9 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Ağustos 1934 AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA Şaşıran âlimler Evvelâ iktisatçılar şaşırdı. De- maz kaide diye | Zişmez kanun, ş senelerce ciltler dolusu kitaplara yazdıkları düsturların beş para etmediğini bir kaç senelik tecrü- be gösterdi. Amerika iktisadiya- M. tanı idare eden Reisicumhur Rooteveltin ortaya koyduğu 'delere hiçbir iktisat kitabı vermez. Daha evvel maliye lem; akıllarını oynatmışlardı: Dünya- Rin para manzarasını, hayalhane- si en geniş, en zırdeli maliyeciler ile harpten evvel faraziyelerine sokamamışlardır. Sonra hukukçular şaşirdi Eski klâsik hukukü esasiye, hukuku düvel gibi ilim (1) leri yasal olduğu anlaşıldı. Ne İtalyı nin, ne Almanyanın, ne Ayustur- yanın, ne Rusyanın, hattâ ne de Türkiyenin idare tarzına hiç bir hukuku esasiye kitabında raslan- | maz, Hem de bunların hepsi, biri birine asla benzemiyen ayrı ayri şekillerdir. Ceza nazariyatçılari da şaşir- dılar: Almanya gibi 65. milyon nüfuslu medeni bir memlekette, Hitler, birçok adamları hiç mah- kemeyo vermeden saniyede idam eitiriverdi, kurşuna dizdirdi, ka- yarlarını sonradan çıkarttı! Hem hiç kimse de ses çıkarmadı... yer Senelerdenberi © gözümüzün önünde geçen bu gibi misaller ik- sisadiyatın, hukukun birer ilim ol- madığını ispat ediyor. İlim olmak için hiçbir yerde, hiçbir zaman değişmiyen kanunlar. lâzımdır. Meselâ kimya kamımları eskiden ne İse, şimdi gene odur. Afrikada olduğu gibi Amerikada da ayni- dir. Halbuki hukuk ve iktisat ka- zunları zamana ve mekâna göre değişiyor. Şu halde ilim değildir. ler. Bunlara nas diye inananlar, bizim eski fıkıh uleması gibi, ha- diseler önünde apışıp kalmışlar. dır. Bu bilgilerde en büyük mek- tep tecrübe ve hadisattır. Akşamci © Dört kişi bir kahvede esrar içerken yakalandı haddin, Rıdvan ve Ali Ri- lerinde üç kişi arabacı civarında bir kahve ki lamışlar ve bazı şüpheli kimseler buraya toplanmaya başlamışlar. dır. Bu vaziyet zabıtanın nazari dikkatini celbetmiş ve kahveyi tas rassut altına almışlardır. Evvelki gece geç vakit buraya bir kaç ki gene ve ke araştırma yapmışlardır. Bu araş- | tırmada kahvede dört kişi nargi: | lelelerle esrar içip kumar oynar lavken cürmü meşhut halinde yar kalanmışlardır. Kapanma saatı On dokuzda nakliye vasıtaları fazlalaştırılacak ” Mağaza ve dükkânlerin saat ori dokuzda kapanmasi üzerine bu saatte şehrin büyük caddelerinde kalabalık oluyor. Hele Be- olamıyor. Bu kalabalık maj larda çalışanların birdenbire iş- lerinden çıkmasından ileri geli- yor. Saat on dokuzla yirmi bir a bakkal, kasap gibi dükkânların her saatten fazla iş gördükleri gö- Fülüyor. Saat on dokuzda dükkâni- nı kapıyanlar, evinin yiyecek ibti- yacını tedarik etmek için bakkal, kasap, sebzeci dükkânlarına ko- guyorlar, Dükkânlarin saat on dokuzda birden kapanması yüzünden işle- rinden çıkanların nakliye vasıta: larında yer bulamadıkları görül müştür. Şimdiye kadar tarifeler yapılır. ken resmi dai mekteplerin tatil saatleri düşünü. lüyordu. Şehrimizde mağaza ve dükkânlarm kapanma santleri muayyen olmadığı için sâat om e- kizden sonra seferler azalıyordu. Kapanma saatlerinin tayini rine tarifelerde değişiklik yapıl- ması lâzım gelmiştir. Belediye bu hususta alâkadar şirketlere tebli- gatta bulunmuştur. Yeni nakliye tarifelerinin bugünlerde ilân edilmesi bekleniyor. Diğer taraftan bu