27 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Temmuz 1984 AKŞAM Sahife 5 GUNUN HABERLERK Buğday fiatleri yükseliyor Son günlerde ihracat artmıştır Son günlerde buğday fiatlerinde yükselme istidadı görülmektedir. Evvelki gün borsa yumuşak bağ day fiatlerin 5 kuruş 30 paraya çıkmıştır. Fiatleri * artmasına 8€- bep ihracat vaziyetinin daha iyi bir devreye girmesidir. Ticaret borsası tarafından yapılan bir Besaba göre 1 ağustos 933 ten geçen haftaya kadar, İstanbul limanından 11 bin 922 ton buğ- day ihraç edilmiştir. 932 ağusto- #undan 933 temmuzuna kadar yapılan ihracat 540 tondu. aldı Zimız malümata göre ziraat ban- kasıda köylüden satin aldığı buğdayı ihraç etmektetedir. Ih- racat işini bir mukavele ile büyük bir müesseseye vermiştir. Italya kereste gümrük resmini arttırdı Kalyan hükümeti yeni bir karar- name neşrederek kereste gümrük resmini arttırmıştır. Türk ofise gelen malümata göre dört köşe kesilmiş kestane kerestelerinin beher tonundan oniki liret ahnacaktır. Evvelce 70 liret alı nırdı. Diğer kerestelerin beher yüz kilosundan 9 liret alın caktır, Halbukd evvelce yüz kilo- sunda 10 liret alınıyordu. Zeytin mahsulü Bu sene 115 bin tonu bulacak Türkafis ihracat maddelerimi zin istihsal vaziyeti hakkında tetkikat yapmaktadır. Bu tetki- kat neticesinde mahsul miktarları alâkadarlara ilân edilecek Zeytin hakkında yapılan bir tahmin raporunda şu inalümat verilmektedir £ — Bu sene mahsulün bereketli olacağı ve belkide 115 bin tonu bulacağı ümit edilmektedir. Bil- hassa Girit, Eğriboz, Sisam ada ları ile Kalamata mahsulünün bereketli olacağı kuvvetli tahmin edilmektedir. Maamafih Giri Midillide zeytinlerde hastalıklar görülmektedir. Kayısı reçeli içinde esrar Hüseyin isminde biri tevkif. hanede İsmail Hakkı efendi ismin. de bir mevkufa verilmek üzere bir kavanoz kayısı reçeli götürmüş, rdiyan reçeli muayene edince inde yuvarlatılarak kayısı şekli- me sokulmuş esrar parçaları bu- lunduğunu görmüştür Tevkifhane müdürlüğü reçeli getiren Hüseyini yakalayıp ihtisas mahkemesine teslim etmişti; üsküdar tramvay şirketinin vagonları Üsküdar tramvay | şirketinin atlar için Almanyadan yeni ,gonlar sipariş ettiğini yazmıştık Bu vagonların ilk partisini teşkil eden sekiz araba ağustosun ilk haftasında şehrimize gelecektir. Diğer arabalar da hattın inşa- atı bitinceye kadar kâmilen gele- cektir. Korlo adası inti Alina 27 (Hususi) — Korfo adasında münhal bir mebusluk için yapılan intihapta hükümet pamzedi M. Teotokis kazanmıştır tihabatı Deniz teslihatı konferansı Konferansta s pi meseleler müzakere edilmiyecek mi? Londra 26 (A.A) — Bir Japon membaından tereşşih eden riva: yetlere göre İngiltere, Am: Japonyanın 1935 senesi konfe - sında siyasi mahiyette meseleleri müzakerata karıştırmamayı ta karrür ettirmiş olduklarına dair olan haber, Londra siyasi maha- ilinde bir çok siyasi tefsirlere yol açmıştır. Hükümet ile siki temasta bu- Tunmakta olan mahafilde hiç şüp- hesiz konferanstan siyasi mesele- ler çıkarıldığı takdirde müzakere lerin muyaffakıyetle neticelenme- si