27 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

27 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Mk mmm Sahife & 27 Temmuz 1934 ISTANBUL HAYATI Sergi ve reklâm Yerli mz inde her yıl dan fazla reklâma ehemmiyet ve- rilmiştir. Galatasaray binasının or- tasına konulan büyük bir «ses bü- yütücü» alet mütemadiyen Bu âletle yerli mallara daire şii er, hikâyeler, monoloğlar okun- maktadır. Muhtelif firmalar sörgide okun- mak üzeye 200 manzume, 58 hiki ye, 60 monoloğ hazırlamışlardır. Bu itibarla bazı şairlerle hikâye ve monoloğ yâzanlar yerli mallar sergisinden pek istifade etmişler- di Ticaret firmaları hergün sergi- de okunmak üzere yeni takım şiirler, hikâyeler, monoloğlar ha: zırlattıkları için şairler, hikâye ve mczoloğ yazanlar harıl harıl ça- lışmaktadır Bu hikâyelerin içinde hakika- ten insanı çok oyalıyanlar vardı Meselâ ses büyütücü âlet: —Allo.. Allo.. Sime heye- canlı bir havadis vereceğiz. Bir evvel Galata kulesinin en te- pesinden baş asağı bir adam yu- 'varlanmıştır. Bu zat tepesi aşağı taşların üstüne düştüğü halde ke disine hiç bir şey olmamıştır. 'kü kazazedenin başında yerli m hc...» bir şapka vardı. Baş aşağı taşların üstüne düştüğü zaman bu #apkanın sağlamlığı sayesinde kendisine bir şey olmamış, yalmız şapka biraz zedelenmiştir. Bu şap- ka son derece dayanıklıdır. Tav- siye ederiz.» Monoloğlar arasında da gayet tuhaf olanlar var. Meselâ iki genç kız ses büyütücü aletin önünde ko- Buşuyorlar. — Canım. Ne talihli kızmış bu... Necip onun nesini sevdi — Cildinin güzelliği kâfi değil mi?.. O «....» kremlerini kullanı- yor. Nasıl koca bulmaz ki... Bunların içinde tiyatro tarzın- du yazılmış muhtelif eşhas tara- fından söylenilen moneloğlar da çoktur. Bu hikâye, fıkra, monoloğlar İstanbul Cumhuriyet gençler mal feli temsil şubesi tarafindan söy- lenilecekti Şehir tiyatrosu artistler Muammer bey de sergi anoneloğ söyliyecektir. Arpa fiatleri yükseliyor Arpa fiatleri yükselmektedir. Ticaret borsası kayıtlarına göre arpa fiatleri 2 kuruş 75 santime kadar çıkmıştır. Alınan haberlere göre Mersinden Suriyeye, Filistine ve Yunan adalarına mühim mik- tarda arpa gönderilmektedi mİ ik Sabr HAYVANLAR ALEMI hile « 350 resim. metin harici tabla den için bir Büyük kıtada 280 4 renkli kâyha - Bu meraklı, eğlenceli kitabı okudunuz gu? Biyeti Heryerde 450 | | TAA in posa © kuruştur, Dereli alınmaz. “Mevzi ve satış merkezi yalnız AKŞAM KITAPHANESİ 21, Ankara caddesi, İstanbul Hara yerine posta pulu da gönderebilrsiniz. Samsun (Samsun havalisi birimizden) Adinin büyük- lüğü kadar memlekette bik gi ihtiyacını tat- mine | çalışan Gazi kütüpha- nesine © rağbet pek fazladır. Yalnız geçen ay içinde (4154) okuyucunun ki- | tap karıştırdığı. nı söylersem bu irfan o müesse- hakkında esaslı bir fikir vermiş olurum. Son bir istatistiğe göre geçen se- nenin haziranından bu senenin haziranına kadar kütüphaneye (2064) ü kadın olmak üzere (44,236) okuyucu girmiştir. Bu okuyucularla okudukları eserle- rin nispeti şudur: Okuyucu 6878 Türkçe ve edebiyat İ 3910 Tarih, coğrafya, yürt bil s 1453 Riyazi ilimler. 2743 Tabii ilimler (fizik, kimya dahil). 1478 Felsefe, içtimaiyat, ruhiyat, terbiye. | 1009 Tıbbi ve sıhhi eserler. 1873 Ziraat, ticaret, iktisat İ 2148 Hukuk ve kanunlar ! 