9 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

9 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

9 Ağustos 1934 Kız kardeşini balta ile öldürdü! Anne ve babası genci cinayete teşvik etmişler! Garbi Trakyada İskeçe civa- zındaki Kızılca Mursallı köyünde #üyler ürpertici bir cinayet işlen- miş, Süleyman oğlu Yusuf ismin- 'de bir genç, babasının ve anasi" mıniteşvikile kız kardeşini balta “ile öldürmüştür. Cinayetin sebebi kızın, ailesinin muhalefetine rağ- men, sevdiği bir gençle evlenme- sidir. Bundan bir hafta evvel düğün Yapıp mesut olan gençler bahçe- 'de gramofon çalarken kapı çalın- mış, kapıyı açan Besime hanım Karşısında kardeşi Yusufu görün- €e barişmağa geldiğini #annede- rek sevinmiştir. Fakat bu sevinç çok sürmemiş, merhametsiz Yusuf kapının arkasına sakladığı balta- Yı zavallı kızcağızın başına indir. iş ve dört darbe ile öldürmüştür. kardeşini Katil süratle işlediği bu cinar yetlen sonra koşarak karakola gitmiş ve teslim olmuştur, Hortu köyü bataklığı kurutuldu Konya vilâyetine tabi Beyşehiri kazasının o Hortu köyü civarında bulunan ve uzun senelerdenberi civar köylülerin sıhhat zehirle leyen 10 kilometre uzunluğunda 15 kilometre genişliğindeki ba- taklık © açılan kanal ile kurtulmuştur. İncir, üzüm 1933-1934 senesinde ne kadar mahsul alındı Eye mıntakasının 933 - 934 se- nesi üzüm ve incir istihsalâtı hak- kında ticaret odasınca bir rapor tanzim olunmuştu Bu rapora göre 933-934 senesi içinde 62,807,470 kilo yaş üzüm, 5,564,255 kilo yimeklik üzüm, 5,747,200 kilo şaraplık ve pek- mezlik üzüm istihsal edilmiştir. Bunun 53,397,104 kilosu kuru- Aynı de 1,800,510 kilo yaş incir, 16,587,572 kuru incir istihsal ve #amamen ihraç edilmiştir. eser bulundu Gaziantep 6 (Hususi) — Cingife mabiyesinin Kekliktepe köyünde Etilere ait kabarlmalı bir kara taş bulunmuştur. Üzerinde bir öküze binmiş olarak ve bir elinde balı diğerinde şimşek tutan başı sivri külâhlı bir heykel ve arkasında yazı vardır, Bu kabartmanın Dülük Jüpiterinin anası Eti mabudu ok ması lâzım gelir ki arkeoloji ilmi ve Eti tarihini aydınlatmak nok- #asından çok mühimdir. Taş, bir- kaç güne kadar merkeze nallolu. macaktır. Sabık şehzade Abdülkerim Japonlar tarafından şarki Tür. kistan o hükümderliğina oturtul mak üzere sevkolunan sakıt şeh- Zadelerden Abdülkerim, son te şebbüste de muvaffak olamadr ğından Suriyeye dönmek üzere Yola çıkmıştır. Singapurda yangın Binlerce kişi, şehrin yerli ma- hallerinden birinde çıkan ve elân devam eden bir yangin netice- sinde yersiz ve yurtsuz kalmış lardır. GUNUN HABERLER Deniz silahları yariğı | Amerikalılar anlaşmadan | ümidi kesmeğe başladılar Nev York 8 (A. — Nev York Herald gazetesi Amiral Beatty ta- rafından İngiliz bahriyesi mese- lesi hakkında irat edilen mutuk- tan bahisle diyor ki: Bu sözler, pek manidardır. Şa- yet bu sözler, kuvvetli bir donan- maya sahip olmağa taraftar olan bir grupun mütaleaları olmayıp İngiltere hükümetinin takip etmek istediği siyasetin ifadesi ise, her hangi bir muahedename ile deniz silâhlarının tahdidi ümitlerine ve- da etmek lâzım geliyor, demekt Bu da Vaşington ve Londra mua- hedelerinin sonu olur. Sebep te Japonyanın da bu muahedelerin ilgasını arzu etmekte olması ve Fransa ile İtalyanın bu muahede- leri ipka etmek istiyen Amer ya müzaheret etmeleri için hiçbir sebep mevcut olmamasıdır. Amiral Beattynin nokt rı galebe çalacak olursa bu yüz- den yeniden hudutsuz bir silâh- lanma yarışı başlıyacak ve bu da cihan için bir felâket olacaktır. Amiral, bu sözlerini söylememiş, yalnız kendi hususi