27 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Temmuz 1934 AKŞAMDAN AKŞAMA Radyoya hâkimiyet Eskiden, ihtilâl yapmak, hü- kümet devirmek istiyenler evve- Jâ hükümet reisinin oturduğu bina ile diğer devlet daireleri işgal ederler, buralardan bütün memlekete hâkim olurlardı imdi, bir çok fen ve sanat tekniği de Viyanada ihtilâl yaparak Dok #üsü devirmek istiyen milliyetçi ler her şeyden evvel radyo mer kezini işgal etmeye uğraşmışlar, bir müddet mikrofona sahip ol. muşlar, hattâ bir nutuk bile lemeye başlamışlar, sonradan hü- kümet kuvvetleri gelip radyo merkezi önünde müthiş muhare- beler olmuş... Radyonun belli başlı müdafaa kücuma hedef ol ması, bu âletin milli müdafaada Bdeta can alıcı nokta telâkki edilmesinden ileri geliyor. Redlyo önerkezine sahip olan cek, esaslı surette memlekete im addediliyor ki Avusturya ri her şeyden evvel bu noktayı ele geçirerek, ateş orta- sında nutuk söylemek lüzumunu hissetmisler. Bu badisa, asrımızda radyo- nun, bir memleket efkârı üzerin- de icra ettiği tesiri gösteriyor. Esasen bunun içindir ki büyük iş- ler başarmaya çalışan yeni re- jimler bu propaganda ve nü- fuz vasıtasından pek çok istifa- de ediyorlar. Amerika reisicum- huru M. Roosevelt radyoda sık sık, hemön her gün halka hitap in memleketinde bu de- iştir. Almanyada Hit Ter, dahili, harici her hangi bir lede sıkışınca mikrofonun e koşar. Her yerde halk küt- leleri, kendilerini idare eden in- sanların sık sık yüzünü görmek- ten, her. gün kendilerinden fe- 'dakârlık ve mahrumiyet istiy kuvvetli devlet ricalinin sesi duymaktan hoşlanırlar, Sesin, san sesinin her vasıtadan büyük kandırıcı, cazip bir kudreti var. dır. Bu sesi büyülten, çoklaştıran, uzaklara, köylünün kulübesine kadar götüren radyo, tıpkı, her vatandaşın ayrı ayrı ayağına ka: 'dar giderek, onunla dertleşmeğe tenezzül eden bir hükümet rel: ün sibirli otoritesini tesis ediyor. İşte bütün bu, sebeplerledir ki, memlekete sahip olmak istiyen fer evvelâ radyo merkezine ma- lik olmaya çalışıyorlar. Yarın, ik- timal ki beynelmilel tesirler, ze birli gazdan ve layyareden zi yade, milli sınırlarda değil, hava tabakaları içinde gözle 865 dalgalarının esrarengiz mü- cadelesinden çıkacaktır, Akşamci Zavallı yavru Bulgurlu civarında oturan Fa- zıl beyin torunu on yaşlarında Zuhal isminde bir kız evvelki e ee çinelen byk komşuları Makbule hanımın bah- çesine geçmiştir. Biraz sonra çocuğun ortada görünmediğini! farkeden ailesi bemen bahçeye çıkıp etrafı araş tırmışlar, fakat her iki bahçede de küçük Zuheli bulamamışlı dır. Bundan şüphelenen ev halki bahçenin bir köşesindeki ağzi açık kuyuya baktıklari zaman Zuhalin kuyunun dibinde suda çırpınmakta olduğunu görmüş- lerdir. Derhal kuyuya bir adam indirilmiş ve küçük Zuhal boğuk mak üzere iken kurtarılmıştır. AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Terkos Istanbulun en #femiz suyu halini almış Terkos suyu bir vakitler birçok mikroplar ve basillerle dolu idi. Terkos şirketi tesisatını devrede- ceği mrada suyun tasfiyesi için tedbirler almış, hükümet tarafın- dan yapılan sıhhi muayenede mümkün olduğu kadar mikrop bulunmamasını temin etmişti. Terkos su tesisatı belediyeye geçtikten sonra belediye bu tas fiye iş ir kat daha ehemmiyet vermiştir. Evvelâ her gece suya muntazaman (klor d8 şo) konuk maktadır. Bu itibarla Terkos mius- lukları ilk defa açılınca gelen su süt rengine yakın bulanık gelmektedir. Bu renk değişikliği klordan ileri gelmektedir. Belediye, suyun membamdan süzme havuzlarına ve süzme vuzundan abonelerin muslukların kadar temiz gelmesi için her gün şehrin muhtelif noktalarından