709 Bedii eserler, 7763 Roman ve hikâye. muha- Azılı fareler Trabzonda fareler, insanlardan yılmıyor ve sokaklarda geziyormuş Trabzon 21 — Şehrimizde Mumhane önünde sebze pazarın- in bütün sokaklarında, inde, evlerinde, fırınlı dükkânlarda dolaşan, insanlardan korkmıyan, kedilerle beraber ge- zen fareler görülmektedi Belediye bunları imha için bir fare başına yüz para vereceğini ilân etmiş isede bunun da bir faydası görülme: Vebanın en birinci nakil vasıtası olan bu muzır mablüklardan şehrimizin kurtarılması için daba başka ça- eler aranması lâzım: Belediyeler bankası Çeşme, Bergama, Dikili, Mene- men, Seferihisar, Urla, Tire, Tor- balı kazalarile Seydiköy, Bornova ve Buca nabhiyeleri belediyer ban- kasına olan ylzde beş iştirak hisselerini belediyeler bankı göndermişlerdi Izmirde inkilâp dersleri Ikmir mebusu Mahmut Esat | beyefendi, 17 Ağustos cuma gü- | münden itabaren, Istanbul ve An- | kara inkilâp kürsilerinde tedris ettiği inkilâip (derslerini, İzmir balkevi salonlarında tekrarlıya- caktır. Bu dereler yirmi gün de- vam edecektir. Memleket haberleri Samsunda Gazi kütüphanesi Kütüphaneye rağbet çoktur, bir senede 44236 okuyucu girdi ie Samsunda Gazi kütüphanesinden bir köşe 10870 Siyasi, içtimai gazete ve mecmualar, 3404 Diğer muhtelif eserler. Gazi kütüphanesinde bugün mevcut olan eserlerin sayısı da beş bini bulmuştur. Bunların için- de: Türkçe, arapça, farsça, fran- sızca, ingilizce, almanca çok de ğerli eserler bulunduğu gibi, bir çok ta el yazılı kıymetli kitaplar vardır. Kütüphane muntazam ve temiz konforlu içiçe üç salondan ibaret- tir. Methalden itibaren birinci lon gazete ve mecmua okuyucula- rına, ikinci ve büyük salon umu- mi mütaleaya, nihayetteki salon 'da kitaplara tahsis edilmiştir. Bu- rada kitaplar, Nev York, Londra, Moskova, Brüksel gibi bü- yük irfan merkezlerindeki kü hanecilik mekteplerinin tedi Pamuk, hububat Çukurovada bu sene mahsul çok bereketlidir Çukurovada bu sene pamuk mabsulü vaktinde yağan yağmur- lar ve İyi bakım neticesi çok bereketlidir. Adana tahmin büro- sunun neşrettiği rapora göre Çukurova pamuk rekoltesi aşağı yukarı bu sene şu neticeyi ver- mektedir: Adana merkez mıntakası 67,131, Karaisalı mıntakası 18,225, Cey- ban, Osmaniye, Dörtyol mınta- kası 21,340, Mersin Tarsus mın- takası 46,400 ki'yekünen 153,096 balya ve ekim sahası ise 159,687 bektardır. Yine tahmin bürosunun rapo- runa göre hububat rekolleside Çukurova mıntal nda çok iyi netice vermiştir. Bu sene 9742 hektar araziye hububat ekilmiş ve 53,400 ton mahsul. elde edil- miştir. Bunun 19,500 tonu ihracı kabil olandır. Geçen senenin ayni ayında tabmin raporunda pamuk rekol- tesi Seyhan vilâyetinde 52;766, | İçel mıntakasında da 14,112 bal ya gösterilmiştir ki bu sene 92,809 balya bir tezayüt arzet- mektedir. Aşağı yukarı hububat rekoltesi de aynidir. dairesinde | ve J 1 id aşari Üze- Okuyucula istedileri eserleri e w adresli bir talep pusulasile alırlar Daima okuyu- cuların da birer numarası vardı: Bu numaralar hususi bir def- tere kaydedilen imlerin yanın- aki sira num: ralarıdır. Gazi caddesi nin en güzel bir yerinde bulunmak gibi bir hus iyeti ve Gazi konağının altını gal etmek gibi şerefli bir vaziye- & olan bu bilgi ocağı, sabahın saat 9 undan gecenin saat 21 ine ka dar açıktır. Kütüphanenin müslürü mualim Şefik bey namında binbaşılıktan mütekait bir zattır. Şefik bey ay- ni zamanda buraya devam edeni talebelere parasız müzakerecilik yapar ve gençlere de tir. Bütün masrafları hususi idare- ce verilen kütüphanenin. yalnız belediye temin etmek: İçindeki intizam ve nezafet ke- dar muntazam sulanmak ve süpürül mek suretile daimi bir temizlik ve güzellik içinde bulunmaktadır. Z.o.F. Erzurumun imarı Valinin riyasetinde bir komisyon toplandı Erzurum 19 — Erzurumun imarı için teşekkül eden komisyon ve beyin - reisliğinde toplanmıştır Toplantıda 940 senesine kadar lacak imar işleri tesbit edil- ir. İk olarak yapılacak işler arasında şehrin plânı Cumhuriyet meydanmın tanzimi, oGazi Hz. Bin müşür üniformasile yapılacak heykellerinin