ihtimalinin fevkalâde artacağı mütaleası serdedilmekte ve fakat bu nokta hakkında resmen hiç bir itilâf yapılmamış olduğu temi olunmaktadır. Bir kaç gün evvel Sir John Si- monun Avam kamarasında söyle- diği gibi burada konferans ruzma- mesine dahil meselelerin siyasi cephelerine temas edilmemesi tax yaftarlığı vardır. Fakat bazı meseleleri selâ devletlerin Çindeki vaziyet leri, Singapour üssübahrisi mes0- lelerine temasın önüne geçmönin olduğu söylenmektedir. Şark misakı M. Lityinof, İskandinavya hükâmetlerini davet etmemiş Paris 26 (A.A.) — Tas ajansi, M. Litvinofun İskandinavya mem- leketlerini şark misakına iştirake davete karar vermiş olduğu habe- rini tekzip etmektedir. M. Litvi- mof, kimseye böyle bir teklifte bu- lunmadığı gibi böyle bir teklifi hiç kimse ile görüşmüş değildir. Hattâ mumaileyh muntakavi şark misakını İskandinavya memleket lerinin de kabul etmesini düşün- memiştir. Belçikada hava Manen Bruxelles 26 (A.A.) — Hava hücumlarına karşı nevral müdafaa ma- nın 5 eylül ilâ 7 eylülde Bu manevralar, on dokuz komün ile Bruxelleste yapılacaktır. Hamburg belediye elsi Sarrebruek 26 (A.A.) — Hak- kında inzibati tahkikat açılmış olan Hambourg belediye reisi is tiçvaptan sonra serbest bırakıl maştar. Altın hırsızı bir ermeni Kahire 26 (A.A.) — 25 kilo gram altın çalmış olan Ermeni, tam itiraflarda: bulunmuştur. Hır. sızın ifadesine göre diğer bir ta- kım kimseler de bu işte methal. dardır. Bulgar komitecileri faaliyette Atina 27 (Hususi) — Bulgar komitecilerinin yunan toprağına girmek için yaptıkları mükerrer teşebbüsler burada endişe uyan- dırmaktadır. Bulgar hükümet artık komiteci kalmadığını” iddi ektiği halde bu teşebbüsler bay» ti mucip olmakta yapılması takarrür etmiştir. GUNUN MESELELERİ Almanya - Italya Bir zamanlar. Almanya is alya Bin atası çok iyi idi. İki Kükümet dai ma birlikte hareker ediyorls dikte Alman ve İtalyan başvekil Vena nda vuku bulan mülükattan sonra ler değişti. Mülâkat, münasebeti kuv vetlendirecek yerde © aksi tesir yaptı Bir rivayete göre bunun sebehi, M Mössolininin, M. Hitlerin fiksini garip bulması ve taasın iyi bir tesir burak Mamafih sil soğukluk şark mia kindan sonra başladı. İtalyanın bu miz saki kabul etmesi Almanyada şiddeti bir infial uyandırdı. Alman gezeteleri İalyanın iki yüzlü bir siyaset takip. ettiğinden bahisle şiddetli makaleler yazıyorlar, Gismel d'kalia gezeteri bu maka izlere cevap vermektedir. İtalyan geze tesi diyar kiz <Alman matbunti, bugünlerde İtal. yanın siyasetini tenkit ile şark misali hakkında gösterilen temayülden dolayı İtalya devletini iki yüzlülükle itham Yorlar Biz bu mesele hakkında uzun wza- diya, neyriyasta bulunduk. Hakikati Söylemek Tzm gelirse bizim siyaseti mizde bir değişiklik almamıştır. Bunun- Ta beraber şark misakı prensiplerinde bazı tadili yakın bulduğunu söyledik ozru bulduk ve tasvip, Framaa, büküsei, Mk epeojele peak Sovyet Rusyanın lehine olmak üzere misaka giriyordu. Ve Sovyet Rusya da &yni sörtle taahhüde girşiyordu. Yani sark misakında Sovyet Ruya ie Fran- a azmanda mütekabil