28 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

i Sahife 4 Tetrika No, 24 O ziyafette Hakkı da bulunmuş. ve bu sözle, semiştir. Gi cüret edenler, bize karşı ilk isyan © gündenberi benim- fikrini o ziyafet gecesinden sonra akıllarına koymuşlardır. Vaziyet sizin tahmin etti kadar basit ve yalnız Yakup Ce- milin şahsi hareket ve kararından doğmuş bir mahiyette değildir. Bilhassa Hakkı, bu ziyafet gece- sinden sonra daha ziyade cüret- kâr olmuştur. Hakkı bu cüreti al dıktan sonra bizi devirmek, mah- yetmek için yegâne çare olarak &sulhu münferit» i temin edecek bir plân yapmağı düşünmüştür. Bunun üzerine ilk plânlarını ve tertibatını yapmış... Nitekim bil hare ticaret bahanesile Romanya- ya gitti. Hakkı, orada İngilizler- le, Fransızlarla görüşmüş, bizim aleyhimizde onlarla anlaşmıştır. Talât bey bütün muarızlarını Çünkü Hakkı İstanbula döndü ten sonra Bahacddin Şakir Ro- manyaya gidip geldi, orada uzun uzadıya tahkikat yaptı. Bahacd- din Şakir, Romanyada © kadar esaslı tetkikat yaptı ki Hakkının oradaki bütün faaliyetlerine ya- kından vâkıf oldu. Bahaeddin Şa- Kirin tahıkikatından sonra Hakkı- nın Romanyada (sulhu münferit) için teşebbüslerde bulunduğu sa- bit olmuştur. Hakkı bu suretle Romanyad: anlaştıktan sonra buraya geldi. Seyrisefain acentasının üstünde- ki yazıhanesini ve evini adeta si- yasi bir klüp haline getirdi. Bu hadisede alâkadar olan, ismi ge- çen herkes oranın geceli, gündüz- lü müdavimleri idiler. Hakkı bu- rada en evvel Yakup Cemili kur» muş, doldurmuştu. Sonra eski arkadaşı olduğu için Mümtazla, Hüsrevle ve saire tamamile birleşmiş, bizim aleyhi- mizde harekete geçmek üzere ar- kadaşlarile anlaşmıştır. Bunun üzerine bunlar Yakubu öne sürüyorlar, Yakup sağını, 40- Junu düşünmez bir adam olduğu için bu fikri alınca, ortaya atılı yor. Bunların hazırladıkları pll hepimizin aleyhindedir. Zaten di- yanı harbin tahkikatı da vaziyo- in ne kadar mühim ve nazik ol. ığumu gösteriyor... orsunuz ya paşam, öle- denberi bizden olduklarını, bize 'dost bulunduklarını zannettiğimiz. bu dostlar, neler çeviriyorlar!.. Hülâsa, mesele çok mühimdir, na- zarı dikkatinizi celbederim! Rica ederim, bu hadiseyi basit görme- yi Talât bey, bu son sözlerile çok #malı bir tavırla mühim bir nokta- ya dokunmuş, Enver paşanın öte- denberi kendisile beraber hareket ettiğine kani olduğu bu eski arka- daşlarına güvenmek caiz olmadı- Gini anlatmak istemişti. Talât beyin bu son izahatı, baş- a Haklı bey olduğu halde Enver paşanın itimat etli ölün mua- bunları Diğer taraftan Enver paşa, bu sözler üzerine derin derin düşün- meğe başlamış, fakat Talât beye tek bir kelime söylemiyerek sus- tercih etmişti. 28 Temmuz 1934 İttihat ve Terakki | | tarihinde esrar perdesi | Yakup Cemil niçin ve nasıl öldürüldü | Muharriri: M.R Gerçi Talât bey, çok mühim noktalara temas etmişti. Lâkin harbiye nazırı, eski arkadaşının zekâsına, kabiliyet ve dirayetine itimat etmekle beraber, bu söz- lerine tamamile inanmamış, mu- hatabının ne gibi tesir ve âmiller- le hareket ettiğini Diğer taraftan Talât bey, bu söz- lerile Enver paşa üzerinde kâfi derecede müessir olduğunu, hu- susile Kara Kemal beyin Yakup Cemil beyi ziyareti hadisesinin harbiye nazırında hasıl olan iğ) düşünmüş yarı tahfif ettiğini tahmin ediyor- du. * Yakup Cemil beyin son istint; kında kendisinden başka (taklil hükümet) teşebbüsü ile alâkadar olarak göslerdiği eski arkadaşları nın İstivap edilmesine lüzum gö- Tülmüştü. Bunların başında da Enver paşanın sabık yaveri Müm- taz bey vardı. Gerçi Mümtaz bey, bundan evvel bir defa daha müs- tantik huzuruna çıkarılmış, fakat tahkik heyeti - Enver paşanın 15- rar ve mümanaati karşısında - kendisini tevkif edememiş, yalnız malümatına müracaat etmekle ik- tifa etmi Ancak Mümtaz bey o kadar mühim