rekzi ve Ilıca ve Hasankale kaplıca sularının tahli ve bir mezbaa yapılması vardır. Kısrak ithaline müsaade Aydın. incir müstahsilleri koo- peratifi ittihadı tandan memleketi ithal edilmesi için Iktisat vekâ- letince müsaade edilmiştir. Bu kısraklar Nonyüs ırkındandır. Çine kazasında zeriyat Çine merkez kazasının 934 se- nesi yazlık zeriyat miktarı hak kında” şehrimiz. ticaret odasına aşağıdaki malümat gelmiştir: 500 mısır, 100 Antalya pirinçleri Antalya 19 — Vasi mikyasta ilerliyen Antalya çeltik ziraatına fenni bir istikamet vermek üzere ziraat vekâletince Tosyadaki pirinç. mütehassısı Antalyaya nakledil miştir. Gelen mütehassıs çe ziraatı yapanların mesaisine reh- berlik etmektedir. ... OTOMOBİL VE MOTOR Yeni alman seyrüse- fer kaideleri Şimdiye Okadar Almanyada, memleketin her tarafına birden şamil kanın mahiyetinde seyrü: sefer kaideleri yoktu. Almanyayı teşkil eden muhte hükümetler ayrı kaideler tatbik ederdi. Umu- mi bir kanın koymak üzere tec- rübe olarak evvelâ Prusyada ye- ni bir kaide tatbik edilmeye baş: landı. Bu kaidelerden geçenlerde bahsetmiştik. Şimdi bu kaideler tekmil Almanyaya şamil kanun hükmüne geçmekte, ve yapılan #ecrübelere göre tadil olunmak- tadir. Almanya dahiliye nazir- | nin resmi gazetede neşrettiği ye- ni kaidelerin bazı şayanı dikkat noktaları şunlardır: 1 — Saatte 20 kilometreden hızlı gitmiyen motörlü / nakliye yasıtaları için şoförlük vesikası yoktur. Eskiden Almanyada, mo- törünün dahili hacmi 200 santi- melre mikâbından küçük — olan motösikletler şoförlük vesikasın- dan muaf idiler. Bu muaf'y- de- vam ediyor. 2 — Azami sürat tahdidi yok. Bundan sonra yapılan yollarda ve battâ ayrıca karar verilmez- se köyler arasından da otomobil ler istedikleri hızla gidebilecek- ler, Muayyen bir hızdan fazla gi- 'dilmemesi icap eden yerler ayrı ca bildirilecek. Yalnız tekerlek- leri şişme lâstik değil de dolma lâstik ile olan motörlü vasıtalar için azami hız tesbit olunacaktır. 3 — Bir otomebilin diğerini geçmesi kaideyd — bağlanmıştır. Bunlar muayyen cekler. Bu işaret ayrıca bir tali- matname ile tesbit olunacaktır. 4 — öne geçmek hakkı da tö- dil ve tesbit edilmiştir. Şimdiye kadar yalnız en büyük esddede gidenlerin öne geçmek hakkı vardı. Yan yollardan gelenler ötekilerine yol vereceklerdi. Bir- leşen yollar aynı sınıftan ise, sağ” dan gelen ileri geçebilirdi. Yeni kaideye nazaran tramvaylar ile otomobiller, ayrıca öne geçmek hakkına malik oluyorlar. Bu esaslara göre, ana caddelere gi- en yan yolların sonuna birer işa ret konacaktır. Onu gören makli- ye vasıtaları, daha mühim sınıf- tan bir yola girdiklerini anlıya- rak, o yoldaki arabaların geçme- sini bekledikten sonra sapacak- lardır. 5 — Motörlü vasıtaların evsa- fı ve azami genişlikleri tesbit olunmuştur. Şimdiye kadar kon- muş olan, azami ağırlık ve saire kayıtları kaldırılmıştır. Yalnız her tekerleğin yere geçirdiği taz- yik tesbit olunmuştur ki, muhte- İif nevi yollar ile köprüler bunun ehemmiyeti vardı Cebelüttarıkta tünel Ispanya hükümeti bugünlerde çok mühim bir projeyi tetkik et- mekle meşguldür. Bu, Cebelütta- rık boğazından geçerek Avrupa ile Afrikayı birleştirecek olan bir tünelin projesidir. Tünelin uzun” luğu 34 kilometre olacak ve tü- nel deniz sathından 370 metre aşağıdan geçecektir. Yani deni- zin dibinden de daha 70 metre derinden bir tünel bir otomobil yolu olacaktır. Sırbistanda benzin, ispirto İşi Nisan 1933 ten itibaren bem- zinlere ispirto karıştırmak mec- buriyeti konmuştu. Bu iş fena tat bik edildiğinden her tarafta men- fi netice vermiştir. Binaenaleyh benzine ispirto karıştırmak mec- buriyeti 1 kânunuşani T934 ten... itibaren kalelirılmretır. :