9 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

9 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 ——— 9 Ağustos 1934 .. İç yüzümüzü meydana vu- ran çehremi- zin sol tarafı imiş ! Insan çehresinin sağı soluna uymuyor. Tec- rübeler gösteriyor ki çehremizin sağ tarafı terbiyeli, halük, nazik bir adam hissini ver- dirmeğe çalışırken öbür yarısı iç yüzüm zü meydana vuruyor- muş|... Bu hafta içinde gelen Avrupa gazeteleri bazı Al psikoloklarının yeni tecrübelerin- den uzun uzadıya bahsediyorlaı İnsanın yüzü bir yarısı başka, öbür ın ve Fran Ortadaki resim meşhur sinema artisti Lydia de Puttinin fotografıdır. Asil bir aileden gelen bu Bir Amerika gazetesi diyor ki: “ Nişanlınızla hayatınızı ebedi olarak birleştirirken çehresinin sağ ve sol taraflarına dikkat ediniz. Sağ tarafı muhitin, mektebinin ve terbiyenin tesirleri altında az çok değişmiştir. Nişanlınızın hakikt yüreğini, tabiatini ahlâkını sol taraf gösterecektir. , e kızcağız iki defa evlenmiş mesut olamamış bir çok maceralar geçirmişti. * Seyahatlerinde yanında daima bir çok bebek taşırdı. Ölümünden sonra hayatının sırlarını Dr. Wolfun tecrübeleri meydana çıkardı. Bakınız bu resimde solda gördüğün: fotografı, de Puttinin soğ çehresine göre alınmış... Şımarık, hoppa, &di bir kadin çehresi. Halbukl onun hakiki çehresi sağda başta gördüğünüz ve gehrenin soluna göre alınmış bir resimde de görüldüğü gibi sakin, masum ve ddeta çocuk ruhlu idi. yarısı başka surette gösleriyor ve sağ taraf sol tarafa hiç benzemi- yormuş. Bunu okuduktan sonra etrafımızdakilere dikkat ile bak- tık, kendi yüzümüzü aynada tet- ik. Hakikaten öyle... Bu 8iz de yaparsanız göre- M. Doumergue gehresinin sağ ve sol taraf- ları, arasında en az Şark görünen bir kimsedir. mamasında buluyorlar. Pierre Abraham ismindeki b Fransız. âlimine göre bu benze- memeniti “menşei bünye, İskeletin vaziyeti, adalelerin hal kan damarlarının yapılışı, (Devamı 11 inci ceksiniz ki bu umumi bir kaide- ir. Hiç İstimasi yoktur. Fakat şimdiye kadar hiç dikkat etmedi- imiz bu hadiseden psikoloklar ir çok manalar çıkariyorlar. Hat- tâ çehrenin güzelliğini bile böyle iki tarafın biribirini tamamile tut- deri- M. Herrlotnan resmi ve sağ ve sol cephesine göre çehresinin alacağı , vasiyetler i Tetrika No. 21 LoydCorcun harphatıratı Umumi harbin esrarı Fakat İngiltere ile İtalyaya krallık olduklarından Almanya ve Avus- turya ile âdeta bir ayarda görü- yorlardı. Böylece İngilterenin tez- kiyesi Amerikalıların nazarında bozuk olduğu halde Amerikadan en ziyade para istiyenin bu dev- let olması, bu paraları kendisin. den ziyade müttefikleri için iste- ağzını açmağa heves bırak- | miyordu, Amerika askerinden evvel parası ile harbe hazırlandı Müttefiklerin o Amerika hükü- meti ile mali işlerde maruz kal dıkları müşkülât bir değil 1917 ilkbaharında O mister Bal fourun riyaseti altında Atlantı. ğin öteki sahilinde heyeti mahsusasının bir zamanda tesadüf edilen yeni bir mâni de evvelce Amerikanın harice büyük mikyasta katiyen para vermemiş olmasıdır. 1915 te lort Reading İngiltere- nin ve müttefiklerin Amerikalı- lardan aldıkları olarak bir istikraz akdini müza- kere için Amerikaya man bu istikrazın 100,000,000 İngiliz lirası olmasını söylemişti. Amerikalı maliyeciler bunu tikleri zaman hayret ve dehşet içinde kalmışlardı. Amerikalı ban- kerler İngilizlerin bu teklifini harp hummasının ettiği megalomanianın bir nümunesi olarak telâkki etmişlerdi. Lort bu istikrazı büyük müşkü lât ve yeni siparişleri alacak mi esseselerin yardımı ile temin eyle- bir. İngiliz eşyanın bedeli tevlit diği zaman bu, harpte İngilizlerin kazandığı en büyük muvaffaki: yetlerden biri olarak karşılanmıştı. Fakat sonradan istikrazların rakamı kabardıkça kabardı. Bir zaman ecnebi istikrazlarının mik- tarı 4,000,000,000 