July 11, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

July 11, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Temmuz 1934 Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Usküdar ve Kadıköy tramvayları Üsküdar tarafındaki tramvay- ların Kadıköy semtine de geçiril: mesi, bir taraftan Modaya bir kol eyrilirken, diğer bir kolun da Su- adiyeye doğru uzanması öteden- beri arzu ediliyordu. Nihayet tat- bikata ve inşaata geçildi. Hattâ €pevce de iş görüldü. Fakat, derken ortaya bir mese- 7 çıktı: Bugün, dünyanın her tı rafında eski tramvayların bir işe yaramadığı anlaşılıyor, hattâ tramvay kıtası sökülerek akliye işleri otobüslere gördürülü- yormuş. Hem daha ucuz, hem da- &£ ve kolay. Bir de talip çık- mış, Kadıköy tarafında otobüs öşletmek için imtiyaz. istiyormuş. Bizi bu talepten ve bu iddiadan ziyade verilen cevap düşündürdü. İnşaat ve icraat epeyce ilerilemiş olduğu için artık böyle bir talebi #eikike imkân yokmuş. Mesele, bir dalibin arzusunu isaf edip etme mek meselesi değildir. Hattâ, #ramvay yapılmayıp otobüs işlet- mek tercih edilse bile biz bunun mevcut Kadıköy tramvay şirketi tarafından yapılması yahut doğ- yudan doğruya belediye tarafın. | dan umumi hizmetler arasında ifa | edilmesi filrindeyiz. Bu noktayı böyle tasrih ve tes- bit ettikten sonra, cevabın biraz gayri ameli ve gayri kâfi olduğu- na işaret -imek isteriz, Acaba bu cevap bir tetkik ve hesap mahsulü i baral umumi bir muamele mahiyetini aşarak hesaba müstenit makul bir söz olduğuna kanaat getirmemiz $u cihetlerin ortaya konulma» 81 icap eder: Tasavvur edilen tramvay hatla- rının inşası için me kadar masraf gidecektir? Şimdiye kadar me sarfedilmiş ve neler taahhüt olunmuştur? İnşaattan vazgeçilirse kaç para havaya gitmiş olacaktır? Otobüs işletmeğe karar verildi ği takdirde havaya gidecek bu pa- Fa telâfi edilecek midir? Hasılı, bugün karar değiştirile- rek otobüs işletirsek netice gene daha hayırlı ve kârlı. olmıyacak mıdır? Buna «evet» veya chi bir» 1 rakamlı ve hesaplı söy- icmek iktiza eder, Burası mantık ve muhakeme yeri değildir. Sonra, tramvay inşasına baş lanmadan evvel otobüs tertibatı düşünülmüş olsaydı daha faydalı ve daha iyi olacak idise şimdi ta hakkuk eden bu hata için haydi bir şey söylemiyelim, fakat bun- 'dan sonra acaba bu bize bir ders il edecek mi? Çünkü unutmıyalım ki meydan- ida bir de Eyip tramvayı mesele: var, Bir kere, paraları verip istim- lük muamelesini neticeye erdir. mek ve yolları açmak zaruridir. Yeni mektepler Her şeyden evvel umumi mâsrafı düşünülecek Son zamanlarda, ilk tahsil ihti- yacını temin etmek üzere, her ta- rafta bir çok yeni mektepler yap- tarılmıştır. Bu faaliyet esas itiba- rile çok muvafık olmakla beraber bazı vilâyetlerde mektep masraf- ları temin edilemediğinden mu- alim maaşları vaktinde verile miyor. Bu sebeple Maarif vekâleti bir mektep açılırken mektebin umu- mi masrafının behemehal hesap edilmesini alâkadarlara bildirmiş- tir, Binanın inşa masrafından zi: yade bu noktaya ehemmiyet veri- İecektir. Ticaret borsası Komiserliği Ticaret borsası komiserliğine tayin edildiğini yazdığımız, bele âzasından Kemal bey vazi- fesine başlamıştır. ; Ekspres Mehmet Ekspres gibi kaçmak isterken yakalandı İstanbulun maruf sabıkalılarin- dan Ekspres Mehmet isminde bir | yankesici vardır. Mehmet avının cebinden cüzdani aşırdıktan son- ini kaybet- tiği için kendisine arkadaşları ara sında Ekspres ismi verilmiştir. Za- bıtanın sabıka kaydında da Eki pres lâkabı vardır. Mehmet yankesicilik suçlarin- dan müteaddit defalar yakalanıp hapsedildiği halde bir türlü düze- lememiş ve kendine meslek