saatte şehrin her semtine daha fazla tramvay işletilmesi için tramvay şirketine tebligat yapılmıştı Paralar ne oldu? Çalan adam kaçarken yakalandı Dolapdere civarında Cemal ve Nişan isimlerinde iki kişi arala- eşya satışının pazarlığı. na girişmişler ve sokak ortasında resaiti zur müddet konuşmuşlardır, Pa- | zarlık bittikten sonra bunlardan | Cemal eşyanm kaparosunu yer- mek üzere elini cebine soktuğu zaman deste ile paralarının aşı rılmış olduğunu görmüştür. Bu sırada bir adam da bunla” rin yanlarından kaçmıya başla mıştır. Cemalin müracaati üzerine kaçan adam yakalanmıştır. Bu- nan Londos isminde bir sabikalı olduğu anlaşılmış ve Cemalin ce- binden aşırdığı paralar üzerinde bulunmuştur. Londos adliyeye teslim edilmiştir. lerin, banka ve | Pendik kasapları Belediye şehre kesilmiş | et girmesine müsaade etmiyecek İstanbul belediyesinin / aldığı tedbirlere rağmen Pendik ve ci- Yarında kesilen etlerin Istanbula sokulmalarının önüne geçileme- miştir, Pendikte bugün on iki kasapı yardır. Bu kasapların günde 100 koyun sarfettikleri ve bunun da yüzde altmışının Pendik haricine Satıldığı anlaşılmıştır. Pendik te en iyi koyun kilosu otuz | kuruşa satıldığından bir çok kin- seler, bir haftalık et ihtiyaçlarını tedarik etmek üzere İstanbuldan Pendiğe gidiyorlar. Pendik belediyesi koyun başına 60 kuruştan başka resim alma- dığı için et fiatleri, Istanbula na“ zaran hemen hemen yarı yarıya dı Maamafih İstanbul belediyesi, son zamanlarda aldığı tedbirlerle gövde halinde şehre kesilmiş hay- van ithalini menetmişti. Şimdi, yelevki iki üç kiloluk olsun pera- kende et sokulmasının önüne geç- mek istiyor. Hayvan sağlık nizamnamesinin #atbikine ait talimatnamenin bus günlerde vekâlet tarafından gön- derilmesi bekleniyor. Bu talimat. name geldikien sonra İstanbula perakende suretile de civardan et ilhal ettirilmiyecektir. Bir çocuk yüzünden kavga ettiler, döğüştüler Fatih civarında oluran Fahri İ ye ve Zehra hanim isimlerinde iki kadın ötedenberi bir çocuk meselesinden kavga — ediyorlar: mış. Evvelli.gün Fahriye hanımın çocuğu gene Zehta hanımın kapı: sma gidip oynarken pencereden Zehra hanım görmüş ve çocuğu kapının önünden kovmuştur. Bunu duyan Fahriye hanım da derhal dışarıya fırlamış ve Zeh- ya hanıma İki komşu sokak ortasında kav. gayı büyütmüşler ve nihayet biri- | birlerinin üzerine atılarak dövü- İ şe tatuşmuşlardır. Etraftari diğer komşular ve polisler yetişinciye kadar iki kadın biribirlerini fena | halde dövüp muhtelif yerlerinde | yaralamışlardır. Ya- | yali kavgacılar tedavi altina alı. | İ narak, tahkikata başlanmıştır. | taşlarla Tifoya karşı Açık lâğımların kapatılmasına başlandı Tifo hastalığının şehrin muhte- Hf semtlerinde yeniden baş gös“ rmesi üzerine belediye Beyoğlu, Şişli ve Kurtuluş taraflarındaki açık lâğımları kapatmağa karar yermiş ve inşaata başlamıştır. Buralarda muntazam lâğımlar yapmak için çok para lâzımdır. Bunun için belediye şimdilik da- imi amelesile açık lâğımların üs- tünü örtmekte ve bunların zara- rını kısmen olsun azaltmağa ça lışmaktadır. Yapılan inşaat sıra- sında hastalığa başlıca âmil olan lâğımların bostanlara aktığı yer- ler kapatılmı Genç kızları fuhşa teşvik eden bir kadın Şökrüye hanım isminde bir kadınm Fatih civarında bir ev tutarak buraya bir çok genç kız- ları doldurduğu ve evde bir kım münasebetsizliler olduğu haber alınarak zabıta tahkikata