dolara baliğ ol- duğu anlaşılınca Vaşingtondaki hazine nezareti bunun büyükli karşısında âdeta şaşırmıştır. Vaşingtondaki İngiliz. sefiri 1917 temmuzunun beşinde Lon- draya yazdığı şu mektup mali müşkülât ve engelleri izaha kâfi- dire «Vaşingtonda bugünkü vaziye- timiz Canning. zamanında Lon- drada bulunan Rus elçisinin ha- line pek benziyor. Rusya fena halde paradan sıkışmıştı. Rus el- çisi fransızcayı iyi bilmediğinden hükümetinin vaziyet ve ihtiya anlatmak için ingiltere ha- riciye nezaretine geldikçe ceple- rine vurarak. Aurum, aurum di- yordu. Napolyona karşı yapılan muharebelerde müttefiklerin ye- gâne mali membaı İngiltere oldu- ğu gibi şimdiki harbi umumide de müttefiklerin yegâne mali mem- balı Amerika müttehit hükümet- leridir. si Hazine nazıri kongrenin ilânı hari lik istikraz için salâhiyet verdi. ğini söylüyor. Memleket bu azim sarfiyatın halde reisicumhurun tavsiyesini Maksat müttefik- in Ameri- kadan levazım tedarik edebilme- lerine yardım etmektir. Amerika memleketi müttefiklerin hali ha- zirda bulunduğu müşkül vaziyeti anlamıyor. Mali alınız müstakbel sarfiyat ni zamanda mazide özumunu anlamadığı dam bulunduğu | İ ve mühimmat ve yük taahhüdat için de elzemdir. Kongrenin salâhiyet verdiği tah- sisatın tevsii icap eden zaman yaklaşıyor, Halbuki Amerika ha- Zine nazırı kongreden yeni tah- olduğu sisat almak çok müşkül fikrindedir. Reisicumhurun fikri Amerika reisicumhuru ile de meseleyi görüştüm. Hali hazırda reisicumhurun icra edeceği rolün pek büyük ehemmiyeti haiz ola- cağını pek iyi kavradığımızı an- Isttım, Reisicumhur böyle bir vaziyete düştüğü hakikatini ka- bul etti. Zannedersem reisicum- bur dedikleri ile Amerikadaki mütefekkir adamların duyguları. na tercüman olmuştur. Amerika müttehit hükümetleri büsbütün kendi arzu ve hilafına harbe sürüklenmiştir. Amerikayı harbe sevkeden dü- şüncelerden biri demokrasi dava- sının tehlikede kalmış olması ve diğeri Almanya tarafından Ame- rikan tebaasına karşı reva görü len haksızlıklardır. Lâkin Ame- rikalılar birdenbire harbe girdik- ten sonra vaziyetin ehemmi ve büyük” vahametini anlıyabi mişlerdi İngiliz — sefirinin mektubu kendi harbe giren Amerikalıları harbi tükenmez azim masarifine iştirak ettirmek ne kadar güç olduğunu pek güzel izah ediyor. Bunun için Amerika ile mali meseleleri görüşmek üzere oraya Avrupanın ve İngilterenin e zide devlet adamlarının yek: rini müteakip gönderilmesi me- selesi gittikçe ehemmiyetini art trmıştır. — Ağustosun. sonlarına doğru lort Reading hususi bir var zife ile Amerikaya gönderildi. Amerika ile münasebatımızda meydana çıkan mali mesele kısa- yukarıdaki adesi hilâfina Amerikanın harbe girmesi tarihi arasında İn- giltere Amerikadan gerek kendi- si gerekse müttefikl; olarak büyük müba; muştur. Bunların bedelleri üş su- retle; yani kikmen İngilterenin ih- Tâcatı, kısmen: 1917 nisanının bi- rinden evvel Amerikaya gönderi- len 190,000,000 sterlinin altın ve kismen de İngilteredeki Ameri- kan eshamının devlet” hesabına almarak Amerikaya gönderilmesi ile temin edilmiştir. Velhasıl bu müddet zarfında altın ve esham olarak Amerika- ya yaptığımız tediyat 600,000,000 İngiliz lirasma” baliğ olmuştur. Bu paraların ve eshamın gönde rilmesi üzerine İngilterenin me- habii tükendiğinden bundan son- | ra Amerikadaki ticari istikrazat akabinde üç milyar dolar: | piyasasına müracaat edilmiş 300,000,000 Tirasından fazla ticari istikraz yapılmıştır. Müahharen bu istikrazlar öden- mişt Harbin günlük masrafı Amerika harbe girdiği zaman nerikadaki müba- İngilterenin yaatını tediye için orada satmak üzere tedarik etmekte olduğu es- hamin sonu geliyordu, Biz yalnız. kendi levazım ve techizatımızı değil, ayni mizin dahi ihtiyacatını temi tediyede * bulunmak meebun #inde idik. © (Arkası var) — anda müttefikleri-