27 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AKŞAM 27 Temmuz 1934 Muh Tahkik heyeti huzurunda Ya- kup Cemil bey tekrar istintak edi- lirken Talât bey de Enver paşayı ziyaret etmek ihtiyacını hissetti, Dahiliye nazırı, böyle bir anda kabinedeki arkadaşını görmekten çok faydalı neticeler elde edeceği ümidinde idi. Bu ziyaretin yapıldığı dakika- larda Yakup Cemil bey de (tak- hükümet) cürmünü eski ar. kadaşlarına teşmil edecek ifade- lerde bulunuyordu. Kara Kemal beyin Yakup Cemil beyi gizlice yaret ettiğinden Enver paşa ha- berdar olmasaydı Talât bey, har. biye nazırını görmek, Enver pa- üzerinde müessir olacak söz öylemek ihtiyacını duymuyacakti. Fakat şimdi vaziyet öyle değildi Enver paşa, Mümtaz beyin haber vermesi üzerine artık bu gece yeretini anlamış ve Nafiz beyin de itirafı üzerine bunda hiç bir şüp- kesi kalmamıştı. O halde Talât bey, her şeyden evvel Enver paşayı ziyaret ede- rek Mümtaz beyin sözlerindeki te- siri izale etmeğe mecburdu. Bu suretle Enver paşa, Yakup Cemil beyin divanı harpteki yet rine yeniden inanmış olacak ve Kara Kemal beyin ziyaretini bir talimat vermek için değil, alelâ- 'de mahiyette telâkki edecekti, Talât bey bu ziyaretine alelâde bir mana verdirmek üzere Enver paşayı görür görmez, evvelâ gü- nün mühim memleket işlerinden bahsetti. Ve sonra bir fırsat düsü- yerek sözünü divanı harbe ve Ya- kup Cemil bey meselesine intikal etti sözle Talât bey: “ Eski dostların azizliklerini görüyorum!, , diyor Talât bey söz söylerken, İhas- #n Enver paşanın son günlerde kendi haklarında beslediği şüphe- İeri kaldırmak ve ayni zamanda Kara Kemal beyin yaptığı telkin- lerin müsbet netice verdiğinden emin olduğu için Yakup Cemil beyin divanı harpteki ifadelerine : söylemek suretile En- ver paşanın kanaatlarını yeniden Yakup Cemil beyle arkadaşları eleyhine çevirmeğe çalışıyordu. Talât bey dedi kiz — Şu Yakup Cemil meselesine lüzumundan fazla ehemmiyet ver- mneliyiz. Bu vaka, zamnettiğimiz- 'den ziyade esaslı surette hazırlan- mış, bizi mahvetmek için. terti edilmiş çok geniş bir suikast ha- reketidir! Yakup Cemili hepimiz. biliriz. Yakubun bu gına hareket edecci uygun ermiyor. Benim yaptığım ve yap- tırdığım tahkikat ile anlıyorum ki içinde daha bazı eski dostla azizlikleri de vardır. On- devirmek, bizi mah- ikten sonra Cemal paşayı sadrazam yapmak istiyor- lar.. © Hattâ hatırlarsmız ya Yakup “Cemil ile Hakkı vaktile de bu fi- kirde idiler. Bir aralık Cemali da- hiliyeye getirmek istiyorlardı.. Fa- kat harbiyeye siz gelince, bu plân da o zaman suya düştü, Cemal va- wtasile dahiliyeye el uzatama- diler.. Cemal paşadan başka, yeni hür kümete Mustafa Kemal paşa ile | Amsterdam iiTü4 o ittihat ve Terakki tarihinde esrar perdesi | | Yakup Cemil niçin ve nasıl öldürüldü | MR Fethi beyin gelmesi de mevzuu bahi Bu söylediklerime delâlet eden bir kaç misal de vardır: Mustafa Kemal paşa, Çanakkaleden bura- ya döndükten sonra buradan Sof- yaya gitmiş, eski dostu Fethi bey- de misafir kalmıştı. Hakkının da bu esnada Romanyadan döner- ken Sofyaya uğradığını ve bura- 'da Mustafa Kemal paşa ile Hüğünü haber aldım. Bana verenler, bu mülâkatı pek mani- dar bulmuşlardı. aber Bundan başka evvelce si kalı Tevfiğin Nişantaşındaki | evinde Mustafa Kemal pa- | şa şerefine | veri ziyafeti | de