July 28, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

July 28, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Temmuz 1934. AKŞAM 'AKŞAMDAN AKŞAMA Süt niçin pahalı? Bir mesele < hakkında gazete derin az çok intizam dairesinde waku bulan neşriyatları cidden faydalı oluyor. Dikkat edenler için, bunlardan epeyce hakikat lerin ortaya çıktığımı. teslim et- önemek kabil değildir. Meselâ şu Süt meselesi, lir muharririmizin süt mesele ele alarak ortaya münakaşa ya değer bir esas koyması bu mev. Zu etrafında alâkadarların iza- hat vermelerini intaç etti Geçenlerde süthane sahiplerin- (den bir zatın verdiği cevabı ga- Zetemize bastık ve bu baptaki #mütaleamizi | söyledik. o Ondan sonra da Kadıköy tarüflarındı inek besleyicilerden bir zatın mi taleasını neşrettik, Bugün de me- selenin bir adım daha i kaydetmek ve şu dertleşmenin ortaya koyduğu hakikatleri tes- Bit eylemek isteriz. Bir kere, sü iler kaça veriyorlar? Bunun bize iptida 9 kuruş denilmişti. Süthane sahibi 10 kuruş olduğu: pu söyledi. Buraya kadar ii Fakat Kadıköylü süt müstabsili, sütün kilosunu değil eski okkasi- ni 9 kuruşa sattıklarını söylüyor. | Bu çok büyük bir fark eder, Yüz- 'de yirmiden ziyade bir fark. Demek oluyor ki sütçüler yedi kuruştan biraz fazlaya aldıklari halis sütü bize - muhakkak! - hileli bir halde 20 kuruşa satı: yorlar. İstanbulda ne kadar süt istih- i edildiği ve ne kadar süt satıl dığı gene alâkadarların zlerile ortada olduğu için içtiğimiz süt lerin hileli olduğuna maatteessüf inanmak meaburiyetindeyiz. Yak nız, hepimiz, benim sütçüm beni aldatmaz. tesellisindeyiz. Fakat bizim bu şahsi ve indi hülyalari- mız objektif hakikati değiştir. mez ki. ” Fakat farzedelim ki hepimiz halis süt alıyoruz. 7.5 kuruşa malolan bir sütün 20 kuruşa sa ılmasına tahammül etmeli mi- yiz? Süthane sahibi kariimiz baş- ka türlüsüne imkân yok diyor ve hesap veriyor. Bu hesabı gördük ve mevzuu bahsettik. Hesapta biraz mübalâğa bulunduğu A kârdır. Çünkü bir süthanenin bü- tün masrafı üzerine yükletilmiştir. Fakat, gene farzedelim ki bu hesap ta doğrudur. Bu neyi bat eder? Bugünkü şerait daire. sinde daha ucuza süt satılamıya- Demek ki bozukluk bu günkü şeraittedir. Bu şeraiti de- Üiştirmeğe çalışamaz mıyız? Dün- yada değişmiyecek ne var? Kadıköylü süt müstahsili Ka- kilosunu inek- | ŞEHİR HABERLERİ | Çocuk bahçesi | Modadaki | bahçenin inşaatı bitti Belediyenin bir müddettenberi inşa etmekte olduğu Modadaki ço- cuk bahçesi bitmiştir. Yakında be- lediye fen heyeti tarafından kati kabul muamelesi (yapılacaktır. | Bahçenin içindeki yollar, ve b: çeye gidecek sokaklar tamamile | tanzim edilmiştir. Bahçenin için | deki yollar katrandan, hariçteki- ler de betondan yapılmıstır. Bah- eye çocukların eğlenmesine mah- sus oyuncaklar da konulmuştur. | Bahçe yakında çocuklara açıla caktır. Kadıköy çocuk © bahçesinden sonra Fatihte Çarşambada açıla” | cak olan bahçenin tanzim ve ipga- sina bi acaktır. Barselona ticaret ajanlığı Iktisat vekâleti hususi kalem | müdürü Cahit Kerim beyin Barse- , rel ajanlığına tayini teey- bey bir haftı şına gidecektir. Son yağmurlar Trakyada kuraklık tehlikesi kalmadı Bundan bir kaç ay evvel, Trak- yada kuraklık yüzünden az mah- Sul yetişeceğinden bahsedilmişti. Trakyadan gelen bir çiflik sahibi zirai vaziyet