noktai nazarını beyan eylemiş ol- resmen sa bile bu sözler yine tehlikelidir. Filvaki kendisinin yüksek mevkii ide hiz- ve ifa etmiş olduğu gü metler dolayısile mütal Ja ponya tarafından resmi bir beya- ghemmiyetle karşılana- Cemiyeti Akvam Bir çok devletler senelik aidatlarını vermiyorlar | Cenevre 8 (A.A) — Almanya ile Japonyanın Milletler cemiye- tinden çekilmesi neticesinde, İn- ere senelik aidatını 100,000 İngiliz lirasından 200,000 İngiliz | lirasma çıkarmıştır. Milletler cemiyeti bütçesi, hı hazırda 2 milyon İngiliz lirasıdır. Birçok devletler borçlarını. öde- memektedirler. Bu devletler: AL manya, Kanada, Çin, Macaristan, İtalya, Japonya, Yeni Zelanda, Polonya ve Yugoslavyadır. Bunlardan bazılarının borçlari- ni bu sene ödiyecekleri zannedi. liyor, Buğday piyasası Winnipez 8 (A.A.) — Kapanı doğru buğday finileri düşmüş, fakat borsa, dün buşel başına 3 18'den 3 1/4 e kadar bir farkla kapanmıştır. 1934 mahsulü tahminleri henüz Fakat buğday fiyatleri bir dolar etrafında tu- tunduğu takdirde, garp çiftçileri. nin borçları, 1933 e nazaran pek fazla artmış olacaktır. Kübada vaziyet Havana 8 — Kübada vaziyet karışıktır. Aguactede yedi komil- mist tevkif edilmişi ile, buğday fiatleri, dünya fiat nisbetinden “/,25 yüksek bir | seviyede tutmak için tedbirler | almıştır. Bir Avusturya ceneralı öldü | Viyana 8 (A.A) — 1915te Galiçyadaki Przmysli Oo müdafaa eden ceneral Kusmanek olmüştür. GUNUN MESELELERİ Amerikada bir dert Amerlknda “içki yasağı hükümete çöz pahalıya maloldu. Eariçten içki girme. sine meydan vetmumek çin hükümet Havazzam teşkili yaptı, Adela büyük bir Hil teşkil et ve bir ordu vücuda gelirdi. Burla için her sene yüzlerce rilyon Ur sarfediyor. Fat hltün bu teşiilita zağmen kac gakçılığin bir türlü önü almarıadı. ağak Süreli gelirler İçki gok, pahalı sata. Fak büyük bir kür bırakıyordu. Bunun içim içki kaçakıkdıle © uğraşmak üzere mliyonların Sira sermaye ile yük şirket. er teşkil elimi, Bu Şirketlerin «her türlü teşkilât. çok mükemereldi. HeLA hüleümet dare de, mauhalrier arasında Golaşan ca arı bile verd. Memudarda bir kaim büyük yaralarla elde ederk burları ca sus diye kullandıkları da ir kaç defa meydana, çıkemşt. miikümet pütün gayretine, Her sene sarfektiği yüzlerce milyon liraya rağmen İçil kaşakçlığının. bir türlü önüne geçe medi, Çünkü bütün halk öteden beri hi plriolu içkiye alşmoşl, bunu birden bire ortadan kaldırmağa imkân yoktu, Kaçak iler halkın bu arzusundan istifade edi. Şorlardı. içki yasağı Senelerce sürdü. NİZ hayet ölmeli reisicumhur M. Rcereyelt iş başına, gelince yasak kaldırıldı, dün- yanın her tarafından Amerikaya bira, Şarap, şampanya ve viski akını başladı. Herkes ark kaçakçı girketlerinin duğı Yavağımı, hülkümelin bunlarla mücadele için sarfetüi parayı tasarrur. ettikten. başka her sene müyonletea Hrelie güm- yük, varidat temin edeceğini takmin esliyori Halbuki işler biç ümit we tahmin edil. diği gisi çıkmadı. Amerika harleten gez e içkilere ağır gmrük yermi koymup. ur Bu sebeple içki pehalıya raalaluyor. Rupu mezarı dikkate alanı kaçakçılar bu. defa da gümrük vecmi vermeden kaçak Bürelile içki cokuruğa başladılar. iki yan Soft kaldırılmış olduğundan bir. kere Memlekete Sokulen içkiyi eskisi gi gizle- eke iürüm da kalmadığından İş daha kolaylaşmış. içki kaçakçıları bu defa da işi o kadar Meriye götürdüler ki. Amerika hükümet gökl teşkilâk aynen muhafaza ettikten başka sahil muhafaza çerilerinin artır masına ve gümrük muhafaza teşkilütina du bir kap bin kişi ilâve edilmesine arar vermiştir, Amerika bu süretie içkiden