28 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

GC AKŞAM Ziraat bankasının buğday mübayaatı Alım merkezlerinin kâdroları hazırlandı Ziraat bankasınca buğday sa- fin alınması hakkında son çıkan kararname Ziraat vekâletince alâ- kadarlara tamim edilmiştir. © Yeniden ihdas edilen 23 alım merkezinde bulundurulacak eks- perler, ambar memurlarmın kadro. ları hazırlanmıştır. Eksperler orta Ziraat mektebi mezunlarından bu- Junacak ve kısa bir kurs görecek- lerdir. Bundan başka vekâlet bu yeni merkezlerle bir kaç eski mer- kezin ambar ihtiyacını banka ile müştereken gidermeye çalışmak- tadır. Bu noksanların ikmalini mütcakip buğday alınmasına baş- lanacaktır. Ekeperler stajlarini zahire borsalarında göreceklerdir. Tarsus. civarında eski eserler 'Tarsusun tarihi mahallerinden biri olan Gözlü kulede eski ler aramakta olan Adana'müze: müdürü Hi: beyin refakatinde- ki Amerikalı mütehassıslar bura- daki araştırmalarını bitirmişler ve çok mühim eserler elde eti lerdir. Bulunan eserler Adana müzesi- ne nakledilmiştir. Haber aldığımi- za göre müfehassıslar bir kaç gü- ne kadar Misis civarına giderek oralardaki hi sel Tuzla köprüsü Vali Süreyya beyin huzu- rile açılma resmi yapıldı Ayvacık (Hususi) — Uzun müd- detten beri ikmali için hummalı bir faaliyetle çalışılan Tuzla köp- rüsü ikmal edilerek açılma resmi valimiz Süreyya beyin huzarile yapılınıştır. - Perşembe * günü © kaymakar Hikmet B. ve Halk firka reisi belediye reisi ve halktan bir çok Şahısların. iştirakile buradan ev velâ Ezineye gidilmiş ve orada bir müddet istirahat edildikten nra Gülpınar nahiyesine gidik- Eniştir Köprü kazanin Gran kolu Bir olunan büyük bir kısmını i parçaya ayıran Tuzla çayı üze rinde ve (25) metre bonuydadır. Kışın derenin taşmasile köylüle- za merkezine gelmelerine mâni olmakta ve binnetice köy- lünün pazara “mal sevk'edeme- mesihe sebep olmakta idi. — Köprü köylülerin * ve muhase- bei husu yardımlarile yü- cude gelmiştir. Ayvacık cinayeti Bir hiç yüzünden bir adam öldürüldü Ayvacık pinar mahi- yesinde bir hiç yüzünden kavga çıkmış ve bir kişinin ölümile ne- #icelenmişi Mezkür köyden Mürşidin ko- yunları bir tarlaya girerek zarar yapmışlar ve zarar görenin gikâ- i üzerine heyeti ibtiyariye Mürşidin tazminat vermesini rarlaştırmıştır. Bu işe rlenen Mürşit ken- bar koca Rıfatın fatın üzerine hücum ederek dört en bıçakla vurarak öldür- müştür. Katil elinde kanlı bıçak olarak kaçarken görülerek tutulmuş GUNUN HABERLER m zl Japon tehlikesi ve Amerika Bir Amerika ceneralının şayanı dikkat sözleri | Middlesburg 27 (A.A) — Umur | #9 harp zamanında Amerika ba- ya kumandanı olup 1926 senesin- e Amerika askeri hava siyasetini tenkit ettiğinden dolayi divani harbe verilen ceneral William Mitchele demiştir ki: «Ordu ve donanmalarin tesirle- ri kolayca bertaraf edilebilir. Ge- lecek harplerin neticeleri havada alınacaktır. Alaska bugünkü dün- yanın — sevkülceyş anahtarıdır. Eğer Japonya Amerikaya ilân harbedecek olursa Alaskayi | ele geçirmek istiyecektir ve oradan tayyarelerle Nev Yorku