hakkında bir mu harririmize şu malümatı vermiştir: — Trakyada kuraklık endiyele ri kalmamıştır. Son yağmurların lar vazifesi manlarda ekilen mısırlar istifa: etmiştir. Pancar vaziyeti de İ; İlk zamanlar pancarın vaziye- tinden endişe edilmişti. Arpa zi- raati, kuraklık devresine tesadüf ettiğinden yağmursuzluktan mü- | teessir olmuştur. kendi ellerinde top- ıyacak bir teşekkül vücude ge tiremiyorlar? Bir küçük koope- ratif, Diyelim ki onlar bunu dü- şünemiyor, beceremiyor. Beledi- ye yardım etmeli, Fakat vücuda getirilecek teşekkül için haşmet lü bir müdür, çevketlü bir idare meclisi ve ilh, yollama kalkılır, bol maaşlar ve şaireler bekle. | nirse bir iş olmaz. Yapmak yen için yapılacak hizmet var. Dert ne olduğu açıktır. “Akşamci Telefon ücretleri Bütün aboneler, henüz teberrünamelerini göndermemişler Misafir talebeler Talebe birliği otelcilerle bir Telefon şirketi tarafından iade İmeavele yapacak edilecek fazla mükâleme ücretle rinin bir hastane inşa edilmek üze- re belediye tarafından tahsil edil- mesine heyeti vekilece karar ve- rildiğini yazmıştık. Şimdiye kadar belediyeye ge- len teberrünameler, bütün abone- lerin heyeti umumiyesine tekabül etmemektedir. Henüz teberrüna- melerini belediyeye göndermiyen zevat vardır. Teberrünamelerin. tamamile toplanması için daha | ameli bir tedbir Bunun için belediyede bir komis- yonun toplanması ve bu komisyon. marifetile teberrünamelerin alâ. biriken 220 bin liramn tahsili ve açılacak hastane hakkındaki ka- rar belediyeye tebliğ edilmi Yarım milyon lira Mühim bir iskân suistimali davasının rüyetine başlandı mübadil emlâki suistimali dava- sına başlanmıştır. Davanın suçlu ları Cemil, Sabri ve Mazhar bey- ler namında üç kişidir. Bunlar Yunanistanda gayrimü- badillere ait ve bir madeni havi | büyük bir araziyi kendi istihkak- ları imiş gibi göstererek buna mu- kabil İstanbulda emlâk almaktan | suçludurlar. Ağırceza mahkemesinde suçlu- | ların ilk muhakemeleri yapılmış- | tır, Bu muhakemede iddia maka- i ayni suçluların bir iskân sulis- | Rimalinden de suçlu bulunduklari: | ni söyliyerek her iki davanın tev- | hidini istemişti Suçluların vekili ların tevhidi deği bu dava- hinihacette bu gibi karışık cürümlerde bilâkis mahkemenin tefrik karari verme- | ii rek tevhit | talebine itiraz etmiştir. Mahkeme, tevhit talebinin red- dile davanın ayrı olarak rüyetine karar vermiş ve muhakemeyi baş ka güne bırakmıştır. Davada ya- nm milyon liraya yakın emlâk mevzuu bahsolmaktadır. “ El sanayii şubesi müdürlüğü İzmir ticaret müdürü Saffet bey iktisat — vekâleti A müdürlüğü el dürlüğüne tayin edilmiştir. Saffet | bey yerli mallar sergisinde el işleri Üzerinde tetkikata başlamıştır. İ | yakında Talebe birliği" şehrimizi arası” ra ziyaret eden Balkan milletle rine ve sair memleketlere men- sup talebelerin burada kaldıkla- ri müddetçe otel, lokanta tedarik etmek, ve şehrimizde gezmeleri- ni temin eylemek işile meşgul ok maktadır. , Ancak otelciler ecnebi talebe- ye bir miktar tenzilât yapmakla ibenaber, bu fiatlerin mütemadi- yen değiştiği, hattâ pahalı oldu- ğu nazarı dikkate alınarak diye delâletile talebe birl otelcilerle anlaşması ve bir mu- | kavele yapması kararlaştırılmış- tir, Bu mukavelename ile muay- yen bir müddet zarfında gelecek #alebeler mutedil kir ücretle