aldığı güm- rük e sminin büyü bir kısmını kaçak” çün mülendeleye rarfedenek demektir. Bu suretle dçkl yasağın kaldırılmasın. dun hazine hiç bir süfade edemiyecektir. "Bunun için Amerika gazeteleri kaçak çılığa Karşı en müessir tedbir olarak Kül resminin Büyüle bir kısmını kaçak. yorlar. Gilmrlik resmi azaltma © za man, kaşaksıları meydan kalmuyacali Günkü bünlürün da masrafları çek bül yüktür. Mamafih Amerika hükümet şim dük mücadelede eövam #ikrindedir. Deniz ticareti Ingiltere bir konferans akdini düşünüyor Londra 8 (A.A.) — Gazeteler, İngiltere hükümetinin beynelmilel bir deniz ticareti konferansı top- lamak niyetinde olduğunu yaz- maktadırlar. maksat, yolcu ve yük vapurlarının vaziyetlerini tetkik etmektir. Renter ajansının haber aldığı: ma göre, Licaret nezareti tarafın. dan böyle bir kı in hiç bir davetname gönderilmiş değil dir. Vakıâ İngiltere böyle bir kon. forans aktini düşünmekte ise de, henüz kai ve müsbet hiçbir şey yoktur. Filistin buğday resmini artırdı Filistin konsoloslu; tisat vekâleti vasıtasile Türkofis müdürlüğüne gelen malümata göre Filistin hükümeti bazı maddelerin gümrük o resimlerini artirmıştır. Şimdiye kadar buğdayları tonundan 3 Filistin liran ve 500 mil ( yarım lira ) gümrük resmi alnırken bu miktar 6 Filistin lirası ve 435 mile çıkarılmıştır. Şimali, Irlânda valisinin evinde yangın çıktı Belfast 8 (A, A.) — Şimali Irlânda valisi dük Daberdornun resmi ikametgâhında bir yangın Bu konferanstan ferans ii | çıkmıştır. Üç itfaiye takımı felâ- ketin ününe geçmeğe çalışmak” tadır. HEKİM ÖĞÜTLERİ Deniz ve güneş banyoları ihtiyacı Bü- Vücutlumuzun suya doğduğumuz günden başlı tün hayattar uzviyetin büyük kısmını teşkil eden su, mühim bir ihtiyaç olduğu gibi, bazan da mü- esir bir tedavi vasıtasıdır. Yaz mevsiminde serinlemek için suya koşma, insanın içinden doğan bir arzudur. Güzel memleketimizin hemen her tarafının su ile çevi- rilmiş bulunması ve güzel iklimi, yaz mevsiminde deniz banyoları suretile suya olan bu şiddetli ar- zuyu kâfi nisbette tatmin edecek mahiyettedir. Buna rağmen deniz sporu, de- niz ve güneş banyolarının müşte- rek şifabahş tesirlerinden istifa- de etmek terbiye: ve alışıklığı, memleketimizde son on senede in- Bir zevk olduğu kadar esaslı bir tedavi olan bu sıhhat vasıtalarından hakki fade etmenin yollarını bilmek lâ- zımdır. Bu hususta denize girme- den, denizde ve banyodan çıktık. tan sonra dikkat edilecek mokta- lar vardır. Denize girmeden evvel alma- cak tedbirler: Uzviyette muayyen dei yapacak olan deniz temasına, vü- cudu hazırlamak lâzımdır. Bu ha- Zırlık evvelâ iklime alışmakla baş- lar, Bu alışkınlık, sırf banyo etmek üzere memleket değiştirenler için varittir. Büyükler 3-4 gün, çocuk- lar bir hafta denize girmeden oturmalı, iklime alışmalıdır. Banyo saatleri sabah 10, al 17 dedir. Bu saatlerde deniz suyu Sicak ve suyun seviyesi yüksektir. Buna mukabil güneş battıktan son: ra ve sabah çok erken, bilhassa Yataktan çıkar çıkmaz bânyo yap- mak muvafık değildir, Banyo yapılacağı zaman ne aç, ne de tok olmalıdır. Aç olarak yapılan banyodan beklenen ii fade pek az olduğu gibi, toklukta da hazım li, banyonun uzviyete yapacağı aksülâmele mâni olur. Denizin yükselmesi ve alçak ması banyo saatleri üzerine tesir yapar. Denizin alçaldığı zaman- larda denize girmemelidir. Bu 2a- manda deniz yalnız soğuk ve ki değil, ayni zamanda sahilden uzaklaşmıştır. Çocuklar derhal denize dalamadıkları için, epey- ce bir mesafeyi açıkta yürürler, ki bu zaman zarfında can sıkan üşümeler, deniz daima hiç ısın. görülür. Deni