unutmayınız? o za man, o geceki fet hakkında bütün tafsilâtını öğrenmiş, Mus- tafa Kemal paşanın o gece bizi ne kadar acı bir lisanla ve şiddet- le tenkit ettiğini işitmiştim. Mustafa Kemal memleketin yaptıktan sonra: «Enver bu ordu- yu idare edecek kabiliyet ve vazi. yete değildir. Talât cahilin bir dir, devlet siyasetini idare edemi- yor; memleket bu feci hale geli- | yor; orduyu şuraya, buraya lüzum- suz yere sevketmekle yıprandırı- yarlar.. Yarın bir vaka çıkacak; Almanlar, istedikleri gibi hareket edeceklerdir. Bu gidişle memleke- tin, ordunun idaresi büsbütün AL manların eline geçebilir. Bu tak- dirde devletin mahvo- (9) tarzında sözler söyle- (Devamı var) 0) Sabah) ear lerinden sakallı Tevlit beyin aki büyük zaferden son: tan ve minnettarlık > hislerine tercüman olarak büyük kahraman Mus tafa Kemal beyin serefine Nişantaşı daki evinde verdiği ziyafeiten yukanda bahsetmiş ve bu #iyafetten sonra elti hat ve Terakki> ricalinin nasıl kuşku. simdiklerini izahı etmiştim. Tepebaşı bahçesi Bu akşam nat 220 ADALAR REVUSÜ 14 tablo Yazan: Tikrem Kesiti ça ALA Cemal Keşir TL | BORSA | Istanbul 26 Temmuz 1934 (Akşam kapanış fiatler Esham ve Tahullât belediye anha Bende ŞehirTiyafrosu ij Jet. dahili © ©4,00) İş B. Hamiline 9,— Kuponsuz 1985 | » Moesis 88 ieikreı 00) 7G Merkez Ünltürk 1 28,60) Bankası Gi 27,80) Anadeluhisee 27,00 #70) Telefon 1080 4876 Terken 19— 4770) Çimento 1iyto —İ iltihat değir. 14,— İş Bankası 8—İ Şark > 060 Para (Çek İlatleri) Pari 1206) Şa 09 Tenik 7600 Berlin © zonle) w York © 5050 a n Y2BUTİ Belerac BAŞMOYIB Atina © pono) ze İğne Cenevre © BABASİ Tango BD Brokeel 40) Bükreş 040, Merkova « 10400,25 | zının ne kadar mantıksız olduğu | yapan maddeler, yağlı ve HEKİM ÖĞÜTLERİ Losalara gösterilecek ihtimamlar humması ve losalık ez Losalık hummasından her sene sayısız kadınların ölmesi, eskile- | rin çok nazarı dikkatini celbet- miş, ve bunun sebebini bulmak i uğraşmalarını için uzun seneler len losalık mucip, olmuştur. Es hummasının iki sebepten ileri gel- diği zanmediliyordu: Birincisi, ha- vada mevcut Miasmalardan; ikin- tegaddideki kusurlardan, Onun için eski hekimler losaları kalın perdeli karanlık odalara ko- yar; ve pencereleri açmaktan kor- karlarmış! Keza doğuran kadın- ları aç bırakırlarmış! Fakat meşhur Macar doktoru Semmelcisin, losalık humması" nın mikroplardan ileri gelme in- ri bir hastalık olduğunu. indenberi, bu tedavi tar- cisi, tani ve keşfetti meydana çıkmıştır. Zira: biz bili yoruz ki karanlık, havası değişti- rilmemiş ve fazla ısıtılmış odalar- da mikroplar daha iyi yaşar ve daha çok ürerler. Yine biliyoruz. ki açlık neticesi mukavemeti aza- lan vücutta, mikroplar daha fazla tahribat yaparlar. Bu itibarla hava, ziya ve gıda gibi şeyler, tirahat ile temizliğin yanı sıra, as- yi losalık hıfzıssıhhasının en mü- him esaslarındandır. Binaenaleyh kadın evde doğu- racak ise, bu işe evin en büyük, en havadar ve en aydınlık odasını tahsis etmeli! Odadaki halıları, kadife veya bez koltukları, perde- leri hülâsa toz memba olan bütün mobilya ve mefruşatı çıkarmalı. Odanın harareti 17-18 dereceyi geçmemeli. Odanın havası kış bile olsa, günde bir kaç defalar pen- cereleri açmak suretile yenilen- bu odayi: havalandırma esnasında losayı iyi örtmek icap eder, Losanın yatağı