edin- yankesicilikten bir geçememiştir. Bu azılı yankesici dün de Top- hane civarında Cemaleddin. is- minde birinin cebinden paralari- nı aşırmış ve gene ekspres gibi kaçmaya çalışırken polis kendisi- ni yakalamıştır. Azılı yankesici mahkemeye teslim edilmiştir. Fakat ondan sonra bu yollarda otobüs işletmek mi münasip ola cak, yoksa tramvay yaptırmak mı?, Vakıâ yeni tramvayları bu defa tramvay şirketinin yaptığı anlaşı- lıyor. Fakat otobüs daha kârlı ola- cak ise otobüs işlettirip aradaki farkı tramvay şirketinden istemek ve almak pek makul ve tabit bir haktır. Belediye buradan alacaği para ile başka istimlâkler yapabi- lir, başka otobüs servisleri ihdasi in imkân gö va çok süratle koşuş yüzünden uğradığımız zararın ba- ri bu kadar faydası olsun, Akşamci Dilenciler Iki gün içinde 87 dilenci toplandı Ötedenberi İstanbulun muhtelif semtlerinde kiliseler önünde bir çok dilenciler toplanarak ibadete gelenleri izaç etmektedirler. Vilâ- yet tarafından zabıtaya verilen yeni bir emirde bu dilencilerin si- ki surette takip edilerek toplan- ması bildirilmiştir. ibadethane kapılarına yığıla- rak çirkin bir manzara teşkil eden bu dilenci kafilelerinin zabıta me- murları tarafından toplanmasına başlanmıştır. İki gün içinde yapi- lan takip neticesinde muhtelif ibadethanelerin önünden 87 di- lenci tutulmuştur. Yakalanan lenciler boğazı tokluğuna beledi- ye hizmetlerinde çalıştırılacaklar. dır. Bunlar arasında çalışamiyı cak derecede malül olanlar da: lâcezeye gönderiliyorlar. Fakat bu dilenciler darülâcezede kalma- yı bir türlü fitemiyoralr ve fırs buldukça kaçıp gene ötede beride dileniyorlar. Geçenlerde darülâcezeden ge- ne yedi dilenci kaçmıştır. Zabıta bunlari da arıyor. Hâmit bey Burdur valisi mi oluyor ? Belediye reis muavini Hâmit beyin Burdur. valiliğine tayin edi leceği dün ısrarla söylenmekte idi. Mamafih resmi mabafilde bu rivayeti teyit edecek bir ma: lümat yokta Eskişehire kaçmış! Kapı altından kaçan hırsız Niko aranıyor Geçenlerde adliyede Kapialti jandarma karakolundan iki mev- kuf kaçmış ve bir kaç gün sonra bunlardan İbrahim isminde biri- si İzmit civarında gene bir hır- sızlık yapmak isterken yakalanıp isminde bi- ridir. Niko burada büyük bir kah- | ve ticarethanesinde çalışırken muhtelif o zamanlarda geceleri kimseye hissettirmeden külliyetli miktarda kahve aşırmış ve niha: yet yakalanmıştı. Nikonun * Eskişehir | civarina kaçtığı anlaşılmıştır. Derhal ya- kalanıp buraya gönderilmesi için mahalli zabıtasma müracaat edil- miştir, dm vE. Polisçe bulunan eşya Polis ikinci şube müdüriyeti bir cep merkezi 1 Beyazıt merkezi bir bisiklet, Be- İ şıltaş merkezi 6 lira, Eminönü merkezi 580 kuruş bulmuşlardır. Sahipleri polis ikinci şubesinden pera ve eşyalarını alacaklardır. Taahhüt senedi tarihi abideler civarında yaptırı- lacak binalar istanbulun şehir plâni henüz tanzim edilmediği için belediye, yeni yollar ve yapılan kanununun meşrinden sonra yeni inşaatı bir talimatname ile kayıtlar altına ak mıştır. Binaların yüksekliğini ta- n bu talimatname, meşre- indenberi sıkı bir surette tatbik ediliyor. “Ancak şehir plâni müsabakasi- na iştirak eden şehircilik mütehas- sıslarından üçü de İstanbuldaki tarihi abidelerin bütün kıymet ve güzelliklerile meydana çıkabilme: si için bu abidelerin etrafındaki binaların kaldırılmasını tavsiye etmişlerdir. Üç mütehassıstan hangisine şehrin müstakbel plâ- mını tanzim etmek işi tevdi edilir- 36 bu esasın şehir plânında yer bu- lacağı muhakkak gi Bu itibarla, rihi © abidelerin | civarinda yeni inşaat ruhsatiyesi ver. mek hususunda çok dikkatli davranmağa karar vermiştir. Bu- rada