isinmiyan bir kalır. Hak yüksek olursa, sa- hiç rinde hildeki kumların üzerine gelece- Zinden ve bunlar daima sıcak bu- lunduğundan suyu daha fazla tir, Yüksek ve alçak deniz arasi da derece farkı 56 dır. Banyoya girmeden evvel vücu- du hareketsiz ve gölgede bırak- mamalı, bilâkis ya hareketle veya kuru Eriksiyonla veya terlemiye. cek kadar güneşte kalarak vü isıtlıktarı sonra denize gir- Denize girerken terli ol- mak ta muzır tesir icra eder. Banyo esnasında ne gibi nok- alara itina eylemelidir? « Titremeyi azaltma! tüylerin ürpermesine müâni olmak için de nize süratle girmeli ve bütün vi cudu birden ıslatmalıdır. Eğer de- niz dalgalı ise, vücut dalgaya yarı olurmuş vaziyette bırakılacaktır. Denizde yüzmeler, muhtelif ha zeketler ve oyunlarla daima ha- rekette kalmalı, adeli yorgunluk husule getirmiyecek şekilde üşür sekle mücadele eylemelidir. Çün- kü adeli yorgunluk, soğuğun hu- Sule getireceği ilâmele mâ- ni olur, Başa kan hücumunu ber. taraf etmek için, başı talatmak muvafıktır. Bone kullananlar, bo- menin altma soğuk bir kompres koyabilirler. Üşümedikçe, vücut sıcak bulunduğu müddetçe, denize de kalmakta mahzur yoktur. Ha- fif bir üşümede derhal denizden çıkmalıdır. Çünkü bu üşüme aka bmda titreme başlıyacaktır; bu- Du hissetmemek lzimdır. Banyoda kalma müddeti, si caklığa, denizin dalgalı olmama- sına ve şahsın zayıflığına ve mu- kavemetine tâbi ilk banyo, bir yaşında çocuklar için bir dakikadan başlıyarak her gün fazlalatmak üzere beş da- a yapılır, Büyükler yüzme bil. miyorlarsa on dakikayı geçirme melidir. Yüzenler vasati olarak Yirmi dakika kalabilirler. Bu mik- tar, tuzu çok, sakin ve sıcak de- nizlerde bir saate kadar çıkabili Çok asabi ve zayıf çocukla için, günde bir defa, hattâ iki v ya üç günde bir kere banyo e mek daha çok faydalıdır. Böyle- ce fasılalı olarak bütün mevsim müddetince ancak 2030 banyo yapabilirler, Banyodan çıktıktan sonra dik- kat edilecek noktalar: Banyodan koşarak çıkmalı, yar ni bütün vücudu birden sudan çi- karmalı, süratle kurulanmalı, am- cak vücudu kupkuru yapmama lıdır, Hareketle vücudu sıcak tut mak veya hafifçe suyun fazlası: pi almak kâfidir. Böylece deniz suyunda mevcut, ve vücut için faydalı maddelerin, vücudumuza nüfuzuna mâni olmamış oluruz. Giyilecek elbiseler kuru bulun malı, fakat çok sicak olmamalı. dır. Böylece vücut, sıcak elbise- lerle değil, hareket etmekle, dahil- den ısınmalıdır. Süratle giyine- yek temiz hava: ekzersiz ve sür ratli yürüyüş yapmak çok faydalı dır. Eğer titreme husule gelirse ayakları sıcak suya koymal çorba içmelidir. Banyodan cıkınca sert yemek- ler ve miklarca çok ve ağır şey- ler yememeli, hazımda güçlüğe sebep olmamalıdır. Banyo İle ye- mek arasında lânkal bir snat fax ia bulunmalıdır. Banyodan çi kılınca halsizlik, harekete kabili- yebsizlik ve titreme fazla ise ya- tağa yatarak friksiyon yaptırmak ve sicak şeyler, hattâ şarap iç mek lâzimdir. Eğer başağrıları mevculsa ayakları sıcak suya koys mak faydalıdır. Başağrısı bermu- tat denize girmeğe mâni değildi Banyolarda husule gelen na müsait aksülâmeller, arızalar ne 7 leri Birinci banyolarda, başa kan hücumu, sıcaklık, büyüklerde, gör. mede bozukluk gibi şeylerdir. Ço- cuklar fenalık hissetmel nız kızarırlar. Bazı asal lar gayri tabii bir taharrüşiyet gösterirler. Ekseriya iki üç günde kaybolan yorgunluk ve isteksizlik Mide ve barsak cihe- bilir, Diyare ve kay husule gelir. Bu hallerde derhal banyoları kesmek lâzım gelir, Deniz banyolarile birlikte ya pılan güne tedavisinden gelecek yazımızda bahsedeceğiz. İffet Naim