşı keşfetmiştir. Bu hava aşısı ile yapılan tecrübeler, çek iyi netice İer vermiştir. Hülâsa, havayi nesiminin su damlalarında hali atalette ya; yan mikroplar, tabii âmillere kı $1 çok hassastır. Yani kendilerini besliyecek gıdalar bulamazlarsa mahvolurlar ve inkişaf etmezler, Diğer kimyagerler de harbin bu yeni nevi karşısında lüzumsuz korkulara kapılmamak lâzim gekt diğini söylemektedirler, - Paris ve Londra yeraltı tram yapılan tecrübeler, bu vasıtalarla neşri değil, fakat zehiriğ gâzların bu yerlerde tesiri deret cesini anlamak içindi. Maalesef zehirli gazlar İle taarruz, beşriyet için en korkun tehlikeyi teşkil ediyorlar, vaylarında | Gönen zira! kredi kooperatlli binası Gönen (Hususi) — Gönen zi- rai kredi kooperatifinin 100 den fazla ortağı, 12,000 lira serma- yesi, 36,000 lira kredisi ve 3 Delik hayatı vardır. Beş sene zarfında ortakların ya- trdığı paralar, 20 bin lirayı bul- duğu takdirde girip çıkma serbest olacaktir. Çifçinin maruz kaldığı tehlike- lerde kooperatifin büyük yardım- ri dokunuyor, sermayesi gittikçe fazlalaşmaktadır. “Ayrıca bir ihracat kooperatifi yapılmasında fayda görülüyor. Reh de bulunan Rahmi bej gök uğraşmıştır. İdare heyeti âzalığına Nesimi, Nuri, A, Kemal, Mustafa, Selvili Hafız beyler seçilmişlerdir. Murakıplığa da sandık emini Hasan, Selvili Hasan beyler seçik i mişlerdir © ENE.