noktalara temas etmiş, Yakup Ce aklibi hükümet teşebbüsünü o ka- dar mantıki ve medellel bir suret- te teşrih ve izah etmişti ki tahkik heyeti, Mümtaz beyin ifadelerine büyük bir ehemmiyet vermeğe mecbur olmuş, hadisenin Yakup Cemil beyle arkadaşlarına muarız olanlar tarafından tertip edilmi bir entrika olduğunu kabul etmeğe temayül etmi Fakat Yakup Cemil beyin son ithamı, meseleyi esasından değiş tirecek bir mahiyet aldı. Hele Ya- kup Cemil beyin hükümeti devir- mek üzere Mümtaz beyin İzmitten kuvvet getireceği üzerine - Enver iddin * etme: paşanın bütü hüsnü nazar ve zannına rağmen « #ahkik heyeti, Mümtaz beyin va- ziyetini yeniden ağır görmeğe başladı. Ancak Yaklip Cemil beyin son amlarının doğru olup olmadı ğını meydana çıkarmak için Müm- taz ve Yakup Cemil bey vacehe edilmesi lâzımdı. Mümtaz bey hayretler içinde kalmıştı... Mümtaz bey tahkik heyeti kar. şısma çıkarıldığı zaman, burada | kendisinden evvel getirilen Yakup Cemil beyin de hazır bulun | duğunu gördü. Mümtaz bey, ken- disinin Yakup Cemil beyle müva- cehe edileceğini anlamıştı. Zabıt kâtibi, tahkikat fezleke- sinde Yakup Cemil beyin son ifa- desinde Mümtaz beye ait kısmı okumağa başladı. Zabıt kâtibi su- sar susmaz, müstantik Vehbi bey Mümtaz beye şu suali sordu: (Devamı var) Tepebaşı belediye bahçesinde Bu akan saz 22 0 ADALAR REVUSU 14 table but Beldesi Şehir Tiyatrosu in LI NI Yazan: Brom Reşit Il beyin vaziyetini ve | AKŞAM İTifodan korunmak Temiz, memba suyu içmeli ve aşılanmalıdır | Sihhiye vekâleti şehrimizde zu- hur eden tifo vakalarının açık lâ- İ ömlardan ileri geldiğini nazarı dikkate alarak lâğımların kapa- tılması için alâkadarlara tebliğat yapmıştır. Tifoya karşi alınacak tedbirler nedir? İstanbulun sıhhi vaziye- tile ötedenberi yakından alâka dar olan bilhassa sıhhiye müdürü umumisi iken şehrin sularile esaslı surette iştigal eden doktor Besim Ömer paşa bize gu iz: ti verdiz — Tifodan korunmak için ti- fo basillerini hâmil olan yiyecek ve içeceklerden sakınmak lâzım- dır. Bilhassa içilecek sularda mikroplar bulunmamalıdır. Mü levves maddelerle temas eden ve memba suyu olmıyan sular kay- natıldıktan sonra öçilm Çiy yenilen meyvalar, hıyar ve salatalar gayet temiz su ile yi /kanmadan © yenmemelidir. Bir meyvanın ne kadar temiz olduğu farzedilse bile üzerinde mikrop ve tifo mikrobu bulunması ihti- mali çoktur. Maamafih bütün bu tedbirlere rağmen tifodan büsbütün korun- vardır. Bunun başlı ca çaresi tifoya ka ter. Bugün aşıya karşı müteharı- mil olmıyanlar, arzu etmiyenler için aşı gibi cilt tarikile değil tari yapılmıştır. mak çare: ağ ile alınacak — haplar Bu haplar, öldürül. İ müş ve muzır tesiratı izale edil miş, tifo mikrobu leşleridir. Bu haplar, çocuklar ve her yaştaki insanlar için tertip edil. İ miştir. Yaşa göre iki veya dört tane alınır. Bunlar da aşının te- sirini tamamile gösterir. Aşıdani çekinenler, bu hapları kullandık ları taktirde Ufodan kendilerini korumuş olurlar. Hülâsa tifodan korunmak için gayet temiz ve memba suyu kullanmalı, yıkanmadan mevya ve salata yememeli aşı yaptırmalı veya hapları al malıdır. Adanada bir hırsız şebekesi yakalandı Adana 27 (Hususi) — Adana | zabıtası, altısı erkek, biri kadın, ve nihayet yakalamağa muvaffak olmuştur. Tahkikatıma göre hırsızlar şu suretle yakalan- mışlardır. Bundan dokuz gün evvel biri Karataş mahallesinde, İncirli s0- kağında, diğeri Zağralıda olmak üzere iki ev duvarları delirmek ve kapıları kırılmak suretile ta- mamen soyulmuş ve 264 parça | muhtelif eşya çalınmıştır. Hırsızlar, bu iki evi soyduktan sonra yakalanmamak için şehir. den kaçmışlardır. Bunun üzerine Adana zabıtası hırsızları yakalı mak için arkalarından bir süvari müfrezesi göndermişti Hırsızlar çaldıkları esyayı tam paylaşacakları sırada Adanadan çıkarılan jandarma