nü- muneler alarak tablil ettirmekte" dir, Bu tablillerden maksat şebe- kede suyu bozacak bir arıza olup olmadığını anlamaktır. Son günlerde şehrimizin maruf bekimlerinden bazıları da Terkos suyu üzerinde yaptıkları tetkikat peticesinde Terkos suyunun, gel diğer sularından temiz ol en görmüşler ve bunu bele diyeye bildirmişlerdir. Çivi pahalı Anlaşma yüzünden fiatler yükseldi Bundan bir müddet evvel, inşaat malzemesi fiatlerinden bahsetmiş- tik, alâkadar tacirlerden biri çivi fatlerinin pahalılığından şiktyet etmektedir. Verilen (o malâmata fabrikaları arasında Bunun neticesi olarak çivinin kilosu 15 buçuk kuruşa kadar satılmaktadır. Halbuki birlik teşekkül etmeden evvel, çivi 11 kuruşa kadar satılır yordu. Istanbul maarif müdür muavinliği Trabzon lisesi ve muallim mek- tebi müdürü Hamdi bey İstanbul maarif müdür kmuavinliğine tayin edil gd Yeni mektepler , Istanbulun plânı Bu sene beş ilk mektep daha açılacak Her sene ilk mekteplere büyük bir tehacim oluyor. Bu yüzden izdeki mekfeplerin ihtiyaca kifayet etmediği görül- Bunu nazarı dikkate alan maa- rif müdürlüğü bu sene yer dört beş mektep açmak istiyor. Fakat vilâyet bütçesinde yeni inşaat için ayrılmış tahsisat olma- dığından, bu sene açılacak yeni mektepler için kira ile binala tutulacaktır. Mektepler Kadıköy, Üsküdarda ve Fatih Çarşambası- mın Haydar mahallesinde açıla caktır, Bunlara ait münasip bine- lar bulunmuş ve kira mukavele- leri yapılı zere daimi encü- mene bildirilmiştir. Bu mekteplerden başka maarlf müdürlüğü münasip bir yer bul duğu takdirde Aksarayda da bir mektep açacaktı Şaban değil Paskal! Beyannamesiz gazete çıkaranlar Matbuat kanununa muhalif ha- reket, beyannamesiz gazete ve rir sale neşri ve gönderilmesi mec- buri olan makamlara çıkardığı ga” zete ve risalelerden gönderme mek suçlarından mazmun Saim efendi ile kendisine ortaklık yap- maktan suçlu Saliha hanım, ve gene beyannamesiz gazete ve risa- le basmak suçlarindan mazmun matbaaci Sinan, Ketcon ve Paskal bey ve efendiler muhakeme edil. mek üzere üçüncü ceza mahkeme $ine verilmişlerdir. Maznunların muhakemelerine başlanmış ve büviyetlerinin tesbi- ti esmasında bunlardan Paskal efendinin evrakta ismi bulunami- yarak yerine Şaban ismi yazili ol- duğu görülmüştür. iddia makaminin talebi üzerine iyte bir hata olduğu anlaşıldığın- 'dan iddianamenin yeniden tanzi- mi için evrakın müddeiumumiliğe iadesine karar verilerek muhake- me başka güne birakılmiştır. Çanakkale şehitliğini ziyaret Çanakkale iğini ziyarete giden revatı baml olan Gülcemal vapuru dün akşam hareket et- miştir. Gülcemal, cumartesi sa- babı İstanbula dönecektir Jüri heyeti neden henüz toplanamadı Üç ecnebi gel like mütehassts sın bazirladıkları raporları tetkik için seçilen jüri heyeti: yakında gazeteler toplanacaktır. o Bazı yazıyorlardı. Bizim yaptığımız tahkikata göre jlri heyetinin toplanması için böyle bir sebep mevcut deği Ancak, mütehassısların raporları gok mühim esaslara temas etti- ğinden jüri heyetine dahil olan Azanın bu raporlari esaslı surette tetkik etmelerine zaman ve fırsat verilmek üzere uzatılmaktadır. içtimam tarih iki otomabil kazası Dün iki otomobil kazasi ok a) inde- ki kamyon Aksarayda Millet cat desinden geçerken on bir yaşlar rinda Sofya isminde bir kiza çar- parak muhtelif yerlerinden ağır surette yaralamıştır. Çocuk hasta- neye kaldırılmiştir. © 2 — Beşiktaşta şoför Nevzadin otomobili Onnik isminde birine Şarparak ağir surette yaralamiştir. Tramvay ücretleri Bir komisyon toplanarak ücretleri tespit edecek 926 tarihli tramvay mukavele- #inin feshi üzerine eski mukavele