bu otellerde misafir edileceklerdir. Bu suretle şehrimize gelecek ta- ebeler İstanbulda ucuz yatacak yer bulabileceklerdi Poliste becayiş Merkez memurları ve komiserler arasında tebeddüller İstanbul emniyet mi merkez memurları ve komiserler arasında yeniden bazı değişiklik- ler olmuştur. Bu meyanda evvelce. Galata merkezi birinci komiseri iken son terfilerde merkez me merkez memurluğuna, Eminönü merkez memuru Nazım bey Adalar merkez memurluğuna ve Eminönü merkezi komiserlerin- den Muzaffer bey de Alemdar merkezi komiserliğine | makledil- mişlerdir. Diğer merkezler komi- erleri arasında da değişiklikler olacaktır. vi Icra tetkikatı. yapacak heyet İcra tetkikatı yapmak üzere ad. liye hukuk işleri müdürü Kemi adliye müfettişlerinden Şinasi ve | diğer bir adliye memurundan mü- teşekkil dört kişilik bir heyet pek Avrupaya gidecektir. Heyet tetkikatına evvelâ Bulgaris- tandan başlıyacak, İsviçrede de | meşgul olacaktır. AFYONKARAHISAR MADENSUYU tayin olunan Ali bey | En sıbbi sofra suyudur. Aferin şoföre Gazetelerde bir vilâyet hava- disi gördüm. Dehşetli hoşuma git- ti. İşte havadis: Ordu vilâyetinde Koyilhisar ve Mesudiye kazaları arasındaki yol atla bile zor geçilir, tehlikeli bir haldedir. Mustafa efendi isminde bir şoför, at ile zor geçilen bu yol. dan, içinde dört kişi bulunan bir kamyonu bizzat idare ederek ge girmeğe muvaffak olmuştur. Şoför Mustafa efendinin kam- yonu Çambaşı yaylasına çıkınca halk, derin bir hayrete düşmüşler, kamyon büyük merasimle istikbal edilmiştir. Çambaşi yaylasının halkı, ora- ya ilk giren medeni nakil vasıta” sının şerefine o gece sabaha ka- dar süren eğlendiler tertip etmiş- lerdir. Burada beni son derece memnun etti, Biri köylünün mede- niyete, meder ir nakil vasıtası» na, motöre karşı gösterdiği derin Bir kamyon şerefine verilen zi: yafet, Köye motör sesi girdi diye umumi sevin. Bu, köylünün medeniyete karşi duyduğu büyük alâkanın derecesi” ni gösterir. ikinci hoşuma giden şey de ş0- för Mustafa efendinin bir çok teh- Tikeleri göze alarak motör sesi işi- tilmemiş köye kamyonunu sokma» sıdır. z Şoför Mustafa efendi bu hare ketile bir kamyon şoföründen zi- yade küçük çapta bir medeniyet kahramanını andırmiyor mu?. Bütün bir köy halkına ilk defai bir medeni nakil vasıtasını tanıtmak | bir hocalık değil midir? Şoför Mustafa efendi bir kör. halkına medeniyet dersi vermemiş midir? Köylü de bunu takdir etmiş, ş0- för Mustafa efendiyi o gün el üs- tünde tutmuş. Aferin köylüye, Mustafa efendiye. Hikmet Feridun Iki hırsız mahküm oldu İstanbulun tanınmış hırsızlarin- dan Ali ve Haydar isimlerinde iki kişi Beşiktaş, Şehremini ve Kum- aferin şoför İ kapı civarında bir çok evleri say- muşlardır. Zabita-bu azılı hırsızları gene bir evi soyarken cürmü meşbut halinde yakalamıştır. Hırsızların yatak olarak kullan- dıkları bir kulübede bir çok çalın- mış eşya bulunmuş, bunlar müsa- dere edilerek hırsızlar adliyeye verilmişlerdir. i Üçüncü ceza mahkemesinde yax pılan muhakeme neticesinde bu iki hırsızın ikişer sene ve dörder ay müddetle hapislerine karar ve- rilmiştir. i Amca beye göre — İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdar — — İyi kd sana zasladırm Amca bey, üzel sanatlar birliğinin resim pergisin. deki. | vee Portreleril. Tameyarı) ri methide methisde bi