bombar- duman edecektir.» Cençral Mitehele en asri ve eni paükemmel 400 tayyarenin* hava Kuvvetlerini teşkile kâfi geleceği ni söylemekte ve şunları ilâve et mektedir: «Bunlardan üç tayyare bütün büyük Japon merkezleri halkıni | tahliyeye mecbur edebili İ Fransanın bisiklet turu Paris '27 (A.A) — Fransiz Speicher, Bordeaux ile Larochelle arasindaki 183 kilometrelik mesa- Geyi 6 saa 48 dakika 26 saniyede i ii ikinci Le Greves, üçüncü Gijsseletir. Fırtına tahribatı Müthiş bir met dalgası Meksikada büyük tahribat yaptı Texas 27 (A, A.) — Şimdiye kadar misli görülmemiş deretede şiddetli" bir met dalgası ile müterafik bir fırtına on kadar içeri girerek Meksika kör- fezi - sahillerinde 150 kilom tulünde bir sahada mühim tahribat yapmış on iki kişi kaybolmuştur. Hasar birkaç milyon dolar tahmin edilmektedi Gemlik tütünleri Inhisar idaresinin gönderdiği. tavzih Genlik inbisarlar müdürlüğün den: Muteber gazetenizin 20/7/ 934 tarihli ve 5667 numaralı mus- basının altıncı sayfasının ikinci sütununda Gemlik muhabirinizin işarına atfen ( Gemlik tütünleri ) başlığı altında intişar eden yazı nın mahiyeti muhtacı tashih bu- lanmaktadır. | Gemlik mintakası 934 senesi | #ötün mahsulünün henüz tabrir | ve tahmin müamelesi olduğu cihetle elli bin kilo mike tar hakikata mutabık değildir. 9335 senesi tütün mahsulünün alım ve satımı geçen nisan zar | fında tamamen ikmal edilmişti ve 934 mahsulünün alım ve ine de daha çok vakit Köylülerce hoğnutsuzluğu mucip olduğu bahsolünan alım satım müamelesinden, Gemlik inbisar- ları ambarında mamul” tütün alan köy bayileri kastediliyorsa, öğleye kadar tütün tevziatı yalniz kasaba bayilerine münhasır olup köylerden gelen bayilere saat 16ya kadar tütün verilecek Satım - GUNUN MESELELERİ Amerikanın deniz teslihatı Silükleri bırakma Konferansinin Tes men olması bile filen akim kalmasi, Büyük “ devletleri, yeniden -silühlanm yanma sevkediyor. İngiltere hava kuvvetlerini, bir mili ahi sıtırmağa karar verirken, Ame sika hükümeti de Bahrimubiti kebirde Japonların büyük hazıliklarıni gözö- Düne alarak deniz kuvvetlerini artti mcağa teşebbüs etmiştir. Velhasıl yük devletler arasmdaki silâhlanma yar mai dinmek şöyle durmun şiddetleniyor. Nev York Times gazetesi, Amer kanin deniz teslihatından bahsederken diyor ki. sAmerika bahriye nezareti dör lirâ- vazör, on dört muhrip ve alti tahtel bahirin inna için 15 ağustosta bir makas açacaktır. Kruvazörlerin bedeli 1929 da kongrenin verdiği salâhiyetle 1935 mali senesinin. bahriye bütçesin- den verilecektir. Muhriplerle. tahtek babirler muahede mucibince 1942 se nesine kadar Amerika bahriye kuvve ni yülkecltmek halkından istifade edi- Terek yapılacak olan ilk gerilerdir. Hu- isi gemi inşaat sirketleri ile bahriye inşaat fabrikalarının teklifleri tetkik edi lecektir. İnşant husust sirketlerle baht ye fab teksin edilecektir. Bu gemilerin intasi için İl alarma müteraviyen zim çelen para nafin ileri idaresinden bahriyeye verilecektir. Bu işe 40,700,000 dolar tahsis edilmiştir. Bu para ile yeni Bömiler inşa edilecek, Pbiladelphiadaki deniz tayyare fabrikaları islah edilecek Ve yeni tayyareler yaptınlacaktır. (Krü- yazörlerden biri 8 pusluk toplular tpin- de olacaktır. Londra bahri muahede- sine tevfikan bir kânümüsaniden evvel tszgöha alınamıyacaktır. Diğer |kru vazörler akı puslük; toplular cesame- tinde olacak ve hacimleri on bin toni- lâtoyu geçmiyecektir. Mahriplerden © ikisi 1850 tonilâte hacminde, diğerleri 1500. tönilâtoluk olacaktır. /Tahtelbahirlerden beri biri 1500 torilâtoluk olacaktır.» 121 yaşında Amerikada Şikagoda bulunan Will Butler isminde bir Ibtiyar şimdi dünyanın en yaşlı adamı olduğunu iddia ediyor. Bu adam 121 yaşında ve çok dinçtir. En büyük zevki pipo içmektir. Ib- tiyarlığını az mıktarda viski iç- meğe borçlu olduğunu söyliyor. Şimdiye kadar 4000 Nalbant tescil edildi Ziraat vekâletince memlekette- ki nalbantların tesciline dair ve- rilen emrin tatbikatına devam edilmektedir. Şimdiye kadar memleket dahi linde dört bin halbant tescil edil. miştir, Nalbant kanunu meclisten çıkınca şimdiki nalbantlar kursa, devama mecbur edilecekler, ehli- yetlerine göre veağka alacaklardır. Yeniden nalbant ölmak kayvanatı:çok yerlerde iyenler açılacak $ "ASKERİ BAHİSLER © Büyük ve modern bir sanat mü- gssesesinin içindeyim: Burada de- mir ve çelik; elektrik potalarında $u gibi eritiliyor, ufak bir düğme- ye basmakla bu koca potayı öne doğru eğiyor, su gibi erimiş çelik kizil bir İkv halinde alevler ve ateşler saçarak kalıplara akıyor, başımizin üzerindeki müteharrik köprünün zenciri bu lâv parçasını | alarak ileri, sağa, sola götürüyor | ve iş yerlerine bırakıyor. Buradaki insanlar biç te dışari- lar, erimiş çeliğin isığı yüzlerine vurmuş pota karıştıran ustalar, müteharrik köprünün kulübesin- de kâh o kolu, kâh bu düğmeyi hareket ettiren kaptan Metropolis filmindeki hayali ve müstakbel in- sanlari tanzir eder gibi. Sonra daha ötede kalın bir ma- den kütüğünü ince bir tel haline, insan ellerinin yerinden kıpırd: tamiyacağı külçeleri ince safihalar! şekline sokan, bağıran, çağıran, Seslerinin ihtizazından başka ha: yadaki bütün mevceleri silip. sür püren, yutan bir sürü ve muazzam. tezgâhlar habire dönüyorlar, ezi- yorlar, ufaltıyorlar. Buralarda da gene mavi gömlekli, çatık suratlı bir sürü insanlar dolaşıyor, baki- yor, yapiyor ve iş meydana ge- tiriyor. Bu makineler gittikçe huşuneti- ni, şiddetini, hararetini kaybede- rek, sessizleşerek ve temizleserek büyük fabrika hölünden temiz iş salonlarına geçmekte, mavi göm- lekliler yerine beyaz önlüklüler “kaim olmakta, sessiz ve temiz ma- kinelerde çeşit çeşit mamülât si- inip dizilmektedir. Ben bunları seyrederken gözi mün önüne gayri ihtiyari Ank, tanın demirci dükkânlari geldi, harp içinde dekovil rayından ka- satura, bahçe parmaklığından sün- gü yapan bu dükkâncilar yerine istiklâl harbinde şunun gibi bir kaç fabrikamız olsaydı acaba da- ha ne harikalar göstermezdik. Üç senelik çetin bir cidal yerine dü manıları kim bilir ne kadar kısa bir zamanda sürüp atardık. Üç sene mütemadiyen ıztırap çeken, öle, öldürülen