her iki tara- fından serbest kalmalı; ve doğru- dan doğruya hava cereyanına ma- ruz bulunmıyacak mahalde dur- malı, Losanın yiyeceği o yemekler: Başlangıçta hazmı kolay ve mik- tarı bol olmalı, Meselâ: Çorbalar, süt ve sütten yapılmış şeyler (y0- Hurt, muhallebi, sütlâç ve saire), #aze ve körpe sebze, mevya ve kompostolar... Eti hastaya ancak birinci defi tabiiden sonra vermeli. Menedilecek şeyler: Kuru seb- zeler (faşulya, nohut, mercimek, bezelye), taze çavdar ekmeği, fazla bakiye bırakan ve çok gaz aharlı yemeklerdir. Losa bol meşrubat almalı; sütlü kahve, sütlü çay, şerbet (bil Bu hassa losa şerbeti) ve «are. sayede annenin sütü ço kat losaya bilhassa süt içmesi için israr etmek, doğru değildir. Zira vücut, her hangi mugaddi bir mad- aldığı sulu şey. it imal eder, Bina- lerle birlikte enaleyh halk arasında mevcut, an- ne sütünü çoğaltmak, yalnız süt içmekle mümkündür, telâkkisi yanlıştır. Losaya alkollü içkiler vermek muzırdır. Losalıkta barsaklar muvakkat atalete düçar olduğundan, defi ta- bii bir kaç gün kendiliğinden vu- kun gelmiyebilir. Eğer 36-48 saat zarfında defi tabii olmazsa, kadı- İ hat ederken, çok tehlikeli olduğundan, bundan sarfınazar etmek daha doğrudur. Kadin doğurur doğurmaz, hariç. ten tenasül yollarına mikropla- Tin girmesini menetmek ve içeri- den harice akan seyelân zaptet- mek için, fercin önüne takim ed miş gaz bezleri koymak, kadının karnını geniş bir sargı ile sıkıca sarmak, çok muvafık ve pek lü- zumludur. Kirlenen gaz bezlerini odada, veya ötede beride bırakmak, doğ- Tu olmadığı gibi, bunları yıkayıp tekrar kullanmak ta doğru değil dir. Bu gibi kirli gaz bezlerini, doğrudan doğruya yakmalıdır. Her yatan hasta gibi losanın da ellerini, yüzünü ve vücudunun üst kısmını günde bir kaç defalar yi- kamalı ve silmeli; losa odasını gayet temiz tutmalıdır. Çocuğunu emzirmek her anne için mukaddes bir vazifedir. An- nenin bu vazifeyi kusursuz ve arı- için, memelerinin hasta olmaması ve bunun için de çok temiz tutulması icap eder. Çocuğa her defasında meme vermeden evvel, annenin ve losa- ya bakanın ellerini yıkaması şart- tir! Meme başını katiyen parmak: 7a8ız bir surette yapabilme: larla tutup çocuğa vermemeli, bü- tün memeyi kaldırmak | suretile, çocuğun ağzına meme başını sok- malıdır. Her meme vermeden ev- vel ve sonra, meme başını sabun- lu sularla yıkamak, ispirto veya kolonya ile temizlemek ve her iki meme zamanı arasında, meme başına biraz krem veya pamuk sürerek yumuşak kalmasını temin etmek, ve üstünü mikropsuz bir gaz bezile örtmek şayanı tavsi- yedir. ği Yukarıda losanın yatakta kak ması ve istirahat etmesi icap et . Doğuran kadın | sekizinci günden evvel yataktan | ğini söylemişti kalkmamalı; ve yazın üçüncü, kı gin dördüncü, hattâ beşinci hafta- dan evvel, sokağa çıkmamalıdır. Maamafih losa yatağında İstira- ağır hastalar gibi | büsbütün hareketsiz kalmamalı, ve ikinci veya üçüncü günden iti- baren ufak tefek hareketler yap- malıdır. Meselâ kadının biraz sa- ğa, sola dönüp çocuğunu emzir- mesi, ve bacaklarını toplayıp uzat- ması muvafıktır. Bu suretle vücu- dun muhtelif adaleleri kuvvet ka: zanmış olur. Hattâ İsviçrede lo- salara yatak içinde jimnastik yap- arıyorlar. Ayağa kalkmadan ev. vel, losanın yatakta oturup ayak- larını sarkıtması, ve bu sayede di- mağ ve vücudun yeni kan tevzi ve taksimine alışması icap eder. Losa ilk ayağa kalktığı gür sarım saat kadar bir koltukta is- rahat etmelidir. Onu takip eden günlerde ayakta durma, yürüme ve oturma müddetini tedricen ço- Zallmak muvafıktır. Losa, altı haftadan evvel ban- yo yapmamalıdır. Bu esnada ken- disini bir defa doktora muayene ettirmesi çok iyi olur Şimdiye kadar verdiğim iza- hat ile, losahık hıfzıssıhhasının ana hatlarını, kısaca anlatmış ol- dum Lâkin doğurmuş bir kadın- 'da görükecek her hangi #abiülik, ihmal edilmemeli, hemeni kadın hekimine müracaat etme Loşalarda Tikler, mesi ve nabzın çoğalması suretin KITAPLAR ARASINDA Kanthiye göre sosyalizm Sabiha Zekeriya hanım. fından sosyalizm âlimlerinden Kanthinin Sosyalizm eseri lisa- nımıza çevrilmiştir. K, Kanthi ikinci enternasyonalın en büyük nazariyecilerinden biridir. Lenin tarifleri, ve cihan ihtilâli telâkki lerinde bu sosyal demokrat naza- riyecisine hücumlar yapmıştır. Lisanımızda, bu bahislere dair yazılan makalelere ve tetkiklere Kavsnkinin nazariyelerine ve Le- nin ile münasebetlerine çok temas barla türkçeye, Kavsnkinin en mühim bir ese gevirmek bir ihtiyaç haline gel Sabiha Zekeriya hanım dü: ve yarın kütüphanesi neşriyatı arasında, kitabın aslını ingilizce- den, Jisanımıza çevirmekle büyük bir hizmet ifa etmi; Bu eser hakkında bir fikir ver- mek için, içindeki bazı bahislerin isimlerini aşağıya yazıyoruz: Çıraklıktan ameleliğe, ücretler, Amele ailesinin bozuluşu, İçtimai ıslabat, İçtimai inkılâp, Şahsi müh kiyet, Müşterek mülkiyet, Sosya- Tist istihsali, Devletin iktisadi ma- ması, Sınıf kavgası, Amele kanun- ları, Hayır işleri, Siyasi mücade- leler, Amele fırkası, Amele bir- likleri, Serseri işçiler, Amele ara- sındaki mücadelenin ameleye te- Emperyalizmin tarifi etrafında Kerim Sadi bey, Şevket Sürey- ya beyin emperyalizm telâki karşı bir kitap neşretmişt ket Süreyyanın hataları» ismi tında çıkan bu kitapta, 'Leninin «Emperyalizm, Kapitalizmin son merhalesi» ismindeki kitabının hü- Jâsası bulunmaktadır. Ayni kitapta, Leninin, sosyal demokrat âlimi Kavskiye yaptığı hücumlara da tesadüf edilmekte- ir, Kerim Sadi bey, Leninin bu itabını muvaffakıyetle türkçeye gevirmiştir. Yunanistanda işsizlik Atina, 26 (Hususi) — Burada işsizlerin adedi günden güne ço- ğalmaktadır. Gazeteler, işsizler adedinin günden güne çoğaldığını yazarak hükümetin. dükkat maza- rını çekmekte ve tet alınma" »temektedirler. de meydana çıkar. Onun için her losanm sabah ve alışam derece ni almak, ve hararet yükseldiği takdirde hekimi çağırmak icap eder. Eskilerin ve hattâ zamanımızın bazı kimseleri tarafından iddia edilen süt humması mevcut de- ildir. Annenin memesinde ne ka- dar fazla süt olursa olsun, meme de hastalık olmadıkça, hararetin yükselmesini mucip olmaz. Bu barla her hararet yükselmesi hastalığa delâlet eder ve belki de akibeti vahim olen losalik hummasının başlangıcı olabilir. O losalık humması ki bir çok genç, zinde, ve pürsihhat kadın- ları, en mukaddes vazifeleri - an- ine olmak vazifesi - esnasındı me sürükler. Losalık tabii ve fizyolojik bir? haldir. Bir hastabk değildi nacnaleyh herkese ve biz hekim- lere düşen borç, losayı tedavi et- mek değil, tedavisi gayri kabil olan losalık hummasından bütün” kadınlarımızı korumaktır. Dr. Ahmet Asım”