mucibince almacak olan bilet ücretlerinin tespiti için tramvay şirketine bir mühlet verildiği yazmıştık. Eski mukaveleye göre tramvay Ücretlerini tayin edecek olan tarife komisyonu yakında toplanacaktır. Komisyonda nafla komlserinden başka belediyenin. de bir murahhası bulunacaktır. namına belediye fen mühendis Hulki beyin bulunması tespit edilmiştir. Üsküdar tramvay arabalarını muayene ve tesellüm etmek üzere Almanya) beyin bu günlerde gebrlmize dönmesi bekleniyor. İŞ öz anbulda da karpuz vâ kavun bolluğu başlamıştır. Hergün bir çok kayıklar, r, Bandırmadan, Tekirdağındun ve civar iskelelerden mütemadiyen Istanbula, karpuz taşıyıp, klındaki iddialara nazaran fiatler henüz düşme- beş kuruştan aşağı satılmamaktadır. Bu pabalılığın sebebini isbetinde fiatleri do düşsün ve bu sıcak de edebilsin. Sicaklarla beraber, yelken duruyorlar. Bu sene, karpuz ve kavunun bol olacağı i cesametinde karpuzlar, bilmiyoruz. Temenni edelim ki, karpuz ve kavunun bolluğu, mevsimde fakir halk, bu serinletici meyvadan bol bol lsti ir. Yumruk Periz, iie e Bi leri Sahife 3 Eee İncisi mi dökülür” © Çocuğu gayet bol bir apartıman. da oturuyorum, Benim gazeteci olduğumu işiten komşularım dün beni gördüler, yana yakıla bir dertlerinden bahsettiler: — Beyoğlundaki umumi bahçe- ler yeni bir usul çıkardılar. Bir .aydanberi bahçelere çocuk ara- bası sokmuyorlar. Halbuki çocuk- ların araba ile en iyi gezdirilecek, hava alınacak yerleri bu bahçe- lerdir. & Şimdi çocuk dadıları da, çocuk sahipleri de çocuklarını bahçeler- de araba ile gezdiremiyorlar...» Hakikaten gayet garip bir şünce. Kücücülk çörük Brahalırt nın Beyoğlu umumi bahçelerine sokulmamalarının sebebini bir türlü anlıyamadım. Çocuk, iyi havaya, güneşe, göl geye muhtaçtır. Bahusus. gerek Taksim ve gerek Tepebaşı bahçeleri belediyenin eline geç miştir. Belediyemiz bir çok yerlerde «çocuk bahçeleri» kurarak çocu- ğa verdiği ehemmiyeti filen gör termistir. Şimdi niçin umum bah- çelere çocuk arabası sokulmuyor?. Çocuk arabasını bahçeye sok- mamak şöyle dursun, hattâ çocu- Zunun arabasile bahçeye girmek için para bile al mamalıdır. * Unutmamalıdır ki her tarafa astığımız vecizeler içinde «Türk çocuğu!... İstikbal senindir» lev. hası da vardı. Gazetelerde çıkan halk şik belediyeler tarafından. bir alâka ile takip edileceği işitiyoruz. Ümit ederiz ki beledi yemiz bu meseleyi hemen halle- der, Taksim bahçesi kimse tara- fından işletilmiyor ve metruk bir hahde duruyor. Tepebaşı ise gün- düzleri tamamile boş gibidir. Sanki bu iki bahçeye çocuk ara baları girerse buraların incisi mi dökülür? * —— Hikmet Feridun elen anneden Kaçak sigaralar Iki kaçakçı birer sene hapse mahküm oldu Osman ve Sali lerinde iki kişi Karadeniz sahilinde Mid- ye kasabasından kömür yüklü bir kayıkla İstanbula gelmişlerdir. Bunlar kayığı boşaltırlarkeni zabıta kendilerinden şüphelen- miş ve kayıkta araştırma yapmış tir. Bu araştırmada kayıktaki kö- mür çuyallarının arasında kaçak Bulgar sigaralarile bir çok esrar bulunmuştur. Esrarlar ve sigara- lar müsadere edilmiş, Osman ve Salâhi ihtisas mahkemesine ve- rilmişlerdir. Dokuzuncu ihtisas mahkeme- sinde yapılan muhakeme netice- sinde bu iki kaçakçının birer s5- 'ne müddetle hapislerine ve yüz lira para cezası ödemelerine, karar verilmiştir. Ağızla sişirilmiş balonlar Şebrimizin muhtelif semtlerinde üstü başı | pis, sıhhi vaziyet leri güpbeli bir takım kimsen lerin çocuklara ağızlarile şi miş balonlar sattıkları görülmeke tedir. Belediye bu sıhhi tehlikeyi nazarı dikkate alarak makine veyahut müvellidülhumuza ile $i rilmemiş balonların satılmasını menetmiştir.