yapılacak inşaat için ileride bir istimlâk masrafile karşılaşma- mak üzere mal sahiplerinden ay- rica bir taahhüt senedi de alına- caktır. Bakalorya imtihanları hakkında Feyziati Lisesi müdürlüğünden dün şu mektubu aldık: Gazete nizin 10 Temmuz 934 tarih ve 5657 Nolı nüshasının 3 üncü sabifesinde, bu sene yapılan ba- b kalorya imtihanları neticesinde hususi | liselerdeki mezunların resmi liselere nazaren pek az olduğu ve bu vaziyet üzerine vekâleiçe tedabir alınacağı yazıl malt Hiç bir isim zikredilmemiş bı lunması dolayısile her hangi iltibasa mahal bırakmamak bu sene yapılan bakalorya imti hanlarında lisemizin en ziyade | muvaffakıyet gösteren resmi lise- lerden geri kalmamış olduğunu beyan eder ve bu varakamızın gazetenizin aynı sütununda neşrini dileyerek (saygılarımı © sunarım efendim. Iki esrar kaçakçısı altışar aya mahküm oldular Esrar kaçırmak ve suçlarından unen Recep isimlerinde iki kişi ya: ıp adliyeye teslim edilmiş lerdir. Dokuzuncu ihtisas mah- 'kemesinde | yapılan o muhakeme neticesinde bu iki esrarı altışar ay müddetle (e hapse mahküm edilmişlerdir. Kaçakçılar iki bin yedişer yüz lirada para cezası vereceklerdir. satmak x IKHSADI MESELELER ———— Hayvancılığı ıslah ve yetiştirme faaliyeti Cumluriyetin ilânımdan evvel 'devlet himayesinde © mahrum bulunan hayvanlar keyfiyet ve kemmiyetçe çok bozulmuş vücut- darı küçülmüş, sikletleri ve hası” latları azalmış bir halde idi, Sal- danat hayvancılığın memleket müdafaası ve iktisadi bakımın- dan olan ehemmiyetini takdir edememiş ve bu suretle hayvan- larımız. günden güne benlikleri- ni kaybetmekte bulunmuşlardı Milli hükümet kurulduğu za man devlet elinde dar kadrolu yalnız bir Aziziye harası ile vilâ- yetler elinde 31 baş damızlık ay- ğir bulunduğu halde bugün geniş kadrolu Karacabey ve Sultansu- ya haraları vardır. 1/6/934 ta- cihinden itibaren Çukurova, Kon- Ya, Çifteler haraları tesis oluna- rak işe başlanmıştır. Hali hazırda vekâlet ve vilâ- yetler elindeki aygır adedi 584 başa çıkmıştır. Ziraat vekâleti emrinde Çifteler, İnanlı, Merci- mek, Uzun yaylı, Arga, Erzurum olmak üzere altı aygır deposu bu lunduğu gibi 44 vilöyette de kü- çük milyasta mahalli aygır de- poları vardı Gene Sultansuyu, © Çifteler, Karacabey, Konya, İnanlı, inek- haneleri ve Karacabey, Çifteler, Edirne, Sultansuyu mümune ağıl- ları vardır. Bundan başka Anka Ta civarında tiftik yetiştiriciler cemiyeti tarafından bir tiftik nü- mmune ağılı da 933 den itibaren Faaliyete geçmiştir. Milli hükümet hayvan ıslahi işine başladığı tarihten itibaren aygır depolarına ehem- miyet vererek ahali kısraklarını hükümet damızlık aygırlarile tel. ikihe başlanmış ve 337 senesinde ahali © kusraklarına yaptırılan 1037 sifat adedini bugün 21,100 rakamına çıkarmıştır. Hükümet bu faaliyete devam ederken matlüp evsafı ire ede miyen her nevi erkek hayvanlari neme suretile ıslah sahasından uzaklaştırma ameliyesine devam. etmiş ve şimdiye kadar eneme rini 654,650 adedine iblâğ Cumhuriyet hükümeti hayvani yetiştirmekte bilvasıta âmil olan sergi ve yarışlara da lâyık olan ehemmiyeti yermiş olup yarışlar yüksek yarış ve islah encümeni tarafından idare edilmekte ve vasati olarak her sene bu işe 100 bin liradan fazla para tahsis edik. mektedir. Sergi işleri 932 sene sinden itibaren ziraat vekâleti merine geçmiş ve 13 vilâyette açı- lan sergi bu sene 17 ye çıkarı mış ve şimdiye kadar sergiler için 380,000 liradan fazla para verilmiştir. Amca beye göre!.. İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — b | - Kup sütünden tut taner . Abı hayata varıncaya kadar evi mize her şey giriyor gismiyorl