kefalet his olu ordu, Son proje Lakumo mürakınin pren- siplerinden ayrılmamaktadır. Fransa hükümeti, Sovyet Rusya ile Almamyar ya karı ayni taahhütlerde bulunmak. İ tadır. Lokuma misakmela da Sovyet Rusya hükümeti gerek Fransaya ve ge- | sekse Almanyaya kara kefil almakta. dir İ Şa halde büz hangi hak de bu ve projeyi yeddederiz? Projenin, Alman Yanın İsbine olduğunu da söylüyebiliriz Emniyet meselesi bu suretle halledl. diki işin, slâhazlanma mese kolaylık ie ballolnacağını yiz ve İhaiya hükümeti bu hedef üzerin de yürümektedir. Fransanın yeni projesi, halisame ve sadıkane hir suret tatbik, olunan bu, bir kaç cihetten, garek İtalyanın ve ge, rek Almanyanın prensiplerine uygun gelecektir. Bu “mirela Avrupanın hiç bir inkasama uğramıyacağını. süphe kal. iye» Bu cevap Almanlari tatmin edecek mai? Bunu ahval gösterecektir Kaymetli bir Mu Amerikada bir eşek sergisi açılmıştır. Sergide resmini koy- duğumuz eşek birinci gelmiştir. Bu eşeğin fiati bizim paramızla ĞIHAN IKTISADIYATI mmm mn Cihan buğday iti lafı bozuldu - Almanya “ ithalâtı azalttı - Tiryeste limanı Geçen sene Londrada toplanan cihan iktisat konferansının yezâ- ne neticesi bulunan buğday itilâfı haziranin yedisindenberi Arjan- tin tarafından itilâfnamedeki mu- yen milktarın haricinde yapılan ihracat ile el altından ihlâl edik mişti, Şimdi Arjantin büküreti bütün stokların ihracına karar vermekle itilâfnameyi resmen boz- oruştur.. İtilâfnamede Arjantine ihraç için 110,000,000 buşel (in- giliz kilesi) tayin edilmişti, Lâkin tin hükümeti kendi memle- ketinde mahsulün bereketli oldu- ğunu ve diğer müstahsil memle- ketlerde mahsulün az olduğunu ileri sürerek fazla ihracat yap- Bu inden, Arjan- tin bilfül itilâfnameyi bozmuştur. Maahaza mukavelenin ihlâl edil- mesine karşı müstahsil memleket. ler ve bilhassa Amerika ile Ka- nada hasmane bir vaziyet almı leri istişare bürosu yeni mame akli için ağustosta iç davet olunmuştur. Bu içtimada buğday ihracatı yeni esaslar üze- yine ve İngiltere gibi müstehlik memleketlerin iştiraki ile yeniden tanzim olunacaktır. Arjantin hür kümeti mevcut stokların kâmilen ihracına müsaade vermekle yeni konferanstaki pazarlıkta kendisi için sağlam ve kuvvetli bir mev- ki temin etmek istemiştir. Almanya ithalâlı azaltıyor Almanya hükümetinin döviz azlığından ithalâtı son derecede tahdit etmeğe karar vermesi cihan iktisadiyatı için yeni bir darbe teşkil ediyor. Buhran ham mad- delere talebin azalmasından ve fi- atlerinin düşmesinden ileri gel mişti di Almanya yeni tahdi- dat ile cihan ham madde sarfi tanın azalmasına ve fiatlerin ihti- mal bir kât daha düşmesine sebep olacaktır. Bir taraftan mesai saatleri azal- tılmıştır. Ezcümle Almanya pa muk ithali azaltmış olduğun. dan mensucat ve iplik (abrikaları amelesinin haftalık mesaj saatleri cut ham maddelerin için yeni mensucat fabrikalarının ku- rulması ve mevcutlarının tevsi edilmesi şimdilik menedilmiştir. Fiatlerin yökselmemesi ve ihti. kâr yapılmaması için şiddetli ted- birler alınmıştır. Maden sanayinin dahi ayni sebepten tah- dit