kim bilir kaç yöz bin insanı kurtarmış olurduk. Evet nihayet bunların hepsinin ol- ması için de şöyle bir kaç sanat müessesesi, şöyle bir kaç kere on bin mavi gömlekli kâfi gelebilir. di. O güçlüklerle didişmiş, çatpış- mış bizim nesil için «sanayi, sana- Yi ve gene sanayi» diye bağırma ve her vesile ile ona doğru koşma asla çok görülemez, Bizim için ha- rica verilen yegâne faydalı para, sanayi kuruluşu için olandır. Bir memlekette sanayi muhtelif KANSI Sanayi kuruluşu ve milli müdafaa « — Askeri muharririmizden — | cepheden görülüp muhtelif gi zaxiyelerinden tetkik olunabilir, buna göre de kazançli sanayi, za- Tarlı sanayi, faydalı sanayi, müzir, sanayi diyenler bulunabilir. Biz bir memleketin bizzat iktisadi is- lâli ve refahi namina da sana- yiin mutlak: zarüretine kani bu- lunmakla beraber bir iman halin- 'de şunu ileri süreceğiz ki; kendine yetecek kadar modem sanayie ma- İik olmıyan memleketlerin emni- yet ve mi afaaları bundan Sonra tehlikededir. Buradaki sax nayiden maksat dar manasile ve yalnız harp sanayii değildir. Zira köklü ve özlü sanayi kurulmamış memleketlerde en modern harp sanayii de çaresizlik içinde kal maya mahküm olur. Demir, kö- mür, bakır, nikel ve diğer maden sanayii olmıyan memleketlerin harp sanayii bu ham maddeleri nereden tedarik edecektir. Ve bir harp halinde bunları memleket dahilinden temin edemezse en bü- yük fabrika neye yarar? Sonra bir memlekette sanayi ku- rulmadan sanatkârı nasıl yetişti- rebiliriz? Mühendis, idareci, ustaş mütehassıs amele fabrika olma- dan, iş olmadan nasıl vücut bolur. Yukarıda bahseti ü esscsesinin en büyük mühendisi: den en kü ine kadar hepsi rktü ve iş tarzı Avrupada gör- 'düğümüz lâalettayin bir mücsse- seninkinden asla farklı del Genç ve zeki köylü çocuklar, bu cehennem kapısı gibi açılan oca Zin önünde, l&v gibi akan demi karşısında asla acemilik göster. miyordu, Bu kıymetli sanatkâr ors dusunun üremesi için şu müesse- senin kurulmasından başka çare var mıdır? Hülâsa bir milletin yaşayış ve saadetini yalnız. bazirgân gözile ve yalnız maliyet hesabile takdir edenler varsın bu bazirgân işlerinde devam etsinler. Biz temiz, müreffeh olduğu kadar efendi müstakil ve hür olarak görmek istediğimiz Türk milleti- nin emniyet ve selâmetini mutlak im sanat mi ati surette onun modern sanayii al- maasında ve benimâemesinde bu- luyoruz. Ucuza mal, bol kazanç ancak ondan sonra gelecektir. Ve fakat bir daha Çanakkaleyi mü- dafaa etmek icap ettiği zaman Türk toprağının kömürile işlen- miş Türk çeliğini lâakal düşma- nin bize attığı kadar onun başına yağdırmak isteriz. Ne bu kömür, ne bu demir, ne de onu işliyecek eksik değildir. Sanayi denen sita onun eline verildiği zaman ise Türk ülkesinin hududuna ayak başmıya kimse cesaret edemi- yecektir, Çünkü onun gelenlerden fazla olarak asırların isbat ettiği bir de yiğitlik ve kahramanlığı MM. Şevki vardır. ,——SATiEnin İ Yerli Mallar Sergisinde Açtığı daireyi mutlaka ziyaret ediniz. Menu Orada faideli yenilikler bulacaksınız ZLIK en GER, mi, zafiyet ve Chlorose B i