başlamıştır. Evde zabıta tarafından yapılan araştırmada cürüm tespit edil ve bulunan üç kız evvelâ emrat zühreviye muayenesine gönderil- mişler, bilâhara da adliyeye tes- lim edilmişlerdir. Iki ortak Hesap görürken aralarında kavga çıktı Fener civarında İlyas ve Ham- di isimlerinde iki arkadaş ortak olarak alışveriş işleri yapmakta ve ikisi de bir evde oturmakta imişler. Uzun müddet daima be- xaber yaşıyan bu iki arkadaş ara- sında son zamanlarda nasılsa bir geçimsizlik çıkmış ve mihayet or. işlerinde | biribirlerinden ayrılmıya karar vermişlerdir. Bu karar üzerine şimdiye ka- dar yaptıkları isin hesabını gör- mek üzere oturdukları eve git“ mişlerdir. Bunlarla beraber Ham- dinin eskiden tanıdığı diğer bi arkadaşı da eve gitmiş ve mi başında hesap görmeye başlamş- lardır. Üç kişi, uzum zaman devam eden ortaklığa ait hesapları çıka rırlarken aralarında bir gürültü çıkmıştır. Bu arada Hamdi ile ar- kadaşı, İlyasi dövmüşlerdir. Kav- gada İlyasın bir kulağı da kesil. miştir. iki arkadaş İlyasın cebindeki yetmiş beş İli ilyas polise müracaat etmi; gacılar hakkında tahkikata baş lanmıştır. Bir imtiyaz Tramvaylarda, kadınlara mal- sus ön iki sıra üstündeki Bütün imtiyazlar ve haklar çoktanberi, kaldırıldı. Şimdi artık işlerinden yorgun, argın, bitkin, harap, terlemiş bir vaziyette çıkan erkek vatandaş- Jar da ellerindeki paketler ve ke 3e kâğıtlarile beraber bu sıralara » şayet yer bulurlarsa - oturabili- yorlar. Lâkin insanın buralarda rahat rahat, etrafı seyrede ede oturmasına katiyen imkân yok. Vak:â ön iki sıradan kadınlara ait imtiyaz resmen kaldırılmışsa da başınıza öyle haller geliyor kiz — Aman vazgeçtim. Diye oturduğunuz yerden fır- layıp kalkmak ihtiyacını hissedi- Zi de yerleştirdiniz. İki şık hanım da biraz sonraki istasyondan iramvaya bindiler. | Size - sanki tramvaylardaki kadın. imtiyazlarınım kalktığından ha- berleri yokmuş gibi - ters ters bak- malar. Hattâ; — Buraları kadınlara mahsus- Diye oldukça yüksek perdeden, size işittirebilecek bir tarzda ko- muşmalar. Sonra dı Aman ne yoruldum... — Ayakta durmak bilhassa bir kadın için bir ıztırap! Tarzında yorgunluktan şikâ- yetler... icap ederse Avrupadan bahset- meler, oradaki erkeklerin tram- | vaylarda daima kadınlara yer ver- | diğinden dem vuranlar, Pariste. ki garip bir yer veriş hikâyesini an- Yattıktan sonra: — Ne nazik delikanlı idi. önün- deki paketleri topladı, bana yer verdi... Canım, bir kadın kar; sında nasıl hareket edileceğini biliyor... Gibi beyanı mütalealar.. Ve bü- bunlar o derece uzar, o kadar başınızı ağırtır ki, diken üstünde oturuyormuş gibi olursunuz. Hat. tâ değil yerinizden kalkmak, İramvaydan bile aşağı atlamak tiyacını hissedersiniz. Tramvay- lardaki kadın imtiyazı hâlâ de- vam ediyor... Hikmet Feridun Çöp arabalarına lâstik konuyor Şehirdeki gürültüyü azaltmak için belediyenin evvelâ kendisine ait çöp arabalarının tekerleklerine Tâstik koyduracağını yazmıştık. Belediye bu hafta zarfmda kâfi miktarda lâstik satın alacak ve Haliçteki kendi imalâtbanesinde bu arabalara Hâstik koydurtacaktır. Ilk partide üç yüz çöp arabasının tekerlekleri lâstikli ola Amca beye göre!.. — Nasil olan bir gün Avrupada bir firtina kopacak Amçn beye Firmattanı sirandır. ce Bir kaç milyonu yalırıp bir silâh. fabrikası kurmalı... » Fakat harpten sonra bu fabrika ( me ite yarar). A. B, — Küğe fabrikasına geviriven | rinin EN