edildiği anlaşılıyor. Bu mak- satla bu fabrikaların amelesine uzun müddet talil verilmektedir. Kauçuk ithalâtı da tahdit edilmiş tir. Kauçuk almak vesika usulüne tabi tutulmuştur. Velhasıl bu ted- Birler ile Almanya, cihan iletisa- diyatında yeni bir boşluk açmak» tadır. imalât Tiryeste limanı “Avusturyanın, Tiryeste limanıni serbest transit yeri olarak kullan- n İtalya ile yaptığı itil†.namenin tatbikine ait nizamname neşredilmiştir. best liman mahallini münhasıran İtalyan ve Avuslurya seyrisefain ve ticaret erbabına tahsis etmist Nizamname, ser Tiryesteye Avusturya için getiri- lecek ve harice gönderilmek üzere Avusturyada Tiryesteye gelecek mallar münhasıran İtalyan ve Avusturya bayrağı altmdaki ge- iler tarafından naklolumabileş cektir, Avusturya hususi surette Karar laştırılacak bir ücretle Tiryeste- deki antrepolari ve meydanlari ve rıhtımları kullanacaktır İleride Avusturya hükümeti Türyestede bir gümrük dairesi bine ettire- cektir. . Lehistanın ticareti “Avrupanın en mühim iktisadi sahalarından bin histanın ha, tedir. 1933 senesinin ilk altı ayın- da Lehistan 435 milyon zloti yani 17 milyon sterlinlik ihracat yaptı- ğı halde bu senenin ilk altı ayın- da 472 milyon zleti yani 18 mil yon sterlinlik ihracat yapmıştır. İth 377 zlotiden 293 milyon zlotiye çıkmıştır. Tardiemün hücumları ve borsalar Fransada milli kabinede sağ fırkaların başlıca mümessili sabık başvekil Tardieunün Stavisky me- selesinden dolayı yaptığı hücum. borsalara pek fena tesir etmiştir. Rantlar ve di hükümet esha- mı birdenbire düşmüştür. Bu su- kut alelümum Fransız esham ve tahvilâtını sürüklemiştir. Bi ecnebi cshamı ve paraları Pari borsasında yükselmiştir. Borsalar Fransadaki milli hükümetin sağ- lam bulunmasına büyük bir ehem» miyet veriyordu. Bu hükümetin sarsılır gibi görünmesi hemen bor- salara tesir etmiştir. Yüzde üç faizli ranllar 77,30 franktan 75 (ranga ve yüzde dört buçuk faj tahvilât 90 franktan 88,90 franga düşmüştür. Bir taraftan da Fransanın he ci ticareti gerilemektedir. 1933 senesinin ilk altı ayında Fransa- nın ithalâtı 15 milyar 108 milyon frank iken bu senenin ilk altı m ıda 12 milyar 614 milyona düş- . İhracat dahi 8 milyar 965 milyon franktan 8 milyar 799 milyon franga düşmüştür. Yunan ticareti bahriyesi Yunan ticareti bahriyesinin gün- den güne tevessü etmesi İngiliz seyrisefain mahafilini telâşa dü- sürmüştür. İngiltereye getirilen eşyanın mühim bir kısmının Yu- nan bayrağı altındaki gemiler ile nakledi i İngiliz ticareti babri- müteessir etmiştir. Arjantin. nakil için bir hafta zarfında 31 vapur isticar edilmiş- tir. Çoğu İngiltereye gelecek olan sekizi Yunan altın. bu vapurdan on ve yedisi ingiliz. bayrağı dadır. Suriyede buhran Suriyede devam etmekte olan iktisadi buhran yerli tüccardan bi çoğunun Filistine ve bahusus Hay- fa limanına işlerini nakletmeğe sebep olmuştur. Suriyedeki fabri- 'katörler dahi fabrikalarını Filisti- ne nakle hazırlanıyorlar, AKŞAM KiTAPHANESİ NEŞRİYATI Kadıköyünde NET Kırtasiye mağazasında satılmaktadır. Kadıkoy, Allıyol No, 1 el, 60598