müfrez: yetişmiş ve hepsi yakalanarak Adanaya getirilmiştir. Hırsızlar Aptal aşiretinden Süleyman Ah- met, İzzet, Hızır, Ali Mehmet, Al | lahverdi, Hüsnü, Fatmadır. Allah. | verdiden başka hepsi yakalanmış- | tir, Saçlular cumhuriyet müddet umumiliğine teslim edilmişler, çal- dıkları eşyalar sahiplerine ) iade tesisatı da Babaeski (Hususi) — Tr: yanın bir çok yerlerinde olduğu gibi Babaeskide de halk ve hükü- | met çok çalışıyor. Kaza dahilinde | son model üzerinden bir çok mek- tepler yapılmakta, köylerle mer- kez arasındaki yollar tamir edil. mekte, telefon hatlari çekilmekte- dir. Kaza merkezinde belediye bü- yük varlıklar gösteriyor. Vilâyetlerde bile bulunmiyan parkı gezenler en nadide çiçekler içine gömülüyorlar. Tenis kortu, gocuk bahçesi, muntazam bir büfe halkın emrine amadedir. Memle- ket gençliğinin bandosu haftada iç gün parkta konser vermektedir. Belediye bu sene belediyeler bankasından istikraz yaparak su işini halledecek ve ayda 50 kuru- şa bütün evlere tatlı su verecek- tir, Elinde bulunan 8000 Tiralık ira- dı satarak elektrik tesisatı yapa- cak, cereyan Alpullu fabrikasın- 'dan alınacak ve bunun için de ya- kında müzakerat başlıyacaktır. Bu işlerden sonra kanalizasyon yapılacaktır. Muktazi plân yapıl. mak üzeredir. Tayyare cemiyeti müfettişi Emir Ali beyin tavassu- tu ile yakında bir piyango tertip edilecek ve hasılatı ikiye taksim. edilerek bir kısmı ile asri bir ha- mam yapılacaktır. Babaeski postanesine İstanbul telefonu konmuştur. Yalnız 23,000 Kişilik bir kaza merkezinin posta- nesi cuma günleri kapalıdır, halk bundan müştekidir. Postaneye te- 28 Temmuz 1934" Babaeskide imar Park yapıldı, su ve elektrik yapılacak Babaeskide belediye parkından bir köşe, ile müküleme ücreti bilinmemekte ve konuşmağa müsaade edilme- mektedir. Bu ihtiyaçlara bir çare bulmak lâzımdır. 30 ağustosta tayyare cemiyeti tarafından bü- yük güreşler tertip olunmuştur. “Ayni gün «Pancarcılar» tayyaresi- nin de isim konma merasimi yapı- lacaktı Falk Sabri HAYVANLAR ALEMI Böyle kıtada 280 sahife - BO resim 4 zenli lâvha - 8 metin harici table. Bu meraklı, eğlenceli kitabı okudunuz mu? Tiyeti i ra için posta seyma van (line Kurana | ersen Tevzi ve satış merkezi yalnız: AKŞAM KiTAPHANESİ 121, Ankara caddesi, İstanbul Tara yerine posta pulu da gönderebilirsiniz. Estonya - Lehistan Şarki Avrupada teşriki mesaiye devam edecekler Tallin 2/ (A. A.) — Estonya hariciye nazını M. Seljama ile Lehistan hariciye nazırı M. Beck arasındaki mökâlemelerin. bita- neşredilmiş olan tebliğde moktai nazar ayniyeti mü etmiş oldukları beyan ve bilhassa iki memleketin Şarki Avrupadaki teşriki mesailerine aynı dostluk ve samimiyet zihniyeti dairesinde devam edileceği tasrih olunmak- lefon konulduğu halde Ankara Yeni dan biridir. evvel orta asyadaki yaşayışını (Türk tarihinin ana katlarına ) yeni nesle, hem de tavsiye ederiz. Roman (Alundağ) ön üzün seneler. kaldıktan bulduklarım ve Büyük göçle bir çolan bilesin başıma geçerek garbe doğru yasrakla, okuyacaksınız. Yazan: anlatan bu kitap günün en mühim eserlerinden sayılabi itibarla ( ASYADAN BİR GÜNEŞ DOĞUYOR ) romanını hem roman meraklısı tadır. AKŞAM KİTAPHANESİ NEŞRİYATI ASYADAN BİR GÜNEŞ DOĞUYOR İSKENDER FAHREDDİN Büyük göçten ve kuraklıktan evvelki devirlere alt, Büyük tarihi roman çıktı Bu eser muharririn en fazla rağbet görmüş tarihi romanların. Türklerin ( Büyük göç ) ien ve ( Kuraklık) tan ve ( Büyük göz ) ü hazırlıyan kuraklığın nasıl ve nereden başladığını yeni tarihi vesikalara ve göre ve pürüzsüz bir Türkçe ile . Bu karilerimize hassatan on bin senelik bir Türk destam olan AYDIN ile YILDIZn sonra ( Lüyemutluk kuvveti ) ni gasil kanı olan (YILDIZ )un (Alageyik ) kar Dasıl indiğini büyük bir zevk ve Büyük kıtada 272 sahife — Fiyeti: 80 kuruş